Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Sveinal

#1
Er ikke lengre noe slangemenneske. Setene er dype og et stykke inn i bilen i forhold til karosseriets ytterkant. På en gammel ford explorer var det håndtak i taket ved forsetene som var greie å ta tak i.

Har noen vært borti noe slikt?

Håndtaket må vel skrus fast. Blir det godt nok feste i taket?

(En passende hiab-kran er vel ikke på utstyrslisten hos Tesla heller?
#2
Bestilling og levering / Produksjonsvolum
søndag 29. mars 2015, klokken 15:07
Det produseres vel tusen biler per (femdagers?) uke. Altså mars-registreringenei Norge beslagla fem seks dager. Og nær 100% var 4 hjula drift.

Når trappes produksjonen videre opp?
#3
På slutten av gårsdagens pressekonferanse, nærmere bestemt kl 12:45 lokal tid, ble det opplyst at Teslamotors har startet utrullingen av av LTE. Jeg antar dette dreier seg om raskere mobilnett, 4G her i Norge.

Kilde: http://www.benzinga.com/news/15/03/5341414/tesla-range-anxiety-conference-a-play-by-play-recap?utm_campaign=partner_feed&utm_source=money.cnn.com&utm_medium=web_click&utm_content=ticker_page
#4
Model S 2013 - 2022 / FAkturakopi fra 2013
torsdag 19. mars 2015, klokken 11:32
Jeg beklager hvis dette er feil delforum.

Det jeg lurer på er hvor jeg kan finne en kopi av min originale faktura som jeg mottok fra Tesla Norge i 2013. Jeg mener jeg har sett den før på MyTesla, men finner den ikke nå.

(bakgrunnen for spørsmålet er listepris som skal stå i min selvangivelse for 2014).
#5
Noen som har erfaring med fabrikkmontert bilradio med mulighet for å koble til mobiltelefon (iphone)?

Savner handsfree idag.

Går det greit å koble telefon til radioen? Kabel eller bluetooth? Er det opplegg for tilkobling av mikrofon /høyttaler?
#6
Min think med A123-batteri nærmer seg 100.000, men fungerer fortsatt fint. Min svigerdatter kan tenke seg en Think, menjeg er litt isikker på om jeg skal gi henne noe råd.

Jeg har inntrykk av at Zebra betyr litt høyere risiko fordi du taper alt dersom det skjer noe med batteriet? Har noen erfaringstall for havarisjanse ved de to batterialternativene?
#7
Det skal visstnok ha vært noen hundre biler som ble sendt fra Finland til Tyskland e konkursen. Alle firesetere og med nyest versjoner av elektronikk.

La også merke til på Finn en bil som hadde gått få km som Demobil i Tyskland.

Har noen en ide om hvor disse sistproduserte bilene har tatt veien?

Er det også noen av disse som hadde A123-batterier?
#8
B-Electric / Rask levering fra Tyskland?
onsdag 12. november 2014, klokken 21:09
Siden bilen er til salgs i Tyskland, burde den kunne importeres derfra. Kanskje også man kan "korrigere" litt på prisene for tilvalgene?

Det går rykter om at en bil allerede er tatt inn til Norge utenom BO- systemet.
#9
Model S 2013 - 2022 / Teslasalg utenom Norge og USA
torsdag 24. juli 2014, klokken 12:59
Det er muligens slik at salget er lavere enn forventet hvis man ser bort fra USA (California) og  Norge.

Men jeg ble fortalt av en danske som ladet Middelfart at man nå solgte (leverte) 100 biler per måned i DK. Om salget også var økende visste han ikke noe om.

For at ventetiden her på bjerget ikke skal bli enda lengre , så håper jeg det er rett rundt hjørnet at Tesla Fremont starter produksjonslinje nummer to. Det skal riktignok bli værre før det blir bedre: i sommer er det to ukers produksjonsstans for retooling med mere.
#10
Har systematisk brukt Kirkebøs overgang fra Schuko til rød adapter og alltid fått 16A. Og de ekstra 3A er fine å ha når jeg lader på jobben.

Men idag opplevde jeg for første gang følgende:
1. Fikk rødt lys når jeg koblet til ladeporten. Skjermen stod på 16A fordi det er det jeg tidligere har brukt på dette stedet. Prøvde tre ganger.
2. Satte ned ladefart til 13A. Da funket alt som det skulle.
3. Prøvde så å skru opp til 16A mens den fortsatt ladet. Det gikk ikke!

Har det skjedd noe med SW nå? Jeg har ikke registrert noen oppdatering på min bil.
#11
Fant en rød kontakt i nærheten av min parkeringslomme for elbil idag.

Må jeg måle spenning i kontakten før jeg kobler til ladekabelen? Skal uansett spørre om lov til å bruke kontakten. Men er det annet jeg må passe på å spørre om? Det er ikke helt enkelt å lese det som står trykket på kontakten, men jeg mener det er 400V 16A.
#12
Lading av Tesla / Adaptere (rød og blå)
mandag 23. desember 2013, klokken 14:28
Stakk innom på Skøyen (delelageret) og hentet blå adapter. Funker upåklagelig, men jeg har heller ikke hatt problemer med UMCen når jeg lader fra Schuko-kontakt. De hadde vel ikke nok blå til å sende ut til alle, så de valgte vel å fordele til de som spurte selv fordi disse sannsynligvis hadde størst behov.

Jeg spurte om rød også, men det hadde de ikke. De sa at de ventet både røde og blå inn i større antall over nyttår.
#13
Model S 2013 - 2022 / Høyde på Trunk-lokk
lørdag 21. desember 2013, klokken 20:07
Byttet garasjeporter i dag, og oppdaget at nederste port-ledd står litt på skrå når porten er oppe. Dermed tar Trunk-lokket såvidt oppi porten når porten altså ligger horisontalt. Porten ble byttet fordi Teslaen var for bred for den gamle dobbeltporten med midtstolpe. Rygger jeg bilen inn i garasjen erdet ikke noe problem, men jeg vil helst kjøre inn med fronten inn.

Så til spørsmålet:
Kan jeg justere ende-stoppet for motoren som løfter lokket?
#14
En norsk forhandler tilbyr en slik:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Men er denne lovlig i Norge?

Tesla begrenser vel ladingen til 13A uansett, men hvis dette blir endret (pga løsninger med andre plugger enn SCHuko) kan jo dagens begrensning på 13A oppheves?
#15
Lading av Tesla / TMS Oppgradere lader til tvillinginstallasjon.
torsdag 19. desember 2013, klokken 18:48
Jeg lurer på om jeg gjorde en tabbe da jeg bestilte single-lader. Jeg vet at noen har fått ettermontert lader p g a at de fikk enkeltlader istedefor den bestilte dobbeltlader.

Har noen bestilt ekstra lader som etter levering? Hva kostet det?
#16
Model S 2013 - 2022 / Mange biler til Drammen idag?
mandag 16. september 2013, klokken 13:36
MS Pachuca er tilbake i Drammen fra Rotterdam idag. På webcam nr 1 fra Drammen Havn kan jeg se en rekke containere på båten og på kaien. Det er også mange biler parkert, men billedoppløsningen er for dårlig til at man kan gjenkjenne Teslaer.

Er det noen som med kikkert eller med mulighet for å se seg rundt på stedet som kan gjette på antall Teslaer? Hvis de skjules i containeren er det naturligvis vanskelig, men kanskje de raskt tas ut av containeren?

Det virker som klargjøringskapasiteten er ganske stor nå, så det er vel naturlig å anta at containerantallet går opp. Skal vi oppleve en seier på registreringstoppen i september, burde vi kunne observere en økning i sjøtransporten nå.
#17
Model S 2013 - 2022 / Ulønnsomt med desemberbil?
mandag 26. august 2013, klokken 13:24
Mange av oss får bil i november eller desember.

Hvis vi ser litt på bruktbilmarkedet ser vi at få bruktbilforretninger vil kjøpe inn en bruktbil på tampen av året, for deretter å selge den på nyåret. Grunnen er at bruktbilprisen faller med 5% til 20% fra 1. des til 10. jan.

Hvis du vil ha Teslaen din til den stuper, spiller årsskiftet ingen rolle. Hvis du derimot har tenkt å ha den en stund for så å selge den som bruktbil, så vil fremtidig salgspris kunne variere en del mellom to biler som har en aldersforskjell på "ett år", dvs 2013-modell vs 2014-modell.

Men kanskje vil Teslaen være anderledes enn andre biler også på dette området?

Noen som har reflektert over dette? 
#18
Elektrikeren setter opp en 32A en-fase CEE kontakt i garasjen. 
Dermed burde det bli legalt å øke ladestrømmen til Thinken fra 13A til 16A. Eller?

Kabelen og stikk på "ladekladden" må da byttes til nytt stikk. Men det er vel et styresignal fra ladekladden til Thinken som også må endres?

USA- modellene hadde vel muliget for høyere ladeeffekt(?). En økning fra 13A til 16A er jo ikke all verden, men alle monner drar.

#19
Jeg har dobbeltgarasje med to portmotorer fra ca 1980. De styres helt greit med impulsbrytere på vegg. Opprinnelig hadde jeg to sendere som åpnet hver sin port, men begge disse senderne er kaput. Det var enkle sendere som kombinerte to frekvenser for å gi impuls.

Tesla har innebygget sender som kan fjernstyre et rele fra Johnson Controls. Jeg kan kjøpe fra England en mottaker som kan gi impuls til motorkontakt hvis jeg har forstått dette rett for rundt 600 kr + mva, toll, frakt. Senderen i Teslaen har tre knapper, mens mine gamle altså bare hadde en trykknapp. 

Har noen forslag til en optimal / billig løsning slik at jeg slipper å forlate bilen når jeg skal betjene porten?
#20
Model S 2013 - 2022 / Valutakursendringer
fredag 21. juni 2013, klokken 16:10
Det er store kursendringer for USD mot NOK. Holder kursen seg vil prisen på bilen i NOK måtte gå opp. Bilimportørene har gjerne kurssikringsavtaler internasjonalt som beskytter mot tap en viss tid fremover, men Tesla er jo nybegynner som internasjonal forhandler så det spørs hva de har gjort.

På kort sikt prøver bilimportøren å holde annonserte priser i NOK, men blir utslaget for stort er det som regel punkter i kjøpskontrakten som tillater prisregulering.

På lang sikt slår kursen rett inn i prisen.

Kursendringen som skjedde denne gang er knyttet til forventningen om rentenedgang i Norge. (Lavere rente i Norge i forhold andre valutaer gjør at valutabankene og andre ikke vil holde sin likvidbeholdning i NOK men heller flytte den til en annen valuta).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA