Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Vhagar

#1
Model X 2014 - 2022 / X75D Eurotrip - latterlig lavt forbruk?
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:24
Har i ulike tråder tidligere diskutert forbruk nedover Europa, men tenkte det var greiest å samle løse tråder i en egen post.

Siden dette ble første skikkelige langtur i elbil så var det greit å starte med utgangspunkt i andres erfaringer. Men alle er ulike og abetterrouteplanner er vel mest ulik, skjønner ikke hva den tenker med! Før avreise endte jeg i hvertfall opp med at ABRP mente jeg kom til å ha et snitt på 270Wh/km. (265-277Wh/km alt ettersom veivalg)
Basert på andres erfaring og egen erfaring så senket jeg det til 240Wh/km og krysset fingrene for at det skulle holde.

Fasiten ble noe helt annet og det fikk konsekvenser for rekkeviddeangsten, antall stopp og hvordan vi la opp dagene med tanke på mat etc.

Vi endte opp med et forbruk på 215,76Wh/km på vei sørover og da hadde vi rimelig frisk motvind en hel dag også. På returen valgte vi en annen rute som tok oss mye mer opp i høyden og vi hadde en del regn og vind på ca 1/4 av turen. Likevel så endte forbruket på vei hjem på kun 228,8Wh/km. Og nei, dette var ikke noe sinkekjøring eller utnyttelse av dragsuget til lastebilene.

Rekkevidden ble jo mye bedre, noe som gjorde at vi trengte mindre tid på hvert ladestopp og vi kunne hoppe over flere planlagte stopp. Siden ladehastigheten også var justert noe opp før avreise så gikk lading også mye fortere enn beregnet, så bilen var alltid klar lenge før vi var det, på hvert stopp. Noe som igjen førte til at lengre  matstopp "ødela" planen og gjorde at vi fikk alt for høy SOC til å oppnå noe "optimalt" skjema. Chademoadapteret og tredjeparts stasjoner ble heller aldri et behov for. Destinasjonsladere ble benyttet 2 ganger, en gang på et kjøpesenter på vei ned og på en overnatting på et hotell på vei hjem. Begge ganger var det praktisk å ha tilgangen, men i ettertid viste det seg at det strengt talt ikke hadde vært nødvendig.

Så alt i alt en meget hyggelig opplevelse å kjøre elbil på langtur, i hvertfall en X75D.

Men igjen, hva ABRP holder på med aner jeg ikke. For vi var ikke i nærheten av hverken det forbruket eller så mange ladestopp som den anbefaler.

Mange påpeker ladekø i desse tider og jeg må bare si at jeg ikke opplevde det som noe problem. Vi delte lader 2 ganger på vei ned. Ene gangen spiste vi samtidig så det utgjorde ikke noen ulempe siden bilen var mer enn klar når vi var det. Andre gangen delte vi i under 5 minutter og merket egentlig ikke noe ulempe siden vi likevel hadde så høy SOC. Det var forsåvidt eneste gangen vi kom til "full" stasjon, men ventetiden var ca 30 sekunder. På vei hjem avbrøt jeg lading ca 5 minutter før tenkt, for å gi plass til en annen. Men dette var ikke til ulempe for meg. Det manglet også en lader der pga teknisk trøbbel, så hadde den virket så hadde det ikke vært kø (men 1 mer delt lading). Jeg har stått i vesentlig mer kranglete køer på bensinstasjoner oppgjennom tidene for å si det mildt.

Så, var det ikke noe negativt? Joda.

Bilens estimat var hele tiden feil. Vi ladet til den estimerte at vi rakk frem til neste supercharger med 10% SOC, resultatet ble alltid at vi kom frem med 15-20% SOC. Ulempen med dette er at vi kastet vekk mye tid på å sitte å lade unødige 5-10% på høy SOC som jo tar unødig med tid. Men det kunne vi jo aldri vite, så tok ikke sjansen på å ignorere bilen på denne turen.

Bilens navigering tar rare valg når den skal rute innom noen av superchargerene. Et eksempel her er Kungälv i Sverige, hvor den ledet oss inn på nordsiden og fikk oss til å kjøre gjennom hele sentrum. I stede for en mer logisk rute, inn fra sør. Ble obs på det så deretter overstyrte jeg bilens rutealternativer på resten av turen.

Bilens navigering er også ulidelig treg, når vi kom til supercharger og koblet til å skulle planlegge neste etappe var vi ofte ferdig ladet før bilen hadde klart å laste kart og planlagt ruten, tross LTE dekning. Slik planlegging er jo greit så man vet hvor mye tid man har til rådighet på stoppet, men det hjelper jo lite når bilen er klar før stoppet i det heletatt har kommet igang. For etter dette var det jo tid for toalett og slikt, så vi hadde alltid for høy SOC til å kjøre et teoretisk optimalt løp nedover.

Til forrige punkt kan en jo si at det bare er å legge inn sluttdestinasjon og la bilen beregne mellomstoppene. Genialt nok det, men ikke når bilen velger "feil" rute og ikke lar meg reroute. Så da må jeg "hoppe" fra supercharger til supercharger på den måten.

Manglende A-B routing og waypoints er også frustrerende i 2019. Og den anbefaler alt for ofte å kjøre feil vei inn i enveiskjørte gater! Rerouting etter slike bomturer tar også tidvis alt for lang tid. Og den bruker alt for mange forsøk på å rute tilbake før den finner ut at jeg vil/må en annen vei.

Et siste punkt ang. navigering. Den slutter ofte å navigere lenge før man har kommet frem til mål. Særlig gjelder dette superchargerene. 50-100 meter unna stopper streken på kartet og navigeringen og stemmen kan fortelle meg at destinasjonen ligger på venstre side, når den faktisk ligger på høyre! Det gjorde at vi noen ganger virkelig måtte lete etter superchargerene, for de er jammen meg ikke fornuftig plassert mange plasser.

Så alt det negative handler egentlig om hvor ubrukelig MCU'en og navigeringen er.

Jeg vil likevel påpeke hvor håpløs plassering mange superchargere har. Vi brukte ofte mye mer tid bare på av/på-kjøring fra motorvei enn selve ladingen! Og mange har også et svært så dårlig servicetilbud, slik at en måtte planlegge innkjøp av mat/drikk før en kom frem til stoppet for å utnytte tiden til et måltid også. Siden vi gjorde den undersøkelsen av superchargerene på forhånd så unngikk vi derfor dødtid på noen av superchargerene.

Designet på superchargerene er også noe jeg må kritisere. Alt for ofte var den plastikkhaken som holder kabelen på plass i stasjonen ødelagt, noe som gjorde at kabler låg på bakken eller i noen tilfeller ramlet ut og traff bilen når en skulle henge den på plass igjen eller kom borti CCS kabelen først. Hvorfor i alle dager er den i plast?

Noen steder var det også plassert hinder i bakken så en kunne kjøre inntil, tanken er god. Men avstand til lader ser ikke ut til å ha vært i tankene, for det førte noen steder til alt for kort kabel som la press på ladeporten.

Fysisk plass var også noen steder trøblete, særlig da tilkomst. Den som står på Vinstra er jo ikke så bra, men rene barnematen i forhold til noen i Frankrike.

Så til de som vurderer langtur er det bare å ønske god tur! Ikke hør for mye på andres erfaringer (min inkludert!) men ha rom for kontinuerlig revurdering og nyt turen.
#2
Model X 2014 - 2022 / Dekkslitasje
fredag 11. oktober 2019, klokken 14:51
Det har jo vært et tilbakevendende tema at "ett-eller-annet jeg ikke har peiling på" fører til økt/skjev slitasje av dekk på desse bilene. Nå skal jeg innrømme at jeg tidligere aldri har brydd meg så mye om dekk, de er som de er til de blir så slitt at jeg ser at det er på tide med nye. Og aldri har jeg visuellt sett noe særlig til skjevslitasje på dekk jeg har hatt tidligere.

Med det som bakteppe så tenkte jeg å følge litt med denne gang. Målte i alle 4 spor på alle 4 dekk på samme sted fra innerst til ytterst (det forekommer jo variasjoner i banenes lengderettning også) og satt opp en tabell og graf før og etter ca 4600km på motorvei. Ikke særlig vitenskapelig kanskje, men så godt jeg gadd å gjøre det.

Resultatet ble litt overraskende. Trolig fordi jeg aldri før har tenkt over det, eller kanskje pga slitasjen var så ujevn. Spent på å høre hva folket her sier.

X75, standard staggered 20" originale sommerdekk som bilen ble levert med, Michelin Latitude sport 3. Kjører i chill og senket til "always low" under denne testen (kjører ellers i standard høyde). Dekktrykket har bilen rapport vært likt for alle 4 dekk under hele turen. Lagt mellom 3.1 til 3.3 alt ettersom utetemperatur og siste 700km låg det på 2.9 pga lavere temperatur. Ellers ikke tungt lastet eller henger.

Nå er slitasjen under 1mm på alle målinger, så visuellt er det ikke akkurat lett å direkte se på dekkene noe skjevslitasje. Det jeg reagerer mest på er at de er så ulike? Hadde jeg kunne målt hver millimeter rundt hele dekket i alle 4 spor ville trolig forskjellen blitt mindre?

Hva mener dere?

#3
Tesla SW og AP / Software update via LTE hotspot
tirsdag 27. august 2019, klokken 21:20
Bilen har ikke tilgang til wifi for tiden (ferie) og bilen er ikke særlig glad i å laste ned software over LTE lenger, så jeg prøver å opprette et hotspot med mobilen uten hell. Bilen ser ut til å gjennomskue at det er nettopp et mobilt hotspot og lar seg ikke lure til å laste ned (starter og stopper gang på gang og ber meg koble til wifi, noe den jo rent teknisk er).

Så, noen som kan bekrefte om en dedikert 4G/LTE router lar seg bruke til formålet? Gjerne tips om merke/modell. Eventuelt hvordan lurer dere bilen? (Galaxy S10+ jeg prøver med)
#4
Lading av Tesla / Ladestasjoner for både Tesla og andre merker
tirsdag 13. august 2019, klokken 15:12
Slekt og venner skaffer seg i tur og orden elbiler av ulike merker og modeller. Men felles for alle(?) er vel at de kan lades på en hjemmelader som har type 2 kontakt så de kan fint lade hjemme hos meg på min Tesla ladestasjon (jeg har ikke koblet den i "tesla-only" config).

Men hvilke ladestasjon skal jeg anbefale at de kjøper til sine biler? Så klart en som passer både deres bil og min når jeg kommer på besøk.

Tesla sin lader? Salto sin nye DEFA/ABL lader? Eller er Viridian EcoLite det beste valget til hjemmelader?

Gjerne noe som kan kobles både til IT/TN, 1/3-fas og resten av de ulike parameterene.
#5
Noen som vet hvor mikrofonen til bluetooth handsfreeopplegget er montert? Og om det er lett å komme til for å muligens bytte den ut? Eller se om det ligger noe i veien som dekker over den?

Har fått nok av samtaler hvor jeg vet jeg har veldig god kvalitet på linja (4g hd+ tale eller hva det nå er som dukker opp) og som beviselig virker når en på nærmeste utkjørsel kan ringe opp igjen, men som med en gang den kobles til bluetooth "dør" i kvalitet.

Volum i bilen er på 8 (og til maks) og jeg hører knapt mennesket i andre enden. Og mennesket i andre enden hører knapt meg når jeg sitter og roper! Og bluetooth volum på mobilen er satt på maks.

Ev. dersom dette ikke er mulig å fikse, hvilke headsett/øreplugg anbefales uten at den blir for stor og tung?
#6
Tesla SW og AP / Jeg fryser!
tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:41
Det er 15 grader ute, det pissregner og bilen føler for å spy ut iskald luft når den står på 24 grader. Hvor i alle dager er logikken? Og dette er ikke på kaldt batteri med kalde motorer, nei dette er etter å ha kjørt (og fryst) i over 20 mil.

Ulike versjoner har hatt ulike problemer med temperaturen og det spiller ingen rolle om jeg har AC av eller på. Før så var det kaldt på 20 grader, nå er det kald luft som kommer ut helt opp til 24 grader! Forresten, skrur jeg av AC og setter den på 24 grader så dugger bilen på 1-2-3, hyggelig.

Elon, jeg fryser!

Det fine er jo at jeg ikke trenger å bekymre meg for å slite med varmen i sommer ei heller å holde drikka kjølig. Men pokker heller, dette er bare patetisk! Dessuten så blir jeg sår i halsen av å kjøre rundt med AC på hele tiden samme hvilken temperatur den står på.

Og de jobber jo så klart med saken. I dag slapp de nye spill for å avlede oppmerksomheten bort fra alt som ikke virker. Så lenge bilen er GØY så er det visst bedre enn at den VIRKER. Jeg kommer aldri til å bruke de spillene, det er bortkastet ressurser så lenge bilen ikke virker og er for meg et sikkert tegn på et selskap som sliter.

https://twitter.com/Tesla/status/1141041018835353600

Og hva er greia med at når man sitter der og lader så skal man spille et bilspill hvor rattet faktisk vrir på hjulene.

Tesla er i dag eneste valget i mitt hode når det kommer til elbiler. Men nå har jeg bestemt meg. Min neste elbil blir ikke en Tesla og dersom det innen den tid faktisk ikke har kommet opp noen som kan gjøre ting bedre, ja da blir det tilbake til hest og kjerre. For når Tesla ikke får til noe så banalt som at 20 grader = 20 grader, ja da er alt håp ute. Elon sender raketter out in space for pokker, hvor vanskelig kan 20 grader i en bil være?

Forresten, en Nintendo Switch og bomberman er en bedre investering enn hvilken som helst Tesla idag. Fordi switchen virker til det den skal, noe bilene ikke gjør. Og vi må jo sammenligne epler og epler her, en spillmaskin mot en annen. Så sier noen at en bils primære funksjon er å frakte meg fra A til B og DET klarer vel en Tesla? Joda, men ifølge Elon så skal den være GØY å kjøre fra A til B og det er den IKKE når den prøver å fryse meg ned når jeg ønsker meg 24 grader.

Hvilken 12volts varmeovn til bil anbefales?
#7
Tesla / AC rens, skadelig for HEPA filteret?
tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:32
Som tittel sier, har ikke dårlig lukt fra AC enda, men vet ikke om HEPA filteret tar seg av dette eller ikke? Noen som har fått dårlig lukt og ev. har erfaring med de vanlige AC renserene på markedet (ikke maskiner men sprayboksene) og vet om dette kan være skadelig for noe i Teslaen?
#8
Tesla SW og AP / Navigation data, hvilken versjon?
søndag 09. juni 2019, klokken 22:09
Det var en post som nevnte noe om dersom navigasjonsdata var for gammel måtte en innom Tesla for å få det oppdatert, men finner den ikke i farta så tenkte jeg skulle høre hvilke versjoner dere faktisk har.

Selv har jeg EU-2018.42-1729 og bilens firmware er 2019.16.3.2.

Noen som har nyere kartdata på denne versjonen?
#9
Lading av Tesla / Ladekabel tyveri, et problem?
torsdag 30. mai 2019, klokken 22:05
Muligens ikke her til lands enda? Men hva med sørover i Europa? Noen med erfaring? Og er dette løsningen? Eller er det mer til bry enn nytte? Har ikke sjekket om den er bred nok til type2 kabelen som fulgte med bilen i 2017.

#10
Tesla / Model 3 eksplosjon - i salg
onsdag 29. mai 2019, klokken 01:28
Clickbait? kanskje, men kult å se hvor raskt den stiger til "himmels". Fra 14 plass i mars 2018 til førsteplass i januar 2019.
https://public.flourish.studio/visualisation/374245/
#11
Tesla / SpaceX, Starlink
søndag 26. mai 2019, klokken 19:28
Det tar vel et par år før det vil være mulig å kjøpe seg internett access gjennom dette, men noen som vet om rykter om hastigheter og pris for privatkunder? Eller er dette alt for tidlig enda? De vil kanskje tilby nett til bilene også via dette i stede for mobilnettet? For med så mange satelitter så trenger nødvendigvis ikke antenner å være rettningbestemt i samme grad som dagens parabolantenner?
#12
Tesla / Service, gammel vs ny modell
torsdag 23. mai 2019, klokken 12:59
De av dere som har slik 3-4års serviceplan, vurderer dere å beholde den (pga omfanget) eller vurderer dere å gå over til den mye rimeligere nye servicemodellen?

Servicepunktene på de gamle 4-års serviceplanene ser ut til å være litt ulike avhengig av hvilket SC man har vært på (eller bare spesifisert ulikt). Noen som har en detaljert/checklist oversikt over hva som faktisk har inngått der for de ulike årene i planen?

Hovedoversikten ser vel slik ut, men det finnes mer detaljerte underpunkter/checklist? (se vedlegg, bah dette forumet takler bilder svært dårlig)

Og de nye punktene er her:
https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Jeg tenker mest på at de går vekk fra å sjekke batterikjøleveska, væsker i tilknyttning til drive unitene og flerpunkts-inspeksjonen. Frykter at det ikke skal oppdages i tide feil ved luftfjæring og hjuloppheng og slikt og hva annet som måtte inngå i den flerpunkts-inspeksjonen. Mindre bekymret for de to andre punktene, de har vel såpass kontroll med at de har tålt "tidens tann" så langt, uansett er det jo noen år med garanti på nettopp de delene.

Bytte av nøkkelbatteri og vindusviskere bryr jeg meg ikke om, det klarer jeg fint å gjøre selv. Så slike småpunkt er ikke av interesse likevel.

De har vel fjernet kjørelengde (med unntak av kalipperne) og nå går det på tid, som jeg ser på som en fordel for egen del.

Videre så er det kun anbefalte punkter, ikke noe de sier en må utføre (sunn fornuft tilsier at et par ting der er best å gjøre uansett). Vil tippe at hepa-filteret er noe av det dyreste å bytte ut.

Litt i tvil om jeg skal droppe serviceplanen min og gå for den nye. Jeg vil i såfall vurdere å kun ta bremsevæske og kalipper servicen som anbefalt i den nye planen og resten ved følt behov. Hva mener dere?
#13
Tesla / Nattens model Y event, hvor og når streames den?
torsdag 14. mars 2019, klokken 20:19
Som tittelen sier, noen steder det vil være mulig å se dette "live"?
#14
Tesla / Slitasje innside på dekk, ikke så ille?
onsdag 06. mars 2019, klokken 15:41
Det er et tilbakevendende spørsmål med dertil påstander fra noen med mye mer peiling på nettopp dekk enn meg. Men denne video'en fra Bjørn viser vel at 1) det kan være store individuelle forskjeller fra bil til bil (ev fra dekk til dekk) og 2) viste slitasje kan ikke sies å være kostbar om den er representativ for flertallet? For av det jeg klarte å se så var det ikke akkurat avskrekkende etter det som for meg vil være minst en håndfull vintersesongers slitasje.

https://www.youtube.com/watch?v=87gSPrfFYEI

Så hva mener ekspertisen? Er dette noe hans bil gjør "bedre" enn snittet? En må rett og slett bare prøve sin egen bil og se hvor galt det kan bli? Eller er det dekkene som også ikke viser slitasje like godt som premiumdekk?

Jeg kjører alltid i "standard", men vurderer å senke den til (extra) low dersom det gir meg et par fordeler. Jeg tenker på litt mer stabil (ikke så vuggende) kjøreopplevelse og dersom det har en vesentlig påvirkning på forbruket (særlig i hastigheter rundt 120km/t på autobahn). Spørsmålet er vel også om extra low vil gi extra slitasje eller en fordel med lavere forbruk og mer stabilitet i forhold til hva slitasjen blir?

Noen som har erfaringer og statistikk som kan begrunne et slikt valg?
#15
Tesla / Skiltgjennkjenning ved bruk av ACC, AP2.5
lørdag 02. mars 2019, klokken 17:59
Skiltgjenkjenning har det jo vært skrevet mye om under ulike software og hardware versjoner. Men hold ut, her kommer et edge case jeg ikke har sett så mye om før.

Jeg kjører på dels svingete veier i 80 og bruker ACC. Dette på en X levert sent 2017, så den har AP2.5 og i følge mange ikke "skiltgjenkjenning". Og det stemmer forsåvidt når det kommer til fartsgrenser, ikke pokker om bilen bryr seg om de skiltene samme hvordan jeg misbruker hendelen for ACC (ikke når jeg lar den styre selv heller).

Så kommer jeg til svinger som er svært så krappe, som krever at jeg slakker betydelig ned (fra 80 til 70). Og på ACC så dundrer bilen videre happy i 80 til jeg griper inn. Desse svingene mangler skilting, både før og gjennom kurven (dere vet, de svarte/orange pil-skiltene).

Kjører jeg samme svingene med selvstyring "på", ja da slakker den fint ned. Fordi den tolker veien i seg selv. Helt naturlig og fortsatt ingen skiltgjenkjenning antar jeg.

Men så kommer det som fremstår litt rart. Det finnes svinger som på ingen måte er like krappe og farten fint kan holde nesten 80 (hvertfall ikke så lavt som 70), MEN som har skilting både før og gjennom hele svingen (de nevnte svarte/orange pilene). DA slakker bilen ned, ikke bare på selvstyring men også på ACC.

Så, snakker vi her om veidata i kartdatabasen den støtter seg på? (I tilfelle burde vegvesenet tatt seg en tur og oppdatert noen svinger med skilting) eller klarer den faktisk å lese akkurat de skiltene?

Og til de som får det til (om jeg har tolket rett), hvordan får dere bilen til å følge fartsgrensene opp/ned? Hvilken hendelmagi skal til? (på EAP selvstyring)
#16
Tesla / Referral, hvor bekrefte?
søndag 24. februar 2019, klokken 21:26
Ikke alle som får med seg at de må bekrefte gevinst innen 28. feb, snakket med en tidligere idag. Men fikk nå høre at han ikke ante hvordan? Jeg trodde det kom opp som liste på kontoen eller i app'en? Må en bekrefte det pr mail eller svippe innom nærmeste butikk/service senter?
#17
Tesla / Erfaringer med å ta service i utlandet?
søndag 17. februar 2019, klokken 23:20
Ser ut til at jeg kommer til å ende opp et sted i vest-Europa når det er tid for 40k service. Hva med betaling når man allerede har en 4års serviceplan som er forhåndsbetalt? Booking? Drop-in? Ventetider? Noen her med erfaring i å ta slik service i utlandet? Anbefalinger? Nederland er kanskje beste alternativet? (om ikke språk blir et problem)
#18
Tesla / Oppgradert alarm
fredag 07. desember 2018, klokken 15:42
Ref. denne saken og bildet av taklampen:
https://electrek.co/2018/12/07/tesla-enhanced-anti-theft-first-look/

Jeg har ikke kjøpt denne nye alarmpakken men min taklampe ser sånn ut fra før av med de to hullene og den er jo ca et år gammel nå. Så har de 2 hullene noe med den nye alarmen å gjøre i det heletatt eller en gammel designendring som bilen i artikkelen ikke har fått med seg? Eller er min bil allerede oppgradert, kun en software som må til for å aktivere den nye alarmpakken?
#19
Lading av Tesla / Tesla Wall Charger Automatic Current Change
mandag 12. november 2018, klokken 16:00
Dette var jo en grei måte å løse det på til de som ønsker å dynamisk endre forbruket underveis i ladingen.

https://www.youtube.com/watch?v=_2A_J2Hq6-c
#20
Tesla / Se historiske meldinger i bilen
tirsdag 23. oktober 2018, klokken 01:41
Mulig jeg er blind på begge øynene, eller at dette er noe som er tilgjengelig i nyere software til bilen. Men hvordan får man opp vinduet med notifications (og en ok knapp som vist) slik at de ikke timer ut før man rekker å lese de?

Det dukker ofte opp meldinger i den lille skjermen når jeg setter meg inn i bilen som jeg ikke rekker å lese i det heletatt som jeg svært gjerne skulle visst hva var.

Se eksempel fra denne saken:
https://www.dinside.no/motor/elbiler-odelagt-pa-ladestasjon/70336846#_ga=2.143427069.918775007.1540169768-2011183499.1476904943

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA