Flere elbiler sliter med startproblemer på grunn av flatt 12-volts batteri. Jeg har ikke hørt at dette er et utbredt problem med e-tron, men jeg ønsket likevel å undersøke litt hvordan lading av batteriet skjer.
Spesielt siden det står i instruksjonsboka at «..bilbatteriet (12v) skal ikke under noen omstendigheter lades. Kontakt autorisert verksted». Dette står kanskje på alle nye biler (?), men skremmer nok meg fra å dra frem kabler eller lader om 12v skulle bli flatt.
Er det noen som har, eller ville tatt, sjansen på å lade 12 volts batteriet om det blir tomt? Det er vel det bergingsbil gjør, eller blir bilen tauet i et slikt tilfelle?
Det jeg har funnet ut så langt:
Jeg kjøpte et usb-uttak til sigarett-tenneren med spenningsmåler og gjorde følgende observasjoner:
• START/STOPP uten foten på bremsen:
Først ca 12 Volt, etter noen minutter 13 Volt
• START/STOPP med foten på bremsen:
14,8 Volt (Lading av batteriet aktivt som forventet)
Det samme skjer om bilen står til lading eller parkeringsklimatiseringen er aktiv (altså at spenningen er ca 12 Volt inntil noen minutter etter jeg trykker START/STOPP).
Det virker som det er to «ladenivåer»? Ett når bilen er på, men «motoren» ikke er på (ca 13 Volt) og ett høyere nivå når motoren er på (rett under 15 Volt).
Jeg stusser også litt over at lading tilsynelatende ikke starter hverken ved lading eller parkeringsklimatisering?
Men jeg håper bilen uavhengig overvåker spenningen på 12 volt og igangsetter lading om spenningen kommer under en viss grense (jeg har ikke prøvd å «tømme» 12 v for å se om lading starter).
Noen som vet mer?
Spesielt siden det står i instruksjonsboka at «..bilbatteriet (12v) skal ikke under noen omstendigheter lades. Kontakt autorisert verksted». Dette står kanskje på alle nye biler (?), men skremmer nok meg fra å dra frem kabler eller lader om 12v skulle bli flatt.
Er det noen som har, eller ville tatt, sjansen på å lade 12 volts batteriet om det blir tomt? Det er vel det bergingsbil gjør, eller blir bilen tauet i et slikt tilfelle?
Det jeg har funnet ut så langt:
Jeg kjøpte et usb-uttak til sigarett-tenneren med spenningsmåler og gjorde følgende observasjoner:
• START/STOPP uten foten på bremsen:
Først ca 12 Volt, etter noen minutter 13 Volt
• START/STOPP med foten på bremsen:
14,8 Volt (Lading av batteriet aktivt som forventet)
Det samme skjer om bilen står til lading eller parkeringsklimatiseringen er aktiv (altså at spenningen er ca 12 Volt inntil noen minutter etter jeg trykker START/STOPP).
Det virker som det er to «ladenivåer»? Ett når bilen er på, men «motoren» ikke er på (ca 13 Volt) og ett høyere nivå når motoren er på (rett under 15 Volt).
Jeg stusser også litt over at lading tilsynelatende ikke starter hverken ved lading eller parkeringsklimatisering?
Men jeg håper bilen uavhengig overvåker spenningen på 12 volt og igangsetter lading om spenningen kommer under en viss grense (jeg har ikke prøvd å «tømme» 12 v for å se om lading starter).
Noen som vet mer?