Har kjørt en 120hk varebil i tre år nå, og savner en "ordentlig bil". Har prøvekjørt en TM3 LR tidligere og syntes det var en kjempegøy bil å kjøre, noe som er grunnen til at jeg nå egentlig hadde bestemt meg for å legge 370k-ish (maks 400k) i en 19-20mod TM3 LR. Til den prisen finner man litt forskjellig på Finn, gått typisk 50-60k km med forskjellig utstyr og tilbehør.
Etter hvert som jeg begynte å lese meg opp ser jeg at facelift TM3 har en rekke utbedringer, og at en sprell ny SR+ går for samme prisen. Dette løfter jo debatten om den nye typen batterier osv, men rekkevidden er og blir lengre i LR uansett. Jeg kjører en del over fjellet mellom øst og vest uansett sesong, og ser for meg at AWD er bedre på vinteren og opp til hytten.
Slik vurderer jeg det i pros/cons:
19-20 TM3 LR (P?)
+ Lengst rekkevidde
+ Sportslig ytelse, gøyere å kjøre
+ Firehjulstrekk for vinterføre og hyttevei
+ Kan kjøpes nå
+ Rimeligst
+ Kan finne biler med FSD og ekstra hjulsett inkludert
+ Premium lyd, varme i alle seter
- Brukt 50-60k km
- Kun 2-3 år rest garanti
- Dårligere kvalitet enn nyere (?)
- Mer støy og dårligere lys
- Potensielt høyere verditap
22 TM3 SR+
+ Flett ny bil
+ 5 år garanti
+ Flere oppgraderinger (matrix lys, doble vinduer)
+ Bedre kvalitet på kinaproduserte biler (?)
+ Nyere hardware som antageligvis vil bli oppdatert lengre
+ Nytt batteri kan lades bekymringsfritt til 100%
+ Kan fås med rattvarme
- 0-100 på 6,1 er hverdagslig, mangler "sportyness"
- Ny batteriteknologi underpresterer i kalde, norske vintre
- Lang ventetid (levering i høst i beste fall)
- Dyrere sluttsum med to hjulsett
- Tradisjonelt sett høyere verditap på nybil
Det skal nevnes at enkelte oppgraderinger som el-bakluke og kosmetikk er uviktig for meg.
Jeg klarer ikke å komme unna følelsen av at sistnevnte er et mest fornuftig kjøp, samtidig som en del av Teslas apell for meg er høy ytelse, som jeg rett og slett ikke får i den. Det er nesten som jeg like gjerne kan spare 100k og kjøpe Kia Soul i stedet når jeg først er i 6+ sekunder på 0-100. For veldig mange sjåfører er det nok en no-brainer å velge den nyeste med lengst garanti, men som en over snittet bilinteressert klarer jeg ikke å se forbi at den mangler "Tesla power"-preget.
Er det noe som har stått ved samme veiskille og tatt et vel overveid valg? Andre tanker og aspekter som jeg bør veie inn i beslutningen? Takk!
Etter hvert som jeg begynte å lese meg opp ser jeg at facelift TM3 har en rekke utbedringer, og at en sprell ny SR+ går for samme prisen. Dette løfter jo debatten om den nye typen batterier osv, men rekkevidden er og blir lengre i LR uansett. Jeg kjører en del over fjellet mellom øst og vest uansett sesong, og ser for meg at AWD er bedre på vinteren og opp til hytten.
Slik vurderer jeg det i pros/cons:
19-20 TM3 LR (P?)
+ Lengst rekkevidde
+ Sportslig ytelse, gøyere å kjøre
+ Firehjulstrekk for vinterføre og hyttevei
+ Kan kjøpes nå
+ Rimeligst
+ Kan finne biler med FSD og ekstra hjulsett inkludert
+ Premium lyd, varme i alle seter
- Brukt 50-60k km
- Kun 2-3 år rest garanti
- Dårligere kvalitet enn nyere (?)
- Mer støy og dårligere lys
- Potensielt høyere verditap
22 TM3 SR+
+ Flett ny bil
+ 5 år garanti
+ Flere oppgraderinger (matrix lys, doble vinduer)
+ Bedre kvalitet på kinaproduserte biler (?)
+ Nyere hardware som antageligvis vil bli oppdatert lengre
+ Nytt batteri kan lades bekymringsfritt til 100%
+ Kan fås med rattvarme
- 0-100 på 6,1 er hverdagslig, mangler "sportyness"
- Ny batteriteknologi underpresterer i kalde, norske vintre
- Lang ventetid (levering i høst i beste fall)
- Dyrere sluttsum med to hjulsett
- Tradisjonelt sett høyere verditap på nybil
Det skal nevnes at enkelte oppgraderinger som el-bakluke og kosmetikk er uviktig for meg.
Jeg klarer ikke å komme unna følelsen av at sistnevnte er et mest fornuftig kjøp, samtidig som en del av Teslas apell for meg er høy ytelse, som jeg rett og slett ikke får i den. Det er nesten som jeg like gjerne kan spare 100k og kjøpe Kia Soul i stedet når jeg først er i 6+ sekunder på 0-100. For veldig mange sjåfører er det nok en no-brainer å velge den nyeste med lengst garanti, men som en over snittet bilinteressert klarer jeg ikke å se forbi at den mangler "Tesla power"-preget.
Er det noe som har stått ved samme veiskille og tatt et vel overveid valg? Andre tanker og aspekter som jeg bør veie inn i beslutningen? Takk!