Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Carkub

Sider: [1]
1
Audi e-tron / Hvordan fungerer lading av 12V batteriet i e-tron?
« på: ſøndag 19. Januar 2020, klokken 00:41 »
Flere elbiler sliter med startproblemer på grunn av flatt 12-volts batteri. Jeg har ikke hørt at dette er et utbredt problem med e-tron, men jeg ønsket likevel å undersøke litt hvordan lading av batteriet skjer.

Spesielt siden det står i instruksjonsboka at «..bilbatteriet (12v) skal ikke under noen omstendigheter lades. Kontakt autorisert verksted». Dette står kanskje på alle nye biler (?), men skremmer nok meg fra å dra frem kabler eller lader om 12v skulle bli flatt.
Er det noen som har, eller ville tatt, sjansen på å lade 12 volts batteriet om det blir tomt? Det er vel det bergingsbil gjør, eller blir bilen tauet i et slikt tilfelle?

Det jeg har funnet ut så langt:
Jeg kjøpte et usb-uttak til sigarett-tenneren med spenningsmåler og gjorde følgende observasjoner:

• START/STOPP uten foten på bremsen:
Først ca 12 Volt, etter noen minutter 13 Volt

• START/STOPP med foten på bremsen:
14,8 Volt (Lading av batteriet aktivt som forventet)

Det samme skjer om bilen står til lading eller parkeringsklimatiseringen er aktiv (altså at spenningen er ca 12 Volt inntil noen minutter etter jeg trykker START/STOPP).

Det virker som det er to «ladenivåer»? Ett når bilen er på, men «motoren» ikke er på (ca 13 Volt) og ett høyere nivå når motoren er på (rett under 15 Volt).

Jeg stusser også litt over at lading tilsynelatende ikke starter hverken ved lading eller parkeringsklimatisering?
Men jeg håper bilen uavhengig overvåker spenningen på 12 volt og igangsetter lading om spenningen kommer under en viss grense (jeg har ikke prøvd å «tømme» 12 v for å se om lading starter).

Noen som vet mer?


2
Audi e-tron / Utilsiktet åpning av bakluke
« på: Lørdag 01. Juni 2019, klokken 12:37 »
Hei, har hatt flere tilfeller nå hvor bakluken har stått åpen når jeg kommer til bilen. Det må ha skjedd som følge av at jeg har hatt nøkkelen i lomma, og selv på ganske lang avstand virker nøkkelen om man skulle være uheldig at knappene trykkes på.

Noen som vet om det går an å endre nøkkelens funksjoner? Evt må jeg kjøpe meg et par liknende denne: https://www.amazon.com/Keyfob-RFID-Signal-Blocking-Bag/dp/B00Y3FLYWG

Noen som har tips/erfaringer?

Skal selvfølgelig også unngå å ha nøkkelen i lomma, men den ene gangen skjedde det da vi var inne på IKEA - tok litt tid å komme ut til bilen og lukke bakluka i regnet, flaks det var vindu så vi faktisk så bilen fra varehuset..

3
Audi e-tron / Sidekollisjonsputer bak og barn - økt risiko?
« på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 21:34 »
Vi har bestilt bil med vinterpakka og tenkte ikke så mye over at den inneholder sidekollisjonsputer (airbag) bak.

I dag var vi på førstehjelpskurs der det ble poengtert at airbags og barn ikke går godt overens, og kursholderen frarådet sideairbags om man hadde valget dersom man hadde barn. Ikke pga baby-stoler (de påvirkes ikke), men pga noe større barn som kan sovne inntil bildør/vindu.

Dette gjorde at vi gjorde noen søk, og fant ut at det er litt diskusjon om side airbag i baksetet er en ulempe for barn. Deretter leste jeg i intruksjonsboka, og da ble vi enda mer usikker. Jeg fikk ikke lagt inn bilde fra den norske instruksjonsboka, så la ved et bilde engelsk instruksjonsbok fra tilsvarende Audi-system.

Noen andre som har gjort seg noen tanker om dette? Mulig vi må ta en telefon og spørre om det er mulig å ta ut sideairbags bak før vår bil går i produksjonen..


4
Audi e-tron / App - styring: hva tror vi kommer?
« på: ſøndag 25. Februar 2018, klokken 10:17 »
Mens vi venter på offisiell informasjon: hva tror vi kommer av muligheter for app-styring? Vil det være myAudi appen? Noen som har erfaringer med denne? Jeg ser god app-styring som en stor fordel og håper e-tron får dette!

Sider: [1]