Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - nightking

#1
Model 3 / Senterkopper med Tesla logo. Monaco Gp6 felger
søndag 08. november 2020, klokken 12:31
Hei.

Har kjøpt Monaco Gp6 felger. Kunne tenkt meg å byttet til tesla senterkopper.
Men litt usikker på hvilke mål som brukes. Kanskje noen som har kjøpt som kan hjelpe meg?

Jeg måler 50mm på tappene som låser senterkoppen. så det betyr vel at senterhullet er 50mm. Er det da dette målet jeg skal kjøpe etter?

Eller skal jeg måle hele senterkoppens totale bredde? Da er den nemlig 58mm.,.

    [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#2
Er bare rått å se hvordan media bruker Tesla navnet for å få klikk.

Idag kræsjet tydeligvis en model 3 i en putebil:
https://www.dt.no/tesla-kolliderte-med-putebil-ved-e18-tunnel/s/5-57-1524093?fbclid=IwAR3C0wFHKr3jgayRayd3KLsc4Yx6fuukt5y7tqPEFbz83Coq0Se8o2ocDxQ

Mens tidligere i år skjedde det samme. Med en golf. Hvorfor står det da personbil og ikke Golf!

https://www.dt.no/putebil-reddet-liv-dette-er-en-av-de-verste-strekningene/s/5-57-1384271

Blir så oppgitt  ???
#3
TM3 Hjul, dekk og felg. / Kjøpe felger og TPMS
mandag 19. oktober 2020, klokken 22:39
Hei.
Bestilt en model 3 og skal fikse vinterdekk/felg selv.
Vurderer å kjøpe disse felgene: https://www.skruvat.no/dekk/monaco/monaco-gp6-bronze-pb1087148.aspx

Hvor kan jeg kjøpe TPMS? Og vil det fungere å montere uorginale? Ser du får med noe uorginalt når man kjøper felgpakke på megahjul  :-\

Noen som har handlet som kan hjelpe?
#4
Tang EV600 / Priser er klare
tirsdag 30. juni 2020, klokken 18:25
  [ You are not allowed to view this attachment ]  

Hva tenker dere ?
#5
Tang EV600 / Bekreftet CCS hurtiglading
tirsdag 30. juni 2020, klokken 18:05
Nettsiden oppdatering. Ingen info om effekt eller noe slikt. Men bekreftet ccs ladeport. Det lover bra :)
#6
Model 3 / Lagerbil har ikke autopilot?
tirsdag 25. juni 2019, klokken 21:59
Hei..

Ser litt på lagerbiler. Men legger merke til at noen ikke har autopilot i det hele tatt? Er ikke autopilot inkl uansett nå? Er lager biler gamle tilbakeleverte biler? Og hvordan gjøres evt med vinterdekk? får man også kjøpt det "mva fritt" i samme handlen?

Sett på denne:
[ You are not allowed to view this attachment ]

Finner jo en med samme pris (minus h.feste) og den har jo autopilot??
[ You are not allowed to view this attachment ]
#7
Lading av Tesla / Tips til ladestasjon model 3
torsdag 11. april 2019, klokken 22:25
Hei..
Er i tenkeboksen ang. å kjøpe meg en Tesla model 3 LR.

Prøver da å tenke på alle kostnader, og har da noen spørsmål ang. lading.

Jeg har idag enebolig. Har nylig byttet sikringsskap og vet at hovedsikring til huset er 50A. Fikk da også koblet slik at jeg har 3 fas inn i huset. Står 230 IT innvendig i skapet.

Hva slags ladeboks bør jeg velge?
Gjør det noe om den monteres ute, men i carport?
Hvor mye effekt/ampere skal jeg ha til laderen?
Noen som vet kostnad på noe slikt ferdig montert med evt ladeboks?, blir vel ca 10 meter fra sikringsskap..
#8
Model 3 / En del tekniske spørsmål ang M3 ved kjøp
torsdag 14. februar 2019, klokken 22:20
Hei..
Da jeg for tiden vurderer å bytte ut min 12 år gamle diesel vag, og ungene har blitt noe større så stasjonsvogn ikke lenger er ett must så har jeg sett litt på model 3. Eller litt er å underdrive, må si jeg har falt ganske for den.
Er litt redd for å velge elbil, aldri hatt det tidligere, men jeg kjører nå lite etter jeg flyttet (10000km i året), og ser kanskje at en model 3 kan passe oss. Den har god rekkevidde, og «overkommelig» pris.

Har sett timesvis med videoer på YouTube osv. Men sitter fortsatt med noen spørsmål jeg håper dere som er litt mer kjent med tesla enn meg, kan svare på.

1. Ser at M3 har annen ladeplugg, dette betyr jo vesentlig dårligere dekning av superladere. Er dette noe å bekymre seg over? Med stort innrykk av M3 så ser jeg for meg laaange lade køer.

2. Er det verdt å svi av 41800kr på oppgradert autopilot ?  Syns det er mye penger! Hva følger med hvis du ikke velger det? Syntes det står lite forklart på tesla sine sider. Er da ikke adaptiv cruise feks? Regnsensor? Nødbrems? Ikke autopilot i det hele tatt, slik at den styrer selv? Osv..

3. I utstyrsliste på tesla står det FM radio og Bluetooth/Spotify.. har ikke bilen dab+ radio?

4. Ser det står interiør vs premium på tesla. Men ved bestilling så er det kun valg om svart/hvit? Er det kun premium allikevel ? Er det varmeseter i alle seter uansett?

5. Er avhengig av hengerfeste, ser det ikke er å velge. Noen som vet om dette kommer?

6. Kan det være 2 stk som har App styring på bil samtidig? Altså kan både jeg og samboer forvarme bil og låse opp bil med hver vår telefon?

7. Er det samme forvarming som i tesla s og x? Kan man forvarme bilen selv uten ladekabelen i bilen?

8. Lader 12v batteriet samtidig som ladepluggen står i?

9. Hva slags lakk/rust garanti har M3?

10. Ser det står premium tilkobling inkl 1 år. Hva er dette, og hva koster det etter 1 år?

11. Det som gjør meg litt skeptisk til tesla er servicen dems. Lest masse om laaange ventetider og fulle verksteder. Å dette før M3 kommer! Vet de lover å forbedre seg, men jobber selv i bilbransjen ser at tesla har en laaaang vei å gå her. Hos andre «vanlig» bilmerker så er over 2 uker lang ventetid. Å her er det snakk om flere mnd..

12. Dette henger litt sammen med den forrige. Hvordan er kvaliteten blitt? På tesla s og x er det mye barnesykdommer. Byttet mye driveuniter osv. Leste også mye feil på hvertfall de første M3, men med tanke på at de har gått en stund i USA, så kan det ha blitt bedre?

13. Tap av batteriet over flere dager, hvordan er det her i forhold til s og x? Ser tesla har sagt 1% hver dag er vanlig. Men har lest flere steder at de kan trekke så mye som 5%. Det bekymrer seg litt med tanke på hytteturer jeg har uten mulighet for å lade. (Er riktignok bare ca 10 mil hver vei)


Ble en god del spørsmål, men står fortsatt å vipper mellom å kjøpe tesla elbil eller ny fossilbil. Håper noen tar seg tid til å svare en som vurderer ny M3 :)
#9
Model S 2013 - 2022 / Vurderer å kjøpe ny model s. Diverse spm.
lørdag 29. juli 2017, klokken 14:00
Hei..

Jeg vurderer en modell s. Ikke noe kjennskap til tesla, ikke prøvekjørt osv.
Men jeg har noen spørsmål jeg håper å få svar på.

1. Hvordan er varmeapparatet på vinterstid? Blir det skikkelig varmt som en vanlig fossilbil?

2. Har alle biler styring av varme fra app?

3. Jeg er ikke fan av glasstak eller takluke, men ettersom jeg ikke kan få vanlig tak så må det evt bli glasstak, takstativ er noe jeg aldri bruker.
Men leser en del om at det kan bli mye varmetap her. Gjelder dette fortsatt på nye biler idag? Noen som har dette som vil dele erfaringer.. syns det er veldig rart at det ikke er noe som kan dekke igjen glasstaket, hater å ha det lyst over hodet. :p

4. Bør jeg gå for rwd eller awd? Kjører idag forhjulsdrift passat, og har ingen problemer med det. Men bilen er egentlig i dyreste laget og kan ikke krysse av alt på lista heller. Men er det da vanskeligere med videresalg?

5. Det må bli finans, og lurer på hva slags finans som er best? lest noe om gunstig rente fra tesla, men er det utgått? Og gjelder det bare med en viss egenkapital? Har sett på bil til ca 700.000 med ca 100.000 egenkapital.

6. Trenger jeg å installere ladestasjon hjemme? Jeg kjører stort sett bare småkjøring. Hvertfall i 90% av tilfellene.. og har ett hus fra 70 tallet, kan det lades uten å bytte ut elektriske anlegget? Vil det holde med en vanlig kurs på 16A ?Bor ca 5-10 min unna supercharger også.

7. Jeg vurderer en 75, men syns egentlig det er litt i minste laget, men lommeboka tillater hvertfall ikke 100. Hva er reel rekkevidde her på vintertid uten å sitte å fryse i cupeen?

8. Ser noen skriver at de har dobbeltlader. Hva er dette? Hvorfor er ikke dette noe valg ved bestilling? Følger alt av lade kabler med? Slik som passer i vanlig stikkontakt? Har bilen en type 2 lader? Kan den lades på alle ladestasjoner? Må evt sånne kabler kjøpes utenom?

9. Lønner det seg å vente til evt 75 blir oppdatert til 85?

Blir sikkert noen fler spørsmål etterhvert

Håper noen tar seg tid å svare. :)
For meg så blir nok regnestykket en del dyrere med tesla kontra min nåverende bil, men må si jeg har falt for tesla, og tiden er uansett inne for å bytte bil. Da mesteparten av kjøringa er i nærområdet så kom ideen å gå til elbil, men samtidlig så kjører vi ofte litt lenger i helgene til hytta osv, da passer model s perfekt :)

Mvh Bjørnar
#10
Tesla / Tesla lakk og rustgaranti
torsdag 27. juli 2017, klokken 20:16
Hei. Har lett på nettsidene til tesla og generellt på nette og kan ikke finne hva slags garantier tesla har på lakk og rust? Har lest at tesla har alu karrosseri, men fortsatt kan det korredere og skje ting med lakken.
#11
Model S 2013 - 2022 / Forskjell på ap1 og ap2
onsdag 12. juli 2017, klokken 19:18
Hei.. er helt ny her og har meldt meg inn fordi jeg har begynt å titte litt på tesla model s. Og sikler litt på en slik. Har aldri kjørt elbil eller tesla men er over gjennomsnittet bilintrisert og har jo selvfølgelig fulgt med på tesla.
Og vurderer om jeg faktisk kan bytte ut den gamle dieselrøysa mi en tesla.

Det som vekker min oppmerksomhet er den avanserte autopiloten.
Men ser at mange skriver at bilen har ap1 og ap2. Regner med dette er autopiloten? Er det noen info om hva som er forskjell på dette? Har prøvd å lese meg opp litt på dette, men skjønner ikke helt sammenhengen her.

Hvis jeg skal bestille ny bil så står det ingenting om ap1 eller ap2, men kan velge oppdatert autopilot. Og kan velge evnen til å kjøre helt av seg selv. Hva kjennetegner dette? Er det software betegnelse eller hardware? Regner med evnen til å kjøre selv er den selvkjørende biten som kommer senere en gang?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA