Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Fagasstraps.com

Sider: [1]
1
Kia Niro EV / Vinterdekk - Priser
« på: Mandag 05. November 2018, klokken 15:07 »
Jeg har sett på priser på dekk pakker til eNiro. Bare med Nokian R3 dekk. Det jeg ser er at 16" er opp mot 2000-6000kr rimeligere enn 17". Jeg pleier å holde original størrelsen på sommerdekk eller vinterdekk hvis de har forskjellige størrelser. eNiro har bare 17" som jeg har forstått det.

Det aller rimeligste er 14364kr inkl. mva. med fire dekktrykksensorer ferdig på bil.



Hos byttdekk.com.

Det settet jeg går for, og som jeg har fått pris på 17" med Nokian R3.
Valgene er mellom:




16000kr inkl. mva. med fire dekktrykksensorer ferdig på bil. Hos Dekkmesteren AS i Stålfjæra 1 i Oslo.

Noen steder kan gjøre swap inkl. andre ikke. (altså sette sommerdekk på nye felger, vinterdekk på original felger). Tipper det vil komme på rundt 500kr ekstra. For ny balansering av original felger på vinterdekk.

2
Kia Niro EV / E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
« på: Torsdag 01. November 2018, klokken 10:45 »
Det er mye blandet info på forumet, bland annet så er alltid problemet her vært at folk skal sammenligne bil priser i andre land med Norge. Gjerne sammenligne andre biler, som Kona, som er mindre, med e-Niro.

Det er ikke måte på hva e-Niro blir sammenlignet med, for all del, TM3 SR, MR (snakk om BS), LR, brukt TMS, Leaf 60, osv. osv. Jeg ser personlig ikke mange TM3 og Leaf 60 på veien i Norge. Selv om jeg kommer til å se ofte til e-Niro i Februar for å si det sån.

For det første; e-Niro i Norge og Sverige får varmepumpe, noe biler i fastlands europa har ikke. Så pris sammenligning sørover blir ukorrekt. Blir det samme som å sammenligne USA priser på TMX og Norske priser, opptill 100000kr mer uten MVA!

For det andre; Kona får en prisjustering over nyttår akkurat som Ampera-e fikk, Hyundai importøren har får mange færre biler enn de hadde tatt utgangpunkt ved. Akkurat det samme har kia/bos sagt til forhandlerne ang. e-Niro.

For det tredje; Eurokursen går alltid opp mot Desember/Januar. Prisen er lagret for anno 2019, her kommer det ikke en prisøkning i tillegg til lav leveringsrate. Som hos Hyundai.

For det fjerde; så viser finn priser på både Kona, og Leaf 40 at selv mindre biler og biler med lavere rekkevidde blir flippet ved lansering. Det finnes mange personer som gladelig betaler fra 20000kr for å få bil 3-12 mnd. tidligere.

For det femte; Sammenligner man med norsk pris på Soul 30kw, så koster den så mye som 271900 uten met. lakk. Det lageret er TOMT. Det finnes ikke flere SOUL! Folk har kjøpt alt. e-Niro får dobbel rekkevidde. Er en vesentlig større bil. En bil om tar til seg raskere lading. En bil med mer utstyr. Har året 2018 batteriteknologi, sammenlignet med Soul 30Kw har teknologi fra 2015.


Det jeg faktisk skjønner er at det finnes folk her på forumet som ikke får finansiering på bil opp mot 400000kr, og føler seg utelatt hvis de har mulighet til å strekke seg til 320-350k. Det er jo forsåvidt mye penger, for veldig mange. For å kjøre bilen i 6 mnd. fra tidlig 2019 levering og selge, vil neppe koste eiere så mye som en krone - etter salg.

Jeg er åpen for diskusjon, men jeg mener at folk lager sammenligninger som er så langt ut i fremtiden og så på feil måte. De første 1000 bilene til denne prisen kan selges på finn med fortjeneste etter 6mnd. uanset kjørelengde. Hva har prisen å si da?!

3
Model X / Dekk trykk - Erfaringer
« på: Onsdag 20. Juni 2018, klokken 18:45 »
Er det noen her som har god erfaring med dekktrykk når det kommer til TMX som for eks. rekkevidde vs komfort (støy, vibrasjoner o.l.) ?

19, 20, 22"

Mest personlig er jeg mest interressert i 20" men hvis ingen vet det så vet jeg det etter inn kjøringsperioden. Bilen kommer vell med Mich. Latitude 3 dekk som OEM?

4
i-Pace / Sammenlignbare biler rent praktisk?
« på: Torsdag 22. Mars 2018, klokken 12:10 »
Hvilken bil synes dere den kan sammenlignes med? Av egen prøvesitting og bagasjerom erfaring. Hengervekt osv. Så ender jeg opp med at bilen er litt mer praktisk enn en Citroen C4 Cactus. Ferdig priset med samme utstyr til 300.000 kr. Hurtigfylling i hele europa fra dag 1. Med samme 750kg hengervekt, automat og vinterhjul. Prisen er prutbar.



Jaguar tilsvarende utstyrt koster ca. 700.000 kr. Med varme i seter, panorama, tilhengerfeste og vinterhjul. Prisen er ikke prutbar.

Felles: Bilene er like høye.
Cactus får du lastet mer opp til taket. Jeg vil tippe at hvis man laster opp til taket og bakruten på begge bilene, selv om I-Pace har 20cm lenger bagasjerom så ender man opp med å laste det samme. Liter spesifikasjoner måler bare opp til seteryggen.
Med I-Pacen så får du bedre bakseter, og bredere midtkonsoll. Men kneet kan treffe midtkonsollen på I-pacen. Det gjør du ikke på Cactusen.

Jeg klarer ikke å sammenligne bilen med annen fordi, I-Pacen er utformet som en høy sedan. Kanskje en Audi A4 Avant, men den vil fortsatt være mer praktisk enn I-Pace. Jeg sliter virkelig, fordi den virker mye mindre enn F-Pace.

Hvilke andre biler synes dere den er sammenlignbar med? Hvis man ser bort ifra el-drivverk.

5
Mitsubishi Outl. PH / Skuffende 2019 model
« på: Torsdag 22. Februar 2018, klokken 23:23 »
Noen andre som har fått med seg 2019 info?

Positive oppgraderinger som ikke var forventet:
Interiør
Multimedialøsning
2,4l Atkinson cycle (bedre forbruk ved tomt batteri, MYE bedre antagligvis)
8HK mer på bakhjulene.

Skuffende oppgraderinger:
1,8kW større batteri/ 15% økning. Fra 12kW til 13,8kW Brutto.
10% større trekk fra batteriet, dermed vil reel økning være 5% større batteri. Hvis man drar og vender på det.

Irriterer meg hvor langt bakpå man kan ende etter å pioneert PHEV'er.

Bruktbilprisene på Outlander er ikke akkurat å skryte av med ca. 150000kr verdifall på 3 år. Heldig er første generasjons kjøperne fortsatt siden det ikke kommer noen reel oppgradering til bilen. Kan hende dette bare er lureri, litt som eGolf Prognosekart

 

Kan hende de holder kortene tett til brystet om de plutselig begynte med netto kapasitet for å ta oppmerksomheten bort fra nye modellen, og ha større fokus på eksisterende produksjon nå som de først også eksporterer bilen til USA. Vet nok ikke endelig svar før bilen har vært på NEDC.

Enda mer irriterende er den lille søte batteri oppgradering når jeg husker fyren som oppgraderte selv til 19,5kW i starten av 2016.

Kilde: http://www.mitsubishi-motors.com/en/newsrelease/2018/detail1103.html
Kilde: Fyren viser hvor lang rekkevidde med 19,5kW (spoiler: 71km realistisk rekkevidde) https://www.youtube.com/watch?v=BRd-o8tUVHc

6
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Imponerende rekkevidde, lurte PC'en i bilen
« på: ſøndag 10. Desember 2017, klokken 01:39 »
Fikk Ampera-e nylig og fikk kjørt fra meg til Sverige. Snus, Øl og Sprit har aldri vært så billig gitt.

Kjørte bilen i Oslo med gjennomsnitt 4 KWh per mil noen dager, inkl. forvarming og denslags 0-50 - 50-70 harde akselerasjoner og hjulspinn på ringveien. Så var dagen klar for å se hvor sparsommelig jeg klarer meg, (så skal sies at med Kia Soul 27KW har jeg klart å kjøre 6 mil på piggfrie vinterdekk nøyaktig 62km på 27% batteri. (1,175 KWh per mil, hadde 1% når jeg kom frem).

Så klarer bilen å lire av seg 260km på mest riktig esptimat , (maks 290- min 210). Da visste jeg at jeg kan lure deg herr rekkevidde software. Dagen bød på 2-6 grader celcius.

For å gjøre saken kort; etter å ha kjørt fartsgrensen eller under hele veien til Årjäng, og tilbake til Töcksfors inkl. avkjøringer. Så hadde jeg brukt 55%  batteri og hadde kjørt 180km på 34KW av 60 noe som er 317km på hele batteriet hadde jeg fortsatt i samme tempo. Temp på 21 grader auto i bilen. Noe som er 1,88KW per mil på piggfritt.
Turen er mye på rundt 90 til 100 fra du kommer deg ut av Oslo. Her var målet å ikke våre en rekordknuser, men å kjøre lovllydig og konskvent ved hver akselerasjon i trafikken, spesielt ved kjøring i oppoverbakker på motorveiene.

Hvilken konklusjon jeg kan trekke er at bilen er vanskelig bil å kjøre gjerrig med sammenlignet med Kia Soul 27KW, du blir lett for tung på gassen, ikke bare er det gøy, men bilen inviterer til mye mer akselererende kjøring enn sistnevnte. Klarer fint Sverige handel uten lading tur-retur fra Oslo Vestkant.

7
Plugg-inn hybrider / Beste forsikring!
« på: Mandag 06. November 2017, klokken 23:21 »
Her er oppskriften for best forsikring:

Ring If,  21 49 24 00 si at du er ute etter en konkurransedyktig pris.

Ring Gjensidige,  915 03100 si at du er ute etter en konkurransedyktig pris.

Ring Storebrand,  915 08880 si at du er ute etter en konkurransedyktig pris.

Og evnt. hvis du har tid ring DNB 04800 si at du er ute etter en konkurransedyktig pris.

Ikke bruk mye tid, da de flår deg før du rekker å få ett tilbud, ringer du på mobil må du forvente å betale noen hundrelapper for alle samtalene.

Når du har skrevet ned de 3-4 forskjellige tilbudene, ringer du til den billigste og sier du fikk en pris 567-1234kr lavere hos en konkurrent. Og se om de vil matche tilbudet deres.

Får alltid ja.

Gjerne del deres erfaringer hvis det er noe allmenne phev eiere kan nytte av.

Jeg husker selv hvor vanskelige Tollvesenet var når jeg ringte dem ang. brukt import av Opel Ampera i 2011. Det var så vidt hun på telefonen kunne reglene om null hk-avgift på el-motoren, tiden før de lempet mer på vekt-avgiftene og bilen ville kostet ca. 350.000kr brukt fra Tyskland. Mens Opel solgte den for godt over 400.000kr Og IF hadde ikke bilen inne i systemet engang, siden det var pre-norsk lansering, ca. pris 20000kr i året i forsikring... Slik er det å være for tidlig ute. I Norge så koster det å være først.


8
Ampera-e/Chevrolet Bolt / 450.000Kr den nye normalen? Er det for lite?
« på: Onsdag 01. November 2017, klokken 20:03 »
Jeg synes Ampera-e til rundt 400.000kr er billig.

Det er ingen garanti for at noen av milslukerne under kommer til å bli levert i hopetall Q3/Q4-18.
Hyundai Kona 60, Kia Niro 60, Niussan Leaf 60. Alle blir sannsynligvis dyrere enn 350.000kr. Med alt utstyr.

De som solgte bilen i Mai og Juni har driti på leggen og nå selges biler til 450.000kr.

Personlig så synes jeg det er vanskelig å sammenligne prisene på snart garanti utgåtte Tesla 85'ere som ingen har råd til å reparere. Hvis du skulle ha så uflaks.

Hva synes dere? Hva ville dere kjøpt, Ny Ampera-e til 400.000kr eller 2013 Tesla 85 fra 420.000kr.

9
Plugg-inn hybrider / Samleoversikt for fremtidige PHEV biler som kommer i 2018-2019
« på: Fredag 20. Oktober 2017, klokken 11:56 »
PHEV 2018:

Opel Grandland  (Peugeot 3008?)
Volvo XC40
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid
Volkswagen Touareg
BMW X4
BMW X7
Audi Q5
Audi Q8
Ford Model E
Hyundai Kona (usikker hvor mange siden de fleste kommer til å kjøpe EL/EK)
Range Rover Sport
Range Rover
Bentley Bentayga




Oppgradert:
Mercedes-Benz C-class
Mercedes-Benz GLE
(Rykte) BMW 740
(Rykte) BMW X5
Volvo V60

PHEV 2019:
Citroen C5 Aircross
Volvo S40/V40
Polestar1
Karma Revero
Maserati Levante
Genesis ukjent model
Skoda Superb
Skoda Kodiaq
DS 7 Crossback

Oppgradert:
Volkswagen Golf  / Audi A3
Volkswagen Passat
Mitsubishi Outlander


10
Plugg-inn hybrider / Kia Optima SW PHEV
« på: Tirsdag 20. Juni 2017, klokken 22:39 »
På tide at denne bilen kom. Får min straks inn døren da bilen er i Wallhamn nå. Tenker å skrive litt om hvorfor jeg har gått for bilen selv om det finnes andre biler med vel så gode kvalifikasjoner, andre biler med firehjulsdrift, og biler som kan tvinges i elektrisk kjøremodus. Selv om ikke alle har hatt det fra starten, så har noen fått det ett år etter facelift *Host* Outlander *Hark*.

Jeg startet med bilintiativet etter å ha møtt og snakket med importøren av Roadsteren når den først kom til Norge (for de som ikke vet, så var dette noen år tilbake før Tesla var hipsterriking-klassen), men jeg var vel interessert i bil lenge før det. Jeg fikk aldri pratet meg til en prøvekjøring... Lei sak, men jeg var ikke klar til å bytte bil så fort da jeg var en godt fornøyd eier av en Amarok (som jeg ventet i 6 mnd. etter bestilling før jeg fikk).

Nye plattformer er jo bare konge; ikke bare er verditapet lavere hvis du rekker å selge før facelift, men du sitter i en bil som antakeligvis er mange hakk bedre enn den gamle modellen. Man kan jo trekke samme konklusjon på Optima.

Tre år med diesel, bråkete drit (i etterpåklokskapen ved å ha kjørt Elbil i nesten tre år, selv lyden av Caddy og Amarok 2l TDI gir meg frysninger); ingenting er som å kjøre pickup til butikken. Det hadde sine fordeler når du skulle komme fram i trange gater, da alle slipper deg frem, men kjør bilen inn i P-huset under plaza og du bruker 10 min på å få bilen ut igjen etter at du finner ut at ingen av plassene er lange nok. Måtte ta inn speilene for å komme meg ut.

Men mer til nyere tider, vi er jo tross alt nå i 2014.

En dag klarte jeg bare ikke å dy meg og begynte å lese Nettavisen i arbeidstiden, og så en reklame for Kia Soul.  Da tenkte jeg; den så vel kul ut, og dro opp på Ensjø. Jammen meg fikk jeg ikke bil etter 6 mnd. igjen. Det var helt utrolig å gå fra mini F-150, til hipster delux og alle skulle plutselig vinke til meg. Jeg har aldri følt meg så teit. 

Bilen var og ble pendlerbilen min, selv om jeg ikke måtte gjennom bommen *bomm der ja. 2 mil til jobb og gratis lading på jobben stoppet ikke meg i å sprenge budsjettet ved å sette inn en ladeboks i garasjen. Greia var jeg ønsket at bilen skulle greie alt jeg ville når jeg ville. Det endte med at bilen ikke greide å kjøre tur/retur gardemoen på vinteren med varme. Bedritent. Hva jeg skulle gitt for å ha det varmt på føttene noen ganger.
Så kunne jeg kjøre til 1 av 2 hytter i familien, med lading på hytta. Det skal ikke mer enn ett år tilbake at jeg hadde en gammel stasjonsvogn jeg kjørte Sverigeturer med og til 1 av 2 hytter når det trengtes. Når den ble lånt bort til en i familien som trengte en hobby, (da en gammel tysk stasjonsvogn krever hobby mekaniker for å være lønnsomt). Trengte jeg en bil for alt. Som ikke kostet for mye, og som hadde alt utstyret til Kia Soul Exclusive, full pupp, eller full pakke for detta forumet. Dog en 2003 VW Phaeton hadde alt utstyret til en fullt utstyrt Koreaner har i dag (altså du kunne spekke alt i bilen til over 2 mill. (haha, dusteavgifter)). Du får til og med lov til å kjøre bilen helt selv uten at bilen piper når du kommer over den gule streken.

Dermed bestilte jeg i fjor, men jeg skuet vel Optima SW PHEV lenge før Model 3/Ampera-e hysteriet startet. Så kan de eierne krangle om hvem som får flest esker fra IKEA inn i bagasjerommet selv. Selv stjeler jeg nok varebilen fra jobben hvis det blir for mye.

Det jeg får med bilen er: Størst batteri til bil som kan kjøres på motorveien uten å tappe det på 2 mil. *Ja, vi snakker om deg Outlander.*
Jeg får litt mindre bagasjerom enn i en Passat GTE, men du vet at når du kjører Passat er du gørr kjedelig. Det er ingen spenning. Det beste for en Passat GTE-eier blir vel å følge med på bridgeoppgjøret i Aftenposten. Det er en flott bil, selv med en videreutvikling av den forferdelige DCG-kassen. Passat 2017 ser dønn lik ut som den gamle. Det er ingen endringer, ingen følelser. Analoge klokker som skal få bilen til å føles som en Phaeton fra 2003. Den blir aldri så god som en Phaeton fra 2003. Punktum. Jamfør Top Gear Phaeton på Youtube.
Jeg får en bil med en tradisjonel girkasse, med elmotor der momentomformeren skulle ha vært.

Sist, men ikke minst, betaler jeg betydelig mindre for all luksusen jeg krever av bilen min, uten å måtte prute uanstendig. Dog, litt pruting skal det alltid være. Kjære vene, sjekk hva de tjener på proff.no. Latterlig hvordan folk ikke pruter mer.

Jeg håper at dette innlegget tåler tidens tann. Jeg kommer tilbake igjen over helgen med noen ferske bilder av bilen.




Den plasseringen... MFW...
Edit Mandag*, fant bilde fra Geneve. Venstre sentrifugalvifte gir induksjonsvarme for pakken og høyre sentrifugalvifte tar ut varmen. (Det gamle bilde var fra sedanen.)


11
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Ampera-e Produksjons Pause?
« på: Lørdag 03. Juni 2017, klokken 22:55 »
Jeg fikk høre forrige uke, at Ampera-e produksjonen ikke starter igjen før i slutten av August. Folk som enda ikke har fått produksjons dato i mai/juni, vil ikke få bil før 3mnd etter produksjons mnd. Dermed levering vinter 2017/2018.

Er det noen andre som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Da ble brevet om forsinkelser mye mer forståelig.

Så kan vi diskutere hvorfor;

Må LG chem bygge ut kapasiteten sin gjennom sommeren?

Er det faktisk mye feil med Ampera-e kontra Chevy Bolt.

Har oppkjøpet fra PSA sin side gjort at GM har mistet interressen sin i Europa. Hvor GM i all hovedsak lever av ZEV credits i USA. Noe som antaglig vil forsvinne jo lenger inn i Trump presidentskapet vi kommer.

Nå blir det noe pesimistisk, men konsekvensene blir store om GM trakk ut 3'dje parts støtte til PSA solgte Ampera-e. I værste fall blir Ampera-e fort slik som Ampera er i dag om et par år. Siden det antagligvis vil komme andre flotte Elbiler med ca. samme kapasitet fremover.
Som f.eks. Nissan Leaf, Kia Niro/Stonic, Model III, Hyundai Kona, BMW I5, VW ID, MB EQ etc.

Edit; Og annet fantastisk Outlander PHEV med over 12mil realistisk rekkevidde. Noe som må tilsvare rundt 30kw netto. Som ville hatt mange flere bestillinger enn Ampera-e hvis de kunne lovet det.



Sider: [1]