Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Arild Nilsen

#1
Kjørte til jobb i -17 grader i dag.
Startet med oppvarming av bilen før jeg forlot mitt lune hi, slik jeg alltid gjør.

Kjører på jobb og kobler til Eeasy laderen på jobb slik jeg alltid gjør.

Laderen meldte at den var klar til å lade, i dashbordet på bilen stod det et symbol; "ledning m kontakt" som indikerte at det var ekstern spenning påkoblet.
Indikatorlysene på utsiden av ladekontakten viste batterinivå - 2 prikker.

Men - bilen ville ikke lade.

Hørte at det gikk en vifte foran, og tenkte at kanskje må batteriene kjøles fordi det har vært mye strømtrekk eller varmes noe pga. kulda - hva vet vel jeg.

Tok ledning inn og ut flere ganger, og byttet til en annen lader - samme resultat.

Etter en time sjekket jeg appen til laderen -den stod fremdeles og ventet på bilen.

Gikk inn i appen til bilen og klikket på start lading der - da startet fanskapet å lade.

Noen som har opplevd dette?

#2
Hei alle.
Er kanskje ikke helt passende sted å lempe inn dette spm, men prøver meg allikevel.

Har en tilårskommen iMiev som muligens ikke passerer neste EU kontroll i 2024. Den har passert 200 000, og gjør jobben jeg forventer den skal gjøre, men det nærmer seg slutten.

Har også en 15Hk bensin motor på noe hage verktøy hvor motoren er bra, men resten skranter.

I tillegg har jeg et oppdelt iMiev batteri liggende i garasjen, og jeg får ett til når jeg tar livet av katta en dag. Da har jeg i området 30Kwt tilgjengelig. Vurdere også å prøve å få tak i mer batterier.

Kombinerer jeg dette med de strømprisene vi har i dag og litt kreativitet, regner litt på energi mengde pr liter bensin og literpris på bensin så ser jeg at det er mulig å realisere et spennende prosjekt for å lage egen strøm. Om man i tillegg kaster inn solceller på sikt så kan dette bli interessant.

Fokuset er en blanding av å spare penger og å gjøre noe på egenhånd. De som kun regner på kroner og øre og mener at dette er dødfødt pga økonomi kan jo svare meg på hvor mye økonomi det er å pusse opp f.eks et kjøkken for 300 000.

Spørsmålet mitt er om en slik elbil motor egner seg som generator - den brukes jo til å regenerere så jeg vet den kan lade, men er det noe ved kontruksjonen av disse motorene som gjør at de ikke egner seg til å gå i generator modus over lang tid?

Den leverer jo ganske betydelig med krefter ut på hjulene, og man trenger jo ikke så mye andre veien for å hente ut ganske bra med strøm. Med en 15 Hk bensinmotor kan man på papiret levere i området 10-11 KW, med litt svinn i overføringer og varmetap ser jeg for meg effektivt en 7-8 KW - det tilsvarer bil laderen jeg har i garasjen i dag som lader på ca 7,5 KW.
1 liter bensin er jo nesten 10 KWt med energi, så litt grovregning tilsier at man bør kunne hente seg strøm for rundt 3 -4 kr KWt på denne måten.
Ikke noe å se på i normale tider, men med priser opp mot 20 kr/KWt til vinteren så kan jo dette gjøre en forskjell.
I tillegg er det moroa med å få dette til.

Noen innspill på hva man bør tenke på?
#3
Har en annen tråd her hvor jeg lurte på litt hjelp for å få av dekselet under bilen. Bakgrunnen var at min kina diesel vann varmer tok kvelden - igjen - på det absolutt kaldeste og mørkeste av vinter. På med dunjakke , lue og votter igjen for en stund.

Leste noen innlegg om å etterisolere varmeapparat og vannslanger, noe som virket som en god ide - helt til jeg startet med det. Måtte uansett bytte 3 pærer foran, og denne geniale bilen må jo ha løs halve fronten for å bytte pærer, så når jeg først måtte skru tenkte jeg at - hvorfor ikke.
Bilen ble løftet opp på 4 bukker, fronten av, gammel kina brenner ble kastet ut, og plater under bilen ble demontert for å komme til varme apparatet. Disse 2 satt som besatt, og 2 skruer knakk i festene - så her må jeg frem med varmelampe, bormaskin og grisepikk for å få dritten ut. I tillegg har Mitsubishi laget en underlig løsning hvor 2 av skruehodene var plastbesatt, disse var det umulig å få grep på, så her ble det frem med rottehale og saging av bolter med armen langt inne under en plate i spenn. Dritt jobb.
Dette ble ikke noen tur i parken for å si det forsiktig, 15 blå på betonggulv i åpen garasje og kun cm klaring å jobbe med er ikke noe jeg anbefaler.

Parallelt med at jeg startet på denne prosessen bestilte jeg denne røveren:
https://www.ebay.com/itm/154090914427
Dette er et diesel luft til luft varmeapparat hvor alt er ferdig bygget inn i en bærbar kasse. Så veldig snedig ut når jeg bestilte, og var like snedig å se på når den kom hjem.

Tanken her har vært å isolere originalapparatet, men det er uansett så dårlig at jeg må ha noe attåt for å få dette til å holde på de kaldeste dagene.

Jobben med å isolere originalapparatet fikk seg en bråstopp når jeg skrudde inn varmeapparatet etter å ha pakket det inn - da virket plutselig ikke sirkulasjonspumpen lenger. Muligens har denne brent seg da jeg glemte at varme apparatet stod og gikk mens jeg tappet ut væsken, eller så har jeg greid å knekke en leder i kabelen fra varme apparatet.
Uansett - her blir det også en ekstra jobb, enten må jeg finne feilen eller så må jeg bare bygge inn en ny sirkulasjonspumpe - den som sitter i er umulig å få ut uten å skru hele fronten i småbiter - det tror jeg må bli til sommeren.
Om noen har gode tips her er jeg lydhør.

I dag bestemte jeg meg for å jobbe med noe som ga resultater i stedet for mer ødeleggelser, så jeg fikk satt inn det nye varmeapparatet.
Man kan spørre seg hvorfor man gidder å holde på med dette. Tror svaret er en kombinasjon at det går en liten f.... i meg, og at det er gøy. Den lille f...handler om at bilen har gått 180 000 km, og den skal være med meg til minst 250 000. Det er en perfekt pendlebil for meg som har 1 time til jobb, og en time fra jobb. Det blir noen km i året, og det er en del penger spart på å tyne denne katta litt til.

Legger ved noen bilder og kommentarer

[ You are not allowed to view this attachment ]  

Når man skal finne en vei ut for eksosrøret må man ta av dekselet som er festet med 4 vingemutre. Dette for å sjekke hvor man kan bore og føre ned eksosrøret. Det er lite med plass, og eneste alternativet er helt i bakkant av dette dekselet. Viktig å sjekke godt her for ellers stopper eksosrøret i enhetene som ligger rett under dekselet.

[ You are not allowed to view this attachment ]  
Man må også ta hull i isolasjonsmatten - her er det en god ide å ta et hull med større diameter, for eksosrøret blir bra varmt. Dumt om man varmer bilen med å sette fyr på den.

[ You are not allowed to view this attachment ]  
   [ You are not allowed to view this attachment ]  
For å passe på at enheten skal stå skikkelig stabilt valgte jeg å kjøpe en 15 mm kyssfiberplate som jeg skar til etter mal av isolasjonsmatten. Denne la jeg oppå isolasjonsmatten og festet er par bjelkebiter for å løfte enheten opp fra gulvet. Det er lite plass under her når man skal bøye røret for lufttilførsel og jobbe med eksosrøret. Også greit med litt ekstra lufting for å evakuere eksosvarme under enheten.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
Noe av det viktigste man gjør er å sørge for at eksosrøret er skikkelig tredd på utgangen fra enheten, og at det er festet godt. Her vil man ikke ha lekkasje - det blir fort fatalt.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
Rett før ferdig montert

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
Og slik ser det ferdige resultatet ut

(Bilde kommer snart)
For å slippe å demontere interiøret i bilen for å trekke strøm fra fronten, la jeg bare inn et batteri bak enheten i bilen. Der koblet jeg også kontakten til dieselkannen min som har elektrisk pumpemotor. Gjør fylling av tanken til en lek, og slipper søl.

(Bilde kommer snart)
Eksosrøret "henger" foreløpig fritt under bilen, men det er så stivt at det er ikke noe problem. Skal kjøpe meg et 6 mm syrefast gjengestål og lage et feste for potta i ramma under bilen. Uten potte er det en merkbar suselyd utenfor bilen  når brenneren går, men med potta på er det nesten ingen lyd å høre. Inne i bilen er selv brenneren overraskende stille, men det suser en del i luftrørene. Omtrent som en fossilbil med litt trykk i ventilasjonen. Tikkingen fra dieselpumpa er akseptabel, den er ganske dempet i forhold til det gamle varmeapparatet jeg plukket ut.

Apparatet har fått noen timers testkjøring i bilen, og det virker fint. Må skaffe meg et par rør til for å lede varmluften fremover i bilen. Litt spesielt at enheten har 4 ut luftkanaler, men de leverer bare to rør.

Det fine med denne saken er at den er enkel å montere, enkel å ta ut om sommeren, og den kan gjenbrukes når bilen skrotes. Denne kan brukes på hytter og i campingvogner/campingbiler. Regner med at denne overlever bilen.

#4
Hei.

Jeg monterte inn en kina dieselbrenner for noen år siden, men måtte kaset den ut i dag. Andre vinteren glødepluggen svikter på det aller kaldeste, og denne gangen gidder jeg ikke bytte igjen. Kostet bra mye penger å kjøpe en ny og få den sendt fra "østlandet"

Nå er ny luft/luft brenner bestilt, og den skal settes inn i bagasjerommet. Luftslanger vil bli trukket frem i kupeen. Må ha meg en detektor for kullos, noen som har noen tips hvor jeg finner dette?
Tipper det holder med en 2,5 kvadrat ledning fra + på batteriet - de trekker jo 20 A disse brennerne.

Mens jeg venter så tenkte jeg å isolere slanger og varmeapparat, men måtte gi opp å få av plastdekselet som sitter under bilden. Det er to fester jeg ikke får av. Resten var skruer m skiver og 3 plastplugger - easy peasy, men to av festene ser ut som plast skruer, men ingenting biter på de, og jeg knuste plasten på de. Da dukket det opp noe metall inni, og det ser nesten ut som om disse to er gjengefester for skruer som er skrudd i fra innsiden. Får ikke dette til å stemme, da må de gå igjennom batteripakken, og det rimer ikke.

Før jeg klemmer til og slår dritten i stykker tenkte jeg å spørre om noen har tatt av denne platen og om de i tilfelle hadde noen problemer eller om det er noe spesielt med to av festene?

Etter 4 timers jobbing i minus 15 grader så kjente jeg at dette nok er lureste tilnærmingen til problemet, og håper at noen har vært borti dette. Ikke all verden av plass under bilen når den stå på bukker, og gulvet er kaldt......., jo kortere tid jeg bruker på dette jo bedre.

#5
Som overskriften sier så fikk jeg byttet batteri på katta på onsdag, men det er noe som ikke stemmer med dette byttet, og jeg trenger derfor hjelp av de av dere som kan litt om dette.

Kort bakgrunn.
Min bil er en 2012 modell, mottatt i april 12. Har de siste 4,5 årene kjørt den samme ruten på ca 14 mil tur/retur hver dag til og fra jobb. Totalt har det gamle batteriet gått 157 800 km.

Som el-bilsjåfør har jeg lagt meg til vanen med å merke meg en del punkter på ruta hvor jeg sjekker batteriet. Har 3 faste punkter underveis + ankomst på jobb som referansepunkter, og har god kontroll på hva batteriet skal vise underveis. Det er variasjoner i forhold til temperatur, fuktighet og vann i veibanen - disse har jeg rimelig god kontroll på.

Det har vært en merkbar reduksjon i kapasiteten på batteriet, spesielt det siste året, og det fikk en knekk over natten for 3 uker siden. (mulig en eller flere celler som tok kvelden)

Dette gjorde at jeg bestemte meg for at nå må jeg enten bytte batteri eller bytte bil, fordi jeg ville ikke greie å komme på jobb på de kaldeste dagene, eller dager med mye løssnø i veibanen.

Kjøpte derfor et batteri fra en bilhogger - dette batteriet kommer også fra en 2012 modell, men denne hadde gått ca 20 000 km.
Denne bilen ble kondemnert i juni 17 med ca 20 000 på måleren, hadde en kontroll i nov 15 hvor tallet hos biltilsynet sier ca 16 000 på måleren. KM standen på dette "nye" batteriet er derfor ganske sikker.

Batteriet har så ligget på lager siden 17.

Jeg er åpen for at det er celler som er skadet eller har redusert kapasitet pga lang lagring, MEN

Når batteriskiftet er vel gjennomført av verkstedet så noterer jeg meg straks at det virket som om  bilen/batteriet hadde den kapasiteten som det gamle. Etter 2 dagers kjøring til og fra jobb er dette nå bekreftet. Batteriet jeg kjører med nå har på meteren samme ytelser som det gamle batteriet.

Jeg tror ikke på julenissen, og jeg tror heller ikke at 2 batterier med 140 000 km i forskjell på kjørt distanse skal yte på meteren det samme.
I dette ligger det en mistanke om at verkstedet ikke har byttet batteri, og her kommer mine spørsmål:

Hva trenger jeg av utstyr for å lese av batteriene i bilen? SW og HW. Har skjønt at jeg må ha en fysisk enhet som plugges inn i bilen, men denne må snakke med noe programvare som kan hente data og presentere informasjonen.
Noen som har noen gode erfaringer som deles?

Kjenner noen til hvor informasjonen om batteriene lagres - skjer dette i bilen, eller skjer det i batteriet.
Det jeg lurer på er om jeg vil få presentment informasjonen fra bilen i forhold til hvor mange ladesykler det har vært etc, mens batteriet vil fortelle meg sin status i forhold til gjenværende kapasitet.
Det jeg håper på er å kunne lese ut hvor mange ladesykler batteriet har hatt,  og hva som er status.
Da vil jeg kunne si noe om det faktisk er det "nye" batteriet eller det gamle som står i, siden det åpenbart vil være stor forskjell i antall ladesykluser på de 2 batteriene.

Om jeg ikke kan finne det ut denne veien - er det noen som vet om batteriene har noe sporbart serienr?
Om det er en kobling mellom chassis nr og serienr på batteriene så er det jo en smal sak å sjekke ut om det er gammelt eller nytt batteri i bilen.

Er det noen som har tatt av batteriet og byttet celler selv her?
Lurer på hvor jeg kan få tak i enkelt celler?

Er det noen som vet hvordan man kan måle enkelt celler?
Jeg har sagt til verkstedet at jeg skal hente batteriet som ble byttet, og om det viser seg at det er defekte celler i det "nye" batteriet, så kan jeg kanskje greie å sette sammen ett brukbart batteri av de 2 jeg da har til disp.

Tenkte å bruke det ekstra batteriet som power bank i huset, men det blir en annen historie senere.

Setter pris på om noen har gode svar her.

Mvh
Arild Nilsen, Drammen

#6
Hei.

Har en 2012 IMiew som har passert 140 000, og som triller og går uten problemer, men hadde en litt ekkel opplevelse med ladekabelen til bilen.

Jeg hadde problemer med å få laderen til å virke og oppdaget at lampen på laderen kom og gikk litt som den ville når jeg vred på den korte kabelen mellom veggkontakt og ladeboksen. Det spraket og freste litt inni der når jeg holdt på med dette.

Konklusjonen var at jeg hadde brudd i den korte delen av kabelen mellom veggkontakt og ladeboks.

Det paradoksale er at jeg har fått dette bruddet fordi jeg har vært føre var og brukt en stropp som fulgte med laderen når jeg kjøpte bilen. Denne stroppen er en avlaster for kontakten slik at ladeboksen ikke skal henge etter kontakten.
Pga at jeg bruker denne har den korte kabelen blitt bøyet litt for kraftig litt for mange ganger, og resultatet var at den ene lederen har brukket tvert av - et klassisk tretthetsbrudd som er helt forutsigbart.

Byttet denne kabelen med en lengre kabel for å unngå kraftig bøy på kabelen, og derigjennom redusere påkjenningen på lederne.

Tenkte jeg skulle dele denne erfaringen med dere som bruker denne type lader hvor den ene siden av laderen har en kabellengde på 30-40 cm. Dere bør følge med og kanskje vurdere å bytte ut den korte kabellengden før dere får et brudd, og i verste fall et branntilløp. Jeg var heldig og fant ut av dette fordi laderen sluttet å virke, men en lader som virker med et tretthetsbrudd i en leder en en skummel sak, og jeg tipper at det gjelder for en del av dere der ute.

Jobben med å bytte tar under 1 time, men dere må selvfølgelig få tak i en god kabelstump med rett kvadrat, og skikkelige termineringer som skal brukes inne i kabelen. Disse følger med en ordinært kabelsko sett til en 50 lapp. Strengt tatt er dette en elektriker jobb, så jeg skal ikke oppfordre andre til å gjøre det selv, men jeg oppfordrer alle til å få byttet ut den korte ledningen med en litt lenger versjon.



#7
Tenkte bare å dele litt DIY erfaringer med dere.

Kjøpte en dieselvarmer fra Kina i sommer, men har hatt den liggende på soverommet i lang tid.

For 2 uker siden startet jeg monteringen av dette, og fikk på plass brenneren og det meste av slangeopplegget.
Har ventet litt på en tank jeg har bestilt, og den kom sist uke sammen med noe annet smart stæsj for fylling av tanken.
I helgen var det pent vær, og varslet snø på tirsdag, så da ble det dekkskifte og ferdigstilling av varmeapparat.

En kort kommentar før jeg fortsetter;
Jeg var ikke veldig klar over hva jeg kjøpte, og så at på den modellen jeg fikk så var vannpumpa ekstern - om noen av dere velger å følge eksempelet så er anbefalingen å kjøpe en brenner med integrert vannpumpe. Skal forklare litt mer lenger ned.

For å få dette til må fronten demonteres - det er 11 plastplugger som skal vippes ut, og er fort gjort. Deretter skal kontaktene til lampene i fronten kobles fra - det er også ganske greit - 4 stk totalt.

Jeg valgte å plassere brenneren midt på - bak skiltet. For å få det til måtte jeg kappe avstandsholderen som står bak skiltet. Dette er en enkel plastbøyle som stiver av fronten bak skiltet.
Siden det er to massive isoporstøtter bak fangeren tok jeg sjansen på at dette skulle gå greit, og det viser seg at det er greit.

Det er heller ikke noe problem med varme i forhold til isoporen. det er grei avstand.
På bildet ser man hvordan dette er hengt opp.

Måtte bore 4 8mm hull i den rød metallplaten for å få skrudd fast brenneren.

 [ You are not allowed to view this attachment ]

#8
Hei. Har lett igjennom postene her for å se om noen har svart allerede, men fant ikke helt dette.

Skrudde inn en Kina dieselvarmer i bilen i går, og brukte noe strøm til bla en elektrisk jekk og en rask test av pumpen i Kina utstyret. Oppdaget etterhvert at 12v batteriet mitt var helt dødt. Brukte mye tid og hodekløing før jeg konkluderte med at batteriet var dødt, for jeg trodde at det ble ladet av kjørebatteriene. Skjønte etterhvert at det må være strøm på 12v batteriet for å få i gang elektronikken slik at jeg kan kjøre og strøm kan gå inn til 12v batteriet.

Uansett - etter litt lading på kvelden med en ordinær batterilader til dette bruket, fikk jeg katta i gang igjen.

Varsellampen lyste gult og fint, men jeg tenkte at det sikkert var en varsling om lav spenning på 12v batteriet, og at dette ville gi seg i dag når jeg hadde fått ladet hele natten.

I prosessen med feilsøking i går kveld ble batteriet koblet vekk på både + og - pol, også for å sjekke om det var smuss og dritt på polene som lagde litt problemer.

Tok ut bilen i morges med fulladet 12v batteri og fulladet kjørebatteri, og en lampe som fortsatt lyser gult. Alt viker helt flott, og jeg mistenker at varsellampen kan ha en sammenheng med at batteriet ble koblet vekk i går.
Den nye varmeren er ikke tilkoblet siden jeg ikke ble helt ferdig med slangeopplegget i motorrommet - ingen av kablene til dette systemet er tilkoblet bilens system noen steder.

Noen som har vært borti dette? Noen tips for å få fjernet dette lyset?

En litt odde observasjon er at jeg ikke har hatt så mange km tilgjengelig ved start på mange år - 165 km - og batteriet har ikke vært så fresht på mange år. Kjører ca 7 mil til jobb (Drammen - Svene) med en lang motbakke i 90 km/t, og når jeg kommer til Kongsberg har jeg normal 1/2 batteri igjen minus 1-2 streker. Pleier å sette på litt varme i Kongsberg, og kjører de siste 2 milene med litt lunk i kupeen - ved parkering på jobb har jeg alt fra 2-3 streker igjen på batteriet, i dag hadde jeg 1/2 batteri minus 1 strek. Rekord de 3 1/2 årene jeg har kjørt strekningen.  Blir spennende å se når jeg skal kjøre hjem i ettermiddag.

Forøvrig ser jeg frem til å ha varme i bilen i vinter - har vært noen kalde vintre etter flytting fra Bergen til Østlandet i 2015, 20 kuldegrader i kupeen på det meste er drøyt, selv for en ihuga elbil fantast. :o
Nå skal bilen igjennom denne vinteren, og så blir det ny el bil med 4 hjulstrekk og hengerfeste neste år.  :P
#9
Hei.

Min 2012 modell passerer 120 000 neste uke, og går jevnt og trutt. Virker ikke som om batteriene har droppet særlig de siste 3 årene, men regner med at det kan skje snart. Usikker på om jeg skal bruke noe særlig med penger på vedlikehold (har ikke vært mye hittil, men vet aldri), samtidig er dette en ekstremt sutaløs bil som bare triller og går så jeg vil gjerne prøve å kjøre så langt som mulig.

Noen som har passert 150 000 på disse?
Erfaringer med batterier når de nærmer seg middagshøyden?
#10
Hei.

Greide å sette bilen sidelengs inn i en snøkant med det resultat at festet til sidespeilet h side knakk.
Når jeg plukker av dritten ser jeg at dette er laget for at man skal bruke max penger på å kjøpe en hel enhet, inkludert festet på a-stolpen. Fryktelig bruk av ressurser, særlig når det hele er grunnet av at en kontakt som sitter inne i døren ikke lar seg trekke ut.

Er det noen som har enten hele innsatsen, speilhus med innmat,beslaget og pakning til a-stolpe og ledning med kontakt til salgs for en rimelig penge?

Alternativt kan jeg ta til takke med beslaget og pakning til a-stolpen og så bytter jeg kontaktene på skitten selv.
#11
Hei alle-

Er ny i forumet, men "voksen" som elbil pilot.
Har hatt katta mi i 5 år nå, og i disse dager passerer den 110 000 km på samme batteripakke (faktisk samme dekk på bakhjulene også  ;D )

Det er en framifrå bil, og den ble fort familiens lille hore når den kom i hus, alle ville ha tur med denne og lot fossilbilene stå.

Nå tror jeg tiden begynner å bli moden for å bytte batterier fordi jeg har 7 mil til jobb, og på vinteren tømmes batteriet fort i 90 km i motbakke  (Drammen  - Svene)
De 2 siste vintrene har det blitt hustrig når det kryper ned mot 20 blå, og det ikke er strøm til å kjøre varmeapparatet. Selv uten varme i bilen så er jeg nede på 6 km når jeg parkerer på jobb. Det var sist vinter, og kommende vinter er muligens marginene ikke på min side når jobben kaller og vinterkulda ligger som et dasslokk over Drammensdalen.

Jeg forsøker å lese meg opp på batterityper til bilen, og leser litt om LEV50 og LEV50N, samt at det skal være noe som heter LEV75 batterier.

Skal innrømme at dette kan jeg ingenting om, men jeg er kjapp i hjernevindingene og lærer lett.

Det jeg lurer på er:

Kan man få større rekkevidde om man bytter LEV50 med LEV50N?
Er det mulig å gjøre det? Dvs - er det samme fysiske plass og vil elektronikken takle det? Mekkingen er mulig - det har jeg sett på YouTube.

Er det noen som vet hva slike celler koster? Å kjøpe via forhandler i Norge/Europa er utelukket - det er hinsides priser.

Er det mulig å bytte til LEV75 batterier? Fysisk plass og elektronikk igjen?

Supert om noe har kunnskap om dette og gidder svare.
Vil gjerne piske denne katta til 200 000 før jeg pensjonerer henne.

Hører fra en eller flere av dere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA