Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - stashman

#1
Plugg-inn hybrider / Strømpris?
tirsdag 06. juni 2017, klokken 18:43
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/06/Sannheten-om-dyre-plug-in-hybrider-og-lading

4Kroner for en full lading var ikke verst. Tatt i betraktning del av nettleien som beregnes per kWh + spotpris, så lander jeg på 17NOK per 8.7Kwh i min GLC 350e. Burde jeg bytte leverandør?
#2
Plugg-inn hybrider / Beste forsikring?
torsdag 06. april 2017, klokken 18:12
Hei,

jeg venter en GLC 350e om noen dager. Bilen leases og jeg lurer litt hvilken forsikring dere har valgt. Jeg flirter med DNB, som inkluderer parkeringsskader uten bonustap når 3dje parten stikker fra ansvaret, noe som jeg har dessverre en del erfaring med. Samtidig så står det forbausende nok en særskilt paragraf om skade på batteripakke ved hybridbiler, hvor det beregnes en separat egenandel av 10% reparasjonskostander per annum, dvs. f.eks 20% etter to år.
Hos mercedes ligger pakken i bagasjeromsgulv og strømmen kobles inn bak til på høyre side. Jeg kan godt tenke meg at en enkel men saftig fender-bender bakfra kan føre til ikke uvesentlige skader på oppkobling/pakken og jeg har egentlig ikke lyst å sitte med så mye egenandel.

Dette er ikke tilfellet hos f.eks. storebrand, men her taper man bonus ved parkeringsskader.

Har noen av dere erfaring med slike ting, evt. erfaring med prisnivå ved skade på batteripakken, eller en forsikring dere kan anbefale?

Takk!
#3
Lade hjemme / Lading i enkelgarasje = $$$$ til elektriker?
torsdag 06. april 2017, klokken 17:37
 Hei :),

jeg venter leveranse av en ladbar hybrid. Under testfasen har jeg ladet bilen via mode2 kabel og vanlig strømuttak i garasjen (Sikret med 13A, men kurset brukes også av lys i garasjen + garasjeporten). Siden kurset ligger litt utilpass hadde jeg (naivt nok) tenkt å be elektriker å flytte kurs/splitte kurs til en bedre plass. Avhengig av prisen hadde jeg evt. vurdert å sette inn separat ladingsboks med egen høy A kurs for å kunne hurtiglade bilen.

Men så kom nedturen etter befaring.

1. Å bare splitte/flytte det eksisterende kurset med formål om billading er ikke lov. Da må det legges ned ny ledning fra sikringsboks i leiligheten og så må det installeres en egen sikring + jordfeilbruker. Bare sikring/bryter koster 5-6000 kroner, i tillegg kommer arbeidet å legge ned kabel i eksisterende kanal og vi havner på 12000 NOK  :o

2. Å installere en veggboks som tillater lading med mere ampere krever at det legges ned en tykkere ledning, som sannsynligvis ikke passer i samme kanal, samt at veggboksen alene begynner ved 10000 kroner + jordfeilbryter etc.

Jeg må si at jeg er litt forbløffet over prisnivået her. Jeg spurte også om hva egentlig ulempen er ved å bare bruke stromuttaket som ligger per nå, men det kunne han ikke direkte svare på. Er det brannfarlig å bruke vanlig strømuttak med mode 2 lader, sikret mot 13A? Jeg har også sett annonsen for denne: http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner. Den er jo åpenbart billigere enn alt han snakker om. Er dette en stasjon som er egnet for hurtiglading (altså >16A) og som da bare trenger en separat strømledning fra sikringsboks?

Takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA