Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Grumle

Sider: [1] 2
1
Hei. Har ett par defekte celler i kassen som sitter
i motor rommet på Berlingoen. Noen som har en grei beskrivelse på hvordan dette skal gjøres ? Må jeg ut med sagemboksen ? Ser nesten ut til å klare å få lirket av lokket om jeg tar bort topp dekselet og kablene inn til sagemboksen samt vannpåfyllings stussene ? Men beste er kanskje å demontere sagem boksen ? Hvordan er denne festet ?

2
Hei. Har den siste uken hatt problemer med å få mekanikken i ladeluken når man setter i ladekabelen til å virke. Tenkte å demontere ladeluken i dag for å se hva som kan være problemet. Noen som har vært borti samme problem og har noen tips ? :) Har 3 ladekabler og alle tre har jeg vanskligheter med å klikke skikkelig inn sånn at bilen starter å lade så tipper det er noe inni ladeluken som er slitt/ødelagt. Ser det er ett par bevegelige tapper på hver side inni luken og den ene virker å være knekt, kanskje dette skaper problemer ? Nå har bilen gått 150.000 så kanskje ikke rart luken er kranglete..   Eventuelt noen som har en lade luke til salgs,  sånn i tilfelle jeg ikke får reparert den ? :)

3
Hei. Ser at det svetter litt rundt der drivakslene går inn på motor/gear så tenker å bytte disse. Noen som vet målene eller delenummer på dem sånn at jeg får bestilt dem før jeg demonterer ?

Er det samme type simmering på lang og kort motor ?

4
Pussig. Ingen av de andre batteriene jeg har av hverken D eller G har vannpåfyllingstutene på toppen vendt ut mot polene. Kan dette være ombygget for å fungere som ett G batteri ? Ser ingen tegn til at det har blitt plugget igjen hull på andre siden.

5
Hei. Synes Berlingoen min er så lav forran! Subber fort nedi om det er noe ujevnheter i underlaget.   
Noen som har en løsning på dette ? Finnes det stivere fjærer kanskje ? :)

6
Synes bremsepedalen tar så langt inne, pumper jeg ett par ganger så blir den bedre, men holder jeg trykket så siger pedalen nesten helt i bunn.
Har også lagt merke til at håndbrekk lampen lyser/blunker av og til.

Har ikke luftet bremsene, men tror kanskje det kan være hovedsylinderen siden pedalen siger etter pumping. noen som har opplevd det samme ? Kanskje pedalen orginalt er litt slapp siden det er tromler bak ?

7
Har en webasto fra en p106 jeg tok en litt nærmere titt på i dag. Der står det at det er en type Termo Top C og at brennstoff er Diesel ? Går disse på både bensin og diesel ?

8
Hei. Kanskje vært en ide med en sticky med delenummer for el psa ?

Ringte Citroen nå for å finne litt deler, men de hadde problemer med å finne rett del ut ifra bildene de hadde tilgjengelig.

Har man delenummer så er det veldig mye enklere å finne rett del.

Det er også mulig og google delenummeret sånn at man kan finne rimeligere alternativer.

Mange av delene man trenger er tatt fra andre biler, men ikke nødvendigvis bensin/diesel utgaven av samme bil man har.

Ett eksempel på dette er drivakselmansjettene som jeg har forsøkt å lett etter på div nettsider hvor man taster inn reg nummer. Dette har jeg ikke lykkes med og endte opp med å kjøpe en universal muffe fra biltema. Denne sitter fortsatt fast i drivleddet, men er ikke optimal da den orginale muffen har en gummiforhøyning innvendig som skal låse den ytre ringen på gummien til drivleddet. Dette mangler på biltema muffen.
Fikk i sta pris og delenummeret til indre og ytre drivaksel mansjett fra citroen. 1000,- pr stk orginalt. Altså 4000,- for komplett sett på begge sider.

Søkte så opp delenummeret og finner ut at mansjettene til min berlingo er orginal vare til bla. citroen Xsara og Peugeot 106/306.
og tilgjengelig fra 100,- pr stk.

Delenummer er 328783 og 329305

9
Da ble det full stopp på E6. La meg på rødfeltet da jeg skulle forbi en traktor. Etter 15 secunder så rykker bilen ett par ganger og så er det null pådrag etter det. Fikk trillet av E6 å inn på en busslomme. Prøver å restarte motoren men da kommer elfeil lampen på. Søker så opp feilkode via Checkelec og da står det Hastighetssensor og permanent feil. Lukter litt svidd en liten periode..  Er det ikke det ene så er det det andre ser det ut til :/ Noen som har noe tips til hva det kan være ? Er det greit å taue Berlingoen 1 mil hjem i Neutral ? Batteripakken var på 70% så tror ikke det er noe feil med dem.

10
Hei.


I vår hadde jeg en meget god batteri pakke fra en p106 som jeg tok 11 og 6 kassen fra og puttet rett inn i Berlingoen min. Begge bilene hadde jeg kjørt ned til 20%. Mens berlingo pakken fikk ladelampe ved 40% så kunne jeg sikkert kjørt p106 pakken langt under 10% før lampen hadde kommet på så det var nok stor forskjell i volt på de to pakkene.

Bilen fungerte meget godt en liten periode, men har blitt gradvis dårligere.

Skal nå bruke noen dager på å forsøke å rette på dette så godt jeg kan. med begrenset utstyr og med den informasjonen jeg har tilegnet meg ved å søke på forumet her og google.

Ladelampen har nå kommet på ved 40% så tenkte å kjøre hele pakken ned til 20% ved hjelp av lys og kupevifte.

Etter det så demonterer jeg pakkene, nummererer alle blokkene og tar en runde med batteritesteren fra Biltema før videre utlading.

Min tanke er å ta 4 blokker og sette på en 12/45W pære på hver blokk, uavhengig av hverandere.
og kjøre disse ned så langt dem kommer sånn at jeg får ballansert cellene og bedret minne effekten.

Kobler så på en 24v -1.75A strømforsyning jeg har liggende og lader alle 4 cellene i serie til de kommer opp i 5v.
Kjører deretter igjen cellene så langt ned jeg kommer og gjentar dette sånn at det blir 3 sykluser pr blokk. Lader deretter opp til 5v.

Når alle blokkene har vært igjennom denne prosessen putter jeg de tilbake i bilen og lader fullt opp.

Har dessverre hverken tid eller utstyr til å ta en fullkapasitets test av alle cellene, men håper dette vil få
en mye bedre ballanse, enn sånn det er nå. 
 

Hva tror folket ? Noe jeg burde endre, være obs på ? :)






11
Hadde vært kjekt å hatt pærene før man gyver løs på jobben, har googlet men finner ikke ut hvilke type pære som sitter der. Noen som vet ? Gjerne led pærer. Lurer også på om det er andre pærer i dashbordet, feks rundt varmeapperat brytere ?

Fant en fin instruksjonsvideo om dashbord bytte på Berlingo/partner her.

https://youtu.be/3pRaGbdAiPE

12
Lånte bort Berlingoen ett par uker her.Da jeg fikk den tilbake sto rattet litt på skakke da jeg kjørte rett frem ^^ Hadde også en utslitt bærekule som jeg byttet her om dagen. Sjekket i samme slengen om det var noe skader på styrestag da jeg trodde kanskje ett kunne være bøyd iom styret ikke er helt 100% rett. Så ingen skader og ytre ledd var tighte og fine så tenkte bilen bare trengte en forstillingskontroll. Men i går så kjente jeg en plutselig endring i forstillingen og tattet står nå nesten 90 grader feil

13
Tidlige elbiler: PSA "Classic" (Citroen og Peugeot) produsert frem til 2003 / Defa warmup
« på: ſøndag 12. November 2017, klokken 19:35 »
Hei. Er det noen gamle tråder her som omhandler montering av defa warmup i Berlingo eller noen som husker hvordan den monteres ? Har koblingsskjemaet til defa, men hadde vært kjekt å vite hvilke kabler man kobler seg på, på bilen. Søkte på forumet men fant ingen.

14
Hei. Min Berlingo vil plutselig ikke ta lading.

Satte den på lading tidligere i dag, men la merke til at det orange lyset ikke kom på. så sjekket om energimeteret var aktivt, noe det var. Det lyste også at den sto på lading i dashbordet. Har nå stått to timer, men energimeteret har ikke beveget seg så virker ikke å ta imot ladingen. Vannpumpen har gått hele tiden. Har forsøkt å ta ut og inn kontakten en 3-4 ganger uten at de orange lysene har kommet på.

Noen som har noe ide om hva det kan være ?

15
Da er jeg i gang med å bytte batteripakken i Berlingon.

Fikk tak i en 99mod p106 som det viser seg at ble satt i ny batteripakke når den ble importert til Norge pga lang lagring. Så håper å tror at cellene var helt nye da de ble satt i ? om så har de vært med på 45.000km i p106'n. Står iallfall  110701 på alle cellene, noe jeg tolker som produksjonsdato ? og siden peugoten var 99mod så tyder mye på ny pakke ? Alle cellene har samme dato så tyder også på at pakken har gått 45.000 uten noe trøbbel.

Har kjørt begge bilene ned til 20% og målt alle pakkene. P106 pakken har stått en måned uten bruk.

Berlingo pakkene målte 6 bak 36.3v = 6.3v pr.
11 64.9 = 5,9 pr. 6 front 36.2 = 6.03 pr. 4 24,2 = 6.05 pr.

Berlingo'n fikk jeg ikke fyllt batterivann på 11 kassen da jeg forsøkte for en månes tid siden, bilrn har også fått ladelampe ved ca 30-35%

P106 pakke måler 3 18,86 = 6,28 pr. 6 37,79 = 6,30 pr. 11 69,2 = 6,29  Og her var det ingen ladelampe ved 20%

Min tanke er å la 4 kassen i Berlingoen være som den er og finne de tre beste cellene fra Berlingoen å pare dem med 3 er kassen i p106 å sette dem bak. 11 kassen å 6 kassen forran tar jeg hele fra p106'n.

Hva tror folket ? Noe spesielt jeg burde tenke over ved å gjøre dette

Sider: [1] 2