Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - manny

#1
Kjøpe elbil? / TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?
torsdag 17. februar 2022, klokken 21:56
Har kjørt en 120hk varebil i tre år nå, og savner en "ordentlig bil". Har prøvekjørt en TM3 LR tidligere og syntes det var en kjempegøy bil å kjøre, noe som er grunnen til at jeg nå egentlig hadde bestemt meg for å legge 370k-ish (maks 400k) i en 19-20mod TM3 LR. Til den prisen finner man litt forskjellig på Finn, gått typisk 50-60k km med forskjellig utstyr og tilbehør.

Etter hvert som jeg begynte å lese meg opp ser jeg at facelift TM3 har en rekke utbedringer, og at en sprell ny SR+ går for samme prisen. Dette løfter jo debatten om den nye typen batterier osv, men rekkevidden er og blir lengre i LR uansett. Jeg kjører en del over fjellet mellom øst og vest uansett sesong, og ser for meg at AWD er bedre på vinteren og opp til hytten.

Slik vurderer jeg det i pros/cons:

19-20 TM3 LR (P?)
+ Lengst rekkevidde
+ Sportslig ytelse, gøyere å kjøre
+ Firehjulstrekk for vinterføre og hyttevei
+ Kan kjøpes nå
+ Rimeligst
+ Kan finne biler med FSD og ekstra hjulsett inkludert
+ Premium lyd, varme i alle seter
- Brukt 50-60k km
- Kun 2-3 år rest garanti
- Dårligere kvalitet enn nyere (?)
- Mer støy og dårligere lys
- Potensielt høyere verditap

22 TM3 SR+
+ Flett ny bil
+ 5 år garanti
+ Flere oppgraderinger (matrix lys, doble vinduer)
+ Bedre kvalitet på kinaproduserte biler (?)
+ Nyere hardware som antageligvis vil bli oppdatert lengre
+ Nytt batteri kan lades bekymringsfritt til 100%
+ Kan fås med rattvarme
- 0-100 på 6,1 er hverdagslig, mangler "sportyness"
- Ny batteriteknologi underpresterer i kalde, norske vintre
- Lang ventetid (levering i høst i beste fall)
- Dyrere sluttsum med to hjulsett
- Tradisjonelt sett høyere verditap på nybil

Det skal nevnes at enkelte oppgraderinger som el-bakluke og kosmetikk er uviktig for meg.

Jeg klarer ikke å komme unna følelsen av at sistnevnte er et mest fornuftig kjøp, samtidig som en del av Teslas apell for meg er høy ytelse, som jeg rett og slett ikke får i den. Det er nesten som jeg like gjerne kan spare 100k og kjøpe Kia Soul i stedet når jeg først er i 6+ sekunder på 0-100. For veldig mange sjåfører er det nok en no-brainer å velge den nyeste med lengst garanti, men som en over snittet bilinteressert klarer jeg ikke å se forbi at den mangler "Tesla power"-preget.

Er det noe som har stått ved samme veiskille og tatt et vel overveid valg? Andre tanker og aspekter som jeg bør veie inn i beslutningen? Takk!
#2
Hei!
For ett par måneder siden byttet jeg ut dieseldoningen av en Berlingo med en mer elektrisk utgave. Nå har jeg snart 4000km på veien med denne bilen og er stort sett positivt overrasket, med et par unntak så klart. Noe av det første som slo meg når jeg fikk bilen, fulladet og alt, var at det lyste et tosifret tall i displayet. Stusselige 95km var den villig til å dra meg, på full batteripakke. Dette syntes jeg var veldig rart, siden jeg ikke har klart å finne noe annen info enn Berlingo Electric med 170km (riktignok NEDC, men likevel) rekkevidde.

Etter å ha kjørt med både boblejakke, lue, skjerf og hansker har den etter hvert som jeg har hatt den blitt litt mer optimistisk, og foreslår nå på det meste 128km - en stor forbedring fra 95km, men langt unna 170km. Nå har jeg kjørt både e-golf og e-up, og vet at disse kanskje er litt overoptimistisk når det kommer til rekkevidde - kan det tolkes slik at Berlingoen kanskje er litt pessimistisk/realistisk i stedet? Med oppgitt 170km burde man vel uansett klare å presse ut 150km på sommer og fine flate veier?

I tillegg har jeg lest at noen av disse har 48hk motor, mens noen er 67hk. I alle brosjyrer står det utelukkende 67hk, og jeg finner mye blandet info om 48/67hk motor i disse bilene. Min har oppgitt 48hk i vognkortet, men finner ingen andre 48hk-utgaver. What gives?

Vet at dette ikke er den mest populære elbilen som flest har vært borti, men det er verdt et forsøk at noen kan berike meg med litt kunnskap :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA