Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Traktor

#1
https://www.nrk.no/rogaland/sprengkulde-gir-flatt-startbatteri-for-elbiler-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416
I følge Viking er man nødt til å faktisk kjøre elbilen for å lade opp 12V-batteriet. Er det virkelig slik å forstå at batteriet lades av en dynamo som er avhengig av at hjulene går rundt for å generere strøm? Jeg synes dette høres helt latterlig ut!
#2
Elektriske utfordringer / Treg hjemmelading ved kaldt batteri
søndag 31. januar 2021, klokken 13:18
Kan det virkelig være riktig at en Leaf 2014 med dobbellader på en halvtime kun lader fra 80 til 83% med 7,2 kW lader ? Det skal sies at batteriet holdt mellom 10-15 minusgrader, men jeg synes uansett dette var overraskende tregt. Er det slik å forstå at bilen trekker nesten 7kW, men at mye av energien går til å varme batteriet? I så fall er det jo greit, da det er nettopp varmt batteri før avgang jeg ønsker å oppnå. Eller trekker bilen vesentlig mindre enn 7kW?
#3
Elektriske utfordringer / Problemer med ESP
lørdag 19. desember 2020, klokken 18:53
ESP griper inn på min 2014 Leaf ved relativt lav fart kun i venstresvinger. Noen som har vært borti lignende og vet hva som kan være problemet?
#4
Ladeplasser og ladekabler / 32 amp Oslo kommune
torsdag 13. august 2020, klokken 23:31
Noen som har en oversikt over hvor det er 32 amp kommunale ladeplasser i Oslo? Jeg er spesielt interessert i området rundt Grønland.
#5
Elektriske utfordringer / NØKLER! Har nøkkelbatteriet kort levetid?
torsdag 13. februar 2020, klokken 18:07
Jeg opplever stadig at det ikke går særlig mer enn 6 mnder før bilen begynner å mase om lite batteri i nøklene. Bruker til og med batterier som er litt større en de egentlig skal være. Setter inn splitter nye Ikeabatterier. Noen andre som har tilsvarende erfaringer med dette. Gjelder 24 kWh 2014 Leaf.
#6
Normallading i O&A / Offentlig ladeplass rundt Oslo s
fredag 04. januar 2019, klokken 23:59
Lurer på om noen vet om gratis offentlige ladeplass nærmest mulig Oslo S hvor man er nærmest garantert plass dersom man kommer før kl. 0500 på morgenen? Må også kunne stå minst 12-16 timer.
Lurer også på det samme i nærheten av Vika/Filipstad.
Grai plass uten lading kan også være aktuelt, minst 12-16 timer.
Er det slik å forstå at mange bruker disse plassene natten over slik at det ofte er fullt uavhengig av hvor tidlig man kommer? Alle erfaringer tas i mot med takk!
#7
Mekanisk / Knirking fra varmepumpe
onsdag 14. november 2018, klokken 12:22
Jeg har en Leaf 2014-modell som lager en stygg knirkelyd utvendig når varmeapparatet går. Jeg antar det kommer fra varmepumpa. Det høres litt ut som et lager som holder på å ta kvelden. Er dette noe å bekymre seg for og som bør reklameres på?
#8
Leaf 2010-2017 / Defekt låseknapp på dørhåndtak - reklamasjon?
onsdag 24. oktober 2018, klokken 18:24
Har kjøpt Leaf 2014 modell og dessverre oppdaget at låseknappen på dørhåndtaket på førersiden er svært uresponsiv. De jeg kjøpte bilen av kjøpt bilen fra Sandvikabil og har dermed 5 år reklamasjon mot dem. Sandvikabil og bnh mener at dette er en slitedel og at det dermed ikke er dekket av reklamasjon. Jeg mener det bare er svada, man må da kunne forvente at denne knappen varer i minst 5 år? Bilen er bruktimportert fra Europa.
#9
Leaf 2010-2017 / Uresponsiv låseknapp på dørhåndtak
lørdag 01. september 2018, klokken 17:38
Knappen for å låse/låse opp bilen på dørhåndtaket på min Leaf er særdeles uresponsiv. Jeg må ofte trykket flere ganger eller holde den inne veldig lenge før den fungerer. Tilsvarende knapp på passasjersiden fungerer utmerket, så jeg begynner nesten å lure på om knappen på førersiden rett og slett er utslitt. Kjøpte bilen brukt fra privatperson for bare 2 uker siden. Det er en Tekna 2014 Europamodell. Noe poeng å reklamere på dette overfor selger?
#10
Lading / Manuelt sette på varme under lading
torsdag 23. august 2018, klokken 21:22
Jeg ønsker å kunne gå ut i bilen og sette på varmen mens den fortsatt står i laderen. Dette viser seg utrolig nok å være nærmest umulig. Det blir rett og slett ikke varme i bilen, med mindre jeg begynner å styre med klimatimer noe jeg ikke har noen interesse av å gjøre. Er det virkelig ikke mulig å gå ut i bilen og sette på varmen mens den lader? Jeg leste om noen som mente man måtte holde inne bremsen når man startet eller trykk startknappen to ganger, samt sette klima i auto, men det fungerer heller ikke. Det er altså snakk om en 2014 Tekna fra Nederland.
#11
Kjøpe elbil? / Leaf Tekna 2013-2015 - xenonlys?
mandag 13. august 2018, klokken 18:03
Vurderer å kjøpe en brukt Leaf, kunne tenkt meg en Tekna 2013-2015 modell. Men jeg blir bare mer og mer forvirret av hva som faktisk er av utstyr på disse bilene. Er det slik å forstå at originale xenonlys er å regne som ekstrautstyr på Tekna, eller er dette noe alle Tekna har? Og hvordan kan jeg eventuelt se om en bil har originale xenonlys? LED nærlys tar jeg for gitt at alle Tekna har? Det hadde også vært kjempefint om noen kunne listet opp hva som er standard utstyr på en Tekna 2013-2015 og hva som var tilgjengelig mot tillegg i prisen.
#12
Kjøpe elbil? / Kjøp av USA-importert leaf
tirsdag 24. juli 2018, klokken 11:40
Vurder å kjøpe brukt leaf men jeg er litt usikker på hvilken utstyrsversjon bilen faktisk er. Bilen har blant annet hurtiglading, skinnseter, varme i ratt og alle seter, gps(ja, jeg vet dette ikke funker i Norge), varme i speil, cruisecontrol, b-mode og eco-mode. I følge selger har den ikke varmepumpe, mulighet for 6,6 kW lading eller varme på batteriet. Jeg får liksom ikke dette til å passe med noen verken utstyrsversjonen S, SV eller SL.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA