Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - arve

#1
Jeg hadde ordnet med dekk til TMXen som nå kommer 13/12. Fikk beskjed om at jeg bare måtte gi beskjed så snart bilen var i Norge, så skulle dekkbutikken bestille dekk.

Fikk i dag beskjed om at det ikke er mulig å få tak i de felgene jeg har sett meg ut (og for så vidt heller ikke CVC6 dekk).

Så da er spørsmålet: Hvor får jeg tak i PH Turbin gun metal 20" med CVC6 i Bergen?
#2
Tesla / Økt rente pga endring fra firma til privat
onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:49
Fikk en telefon fra Tesla i dag. Jeg sa da at jeg pga statsbudsjettet måtte endre fra firma til privat på bilen jeg har i bestilling. Svaret var at det var greit, men at renten da ville øke til dagens rente (0,99%) pga ny lånesøknad.  Synes dette virker totalt urimelig og formalistisk. Noen andre som har kommet borti noe slikt?
#3
Model X 2014 - 2022 / Leveringstidspunkt TMX
torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:41
Med den nye avgiften (som ikke er vedtatt ennå, men likevel) blir jeg jo litt opptatt av leveringstidspunkt for min X75. Bestilte i august og fikk oppgitt okt/nov. Nå står det des/jan. Har prøvd å forhøre meg med delivery ift om de kan sørge for levering før nyttår, men har ikke fått svar. Noen som har fått noen indikasjoner? Vil jo tro at dette kan være relevant for mange som har bestilt i løpet av rentekampanjen.
#4
Model S 2013 - 2022 / Ny 75D vs brukt 85D
søndag 06. august 2017, klokken 16:14
Jeg finner ikke noe emne som diskuterer dette som jeg antar er en vurdering for mange for tiden.

Jeg ser etter modell S med firehjulstrekk, luftfjæring og mulighet for takbøyler.

finn.no ligger det en del 85D med ca 40k - 50k km som jeg antar koster ca 600k ferdig prutet. Disse er da fra ca 2,5 år og nyere. Rekkevidde er 438 km (EPA).

Ny 75D ligger nå på følgende:
- Grunnpris inkl metallic og vinterhjul: 656 000
- Oppgradert autopilot: 40 400
- Soltak: 16 200
Rekkevidde er 417 km (EPA)

Spørsmålene mine er da som følger:

1. 85D har ut fra modellbetegnelsen 13% større batteri enn 75D, men har bare 5% større rekkevidde (EPA). Er dette reelt? Er de 417 km for 75D like realistiske å oppnå som de 438 km for 85D? Skjønner at høyere vekt på 85D utgjør noe, men ikke at det skal utgjøre så mye.

2. Trenger jeg oppgradert autopilot? Har lest et eller annet sted at man f.eks. ikke har adaptiv cruise uten autopilot, noe jeg synes høres merkelig ut i og med at tilvalget eter "oppgradert autopilot", noe som indikerer at man har autopilot også uten tilvalget.

3. Trenger lastebøyler på taket. Må jeg da ha soltak? Har lest at jeg må ha "panoramatak" for å få fester for takbøyler, men ståltak er jo ikke lenger en opsjon.

Premiumpakke hadde vært kjekt, men jeg synes ikke det er verdt prisen. "Evnen til å kjøre helt på egenhånd" skjønner jeg ikke hva jeg skal med i dag (men gleder meg til den dagen jeg kan sette meg i bilen etter jobb på fredag og våkne opp på hytta...). Når skinnseter nå ikke lenger leveres tror jeg faktisk at jeg helst vil ha tekstilseter. 7-seter hadde vært kjekt, men ikke med det setearrangementet man har i modell S, så det er uaktuelt.

Totalt kommer jeg da til 650k - 700k for helt ny 75D. Jeg synes dette er svært gunstig priset mot de 85D som ligger ute og som man kanskje kan få for ca 600k, forutsatt da at forskjellen i rekkevidde er kun 5%.

Har også lekt litt med abetterrouteplanner og ser at S75D kan bringe meg rundt om kring på langtur med ladestopp på under 30 min (i motsetning til X75D som ofte må topplades og dermed kommer opp i rundt 45 min litt for ofte).

Er det noen som har tanker rundt dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA