Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Acustica

#1
Kia Soul EV / Soul - dyr å reparere/vedlikeholde
onsdag 30. august 2017, klokken 17:49
Jeg har vurdert Soul lenge, men fikk hakeslipp over prisen for å bytte bremseskiver og klosser på den.

Merkeforhandler skulle ha 12700,-. For meg som er vant med stor japansk bil av annet kaliber fikk jeg nesten litt sjokk når normalt har vært ca. 5500 for samme dealen.

Er dette normalen? Hva hjelper det med lang garanti når delene koster flesk og serviceintervallene er tette?
#2
Jeg har per i dag en 16 A 3-leder ut til garasjen som forsyner alle duppeditter der.

Jeg forstår ut fra forskriftene at elbiler skal lades på 10A kurs som er dedikert og sikret med jordfeil kar B. (Riktig?)

Løsningen vil da være å sette en ny sikring i huset og prøve å få trukket ut et rør med ny kabel til garasjen (Hekkans forrige eier som ikke la rør!)

Spørsmålet mitt er: Hvilken løsning er lurt å satse på? Sannsynligvis vil 10A holde lenge, men bør jeg gå for en kraftigere kurs og egen ladestasjon nå, eller bare trekke en overdimensjonert kabel og se tingene an?

Tar gjerne mot tips!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA