Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Amatøren

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Alt det andre / EV Services: De reparerer det bilprodusenten vil bytte.
« på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 08:32 »
EV Services kjøpes opp og vil utvide til hele landet.

Vil reparere deler i elbiler som merkeverkstedene bare vil bytte til nytt:

Sitat fra: TU.no
ELBILSERVICE

De reparerer det bilprodusenten vil bytte. Nå har de fått stor bilaktør som eier

EV Services kjøpes av Frydenbø bil og vil tilby elbiltjenester i hele landet.


EV Services-gründerne Jacob Pedersen (t.v.) og Carl Dolk Fröjd har lang erfaring med reparasjon av elbilkomponenter. Nå er selskapet deres kjøpt opp av Frydenbø bil. (Marius Valle)

Dessverre Ekstra artikkel (betal løsning).

Når de etablerer seg på Østlandet blir et tillegg til Elbilmek i Lier og Bilexperten i Oslo.

2
SEAT / CUPRA / Egen gruppe for CUPRA?
« på: Lørdag 09. Oktober 2021, klokken 19:08 »
Seat ha skilt ut CUPRA som eget merke og ettersom Volkswagen (ID.4) ikke deler gruppe med Škoda (ENYAQ) så burde vel CUPRA adskilles fra Seat.

Dermed burde det vel være egen undergruppe for CUPRA Born og Tavascan.

3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / CCS2 lader med lav effekt.
« på: Lørdag 25. ſeptember 2021, klokken 14:38 »
Driver å filosoferer litt i tilfelle lommeboken blir større enn forstanden en gang i fremtiden. 🤔 😂

Noen som kjenner pris på CCS2 lader som gir rundt 20 kW?

Noen biler kan man lade med 22 kW AC (gjerne opsjon ved bestilling av ny bil) og ettersom det er DC inn på HV batteriet så er det jo ett fett om kilden er AC eller DC inn på bilen.

Derfor filosoferer jeg om stor batteribank ladet med solceller og laveffekts lader på nett som backup og så en CCS2 lader (selvfølgelig etter inverter da jeg hadde tenkt å legge meg på 48V batteripakke for inverter til nødstrøm i huset også til enkelte ting).

Med en slik løsning så vil man unngå unødvendig påvirkning på effekt tariff hvis man lader 'raskt' på kalde vinterdager.

I tillegg så kan man tilby hurtigere lading for gjester som kommer med biler som ikke kan lade med 22 kW på nett (AC). For eksempel e-up!, e-Golf,...

4
ID.3 / Kondensproblem - Dugg ruter, ingen sikt.
« på: Onsdag 28. Juli 2021, klokken 19:22 »
Det ble skrevet om folk med ID.3 som opplevede at rutene dugget brått så de mistet all sikt.

'Quick fix' fra Volkswagen var å få folk til å slå av AC. Det bør være midlertidig og ikke permanent løsning.

Har det kommet en ordentlig fiks på problemet så man kan bruke AC året rundt uten å risikere å miste sikten? Eller er det en alvorlig feilkonstruksjon av hele ventilasjonsanlegget som gjør at det ikke får unna alt kondensvann?

Det er jo ofte på fuktig høst og milde vinterdager man trenger avfukting av luften og ikke bare kjøling på sommeren.

5
Kunne admin flytte de postene som omtaler erfaringer om Kempower ladere fra Nye Recharge Infra ladestasjoner til annen trå?

Kan vel hete noe slik som:

Erfaringer med Kempower ladere

Så kan vi fylle på med nye lokasjoner til Recharge Infra ladestasjoner etter hvert som de dukker opp uten at opplysningene drukner i diskusjoner.

6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Nye Mer ladestasjoner
« på: Tirsdag 01. Juni 2021, klokken 18:41 »
Da er svenske Bee innlemmet i Mer.




Sitat fra: Mer
I dag har Bee blitt Mer – og med det kan vi ønske alle hjertelig velkommen til vårt landsdekkende ladenettverk i Norge og Sverige! Omprofileringen av ladestasjonene i det offentlige ladenettverket i Sverige begynner i løpet av sommeren, men allerede fra i dag kan du som elbilist enda enklere lade elbilen din hos Mer i begge land.

7
Sitat fra: TU.no
BOLLINGER CHASS-E

Denne elbilplattformen skal du kunne kjøpe for å lage din egen modell

Et fundament for de som ønsker å bygge sitt eget. Nå har oppstartsselskapet Bollinger lansert sin elbilarkitektur, en løsning som hvem som helst kan kjøpe.



Chass-E er utviklet for å tilsvare det som i USA kalles klasse 3. Det er en klassifisering som betyr at den kan håndtere lette lastebiler med en vekt på opptil 6.350 kg. (Foto: Bollinger Motors)

FELIX BJÖRKLUND, NYTEKNIK.SE ELBIL 25. MARS 2021 - 17:00

Overgangen til elbiler revolusjonerer bilindustrien. Ikke bare kaster elektrifisering omkull på flere tiår med investeringer i forbrenningsmotoren – det betyr også at helt nye aktører har kunnet komme inn i bransjen.

Flere av disse har siktet seg inn på å utvikle egen arkitektur og grunnplate – og ser muligheter for til og med selge dette videre. Bollinger har valgt akkurat denne veien, og nå har de også satt en prislapp på hva deres Chass-E koster.

8
Alt det andre / PARADOKS: Dette kraftverket går for «halv maskin»
« på: Torsdag 18. Mars 2021, klokken 18:21 »
Sitat fra: NRK
Her renn deler av fossen forbi – slik at dei slepp å betale skatt

Dette kraftverket går for «halv maskin», fordi det løner seg. – Eit paradoks i ei tid der vi treng meir straum, seier ordføraren i same kommune.


PARADOKS: Dette kraftverket går for «halv maskin» for å sleppe å betale grunnrenteskatt. – Eit paradoks, seier ordføraren.
FOTO: OTTAR STARHEIM / NRK

Det bare viser at noe er riv ruskende galt med skattesystemet!

9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Nye Recharge Infra ladestasjoner
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 20:37 »
Nye ladere ved Kiwi Leira.

Lys i displayene, men jeg testet de ikke.

Åtte stykk.

10
Alt det andre / Bilverksteder - Hvor.
« på: Onsdag 16. Desember 2020, klokken 18:28 »
Elbilmek flytter fra Drengsrud i Asker til Lier.

(Skjermdump fra Facebook ++)

Gamle Drammensvei 94, 3420 Lierskogen
https://maps.app.goo.gl/vCK8isqFLpbnSsby6

11
Volkswagen VW / Volkswagen skal satse nesten 100 milliarder
« på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 09:18 »
Sitat fra: TU.no
VOLKSWAGEN ELBILER

Volkswagen skal satse nesten 100 milliarder kroner i året på elbil


Volkswagen ID.4 er den neste elbilen ut fra Volkswagen. (Mathias Klingenberg )

Vil selge nesten fire ganger så mange elbiler som hybrider frem til 2030.

MARIUS VALLE 16. NOV. 2020 - 20:30

Volkswagen-gruppen planlegger sine investeringer i perioden 2021 til 2025, og satser nå mer penger på elektrisk mobilitet

De øker investeringene med to milliarder euro, altså omtrent 21 milliarder kroner, sammenlignet med tidligere publiserte investeringsmål.

12
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
« på: Lørdag 14. November 2020, klokken 08:27 »
Sitat fra: VG

KAN SELVANTENNE: Rundt 400 utgaver av elbilen Chevrolet Bolt er solgt i Norge. Importøren gikk konkurs tidlig i 2020. Foto: Hanne Hattrem, VG

Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne

Amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter ber eiere av elbilen Chevrolet Bolt unngå garasjen og parkere langt fra husveggen til bilene er reparert. Det har oppstått brann i fem biler.



13
TAYCAN / Porsche Taycan nummer 1.000
« på: Lørdag 07. November 2020, klokken 20:29 »
Sitat fra: Broom
Nå har de solgt 1.000 eksemplarer av en av Norges dyreste biler

Thomas er nybakt og stolt eier.


Her ruller Porsche Taycan nummer 1.000 ut av butikken, den nye elbilen har sørget for fantastiske salgstall for Porsche her hjemme.
Her ruller Porsche Taycan nummer 1.000 ut av butikken, den nye elbilen har sørget for fantastiske salgstall for Porsche her hjemme.

Av KNUT SKOGSTAD

PUBLISERT 3 DAGER SIDEN, OPPDATERT 3 DAGER SIDEN.

14
Volkswagen VW / We Connect ID app - Bruk på gamle biler.
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 21:20 »
For de som ønsker SoC i prosentvisning på e-Golf kan laste ned We Connect ID appen og logge inn på vanlig måte med samme konto.

På forsiden (hjemskjermen) kommer bilde av en ID, men på bil valg siden vises bilde av en e-Golf.

Noe begrenset funksjonalitet. Så dermed er det fortsatt gamle We Connect som gjelder for sjekk om bilen er låst (samt låse igjen/opp for oss som har det) og å styre elektrisk oppvarming av frontruten.

I tillegg så er begrensning av AC ladestrøm kun en stilling og det er minimum som er 5 A. Har testet og det virker. Både å sette ned til 5 A og opp igjen til MAX.

De med e-up! kan jo også teste ut. Vi har ikke e-up! lenger.


Håper manglende funksjonalitet kommer.

15
Elbiler i media / Elbilbrann: Utgjør ikke noen større umiddelbar fare
« på: Mandag 31. August 2020, klokken 20:52 »
Sitat fra: TU.no
ELBILBRANN I TUNNELER

Ny forskning: Dette skjer når en elbil begynner å brenne i en tunnel


Sveitsiske forskere satte fyr på elbilbatterier i en tunnel for å sjekke om det er større grunn til uro for bilbranner i elbiler. (Foto: Amstein+ Walthert Progress AG / Empa)

Utgjør ikke noen større umiddelbar fare, men etterarbeidet er mer krevende.

MARIUS VALLE 31. AUG. 2020 - 19:00


En brann i en elbil er en annen utfordring enn en brann i en konvensjonell fossilbil. Det tar lang tid å slukke brannen, og den beste metoden er antakeligvis å pøse på med vann over lang tid.

...

Men så snart brannen først er i gang, er det ingen vesentlig forskjell i den termiske karakteristikken til en elbilbrann kontra en fossilbilbrann, heter det i rapporten. I sammenlignbare biler avgis det omtrent samme effekt fra brannen, rundt 5 megawatt.

...


Selv om elbilbrann er mer intens i startfasen hvis elbilbatteriet tar fyr (litt uheldig med tanke på evakuering), så er ikke den totale faren noe særlig større (med tanke på avgitt energi).

Med tanke på brannen på Sola, så ser det ut til at ingen elbilbatterier antente til tross for den intense varmen fra fossilbilene som brant.

Problemet, eller mer arbeidet ligger i saneringsarbeidet i etterkant.

Så totalt sett med tanke på at det skal mye til at elbilbatterier antenner ved brann så har jeg tro på at elbiler er sikrere enn fossilbiler.

Altså fordel også der, ikke bare på miljøfaktoren.

Sider: [1] 2 3 ... 12