Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - olavxxx

Sider: [1] 2 3
1
Etter å ha kjørt med ca 90 prosent fra Bergen har jeg nå brukt i snitt 147 over 155.6 km. Dette med AC på 21. Tørre veier og 12-16 grader.

Forbruket tilsier at 50+ mil er enkelt på vestlandet, jeg gleder meg til sommerhjul :)

2
Elbilen i Samfunnet / Oppfordring til elbileiere: Kjør på Street legal
« på: ſøndag 14. April 2019, klokken 09:43 »
Oppfordrer alle med elbil til å kjøre på street legal.

Sjekk dine lokale regler, men i Bergen er det krav om heldekkende klær (kan være jeans+genser), samt krav om godkjent hjelm.

Kravene gjelder også evt. Passasjer.

Ingen løse objekter i bilen!

Her er et eksempel på en hjelm jeg kjøpte
https://www.stianmotorsport.no/produkter/bilsport/personlig-kjoreutstyr-bilsport/hjelmer-snellfia-og-tilbehor/halvhjelm/of-s1-w-s-autogen/

Her er Bergen street legal arrangement:
https://www.facebook.com/events/2214747905416585/?ti=cl

De andre byene fins nok på Google/Facebook ved søk.

3
Elbiler i media / Tesla Model 3 Performance Vs 200.000$ Ferrari etter ytelsesøkning
« på: Tirsdag 09. April 2019, klokken 14:23 »
PS: vennligst hold tråden fri for off topic.

"As soon as the race started, it became evident that the Model 3 was going to do just that. The electric sedan started the race by establishing an early lead over the Italian supercar, and by the time the 458 was able to get its rhythm by shifting its gears, the Model 3 had already completed the race. Jeff Brockway, who uploaded the race on YouTube, noted that the Model 3 Performance ran the 1/8 mile in 7.4 seconds, beating the Ferarri 458, which crossed the 1/8-mile mark in 7.6 seconds. The shocked reaction from the event’s audience and host after the Model 3’s win proved appropriately satisfying"


www.teslarati.com/tesla-model-3-performance-power-boost-vs-ferrari-458/

4
Elbiler i media / Ny motorteknologi i S og X, basert på motorteknologi fra Model 3
« på: Lørdag 06. April 2019, klokken 22:43 »
Mange har ventet på ny revisjon av S og X, nå er det på vei ny motorteknologi kjent fra Model 3.
Det er forventet at man i en revidert utgave får større batteri i tillegg til mer effektive motorer, samt refresh av interiør og ny autopilot hardware med Tesla sin egen AI chip.

Kilde: https://electrek.co/2019/04/05/tesla-model-s-new-electric-motors/

5
Model 3 / Tesla Model 3 får flere ytelsesoppdateringer - over nett
« på: Lørdag 06. April 2019, klokken 22:38 »
Der andre fabrikanter må ha inn biler for å oppdatere de med disketter(?), river Tesla nok en gang i med Internett som foretrukket medie for å levere ny funksjonalitet til bilene sine.

Dette er altså ikke den forrige oppdateringen som skulle gi "opp til 5%" økning i effekt -men virket å gi opp til 8% over 60km/t- , men her har vi da en oppdatering som lar bilen holde høy effekt mye lenger, i tillegg låses da opp 261 km/t topphastighet for Model 3 Performance.

Kilde på kommende oppdatering: https://electrek.co/2019/04/06/tesla-model-3-power-high-top-speed/
Kilde på forrige ytelsesmåling: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b68mc5/fw_201983_actually_increased_model_3_awd_peak/

6
Tenkte det kan være greit å vite at dobbeltparkering av eTron på ladestasjon ikke nødvendigvis er eieren sin skyld:
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-ladestasjoner-ma-audi-e-tron-dobbelparkere-for-a-lade/462219

7
Elbilen i Samfunnet / 75% mindre kobolt i Tesla batterier enn VW
« på: Mandag 01. April 2019, klokken 21:51 »
"A report from German business newspaper Wirtschaftswoche has determined that Tesla’s batteries for the Model 3 have over four times less cobalt compared to those used by Volkswagen today, highlighting the long road ahead for traditional auto as it starts its shift towards electric vehicles.

Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 (a car formerly dubbed the ID Neo) contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3’s batteries to just 2.8% as of last year. Tesla has continued its battery research since then, hinting at even lower cobalt levels in the present iterations of its electric sedan."

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-batteries-cobalt-volkswagen/

8
Model 3 / Model 3 Performance - track mode varmer tilsynelatende batteriet!
« på: Fredag 29. Mars 2019, klokken 21:43 »
PS: Jeg gjør litt research nå siden jeg tenker å kjøre lovlige race på street legal, det er altså lukket baneløp hvor man akser rett frem.

Det jeg tenkte kanskje kunne være av interesse er at man i track mode med 3-4 pulls kan øke ytelsen, se videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=jSTEtnk4ouY

PS. den videoen der er før ytelsesoppgraderingn til Tesla, men jeg tenkte det var relevant å se at den faktisk vil varme batteri til ideell ytelsestemperatur i track mode, det er jo litt som Model S Ludicrous kan gjøre med sin batterivarming, men her medgår det mindre "Juice" tror jeg.

I tillegg har jo track mode masse andre features for banekjøring da, men ja..
Jeg tenkte kanskje det var en morsom ting å vite :-)

10
Model 3 / Tesla model 3, 5 prosent ytelsesøkning ser ut til å være 8 prosent.
« på: Fredag 29. Mars 2019, klokken 14:54 »
Det er logget ut at "increase in peak effect" primært er over 60km/t (8 prosent over ved 70km/t), samt at det ser ut til å være 8 prosent økning.

0-100 går unna 0.1 sekunder raskere, men 70-100 eller 100-261km/t vil nok gå en del raskere.

Kilde:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b68mc5/fw_201983_actually_increased_model_3_awd_peak/

11
Model 3 / Model 3 - OTA økte batterivarmer fra 2.5 til 6 kW
« på: Fredag 29. Mars 2019, klokken 14:33 »
Ps: batterivarmer i Model 3 utføres ved å kjøre bakre motor "ineffektivt", det er ikke en resistiv varmer.

Sitat:
Prior to 2019.8.3, the measured amount of power this heater used (total wall power minus battery charging rate) was ~2.5 kW. This value is programmable, and per this teardown video it appears to have been coded at 2.56 kW as of last year (for the LR RWD at least). My own API measurements up to 2019.5.15 matched this amount. Here's my Model 3 AWD on 2019.5.15 charging from 80% to 90% at 2.5°C three days ago: https://imgur.com/Rcpjg7d

On 2019.8.3, my measurements suggest the battery heater now draws as much as 6 kW. Here's my Model 3 AWD on 2019.8.3 charging from 80% to 90% at 1.5°C today (I included inside temperature to show that the cabin heater wasn't running): https://imgur.com/h1FCXNM

Kilde:
https://www.google.com/amp/s/amp.reddit.com/r/teslamotors/comments/b677nd/fw_201983_appears_to_increase_model_3s_battery/

12
Utdrag:
"Tesla’s much-celebrated Model 3 has earned another rave review, this time from one of Germany’s most accomplished magazines, Der Spiegel. Their conclusion? Tesla Model 3 is poised to strike fear into the hearts of more established automakers in the region.

A midnight gray Model 3 Performance served as the car of choice for Der Spiegel’s latest review of the all-electric sports sedan. Tesla’s trademark acceleration didn’t miss a beat, with the publication validating Model 3’s ability to perform a 0-100 km/h sprint in 3.5 seconds and register a top speed of 250 km/h (155 mph). The results place Model 3 ahead some of the industry’s top high-performance sedans like the BMW M3.

Der Spiegel further lauded Tesla for maximizing the space in the Model 3’s cabin, which gave the vehicle more space than other cars in its class. Features that came through over-the-air updates such as Dog Mode, which protects pets that are left inside the vehicle, were lauded by the publication. Some of the Model 3’s more fun capabilities, including Easter Eggs like the now-infamous Emissions Testing Mode (also known as the Fart App) were positively received by Der Spiegel‘s reviewers as well."

Les mer her:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-rave-reviews-der-spiegel/

13
Model 3 / Teslanissen var på besøk med gaver via OTA #bil2.0
« på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 07:42 »
Jeg sitter igjen med følgende gaver etter 2019.18.3:
5 prosent mer power, 3.5 sekunder var visst ikke raskt nok 0-100.
Sentry mode, bring on HAL9000!
Dynamiske bremselys (blinker ved hard bremsing)

Husk å reaktivere Navigasjon på Autopilot, Sentry mode krever minnepinne eller 2.5" SSD disk formattert til FAT32 med en mappe: TeslaCam.

14
Model 3 / Tesla Model 3 Performance, erfaringer fra en som hadde late 17 X
« på: Onsdag 20. Mars 2019, klokken 19:11 »
Hei, her er mine erfaringer:

Overlevering
Jeg visste alt fra før selvsagt, så trengte ikke noe hjelp.
Fant et par støvkorn som jeg fikk aksept for utbedring, samt jeg fant bulk i taktrekk som de skifter.
Ellers var bilen fin, lister går på linje, glasstak er fint, dørene er lakket fint osv.

Klargjøringen
Mange vil sikkert mene bilen var fin, men jeg mener den ikke var klargjort. Den var vasket på utsiden.
Jeg forventer egentlig ikke noe mer, bilen var mye bedre enn X jeg tok ut i desember 2017 skal sies!

Bilen
Nå har jeg bare testet den med 40% SoC og på sommerdekk, med kaldt batteri.
Men skal si den SPARKER HARDT! X75D jeg hadde gikk 0-100 på 5.2, men denne går SYKT mye bedre.
Man får kastet hodet bak i nakkestøtten hvis man ikke er klar over det på forhånd.

Støy
Klart jeg hører dekklyd fra 20" performance dekk, men ikke så mye dekkstøy som jeg forventet.
Nå har jeg ikke testet bilen på vinterhjul enda, jeg leser jo folk klager over 20" med R3 dekk.
Selv skal jeg ha 19" med R3 dekk, men jekken min gikk ikke under bilen, så jeg må bytte dekk i helgen.
På generelt basis er jeg "fornøyd" med støy vil jeg si, klart det er ikke helt stille, men det er mer bråk i Avensisen.
X75D var nok litt stillere, men det gjør meg ikke noe.

Kjørefølelse
Bilen er "tight", den knirker ikke, virker bra sammenskrudd.
Understellet er "bestemt"; men ikke uraffinert - så selv om dette er en banerakett som kan kjøre mot hissige racingbiler - er det ikke ukomfortabelt understell. Bilen krenger ikke, men selv med 20" kan man kjøre på fartshumper, brostein, ujevn vei osv.. Det er mye mer komfort enn en "senket bil" fra 2000-tallet for å si det sånn. Men klart at dette er ikke en sofa, det er en kjøremaskin!

Hva savner jeg fra X?
Falkevingedørene, samt jeg savner passive entry fra FOB.
Ellers har S og X en fordel med stående skjerm: man kan ha kamera + spotify oppe samtidig, evt kamera + kart.
Liggende skjerm på 3 gjør at kamera tar nesten hele høyden, men ellers er jo grensesnittet på model 3 mye bedre, mye raskere og det viser mer informasjon.. Jeg kan for eksempel se hvor mange prosent jeg er unna kablirering for å aktivere autopilot on nav osv..

Bremser
Veldig bra bremser! Regen er også veldig kraftig, siden bilen er lettere enn X.

Alt i alt
Det er en SYKT BRA BIL, det er helt latterlig hvor mye bil man får for pengene.
Jeg reflekterte litt over det, selv om noen velger en helt basis 3P og ikke velger autopilot, får de en bil til litt over 500.000kr, som går bedre enn de fleste biler man kan få skilt på i Norge...

Og selv en 3 LR er også utrolig mye bil for pengene.

Dommen
Jeg gir bilen 6 av 6 mulige. Det er ikke på grunn av at den er perfekt, men det er på grunn av at valgene som gjør den så bra, er også valgene som gjør at den er priset lavere og yter bedre. Man har altså fokus på effekt, effektivitet, vekt osv. Klart at jeg kunne likt å hatt falkevingedører og elektrisk ditt og datt, men da hadde vekten plutselig blitt mye høyere, prisen blitt høyere osv.. Så da hadde ikke "totalpakken" vært så bra som den er.

15
Elbiler i media / Motor - Tesla (Model 3) smadrer Konkurrentene
« på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 00:25 »
Vennligst hold kommentarer på saklig nivå.

"Alle gode ting er 3
Omsider kan vi ønske Tesla Model 3 velkommen på norske veier. På høy tid for kundene. Altfor tidlig for konkurrentene – som dessverre må konstatere at Tesla Model 3 tar teten blant elbiler for folk flest.
"

https://www.motor.no/tester/biltester/tesla-model-3-2019/

Sider: [1] 2 3