Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Imagine

#1
Elbiler i media / Elbilandel rundt omkring i Norge
onsdag 01. mai 2019, klokken 14:46
Her er oversikt over elbilandel rundt omkring i Norge. Det var lavt i prosent. Selv i Oslo.
Hva synes vi - er det for mange elbiler i Norge eller er det altfor få?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO7kr1/venstre-raja-norge-har-ikke-tatt-el-bilboelgen

Totalt i Norge er elbilandelen nå på 7,9%.
Hordaland har elbilandel på 13,7%. I Oslo er den på 13,6%. Akershus 12,6%.
#2
Elbiler i media / Tesla tall Q1 2019
torsdag 04. april 2019, klokken 07:41
Tesla melder nedgang i salgstallene sine i Q1 2019. Totalt ble 77100 produsert og 63000 biler levert.

Fordelt på 12100 Model X/S og 50900 Model 3.
Begrunnelsen til nedgangen er noe sånt som «komplisert leveranse i Europeiske og kinesiske markeder».

Q4 2018 leverte Tesla 90400 biler og produserte 86000 biler.
Dette er dermed en ganske kraftig nedgang. Over 30%.

Link til artikkel:
https://electrek.co/2019/04/03/tesla-q1-2019-production-delivery-numbers/

Kommentarer?

Må si jeg er spent på Q2 tallene. Det virker på meg som om totaletterspørselen er nokså laber, selv om det tar helt av med leveranser i Norge. Det kan henge sammen også, at det leveres rekordmange til Norge fordi det nettopp er svak etterspørsel andre steder i verden.
Vi får svaret i Q2.
#3
Model 3 / «Model 3 with more charging issues» - TeslaBjørn
søndag 03. mars 2019, klokken 08:55
Model 3 ser ut til å ha ladeproblemer. TeslaBjørn har testet på flere ladere. Nå på ABB og Cirkle K. Ikke spesielt imponerende hastighet.

Se video

https://m.youtube.com/watch?v=4a8nyV5Pi5E


Til info har admin rettet flere innlegg til å fremstå som annerledes enn jeg har skrevet disse. Da sletter jeg faktisk heller innleggene.
#4
Elbiler i media / Rekkeviddetest 10 ulike elbiler
onsdag 22. august 2018, klokken 07:45
Nylig utført rekkeviddetest med Model S 100D, Model X 100D, I-Pace, nye Leaf, I3 94ah, Ionic, Soul, egolf «300km», Zoe «400km», Ampera-E - osv

Noen skuffet og andre skuffet litt mindre.
https://www.tv2.no/broom/9988910/

Betraktninger:

Må si Ampera-E gir mye rekkevidde for pengene. Den fremstår som et kupp, dessverre føles den litt billig også.
Ampera går mye lenger enn nyeste selveste kostbare I-Pace, som riktignok er en førproduksjonsbil.

Generelt er det vel ingen av elbilene som gir ekstremt god rekkevidde per i dag. I testen var begge Teslaene 100D, maks rekkevidde. Likevel klarer de bare nesten dobbel praktisk rekkevidde av rimelige biler som E-Golf og i3.
#5
Model S 2013 - 2022 / Neste generasjon Tesla Model S?
torsdag 04. januar 2018, klokken 23:41
Nå kommer det mange nyheter fra konkurrenter fremover. Og Model S er jo 5 år gammel nå. Begynner den ikke snart å bli klar for utskiftning? Andre merker har 6-7 års syklus mellom hver generasjon.

På tide med ny modell med nytt hekkdesign, bedre støydemping, bedre interiørkvalitet med bedre seter med skinn som ikke man blir klam i baken av og som tilbyr massasje og kjøling, og generelt mer tilgjengelig utstyr, og ny generasjon batteripakker som går 80-100 mil og betydelig økt ytelse? Og kanskje matrix LED-lys?

Kanskje Tesla kunne fristet meg med neste generasjon Model S da dagens bil dessverre ikke falt i smak nok til at jeg slo til på en.

Hva tror folket? Hvor snarlig kommer ny Model S?
#6
Hei,

Tenkte å dele vår erfaring rundt om vi skulle bestille Model S eller ikke.

Er meget fornøyd med nylig innkjøpt BMW i3 til hverdags og siden vi begge kjører mye ut og inn av Oslo-bommen daglig så vi for oss å selge madammens bil og kjøpe en elbil til.

Jeg har eid og masse biler som er meget gode å kjøre, moderne og umoderne, alle med stor bensinmotor, både Porsche Panamera GTS, 750xi og Mercedes SL og eier fortsatt noen av de.
Har kjøpt i3 til hverdags og liker å kjøre ulike bensinbiler til kos, noe jeg gjør da vi har flere biler. I3 til sin lave pris overrasker meget positivt og den blir brukt klart mest. Den er superbillig i drift.

Da vi bestemte oss for å selge en bil og trodde den plutselig ble solgt raskt (noe den likevel ikke ble) dro vi og så på hva vi kunne ha i stedet som elbil ved siden av i3'n. Egolf ble prøvekjørt og selv om den er fin bil i sin prisklasse ble den raskt forkastet. Står på liste på Audi etron og Mercedes EQ, men de er så langt frem i tid.

Da ble det naturlig å prøve en Model S. På korte prøveturer kom vi frem til at dette kunne være bilen selv om den har sine klare brister, noe vi trodde vi kunne leve med.

Vi ordnet det slik at vi kunne låne bilen en helg. P100d.
Det begynte bra. Tok en lang tur med madammen. Fantastisk rask akselerasjon og flott drivlinje. Og fin styring på riksveier. Rekkevidden beskymret meg aldri og fjæringskomforten på motorvei og riksvei er grei nok, selv om vi har hatt bedre.

En slik flott drivlinje får en til å få lyst til å kjøpe bilen bare pga det, og utseendet er stilig selv om det går for mange slike på veiene (er vant til å kjøre biler som ikke alle andre har). Det er også veldig digg med stor iPad selv om det krever tilvenning. Spotify i bilen uten streaming likte jeg også og musikkanlegget (oppgradert) spiller helt greit, selv om det ikke er på toppnivå slik vi har i 2 andre biler. Man glemmer fort med så fin drivlinje små negative ting som at det mangler steder å legge fra seg ting, dørene er plastikk,

Men på langtur kommer bristene frem.
Etter 2-3 timers kjøring får jeg vondt i ryggen av nextgen-setene og skinnet puster ikke så jeg blir klam i baken. Dette har jeg aldri opplevd i noen bil siden jeg hadde en Golf 2. Selv i3 sine platte seter er bedre her. Og da jeg satt i baksetene er setet for lavt og sitteputen for kort. Og for rett i ryggen. Overraskende og svært lite komfortabelt.

Merket også at jeg ble langt mer sliten av å kjøre bilen enn mine nåværende biler. Støydempingen fra 21» hjul var dårlig fra 90-100 og oppover. I starten tenkte jeg at det er til å leve med, men det er slitsomt for hodet og ørene i lengden.
Det er kanskje urettferdig å sammenligne med BMW 7-serie og Porsche Panamera?

Lysene er gode, men for lavt justert og mangler avansert LED teknologi som å skygge biler med fjernlys i grøften.
Det er mange fine deler som er like som de vi har i Mercedes SL, så hvorfor så simpelt vindusspylersystem? Google Mercedes Magic Vision.

I tillegg er dørene og døråpningene små, sikten litt lukket og passformen på karosseriet litt vel dårlig. Dørlyden og opplevelsen av interiørkvalitet er på nivå under BMW i3 og Egolf. Man klarer å ignorere det og leve med det, men det er for dårlig.

Masse negative småting er greit nok, men den er for dårlig å kjøre. Jeg fikk ikke lyst til å kjøre meg en tur for moroskyld, slik jeg får med de andre bilene. Ja selv i3'n får jeg lyst til å kjøre for moroskyld innimellom.
Savner jeg bilen og kjøreopplevelsen? Nei, men jeg elsker det ekstreme draget. Den er en bil, superrask bil, men ikke noe spesielt utenom det vanlige ellers. Det er utrolig synd.

Så fremtidig verditap:
Meget usikkert. En bil som har så store mangler for meg må ha lavt verditap. Om 1,5-2 år kommer det voldsomt mye bra med 50-60 mil rekkevidde. Og de er stillegående, har god interiørkvalitet og mange bedre løsninger. Jeg tror det er risiko for at en Model S 75d kjøpt for 800.000 i dag om 2-3 år er verdt 400-500.000kr. Den er da både fornyet, konkurrenter med meget gunstige priser har kommet og mange skal kanskje selge Model s før garantien går ut. Med mindre det blir mva på nye elbiler da?

Dette førte til en samlet vurdering at vi dropper å bestille Model S og venter med å selge madammens bil. Synd, for Model S er et stilig konsept og fri superlading (svært liten forskjell i kostnader med fri superlading i praksis) er jo kjekt.
Dette gjør jo ikke noe da folk tydeligvis har gått bananas og lånt til o,25% rente for å kjøpe 1007 Model S i september.

Andre som har droppet å bestille Model S?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA