Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Vannkraft

#1
i-Pace / Ikke mulig å logge på WattCAT eller Remote appen
torsdag 20. mai 2021, klokken 21:05
Sitat fra: jensinge på søndag 16. mai 2021, klokken 16:21
WattCat

Jeg har siden anskaffelsen av vår I-Pace hatt stor glede av appen, men for vel 1 uke siden ble innloggingen blokkert. Jeg har avinstallert appen et par ganger og forsøkt å logge inn på nytt, men til tross for at jeg benytter samme innloggingsdata som i 'Jaguar InControl', får jeg ikke logget meg på.
Er det noen som kan hjelpe her?
(Savner WattCat sin informasjon ....VELDIG MYE ... !!)

Jeg har samme problem - får ikke logget på Remote eller WattCat
#2
Jaguar / "Lavt" stativ så skiboksen ikke står på "stylter"
fredag 01. januar 2021, klokken 23:05
Første sesongen kjørte jeg uten skiboks, men i år børstet jeg støvet av min Packline, og den passet ganske bra til bilen, MEN......

Det står jo altfor høyt på standard stativet til Jaguar.

Finnes det noen annen løsning?
#3
Dear PSA & Bertel O Steen

Please consider this a friendly advice from an experienced and very dedicated Norwegian EV community.

Your decision to discontinue the Onstar service is rather difficult to understand. It's like if my old Dell computer no longer could be connected to the internet because the company was sold to HP and HP decided to discontinue the possibility to "connect", or if my iPhone not longer could get any new apps, because a new owner would rather have me buying a new phone and start to use their service instead.

Clearly it can't be that wrong you would ask - Sorry to say it is.

Your gift to me and all the Ampera owners in Norway on the 1st of January 2021 is:
- I can no longer  follow the charging progress in the restaurant while the car is DC fast charging
- Heat my care when I drive home from work in the winter
- Likewise I can no longer cool down the care in the summer
- or, most important open the door for my wife when she is done shopping earlier then me and is standing next to the car waiting

It's clear that the board of directors in PSA and Bertel & Steen doesn't understand these fundamental important elements of the modern EV ownership.

We could agree that the road assistance service is unnecessary, but why on earth would any customer focused business man turn off a simple online server that gives the customer access to so important features, and most likely to a very low cost. A cost the customer would be willing to pay.

Sadly, the effort from many of us to reach out to you, has not been heard and that make me, the writer and initiator of this statement no option then to draw the only conclusion I can.

- I will newer ever by an EV from you, you can simply not be trusted because you do not understand the fundamentals.

Sadly for PSA and Bertel & Steen  I will never buy anything but an EV and therefore we will never meet again.

For your sake and all the other Ampera owners in Norway I hope you reconsider.

I wish you all the best with your nice lineup of new EV's, but they are all out of range for me simply because of this one very strange and bad decision.










#4
i-Pace / Panser lukke sensor (frunk)
søndag 06. desember 2020, klokken 06:44
Er det  noen som vet hvor denne sensoren sitter, og hvordan jeg kan lure den til å tro at panseret er lukket?

Jeg ønsker å låse bilen med panseret på "gløtt"
#5
i-Pace / Laadsnelheid
tirsdag 04. juni 2019, klokken 20:15
Kan du litt Tysk, Engelsk og Norsk kan du forstå mye av det Jaguar i Nederland forteller om ladehastighet, SOTA mm.

Jeg tror det er grunn til å glede seg ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=B6VjjBuo3IE&list=PLu8CqiAcauBU0QEiX2WT5y3CgOhBHYSI6&index=29&t=4s
#6
i-Pace / Hurtig lading av mobiltelefon
lørdag 18. mai 2019, klokken 19:08
I gamlebilen hadde jeg en 3A dobbel usb lader fordi ingen av de som var standard i bilen gav mer enn 1A

Idag testet jeg alle 4 usb-kontaktene ved hvert sete, og de gav alle sammen >2.5A - det er godkjent
De to nede i oppbevaringsboksen gav bare 1A
#7
Idag lærte jeg noe nytt av Teslabjørn

Du kan trekke en tilhenger med totalvekt over 750Kg med en I-Pace hvis du har BE eller B96 førerkort

Har du et slikt førerkort er det faktisk vekt som gjelder og ikke totalvekten i vognkortet til tilhengeren.

Her er link til videoen hvor Bjørn forklarer det hele: https://youtu.be/e2xGBsEHFvg?t=313

Her er link til Vegvesenets "Tilhengerkalkulator": https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

#8
i-Pace / Ønsket ladetid og hvordan stoppe lading før 100%
søndag 21. april 2019, klokken 08:41
Fra en annen tråd siterer jeg:

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 20. april 2019, klokken 10:10
Det finnes måter omgå problemet med timed charging i I-pace. I følge Abu dabi  dude på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=Cv1TUU1MZzI

Tenkte jeg skulle lage en kortversjon her men husker ikke alle detaljer.....


Bra video - hovedpunktene:

1) Bilen ignorerer start tidspunktet for ønsket lading hvis den ikke er sikker på å lade til 100% før avreise!

2) Som følge av 1) må du da sette avreise så langt inn i fremtiden at bilen tror den rekker å lade til 100% hvis du vil vente til f.eks midnatt med å starte å lade

3) Bilen vil fortsette å lade utover ønsket ladeperiode med mindre den har nådd 100%. Så pga 2) må man bryte strømme fra laderen hvis du ønsker å sikre at bilen ikke lader til mer enn f.eks 90% (Det er dette som er hovedpoenget til Youtuberen Abu Dabi....)

4) Den åpenbare løsningen er å ha en lader på veggen som både bestemmer start og stop for ladingen (de finnes), men i all sin visdom har I-Pace ingeniørene fjernet denne muligheten. I-Pacen ignorer ladekabelen med mindre den registrerer strøm i ladekabelen mer eller mindre rett etter at den er plugget i. Tidligere var denne "timeren" satt til 1 time eller noe slik, etter en SW oppgradering er den på minutter (Det er ikke umulig at dette er en av årsakene til at man får problemer på hurtigladere)

Annet:
- Bilen starter ikke preconditioning av batteriet med mindre det er ladet til 100%

Det fasinerende er hvordan I-Pace ingeniørene åpenbart ikke forstår basis El-Bil behov og at de ikke har snakket med en eneste kunde før de har laget løsningen


Fra den samme tråden om "blå kontakt" siterer jeg denne:
Sitat fra: xref på lørdag 20. april 2019, klokken 10:45
I-Pace får snart støtte for å sette maks SOC forøvrig.

Er det noen som kan bekrefte dette, eller har fått SOC lading allerede?
#9
i-Pace / Jaguar Ingeniører - Sandbaggers of the year!
torsdag 21. februar 2019, klokken 21:01
Det er vel mest sannsynlig Blårussen i JLR som har vunnet over ingeniørene i sin iver etter å redusere sin egen garantirisiko på batterier - dessverre vil det backfire når markedet våkner og oppdager hvor viktig dette er for salg av bilen. Det mest positive med dette er at det kan løses.

Vi får håpe JLR tar action
#10
Er det noen som får en Model 3 for mye i garasjen i februar og som har lyst til å leie den ut i 3 mnd? Litt rask "nedskrivning" av investering mens man venter på å få solgt "gamlebilen" frister kanskje?
#11
i-Pace / Leie ut I-Pace'en din i 3 måneder?
torsdag 17. januar 2019, klokken 11:44
Ta kontakt på PM
#12
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Flere teknodetaljer enn bilen vil gi deg
mandag 07. januar 2019, klokken 22:12
Jeg har installert Torque Pro app'en på min telefon og kjøpt en billig ODBC-2 dings til å plugge i CAN-bussen til bilen. Sammen med en liste over "Chevrolet Bolt OBD2 PIDs" jeg fant i skyene kan jeg more meg med noen flere teknodetaljer enn det GM synes jeg har godt av.

Vedlagte bilde viser f.eks at "cupevarmereren" ikke er puslete med sin 7,4Kw effekt, og at batteriets spenning ved 86%ish SOC er på 375V

Bolt PID listen: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sY5n8WFu52U6a4_mg3MdcGcmDk3scAP8_muSy-BlXPc/edit?usp=sharing


#13
Model X 2014 - 2022 / Langtidsleie Tesla Model X 2-4 måneder
søndag 16. desember 2018, klokken 08:59
Er det noen som leier ut X'en sin til et firma for en lengre periode - ta kontakt?
#15
Denne kan anbefales:

Engelsk par med barn som gjør en nøytral sammenligning

https://youtu.be/QuTt7aC8AOE
#16
Tesla / Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
lørdag 24. november 2018, klokken 20:08
På nesten samtlige forum om el-biler og på alle plattformer fremstår mange Tesla eiere som aggressive representanter for merke. Nybakte el-bileiere eller wannabes av andre merker enn Tesla overøses av tildels beinharde argumenter mot det merke man har vist interesse for og for Tesla. På Facebook har noen sett seg nødt til å starte et lukket forum for I-Pace for slippe alle Tesla innleggende.


Hvordan er det mulig?

Kan det tenkes at Tesla referral program er så gunstig for Tesla eiere at noen av dere  er villig til å gå lang i promotere eget merke?


Det er kjente Tesla eiere som gjennom programmene til Tesla har "vunnet":
1 Model X
1 Model S
1 Roadster (den nye)
og kanskje en roadster til hvis jeg oppfattet korrekt.

Det blir vanskelig for oss andre å forstå at slike milde gaver fra Tesla ikke påvirker synspunkter og objektivitet.

Jeg er åpen for at jeg tar feil - men for egen del må jeg innrømme at jeg nå på alle innlegg her på Elbilforum.no kikker på signaturen for å se om den inneholder tegn på at dette er en Tesla eier. Gjør den det så får verdien av innlegg en helt annen betydning.




#17
Nedenforstående  tråder er kopier over fra I-Pace forumet hvor en diskusjon om lading av I-Pace som vanlig fikk for mye Tesla fokus - den hører hjemme her:

Det var denne setningen som fikk Tesla tilhengerne til å spore av tråden:
"Ingen røde lamper og redusert effekt slik som Teslaene sliter med."


Her er hele innledende innlegg som dessverre fikk tråden til å spore av:

Tema: Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Jeg tror at det vi ser her er en bilbransje som strever litt med balansen mellom å levere en konkurransedyktig bil og engstelse for eget garantiansvar.

Lading og  belastning av batterier måles i C hvor C=batteriets kapasitet. (Man må bare passe på å skille på enhetene)

Jaguar har i starten begrenset ladingen til ca 1C. Hyundai tillater nesten 70Kw lading på sin Ioniq som kun har 28Kwh batteri, mao lader de med 2C, dobbelt så stor belastning som Jaguar tillater. Audi sier de vil tillate 150KW på sitt 95Kwh batteri - det gir 1.6C

Det er ingen tvil om at Jaguar batteriet tåler mer. Full gass på I-Pace er nesten 300Kw effekt , mer enn 3C - og bilen tåler det. Sjekk bare Teslabjørns autobane test - Ingen røde lamper og redusert effekt slik som Teslaene sliter med. I +200Km synes jeg det så ut som om forbruket lå rundt 150Kw - Det betyr at potensiale for lading er tilsvarende bare "pyse" ingeniørene hos Jaguar blir overtalt av markedsavdelingen.
#18
i-Pace / I-Pace leveransetakt
tirsdag 13. november 2018, klokken 18:54
Med 70-80 biler i uken vil det ta litt tid å levere 2000 biler
#20
Jeg kom tilfeldig over denne siden: https://support.fastned.nl

Der fant jeg disse fine grafene over ladehastigheter på DC hurtigladere. Jeg oppfatter at dette er erfaringstall som denne leverandøren av DC lading i Holland har registrert at de forskjellige bilmerkene aksepterer.

Når man studerer disse oppdager man hvor latterlig en generell påstand om at "Vår bil kan lades med 50Kw DC hurtiglading".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA