Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - manifold

#1
Brukererfaring Ladeutstyr / Ladekabel fra Biltema
mandag 10. april 2023, klokken 20:14
Jeg skal kjøpe en ekstra ladekabel til Easee-laderen på hytta. Trenger bare 16A, en fase, men vurderer selvsagt også å kjøpe en kabel som kan brukes andre steder (32A, trefas). Ser at Biltema har relativt billige kabler - den billigste som passer til mitt bruk (16A, en fase, 8 meter) koster 1599,-. Er det grunner til å unngå kabler fra Biltema? Sikkerhet eller andre forhold?

Ser at for eksmepel DEFA selger kabler som er en god del dyrere. Den som tilsvarer eksempelet over, koster 2471 kroner (16A, en fase, 7,5 meter). Er denne 900 kroner bedre?
#2
ID.4 / Lite info i appen
onsdag 01. desember 2021, klokken 22:10
Jeg har en GTX som jeg er fornøyd med.

Men jeg får opp svært lite info opp i appen - savner blant annet kilometerstand, info om siste kjøretur, posisjonen til kjøretøyet, etc.
Hva skyldes dette? Må jeg registrere meg/godkjenne noe eller tegne et abonnement?

#3
e-up! / Treg hurtiglading
torsdag 19. august 2021, klokken 21:05
Jeg har kjørt langt og fort i dag - 250 kilometer med tre ladestopp, og en stor del av turen gikk på motorvei i 100 og 110. På den siste ladestoppen var effekten i følge hurtigladeren bare på rundt 24kW, selv da batteriet var under halvfullt. Hva er grunnen til dette? Varmt batteri på grunn av høy hastighet kombinert med relativt varmt vær? Har kjørt på langtur og hurtigladet mange ganger, men har aldri sett at ladehastigheten er redusert på denne måten.
#4
Lade hjemme / Lading på hytte - dynamisk laststyring
lørdag 10. oktober 2020, klokken 08:58
Jeg ska legge opp egen ladeboks på "ny" hytte. Hytta er tilkoblet IT-nett og har inntakssikring på 3x32A. Strømforbruket har jeg ikke oversikt over ennå, men siden oppvarmingen er elektrisk, antar jeg at lasten i perioder kan være høy (komfyr, varmtvann, oppvarming). Derfor ser jeg for meg at ladingen styres mot øvrig last. Planlegger å bruke Easeee home med laststyring (tibber eller Easeees egen løsning).

Bilen er etter hvert en id.4, som så vidt jeg forstår ikke kan utnytte trefas IT-nett. Jeg vil derfor ha størst mulig kapasitet på en fase.

Hvor rask lading kan jeg da legge opp til? Har sett for meg at 16A er nok, men skulle det være noe i veien for å øke til 20A eller 25A så lenge jeg bruker dynamisk lastdeling? Er klar over at nettselskapet kan ha meninger om dette pga. fare for skjevbelastning, men vil dette være problematisk for hytta isolert sett?

Tverrsnittet på inntakskablene er i følge kursoversikten i sikringskapet på 10mm2 (altså 3x10mm2). Har ikke oversikt over kabeltype eller hvor langt strekket er (neppe mer enn 20 meter). Vil det være mulig med større inntakssikring?
#5
e-up! / We Connect
fredag 04. oktober 2019, klokken 23:35
Car-Net, som nå er omdøpt til We Connect, var lenge plaget med feil og ustabilitet. Mitt inntrykk er at det har fungert greit de siste månedne, men nå er det tull igjen:
- Bilens posisjon ser ut til å ha hengt seg opp - den oppdateres bare av og til
- Ved innlogging får jeg en forespørsel om "Din servicepartner", der jeg kan krysse av for at det ikke skal spørres igjen. Selv om jeg krysser av for det, fortsetter appen å mase om det samme.

Det første problemet kan selvsagt være knyttet til feil ved bilen min. Siden andre parametre oppdateres som normalt, tror jeg feilen ligger i Volksagens systemer.

Har andre problemer med We Connect? Er det i så fall de samme problemene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA