Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Arthur Morgan

#1
I en artikkel fra avisen er det nå meget dystre nyheter for alle som sitter med en elektrisk bil i sitt eie.

Det meldes om full kollaps i salg av biler og det høres veldig ut som elbilen nå vil dø ut i markedet,

« Elbilsalget er tilnærmet halvert med verdensbasis, og i Norge er fallet mye større.»

Dette er meget triste nyheter for alle som har kjøpt seg elbil eller som vil selge sin nå eller i fremtiden. Hva annet kan man forvente med hurtiglade priser som er dyrere en det er og fylle bensin og diesel, tilnærmet fulle bompriser, tror den økonomiske situasjonen med høyere renter, usikkerheten folk føler på gjør dette til en perfekt storm.

Hva tenker dere om dette, svigermor og flere jeg kjenner er bekymret da dem sliter veldig med og få solgt bilen sin, selv når dem setter ned prisen til «skampris» at model y ble satt ned i pris  hjelper heller ikke.

Er dette slutten for elbiler ?
Hva kan vi gjøre for og snu dette eller er alt håp ute?
#2
Elbiler i media / Strøm dyrere enn diesel - sånn kan vi ikke ha det
tirsdag 07. desember 2021, klokken 23:37
Det har vært dyrt å «fylle opp» strøm-tanken hittil i vinter. 


En DN-journalist fant ut at elbilen hans - med de strømprisene vi har hatt i vinter - koster mer å kjøre per mil enn en dieselbil. Sånn kan vi ikke ha det.


Hva skjer med motivasjonen for å velge miljøvennlig hvis man kun står igjen med god samvittighet – ikke en økonomisk gevinst på toppen? En vinter med rekordhøye strømpriser får enkelte til spørre seg om det går litt vel fort i svingene.

Nøkkelen til klimasuksess er å få folk med på laget. Norges elbilstrategi er et strålende eksempel i så måte. I november var 73,8 prosent av nybilsalget nullutslippsbiler. Topp 10-lista i Europa for øvrig domineres fortsatt av biler med forbrenningsmotor.

Det er mange grunner til å velge elbil. Penger er for mange en av de viktigste. Elbilen er avgiftsfri i innkjøp, du sparer penger i bomstasjoner – og den er billigere i drift.

Eller er den nå egentlig det? Journalist Martin Riber Sparre i Dagens Næringsliv tok seg bryet med å sjekke (ekstern lenke), med utgangspunkt i sin egen Tesla. Resultatet var at det samlede strømforbruket til bilen, basert på strømprisen 6. desember, tilsvarte en kostnad på 17,60 kroner per mil. Snittprisen per liter fossilt drivstoff var 16,82 kroner i samme periode. Kostnaden per mil er altså høyere for elbilen enn for en vanlig bensin- eller dieselbil, med de strømprisene vi har sett i det siste. Sommerstid er regnestykket annerledes.

Vedvarende svært høye strømpriser, kanskje kombinert med gradvis innføring av avgifter på elbiler, kan bety trøbbel for elbilsalget også i Norge.

Analysesjef Tor Reier Lilleholt i strømanalyseselskapet Volue Insight tror vi må leve med store variasjoner i strømprisene også i årene som kommer. Kjerne- og kullkraft avvikles fortere enn fornybar energi fases inn i markedet. «Tyskland har alene stengt ned 100 TWh kjernekraft og skal stenge ned resterende 60 TWh neste år. I sum er dette mer enn den samlede norske kraftproduksjon», sier han til Dagens Næringsliv (ekstern lenke).

Vi har dårlig tid hvis vi skal nå klimamålene våre. Elbiler er en del av løsningen, men blir de dyrere å bruke enn den gamle dieselbilen er vi i trøbbel. Da må pumpeprisen opp eller strømprisen ned.

Er man fortsatt villig til og kjøre «grønt» for enhver pris?
De fleste enes jo om at det aller beste for miljøet i forhold til klimagasser og utslipp til produksjon av elbiler og fossil, hadde vært og beholde den gamle bilen man hadde eller har fra før.

Det er jo ingen hemmelighet selv om MDG tror det, at olje trengs selv til elbiler.  men det er nesten urettferdig og bare ta lille MDG under kam. med den politikken som føres i landet her er bensin og diesel nesten blitt fy fy.
Det er kanskje hensikten.

MDG sin egentlig agenda er jo at egenlig alle skal bruke sykkel, kollektivt eller bruke beina. Det skal svi for nordmenn og bruke bil. Selv elbil når vi blir mange nok. Det trur jeg de fleste enes om. Bortsett fra lan Marie da som selv har sin dieselbil i garasjen som bil nummer 2., for henne gjør det ikke mye om dem slenger på 50% økning av bompenger i morgen.
#3
Hei. Jeg har bestilt kona ev. Signere kontrakt måtte man hvis man skulle ha bil. Nå registrerer jeg situasjonen sånn at man kan få andre LR elbiler til mye kortere tid. Feks TM3, dem leverer bil på underkant av 1 måned, hvis man kan være litt flexibel på fargevalg osv, 2-3 måneder hvis man vil velge det man virkelig vil ha. Det er ikke noe annet en meget imponerende av Tesla. 


Det kommer nå flere LR elbiler fra forskjelige merker,  har en mistanke om at jeg kan få de før kona, forespeilet levering november 19,
med
kønummer 75XX

jeg var også så heldig og fikk et lavt kønummer på nye soul,  det jeg lurer på da er om tiden er inne for og kansellere kona kontrakten? Noen her inne som har samme tanker som meg om det?


#4
Nye leaf med lang rekkevide blir 30-40 tusen biligere.
Det måtte komme, da prisen før var altfor dyr, i henhold til min og mange andre sin mening.

Det store spørsmålet nå er om folk som allerede har bestilt ny leaf før Nissan bestemte seg for og senke prisene blir kompensert for dette i form av rabatt eller lignende? Dere som allerede har bestilt, har dere hørt med Nissan?
Hva står i kontakten deres om akkurat dette?

https://www.dinside.no/motor/ny-leaf-med-lang-rekkevidde-blir-billigere/70858511
#5
Tesla bjørn har testa støynivået i TM3 i sin vanlige test der han tester og samenligner støynivået kupeen på elbiler med hjelp av en Db måler.


Tesla må virkelig forbedre lyddempingen i Model 3.
Det finnes ingen unnskyldning for at den har høyere støynivå enn en VW Golf eller Kia Niro. Spesielt for den premium prisen man må betale.
Hvis ser på tabellen  at selv en stor  vw e-Crafter er roligere, er det skremmende og tenke på.

E-Golf, kona, og feks niro har ikke 19''/20'' felger.
Men modell 3 er nå på samme støy nivå som små og billige A-segment bybiler som Fiat 500 og VW Up .. Igjen, ingen unnskyldning ..



https://m.youtube.com/watch?v=4TmxoYcQp6Q




#6
Etter at Tesla har levert Model 3 kommer Model Y. Det blir en crossover eller liten SUV bygget på samme plattform som Model 3.
Den blir bare 10 prosent dyrere enn Model 3,

Noen som vet om elon da mener prisen på «billig utgaven»
som skal koste fra 300 k? Eller er det prisen som er nå for øyeblikket han mener,
LR utgaven som koster langt over 400 k?

Hvis det første stemmer så må jeg revurdere mine sterke antagelser på at Tesla er konkurs innen 2020, Da jeg tror lave sedan model 3 kommer bare til og bli en liten nisje av kunder som vil ha da model y kommer. Tror bilen ikke vil bli solgt/produsert noe mer da,
Model 3 har solgt bra i Usa, mye hjulpet av skattefradrag som amerikanere får,
+ at bilen er amerikansk, nå er det slutt på skattefradrag for amerikanere på det, og har lest at Tesla må dumpe prisene eller risikere at dem ikke får solgt elbiler lenger, leste også en artikkel for noen dager siden at Tesla sitter på med mange usolgte tm3.

De fleste ønsker jo i dag en elbil som er litt mere praktisk som feks e-golf, leaf,

De er egenlig perfekte kompaktbiler i mine øyne, og ikke så stor forskjell på kona, niro, som er crossovere, eneste at man sitter  litt høyere osv men ikke noe og snakke om,

Men så prøvde jeg lave tm3 sedan og den ikke «god» og gå inn og ut av,

baksetene var også veldig ubehagelige og sitte i fordi beina var så lavt ned på gulvet,

med så lav bakkeklaring av model 3, så var den en også meget upraktisk vinterbil på vei til halvbrøytete vinterveier,
(ja bare noen ekstra cm bakkeklaring hjelper faktisk utrolig mye.
E-golf-leaf osv er perfekt eksempler på at noen cm hjelper mye,

Model 3 er fin på motorveien og fine veier, men på vei opp til hytta eller litt ubrøyta veier har den ingen tid og gjøre. 
Bonuset
er også en veldig energi energieffektiv bil. Den slår dog ikke Ioiniq, den er den alle beste og  effektive i klassen, som Tesla bjørn sier. Og for hva man får  prisen av ioniq er den nesten uslåelig,  man får masse ting man ikke får i model 3,

man sitter MYE bedre i setene foran, baksetene er kjempe gode for voksne.

TMY høres derfor meget spennende ut. Dette kan redde Tesla (bare min mening) da model y er en sårt trengt bil for dem. Da Tesla har vært veldig nærme og er ennå ganske nærme konkursen rand i følge spekulatorer i finansmarkedet med lengre økonomiutdannelse en undertegnede.
#7
Jaja, da skjedde dette igjen, samme tragiske opplegget, jeg snakket med sjefen, spurte han om lunsj tidligere en vanlig, mot at jeg jobba litt overtid, og satt  meg foran jobb PCen og mobilen, for og bestille/reservere bil kl 12.00 på salget, Men neida, server tryner, dette som skjedde  var bare helt tragisk,
Samme latterlige som forrige gang dette ja. Til slutt kom jeg gjennom etter mange timer, Hva endte dere på av kønummer? Dere som faktisk kom gjenom og satt klare som meg?
#8
Crossover/SUV salget vokser nå raskest i verden, «ingen vil ha lav bil lenger» hverfall ikke sedan som tm3. For min del så er crossover/SUV og foretrekke da det er godt og slippe og gå ned eller opp fra bilen, godt og kunne stige rett inn. Hva mener dere ? Blir spennende og se model 3 salget fremover og antall biler registrerert  på veien. Sedan er ikke i vinden for tiden for og si det mildt. Lave Tesla model 3 sedan kommer til og slite tror jeg. Hva tror dere ?
#9


Hei. Ikke så altfor lenge til kia slipper priser på nye kia Soul ev 64kwt.
Endelig en soul med ACC, fjernlysassistent, autosteer som på ioniq og kona, og masse andre godsaker, Hva tipper dere prisen blir? Nye Kia soul har fått en EPA på 391 km noe som er veldig bra.
#10
https://www.tv2.no/nyheter/10384221/

Dere med elbiler til mange hundre tusen, er dere redde nå for og risikere og sitte med elbiler dere ikke får solgt? Hvis dere skal selge den selfølgelig,
Se på hva som skjedde i Danmark.
#12
Så mye koster det å kjøre el-bil med rekordhøye strømpriser

Strømprisen i vinter ligger på et historisk høyt nivå, og det betyr også at de som kjører el-bil må betale mer for å kjøre.

Torsdag er spotprisen på Østlandet over én kroner per kWh hele dagen, og er i sine dyreste perioder på hele 1,34 kroner, skriver Nettavisen.

Den rene spotprisen på strøm er derimot ikke alt du må betale. Det er både el-avgift, påslag i spotprisen, grønne sertifikater og nettselskapenes andel.

Den faktiske prisen for disse tingene varierer avhengig av både hvor i landet du bor, og hva slags strømavtale du har, men et rimelig anslag for Bergen er følgende:

Nettleie BKK: 41,54 øre/kWh (ofte høyere andre steder i landet)
Prispåslag Fjordkraft Enkel Spotpris:  5,49 øre/kWh øre/kWh (mulig å få både billigere og dyrere alternativer)
Totalpris med torsdagens høye priser: 1,42 kroner/kWh


Nettleie BKK: 41,54 øre/kWh (ofte høyere andre steder i landet)
Prispåslag Fjordkraft Enkel Spotpris:  5,49 øre/kWh øre/kWh (mulig å få både billigere og dyrere alternativer)
Totalpris med torsdagens høye priser: 1,42 kroner/kWh
Hvor mye koster det å lade el-bilen?

Hvis du lader hjemme, betyr det at det å fylle opp batteriet på bilen koster nettopp 1,42 kroner per kWh - ganske uavhengig av hva slags el-bil du har.

Den faktiske kostnaden av å fylle opp batteriet er derimot høyere. El-bilforeningen melder at man må regne med et «ladetap» på 10-15 prosent. Det betyr at du må bruke 10-15 prosent mer strøm enn det batteriet faktisk klarer å lagre.

Tar vi i utgangspunkt i det laveste, blir den reelle prisen per kWh du faktisk får på batteriet 1,57 kroner.

Til sammenligning tar Fortum ganske nøyaktig 3 kroner per kWh med hurtiglading.

Tesla har nylig justert prisen på sine superladere, og tar nå 1,70 kroner per kWh.

Hvor mye strøm bruker en el-bil?

Det faktiske strømforbruket på en el-bil varierer veldig med kjøremønster, hvilken el-bil du har, om du har bilen stående ut eller inne, om du bruker mye varmeapparat og mye mer.


Ved ren småkjøring der du alltid starter med kald bil, kan vi snakke om et reelt forbruk på 3-4 kWh per mil, mens du på langkjøring på sommeren på enkelte modeller er nede på 1,5 kWh per mil.

Nå på vinteren er det på langkjøring realistisk med et forbruk på 2-3 kWh per mil avhengig av hvordan du kjører og hva slags bil du har.

Hvor mye koster kjøringen

Prisen på å kjøre med el-bil per mil blir dermed som følger:

Hjemmelading, 2 kWh/mil: 3,14 kroner
Hjemmelading, 3 kWh/mil: 4,71 kroner
Hurtiglading, Fortum, 2 kWh/mil: 6 kroner (12 kroner på halv effekt)
Hurtiglading, Fortum, 3 kWh/mil: 9 kroner (18 kroner på halv effekt)
NB! Hurtiglading blir vesentlig dyrere per kWh om du lader med kaldt batteri eller fortsetter å lade etter at batteriet er 80 prosent fullt. Årsaken er at du betaler per minutt du lader, og du kan få mye lavere effekt om ikke alt er perfekt.

Hvor mye koster fossilbil-kjøringen?

Drivstoffkostnadene på en vanlig bil med forbrenningsmotor varierer i likhet med el-biler både med prisen på drivstoff, kjøremønster og type bil.

Med en normal pumpepris og aktiv bruk av rabattavtaler er det for tiden realistisk å regne med en pris på rundt 15 kroner per liter drivstoff.

Pris per mil blir da følgende, avhengig av forbruk:

0,3 liter per mil: 4,5 kroner
0,4 liter per mil: 6 kroner
0,5 liter per mil: 7,5 kroner
0,6 liter per mil: 9 kroner
0,7 liter per mil: 10,5 kroner
0,8 liter per mil: 12 kroner
0,9 liter per mil: 13,5 kroner

#14
Hei alle sammen.
Jeg har innhentet tilbud på ny IONIQ Electric. 

Hyundai IONIQ Electric Teknikkpakke med skinn 120 Hk
Frakt/Klargjøring/Reg.omkost. 
Metallic lakk (valgfri) inkludert
16" HMN FELG/CONTINENTAL 6 PIGGFRITT

Total sum på 300.000.
Er dette er godt tilbud?
Er det noen som har fått noe bedre pris?


#15
Nå ligger prisene ute på nye leaf på Nissan.no
LEAF 3.ZERO e+  koster fra 382.000 !
Skal du ha vinterhjul, metalic lakk, bagasjeromsmatte, led tåkelys
(skulle vært standard) så ender du langt over 400.000 tusen ! Her synes jeg dem har prisa seg så langt ut på jordet at det er ikke mulig og forsvare dette,


Hva synes dere? Kommer noen her inne til og seriøst vurdere kjøp av denne
overprisa bilen?
Se vedlagt prisliste

https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-zero-kundeprisliste.pdf
#16
 Nå had Kia gått over til ccs med nye soul som kommer, bra er det,
Vil nye leaf gjøre det samme? Vil du kjøpe nye leaf hvis den fortsatt har CHAdeMO?  Hører Tesla bjørn sier det kan bli et problem i framtiden da aktørene nå satser på ccs en som en felles standard,
noe med at japanere var enige om og bruke det, og at det kan bli ladetrøbbel
for leaf og eldre elbiler med CHAdeMO, ettersom de til slutt blir borte, eller byttet ut med ccs når CHAdeMO hurtigladerene blir slitte,
#17
Hei.

Som en av de første i Norge får jeg «edition one» Audi e tron i slutten av februar. Hengerfeste og med vinterdekk
#18
EQ / Hvor finner man kø nummeret sitt ?
søndag 30. desember 2018, klokken 23:44
Hei. Hvor finner man sitt kø nummer på Mercedes eq ?
#19


Nå har 40 kw vært ute en god stund, folk her inne og ute har fått gjort opp sine erfaringer med bilen både på godt og vondt, rappidgate osv, nå har jeg sett på Tesla bjørn, og fikk med meg at med de nyeste 40 kw utgavene man bestiller fra Nissan i dag så skal problemet med rappidgate være borte, da de visst nok har lagt inn en softfware eller hardware oppdatering, det er jo kjempe gode nyheter. Nå som 60 kw utgaven står på trappene og snart er klar til lansering og bestiling, er det nok mange her inne og ute som er spente på hva som blir nytt, bortsett fra større batteri.

Jeg lurer på hva folkene her inne ønsker seg?
Dere som kanskje kjører rundt med 40 kw utgaven i dag har sikkert lagt dere opp noen tanker på ting dere kanskje savner, eller skulle ønske bilen hadde,
Enten det er funksjoner, bedre seter, osv.

Jeg har noen ting på min ønskeliste:

*Bedre justering av ratt, helst 4 veis,
*El seter med minnefunksjon,
* støtte for høyere ladehastighet en i det er i dag.
* ccs i stedenfor chademo.
* litt sprekere farger innvendig
* ventilerte seter med kjøling

Hva er det dere her inne ønsker dere ?
#20
Hyundai KONA / Kona Electric innvendig støy, Høy eller lav ?
torsdag 27. desember 2018, klokken 17:51
God kveld. Håper dere alle sammen her inne har hatt riktig  fin jul med god mat drikke sammen med familie og venner
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA