Hei! Jeg er en gutt/mann på 27 år og trenger litt tips av dere som kanskje har hatt et par elbiler før meg, og som har litt erfaringer med de forskjellige typene biler og brukserfaring/besparelser osv. Hovedsaklig er det Tesla som jeg ser på er "det eneste jeg kunne tenkt meg" og kjøre rundt i. Både pga utseende, og mtp rekkevidde, men her er det jo også en hel haug av konfigurasjoner/batteripakker/årsmodeller osv.
Jeg bor i Mandal 1 km fra E39, og kjører frem og tilbake til Kr.sand hvor jeg jobber. (ca 76 km tur retur) Jobber på en bedrift hvor jeg kan lade gratis. Og slipper å kjøre gjennom bommer. ( 50 kr mnd pga noe skatteavgifts greier har jeg hørt) Bare så dette er nevnt.
Jeg har fra før av en 2010 volvo v50 1.6 liters dieselkjerre jeg kjører rundt i, drivstoffgjerrig var det jeg så etter den gang da (2012 kjøpte jeg den). Før jeg kjøpte volvoen i 2012 hadde en volvo s60 med 2 liters turbo (bensin) som drakk 1 liter på mila og vell så det. Jeg har jo spart drivstoffutgifter på dette bilbytte i forhold til da jeg pendla før, men nå har jeg i tillegg fått meg kjerring, og ho skal gå minst et år på skole i Kr.sand, så vi må ha en bil nr 2 som ho kan bruke de 3-4 dagene i uka når ho skal inn på skolen (UIA). Jeg jobber 5-skifts ordning, så det vil stort sett passe greit de aller fleste dagene at vi bytter på å kjøre den nye el.bilen vi tenker å handle sammen.
Ho må gjennom bom en gang på vei inn til Kr.sand, og det er offentlig parkering på skolen så regner med at her er det penger å spare på å kjøre el.
Regnestykket blir tricky få til, men sånn som jeg ser det er det sånn ca som dette:
Jobber skift, så da jobber jeg ikke 5 dager i uka som "normale" folk gjør, men noe mindre. På 1 års turnus jobber jeg 184 dager, minus 5 ukers ferie + ei ekstra uke som jeg har så blir det ca 30 dager, altså da havner vi på ca 150 dager med pendling for min del, i året.
Fruen skal gå 3-4 dager i uka på skole i Kr.sand, og her er det jo også litt forskjell på semester/vinterferie/jul/påske osv, så i grove trekk tror jeg ho i snitt havner på 3 dager i uka over en 9 mnds periode (sept-mai) og 9 mnd blir 108 dager hvor ho kjører frem og tilbake fra Kr.sand, så og si ca 100 dager. For å gjøre det enkelt.
Hvis en legger sammen at vi da har 250 ganger vi skal frem og tilbake (nå tenker jeg bare jobb/skole) så blir det jo (hvis en da tar 80 km i snitt siden ho da har nesten 10 km mer vei en de 76 km jeg kjører) 20.000 km i året.
Med min dieselbil så blir det da ca 13.000 kroner i året på diesel en kan spare hvis en da greier å kjøre alt med el.bil. Det greier vi nok ikke på alt, men en betydelig sum å spare her i året er det jo. Da har jeg ikke regna med bompenger, parkering, årsavgift osv iforhold til en fossilbil.
Vet ikke om jeg tørr si en ca sum, men en burde vell nærme seg ca 20.000 kroner spart ved å gå for el.
Det skal også nevnes at fruen er fra Haukeli i vinje kommune, og at det blir endel turer opp der på vinteren og temperaturer ned i minus 30 må på regnes samt masse, masse snøføre!

Langturer utover det er det sjeldent jeg er på.
Det ble en lang avhandling dette her, men føler det kanskje er litt nødvendig for at dere skal gi meg best mulig forslag til hva jeg "bør" gå for og se etter på markedet. Jeg syns jo personlig det er ganske stive priser på finn, dette har jeg da lest om her på forumet også, men prisene er der prisene er, men kanskje noen har noen tanker om hvordan det blir fremover også. I utgangspunktet har jeg satt en absolutt max på 500.000 kroner. Syns dette er skyhøyt for en bil, men Tesla er jo i mine øyner en luksus bil, og det koster såklart. For budsjettet mitt så har jeg jo skjønt såpass at man da ser på rundt disse specsene: 2013-2015 modeller, og fra 60D til 85P+. Fra 40.000 km til 150.000 km, og fra nesten 0 ekstrautstyr til en masse ekstrautstyr. (jeg er en ekstrautstyrsgeeeeek) xD
Så hva skal prioriteres mtp den infoen jeg nå har gitt dere?
På forhånd, tusen millioner takk for alle svar og tips!