Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - pilt

#1
Ladeplasser og ladekabler / CEE 3 pin blå 16A
søndag 14. mai 2017, klokken 23:40
På en ladestasjon i Sverige står det at tilgjengelige stikkontakter er 2 x CEE 3 pin blue 16A. Er det da bare å kjøpe et sånt adapter (http://m.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551) og så kan bilen lades med bilens medfølgende schuko-kabel? Hvis ja, hvordan unngå at noen stjeler adapteret? Noen som har en lur låseidé?
#2
Tidlige elbiler: PSA / Solgt!
tirsdag 04. april 2017, klokken 18:27
Siden jeg har bestilt meg en Opel Ampera-e, så trenger jeg ikke P106'ern min lenger. Den går fortsatt greit, nyoppladet kjører den vel ca 7 mil om man tar alt på én (snill) tur, men den er seigere og treigere enn tidligere når det nærmer seg tomt batteri. Til daglig kjører jeg bare ca 1 mil+, så nå i vinter har den gått ca 5 mil før den må lades igjen.

Selger den vel i utgangspunktet som en delebil til en som trenger batterier, Webasto, Defa SmartStart, bærekuler (
#3
Ladeplasser og ladekabler / Lading Kiwi/Coop/Fortum
søndag 08. januar 2017, klokken 20:17
Jeg var på Jessheim med Leafen tidligere i dag og tenkte å lade litt før jeg kjørte tilbake til Oslo. Ladeplassene utenfor flerbrukshallen var som ventet opptatt, så vi kjørte til betalingsplassene utenfor Kiwi. Koblet til og sendte SMS. Fikk melding tilbake
"Ladestolpen svarte ikke på anropet. Vennligst sjekk at du har fulgt alle instruksjonene på laderens skjerm og at laderen er riktig tilkoblet til elbilen."

Jeg hadde koblet den til riktig, men fryktet at den ikke virket siden butikken var stengt og det sto "for besøkende" på Ladestasjoner.no.

Kjørte videre til Coop Bygg, for der står det "offentlig" på Ladestasjoner.no, men jeg fikk samme SMS tilbake der.

Dette var alle lademulighetene på Jessheim for de to bak kinoen var borte pga bygging.

Virker ikke ladestasjonene når butikkene er stengt? Man må jo betale for strømmen, så jeg syns det virker rart. Jeg har 6,6 kw-lader, så jeg trodde det ville gå bra å lade på disse stolpene siden det sto 32A på dem og at jeg ville fått 32A siden det bare var meg der.
Jeg merker jeg får mer og mer angst for å skulle måtte lade ute (og betale) for det fungerer jo (nesten) aldri. De kommunale gratisladestolpene har jeg sjelden hatt problemer med. Er det forresten oftere problemer med å bruke SMS i stedet for ladebrikke?
#4
Plugg-inn hybrider / Bompenger
onsdag 18. februar 2015, klokken 19:54
På VG kan jeg lese: "Dersom Oslo setter i gang «skrekk-tiltakene» mot dieselbiler for å rense den alvorlig forurensede luften, er det ikke sikkert at bare de ladbare bilene (elbiler og ladbare hybrider) slipper bomavgiften. Det er lagt opp til en vurdering for vanlige bensinhybrider også."

Betaler ikke plugg-inn hybridene bompenger altså? På Fjellinjen sin side står det nemlig "Fritaksbestemmelsene for miljøvennlig kjøretøy er lovbestemt og gjelder per i dag hydrogen- og elbiler."
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hvor mye på 15 min?
tirsdag 02. september 2014, klokken 23:07
Jeg har gått rundt og trodd at man kan lade fra rundt 0 til 80 % på 30 min, men det stemte ikke i det hele tatt da jeg skulle hurtiglade for første gang på Statoil på Majorstua her om dagen. Da kom jeg inn med 14% og dro derfra 15 min senere (+ en haug med minutter for å få den til å starte) med hele... taram-tam-ta... 34%! Er dette riktig? Det ble i hvert fall noen utrolig dyre mil...

I tillegg hadde jeg fått en ny, gul (varsel?)lampe på dashbordet. Den forsvant heldigvis etter neste normallading hjemme, men hva betyr den egentlig? (Beklager utydelig bilde, men de som har sett den gule lampa før, de skjønner kanskje hva jeg mener.)
#6
Zoe / Stille - Ingen som kjøper?
søndag 27. april 2014, klokken 01:30
Jeg er på jakt etter ny elbil og hadde ikke fått med meg Zoe før jeg leste om den i "Nytt om bil" som kom i posten her om dagen. Leste alle innleggene her på forumet om hvor interesserte alle virket allerede fra 2011 og frem til begynnelsen av 2014. Da dabbet det brått av. Er det ingen som har kjøpt denne bilen??

Har jeg forstått det rett at det er type 2-lader denne bilen har? Når jeg ser på oversiktskartet over hurtiglading av type 2, så er det da en god del av disse og hvis Kiwi-butikkene også innfører lading av denne typen, så vil det da bli endel (hurtig)ladeplasser for Zoe der ute også, så helt håpløst er det vel ikke å få ladet denne bilen som det først ble påstått i en annen tråd?

Selv tør jeg ikke gamble på å finne noen ledig ladeplass lenger, for det "vrimler" jo av elbiler overalt (og bra er vel egentlig det), så man kan ikke være sikker på å få fylt på en liten tår til en gammel P106 om man skulle ha behov for det. Derfor er det hjemmeladingen som er viktigst for meg. Men det frister jo å kunne stoppe innom en hurtigladestasjon om man skal på langtur med nybilen, men vil det ikke fort bli kø på sånne steder? Det er greit å ta et stopp for 15-30 min, men hva om det er flere biler i kø foran en selv så det brått blir snakk om en time eller to før en selv slipper til?

Jeg syns i grunn bilen ser fin ut og har sendt forespørsel om en prøvekjøring. Det som bekymrer mest er at det i brosjyren står:

SitatVed veldig kalde forhold (utvendig temperatur
under -15C) anbefales det å:
• Parkere bilen hvor det ikke er kaldere enn
-5C og bruke forvarmingsfunksjonen når
den er tilkoblet lader for å optimere rekkevidden
• Lade bilen umiddelbart etter kjøring for
å dra nytte av et varmere batteri og dermed
kunne benytte optimal ladeeffekt (hurtiglading)
• Unngå å bruke tidsinnstilt lading når bilen
er parkert utendørs

Jeg kan ikke huske å ha lest dette om de andre bilene jeg har prøvekjørt (e-Up! og Leaf) og har i hvert fall ikke gjort dette på P106'ern min som har stått ute dag og natt i 9 år nå. Tåler batteriene i Zoe dårlig å startes fra en bil som står ute i f.eks -20 grader? (Ikke det at det så ofte er kaldt i Oslo, men det hender jo.) Og er det best for batteriene å lades med en gang man kommer hjem og ikke at man plugger i rundt midnatt og lar batteriene være varme og nyoppladde når man skal begynne å kjøre igjen på morgenen? (Gjelder dette bare Zoe eller er det sånn for alle de nye elbilene?)

Hilsen Elbileier i 9 år, men som føler seg som Bambi på isen i den nye elbiljungelen.
#7
Elbilen i Samfunnet / Ladeplasser og snø
søndag 03. januar 2010, klokken 00:21
Nå som kulda er over oss og elbilene trenger mer strøm en vanlig, så hadde det da vært hyggelig at ladeplassene var åpne og klare til bruk.

Skulle på kino i kveld og skulle parkere ved Frognerbadet, men alle de flotte elbilplassene (bortsett fra én) var opptatt av en haug med snø. Var ikke dette et litt dumt sted å plassere snøhaugen sin? Syns virkelig at "måkemannen" kunne lagt den på noen av de andre plassene, eller på gresset.
#8
Kjøpe elbil? / Hvilken elbil er "best"?
torsdag 29. oktober 2009, klokken 23:22
Inspirert av signaturen til hkaspenberg
SitatKewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) = P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) = Think Classic ("Tupper") siden mars 2009 (2200 km
så lurer jeg nå på hvilken elbil dere syns har vært best, dere som har prøvd flere typer.
#9
Meg og min elbil / Pilt
fredag 16. oktober 2009, klokken 14:49
Jeg vil nå ikke akkurat kalle meg for en entusiast, så sånn sett burde jeg vel ikke skrive noe på Entusiastenes egen side, men jeg gjør det likevel.  ;D Håper flere andre også "tør", for det var morsomt å lese innleggene til de som alt ligger her.

Jeg husker ikke helt når vi begynte å snakke om å kjøpe elbil, for vi hadde alt to biler som fungerte greit. Bilen vi vurderte å selge var en gammel Mazda (93-modell) som jeg kjøpte i 2000 av foreldrene mine som i sin tid kjøpte den ny. Tanken var vel egentlig å kjøre den til den døde.

Men så dukket det opp noe på veien til jobben min som fikk fart på tanken om å kjøpe elbil: Det ble taxifelt på Kirkeveien. Køen ble lenger og lenger bakover mot Marienlyst i lyskrysset Kirkeveien/Sognsveien, så her fristet det virkelig å bare suse forbi på høyresiden. (Har i ettertid forstått at det muligens ikke er lov i følge politiet å kjøre rett fram for elbiler når det står et påbudsskilt med sving og et underskilt om at det ikke gjelder buss/taxi, men jeg gjør som så mange andre elbiler akkurat der, og kjører rett over. Og det har foreløpig gått bra.)

Jeg bor i Oslo, men rett på utsiden av bompengeringen, så der var det jo også noen kroner å spar på min daglige pendling til jobb. Jeg har ikke lange veien å kjøre, så egentlig burde jeg vel tatt buss, men etter at første arvesønn kom til verden i år 2000, og med barnehageplass på jobben, så fristet det mest å bare slenge ungen og meg selv inn i bilen og kjøre. En elbil gjør det enklere å forsvare denne bilbruken.

Siden vi hadde null peiling på elbiler, så var det ikke vanskelig å skjønne at vi var nødt til å kjøpe en bil fra en forhander. Vi prøvekjørte en Kewet like ved Storo, men den ble liksom så liten siden familien alt besto av tre personer og en hund. Jeg lette litt på nettet og kom over Enviros sider som skrev at de hadde fått inn et parti biler fra Nederland, kom og prøvekjør. Vi tok dem på ordet. Og siden de ga oss det supre tilbudet: Er dere ikke fornøyd med bilen etter en måneds bruk, så kan dere heve kjøpet, så var vi ikke i tvil. Så i mai 2005 ble vi de lykkelige eierne av en Peugeot 106 electrique. 8)

Etter 4,5 år som elbileier kan jeg si at vi ikke har angret på det kjøpet. Det eneste som har blitt litt problematisk nå, er at vi ikke ble en familie på fire, som planlagt, men vi ble plutselig fem. Til daglig er ikke det noe problem, siden jeg tar elbilen og har med de to små til barnehagen, og har jeg fri en dag, så kaprer mannen den, men om alle skal på tur, så blir det verre. Har lest her på forumet at noen hadde satt inn et ekstra belte bak, men da jeg prøvde det i fjor, så fikk jeg høre fra Enviro at det ikke var noe problem, jeg måtte bare omregistrere bilen så den var godkjent for fem personer først.

Jeg er ikke så rask av meg, så jeg dro ikke dit før nå i høst, men da fikk jeg høre at bilen var for tung til å bli registrert for fem. Hver person veier 75 kg på papiret, så det gikk ikke. Jeg lurte på om det ikke gikk an å skrive at den var godkjent for fire voksne og ett barn, men nei, det gikk visst heller ikke. Eneste han kunne komme på var at jeg kunne dra til en Peugeot-forhandler og få dem til å veie bilen sånn at kanskje egenvekta på bilen kunne settes ned. Takk og farvel. Og så langt har jeg ikke kommet ennå. Fortsettelse følger.  ;)

#10
Humor og kanari / Litt luksus
torsdag 15. oktober 2009, klokken 15:29
Da har jeg bestilt meg litt luksus til elbilen og får snart fjernkontroll til webastoen min. 8) Er det flere her inne som har det i tillegg til kona til Elektrolux? Er dere fortsatt fornøyd med den?

Jeg må si jeg gleder meg til snøen og kulda kommer for fullt, for da skal jeg bare trykke på knappen like før jeg går fra jobben, hente ungene i barnehagen og sette oss inn i en varm bil mens kollegene står ute og hogger is.  ;D
#11
Enkle batterispørsmål / Pris på batteriservice
fredag 07. august 2009, klokken 13:36
Har virkelig økonomien i Norge blitt så bra at prisen bør dobles på tre år? Eller er det fordi det er flere elbiler ute og kjører at man øker prisene så fælt?

Her er hva jeg har betalt:
2006: 560,-
2007: 880,-
2008: 880,-
2009: 1100,-

pluss moms!

Alt er gjort hos Enviro. Den siste på Nesbru, men jeg regner med at de tar samme pris, eller??  ???
#12
Elbiler i media / Parkering på tvers
søndag 16. mars 2008, klokken 00:50
Etter all skriving frem og tilbake for litt siden om hvorvidt elbiler skal få lov til å parkere på tvers, ble jeg skikkelig lang i maska da jeg leste i OsloNå nr. 2 - mars 2008 (link til avisa kommer etter hvert på http://www.oslo.kommune.no/om_oslo_kommune/publikasjoner/oslona/) at elbiler som parkerer på tvers er traffikkfarlige. Jeg ser jo selv av bildene som vises at de står litt i veien for trafikken som skal forbi.

Overskriften får det til å virke som det bare gjelder elbiler på tvers, men det er bilde av en Think, to Kewet'er og tre Smart-biler, så det stemmer jo ikke. Jeg ser for meg at denne artikkelen dermed får mange til å få et negativt syn på elbiler og deres eiere (igjen?).

En ting jeg undrer meg over, er at på det ene bildet står en Kewet parkert på et skravert felt mellom to oppmerkede felt. Er det lovlig å parkere der?? Ikke det at svaret betyr noe for meg, for jeg kan uansett ikke parkere på tvers med Peugeoten. Bare lurer jeg...
#13
Elbiler i media / Nye gratis P-plasser i Oslo
søndag 16. mars 2008, klokken 00:20
Leste nettopp i OsloNå nr. 2 - mars 2008 som kom i posten i dag at det skal etableres 400 gratis p-plasser for elbiler i perioden 2008-2011, 100 stk skal stå ferdig i løpet av 2008.

20 stk er visst allerede på plass i Abelhaugen p-hus like ved Nationaltheateret. Er det noen som vet om dette stemmer og som har vært der? Er dette et kommunalt p-hus, for det står jo at plassene skal være gratis for elbiler..?

I løpet av våren kommer det plasser i St. Hanshaugen Parkeringshus og i P-huset Maridalsveien 24, 10-20 plasser i hvert p-hus. Det er jo helt fantastisk!

Det som derimot ikke er like hyggelig lesing, er at strømmen foreløpig er gratis, men at det på sikt vil bli en kostnad elbileierne selv må ta. Og når den dagen kommer, så tipper jeg at vi må begynne å betale for parkeringen også. Evt. at det ikke lenger finnes noen kommunale p-plasser, kun private. Hilsen Pessimisten. (Eller er det Realisten det bør stå?)
#14
Tidlige: Buddy / Kewet / Kjennemerker
fredag 07. september 2007, klokken 23:28
Hvorfor har Buddy'en kun ett kjennemerke på bilen, og det er plassert bak? Kan jo bare suse forbi fotoboksene uten å bli tatt da, siden det står "Buddy" foran.  8)

Hvis man ville, kunne man byttet ut Buddy-skiltet med et navn på bilen f.eks? Bare lurer...   :D
#15
Tidlige elbiler: PSA / Antall sitteplasser
onsdag 13. juni 2007, klokken 23:24
Hvorfor er det bare fire sitteplasser i bilene og ikke fem? Var det ikke fem plasser i bensinmodellene heller?  ???
#16
Elbiler i media / "Miljøbiler" mangler sikkerhet
onsdag 13. juni 2007, klokken 22:46
"Ikke kjøp biler under 1000 kilo" står det bl.a å lese på denne siden til VG i dag:
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=140898

Jeg trodde at elbilene var ganske tunge pga alle batteripakkene. Hvor mye veier egentlig de forskjellige elbilene? Noen som vet?
#17
Tidlige elbiler: PSA / Vil batteriene overleve ferien?
mandag 04. juni 2007, klokken 23:12
Jeg skal snart på 3-ukers ferie  8) og lurer da på hvordan det vil gå med batteriene på elbilen. Bør jeg lade helt opp før jeg drar og også med en gang jeg kommer hjem før jeg tar en kjøretur? Eller bør den stå på f.eks 80% når jeg drar? Jeg vet ikke hvor mye den vil selvutlade i løpet av tre uker, men kan det bli så mye at det kan være fare for batteriene? Bør jeg få noen til å stikke innom og gi den en liten strømdose, akkurat som vi får noen til å vanne blomstene.  :D
#18
Elbiler i media / Ny Think på Østlandssendingen
mandag 12. mars 2007, klokken 18:49
#19
Elbiler i media / Skaperen på TV2
tirsdag 27. februar 2007, klokken 20:24
Hadde vært kult om det hadde gått å få bilen dekket med solcellepanel som de snakket om i dette programmet, men for at det skulle fungere optimalt så måtte man vel i tillegg til sol hatt skinnende ren bil til enhver tid også. Nå bor jeg ikke i Bergen, så endel sol ville vel bilen fått  ;), men det er verre å alltid ha ren bil. Syns bilen blir møkkete bare jeg tenker på å kjøre ut på E18.  >:(
#20
elbil.no og elbilforumets nettsider / Innlogging
mandag 15. januar 2007, klokken 23:53
Begge gangene jeg logget inn i dag, så fikk jeg feilmelding. Det sto at innloggingen hadde feilet og at jeg måtte logge ut og inn igjen. Jeg trodde først det hadde å gjøre med at jeg tastet feil passord den første gangen ::) og at den dermed husket at jeg hadde klønet på og ikke ville la meg skrive noe her. Men nå fikk jeg samme melding igjen. (Da var det mao ikke min feil! :D ) Jeg sto som innlogget og kunne fint lese de nye meldingene som var her, men når jeg trykket på sitat-knappen, så kom meldingen.

Ikke verdens undergang det her, altså, for jeg klarer fint å logge inn på nytt. Tenkte bare jeg skulle nevne det, så får du kikke rundt i alle programmeringskodene og prøve å finne feilen. Hvis du gidder.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA