Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Amatøren

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
Sitat fra: mynewsdesk.com
- Som å gå på konsert uten instrumenter




Debatten raser på Facebook etter vårt innlegg om det nye elektriske bilsportmesterskapet Extreme E. Er elektrisk motorsport noe gøy? Dette sier ekspertene.

Extreme E er et bilsportmesterskap som lanseres i 2021, hvor det skal kjøres medelektriske terrengbiler på fartsetapper som vil minne om det kjente Dakar Rally. Det skal kjøres på steder hvor global oppvarming allerede gjør seg gjeldende, som på isen på Grønland, i fjellene i Himalaya, i ørkenen i Sahara, på stranda i Senegal og i jungelen i Amazonas. Continental er med som hovedsamarbeidspartner, og skal også levere dekk til bilene.

For noen uker siden gikk vi ut med nyheten om at Andreas Bakkerud er en av førerne som er aktuelle for Extreme E. Reaksjonene rundt elektrisk bilsport var ikke bare positive.

2
Elbiler i media / CES 2020: Sony overrasket alle med elbilen Vision S
« på: tirsdag 07. januar 2020, klokken 07:55 »
Sitat fra: Dinside.no
Superlekker og fullspekket med teknologi.


Foto: Bjørn Eirik Loftås

LAS VEGAS, DINSIDE: Det var ikke akkurat det vi hadde sett for oss da Sony avholdt sin pressekonferanse i forkant av årets CES-messe i Las Vegas, men jo - etter at selskapet hadde avslørt detaljer om nye OLED-skjermer og Playstation 5, kom den desidert største overraskelsen så langt i år: Elbilen Sony Vision S.

3
Alt det andre / Driftsikkerhet bevegelige parkeringsplasser?
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 12:44 »
Mange nyere bygg har fått parkeringssystem som er bevegelige hyller der bilene skyfles rundt for å maksimere antall plasser i et gitt kjellervolum.

Flere ganger har vi her i stuen vært enige om skepsis til slike anlegg.

Ser for oss frustrasjonen når strømmen har gått og man skal på arbeid eller rekke en timeavtale. Slike anlegg bør virkelig ha UPS eller nødstrømaggregat.

For ikke å snakke om driftsutgifter på slitasjedeler etter at anlegget har blitt fem år gammelt.



Liten avsporing på til gammel utgave:

Selv har vi unngått parkeringshus nedover i Europa hvor det har vært automatisk parkering (tidlig på nittitallet). Riktig nok så var det en type som ikke egner seg på moderne biler.

Der måtte man parkere bilen på et felt, sette den i fri/nøytral, så kom en mekanisme med en plate som ble presset opp under bilen og så ble bilen rullet på hjulene til en heis/eller rett til parkeringsluke.

4
Audi e-tron / Avbestilt bil/tilgjengelig for andre.
« på: onsdag 25. desember 2019, klokken 09:40 »
Min 50’ har kommet (avbestilt) - spurte når jeg var innom, om det er mulig å «iverksette» matrix på denne, svar: «ikke enda, men det blir det».
Her er’e mulig å få levert en fin 50’ får nyttår!
🤗
Avbestilt? Hva kostet den 'snuoperasjonen' eller var det aksept for å gå for annen bil?

5
elbil.no og elbilforumets nettsider / Ris og ros
« på: onsdag 04. desember 2019, klokken 17:11 »
Hei.

Jeg går kanskje litt hardt ut med å kalle tråden for 'Ris og ros'.

Selvfølgelig ønsker jeg mest mulig positive tilbakemeldinger om forumet og til Elbilforum admin.

Ut fra følgende innlegg:

Sitat fra: Elbilforum admin
Har vært i kontakt med Anita Svanes som er kommunikasjonssjef i Møller.

Hun sier at p.t. så bruker VW de prosjektnavnene som vi har listet opp som modellnavn.
Og de kan heller ikke gå ut med andre navn før bilene blir lansert, fordi navnene blir lansert samtidig.

At Elbilforum admin har gått så grundig til verks ved å kontaktet Møller er utrolig flott og viser seriøsiteten for å tilfredsstille oss 'masekopper'.

Jeg har full forståelse og støtter Elbilforum admin fullt ut i å beholde prosjektnavnene frem til bilen og/eller navnet er offisielt lansert.  :+1:

Selv er jeg fersk innen elbil (fra 2017) og dermed ikke vært så lenge på forumet. Allikevel så ser jeg litt rot og ser at Elbilforum admin har en formidabel jobb foran seg med rydding, slikt tar tid, og 'holde oss i ørene' samtidig.


Har selv mast om navn og lignende og tar korrektivet om modellnavn til etteretning og vil forsøke å lære meg opp til en mer ydmyk holdning.

Kanskje vi alle skal tenke oss om og forsøke å være litt mer ydmyke ovenfor Elbilforum admin og hverandre.

Uansett tusen takk for informasjonen fra Møller.


Ros til Elbilforum admin:+1:

6
Volkswagen VW / Mulig We Connect arbeid/trøbbel.
« på: mandag 02. desember 2019, klokken 13:04 »
Som følge av at We Connect og myAudi ofte har hatt problemer samtidig så bør man være forberedt på litt problemer fremover.

Audi varsler arbeid på serverløsningen.

Om det påvirker Volkswagen også har jeg ikke funnet ut av enda.

7
Lade hjemme / Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
« på: fredag 22. november 2019, klokken 12:11 »
Sitter og planlegger bygging av nytt hus og dermed må jeg sette med inn i hva som finnes på ladefronten for elbiler.

Har ikke tomt enda så jeg vet ikke eksakt sted og dermed ikke om det blir IT eller TN nett.


Nåværende løsning (gammel bolig):

63 A inntaksvern på IT nett (230 V - Er ikke god på det med trefase med stemmer det at på 63 A IT nett så er maksimal tilgjengelig effekt ca 25 kW?).

2 stykk 32 A Schneider ladere.


Hva finnes for IT og TN nett når jeg skal ha mulighet for opp til 7,2 kW på TN nett eller 11 kW på TN nett?

Må kunne lade opp til 7,2 kW (helst to biler samtidig på maks - Ja, avhengig av inntaksvern) på IT nett eller opp til 11 kW på TN nett + noe rest til de andre.

Ønsker lastbalansering ut fra ledig kapasitet på inntaksvern.

3  stykk ladere i anlegget.


Foreløpig så har vi følgende biler:
1 stk e-up!
2 stk e-Golf
Og venter på 1 stk e-tron (som skal erstatte vår e-up!).

8
Lade hjemme / Hjemme lader - Oppkobling mot KNX basert smarthus.
« på: mandag 18. november 2019, klokken 11:20 »
Finnes det ladere som kan kobles opp mot KNX basert smarthus?

Vurderer å bygge nytt hus og dermed gå for KNX basert smarthus.

9
Ladeplasser og ladekabler / Parkere fossilbil på ladeplass.
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 16:53 »
Var innom Circle K i Sandvika en tur i går.

Pumpene nærmest døren var fjernet og det var montert hurtig- og lynladere. Dermed var elbiler prioritert foran fossilbiler som da har fått lengst å gå.  :+1:    Elbil sjåfører slipper da å krysse fossilbiler.

Det er jo ikke alle som fyller bensin eller diesel som skal inn i tillegg så positivt at elbiler prioriteres.

Da jeg kom ladet en elbil og det var to fossilbiler som blokkerte lynladerne (en på hver side av rekken).

Da jeg gikk ut fra kiosken var en fossilbil reist en en elbil til var kommet og ladet på hurtiglader.

Det virket som om betjeningen ikke brydde seg.

På grunn av dårlig tid og ikke ønske om å fremstå som generell kverulant da jeg ikke skulle lade gjorde at jeg ikke kommentere det ovenfor betjeningen.

Vet at minst ett medlem her arbeider hos Circle K. Kanskje vedkommende kunne sjekke om det skal være noen rutiner rundt dette.

10
e-up! / Synsing: Prisfall på e-up! når nye VAG 'trillinger' kommer.
« på: mandag 28. oktober 2019, klokken 19:24 »
Jeg vet at ingen har krystallkule som har svaret, men lurer på deres synsing om prisutvikling på hva man kan få for e-up! før kontra etter nyttår.

Sitter med en 2017 modell som har akkurat vært på to års service, altså første service (akkurat gått 16.549 km).


Jeg synes det er hårreisende priser for 2017 modeller på Finn

11
Ladeplasser og ladekabler / Skikk og bruk: Kan lynlade, men velge hurtiglader?
« på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 19:51 »
Ønsker litt meninger om dette.

Scenarioet er tenkt at man ikke er ved bilen under ladingen, men er tilbake FØR bilen er fulladet så den ikke blokkerer uten å lade.

Det er ikke fast '80 % regel' da e-tron (og kanskje andre også) lader med full 50 kW effekt nesten helt til 100 %.

Kan man bruke 50 kW hurtiglader ved lengre lunsj eller middag?

Eller er man en drittsekk mot andre da?

Meninger...  ;)

12
Andre elektriske doninger / Verdens første e-barnevogn
« på: onsdag 23. oktober 2019, klokken 21:36 »
Sitat fra: DinSide
Cybex ePRIAM

Verdens første e-barnevogn

Hjelper deg å trille babyen opp de tunge bakkene.

Av Kirsti Østvang

Stadig flere kjøretøy blir elektrifiserte. Dette året har de elektriske sparkesyklene inntatt Norge for fullt. Men hvorfor stoppe der? Nå er også barnevognen i ferd med å bli elektrisk.



VERDENS FØRSTE: Denne barnevogna skal være verdens første med elektrisk motor. Foto: Kirsti Østvang

13
Elbiler i media / Nå blir ringen-taxien elektrisk
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 14:15 »
Sitat fra: TU.no
«Det grønne helvetet» blir enda grønnere. Jaguar tar i bruk I-Pace som taxi på Nürburgring.


Jaguar I-Pace har fått nytt liv som hastetaxi på Nürburgring. (Foto: Jaguar)

PAAL KVAMME ELEKTRISK 21. OKT. 2019 - 17:00

Ingen som har sittet på i en Nürburgring-taxi vil noensinne glemme den skrekkblandete fryden når en profesjonell sjåfør ratter deg rundt «die Grüne Hölle».

14
Hvis dette er skrevet før får dere ha meg unnskyldt.

Sitat fra: Elbilnyheter
Med en storstilt utbygging av ladepunkter ved egne fabrikker og ca. 3000 forhandlere, samt satsing på tjenestene Elli og «We Charge», legger Volkswagen til rette for en rask omlegging til elbiler.

Av Peter Tryggestad -19. juni 2019

Volkswagen har gjort beregninger som viser at 70 prosent av elbilladinger vil bli gjort hjemme eller ved arbeidsplassen. For å møte dette behovet vil Volkswagens datterselskap Elli fra 2020 tilby komplette ladeløsninger for firma og privatkunder. I Tyskland bygges for eksempel 4000 ladepunkt ved Volkswagens egne anlegg, men flere av disse vil være offentlig tilgjengelige.

Spørsmålet er når de inngår slikt samarbeid med ladeoperatører, hva blir påslaget?

Jeg synes Audi sin abonnement løsning har en uspiselig pris etter gratisperioden. Da tar jeg heller å utvider betalingsløsningene selv.

15
Ladeplasser og ladekabler / Lading - Betalingsløsninger generelt
« på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:57 »
Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Hørt om trådløse kortterminaler? Dønn lik opplevelse som RFID brikke. Med løsninger som Apple Pay og Google Pay slipper man t.o.m å ha med noe kort. Det er kun matbutikkene som gjør at man må ha med kort nå om dagen.

Vel betalingsløsninger som Apple Pay og Google Pay krever vel kanskje en form for avtale som kortterminaler for å få overført penger. Slikt koster gjerne penger da alle skal vel 'ha en del av kaken'.

Da er det vel mindre kostbart med ID via RFID brikke og fakturere selv.

Sider: [1] 2 3 ... 11