Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ArthurWikan

#1
Denne:
https://www.finn.no/mobility/item/376993910
Jeg går tilbake til fossilbil.
#2
Model 3 / Nisje - eksport til Danmark
mandag 28. oktober 2024, klokken 13:09
Jeg har lagt min nye på finn, og ble kontaktet i dsg av to herremenn fra samme firma, som betaler prisantydningen min på 400k, for eksport til Danmark.

Jeg skjønner det er «penger å hente» på engangsavgiften til den norske stat.

Jeg skjønner at T3 er dyrere i DK enn i Norge, men den må vel momses inn i DK?

Hvis de kan, så kan jeg? Vel, ikke på danske Finn. Man må ha DK ID der. Så hvis man skal, så trenger man en dansk venn, og jeg har nok bare en uvillig en.

Men... mulig jeg ikke tar bryderiet, eller kanskje - fordi jeg trenger en anretning sild i løpet av november. Og akevitt.
#3
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Stettet
onsdag 18. august 2021, klokken 17:22
Følgende feil oppsto ved lagring av meldingen:
Meldingen inneholder ingen tekst.
#4
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150920770

Nå har jeg fått bud fra merkeforhandler på 240K og kan levere den i dag om jeg vil.
Så skal de selge den med litt fortjeneste, og legger den ut til hva? 259?

Jeg vil bara ha litt til. Om man handler privat eller fra forhandler, er uvesentlig så lenge garantien gjelder.
#5
Kjøpe elbil? / Så lenge den ikke er Spring Cloud
tirsdag 27. mars 2018, klokken 08:58
Fruen har bestemt oss for å kjøpe ny Leaf. Noe skal vi bruke denne ladeboksen til, etter at e500 gikk på bil til Bergen nylig. Grønn Launch Edition er skivebom på farge. Den må bli hva som helst annen farge, sannsynligvis så lenge den er sort. Ny Leaf ser ikke ut som en sko.

Mailet på en i går. Jeg er ute etter en selger som har gjort et kjøp hen angrer på. Ikke for å få den rimeligere, for jeg skjønner det er selgers marked - men jeg kan ta den til hens kostpris. Det er fair. Her er jo ikke noe hysteri på elbil ute og går. De selger, men ikke som det varme hvetebrødet man kan få inntrykk av fra spaltene.

Men hva er kostpris? Den jeg mailet på i går, tror jeg hadde lagt inn en liten månedslønn i salgsprisen. 

Jeg forsøker å overtale fruen til å legge in en Audi A5 coupé-pause før vi går til innkjøp. Eventuelt en løen dieselgolf.
#6
Humor og kanari / El i solnedgang
fredag 01. september 2017, klokken 17:57
El i solnedgang
#7
Kjøpe elbil? / Fiat e500
fredag 23. juni 2017, klokken 10:37
Jeg har prøvekjørt Fiat e500. Den er nydelig, kul - Leaf drivlinje visstnok og Bosch resten. 111 hk og noe over 1300 kg. Rekkevidde sier de er 200 km. Slå av 30 %, tenker jeg - det gikk 33 % på fire mil - dog med noe motorvei på Ring3 og AC på.

Det må kompromisses på plass hvis man er voksen og skal ta med familien til sentrum for å kjøpe is - men for jobbpendling, helt ok. Den eneste ulempen er at bilen mangler teleskopratt. Når 183 cm stables inn i forsetet og bena har funnet sin plass, så er armene fem cm for kort.

Det kommer inn et antall e500 nå i juli/august med denne drivlinjen (Ikke MicroVett). Kanskje dusinet. Alle fra California. De kostet 33000 USD, Fiat tapte 14000 USD på hvert eksemplar de solgte. De selges nå brukt for alt fra 6000 - 8000 USD.

Hvis man ønsker å importere en, vil man kunne få en veldig bra e500 på kaia i Oslo for om lag 80000 kroner - skinnseter, klima, alt man trenger. De som nå legges ut for salg, ligger, eller vil ligge ute med en pris på alt fra 159000 - 179000 kroner. Dette er, tror jeg, en vanskelig pris å selge denne for - når man får en 2015/2016 e-Up for 135000 kroner (11000 km). Nordmenn velger tradisjonelt, og Fiat er utradisjonelt.

I tillegg, det kommer en del long(er) range elbiler på markedet nå, til halv Teslapris, og de som nå skal selge Kiaen eller Golfen, vil måtte dumpe prisene litt mere enn det nivå det ligger på i dag? Jeg tenker vi til høsten ser nyere eGolf til rundt 170000 kroner.

Jeg holdt nesten på å gå på en smell på en e500 i går, til jeg fant ut at selgerne bruker ca. to-gangen i fortjeneste. Jeg skriver i grunnen dette kun for å få ned prisen. Jeg kunne gått for 135K uten vinterdekk.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA