Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - gruffalo

#1
Audi e-tron / Regenerering
torsdag 21. mars 2024, klokken 20:47
Jeg er ny med etron, og har hatt elbil tidligere (e-golf, Tesla) der man kan få regenerering når man slipper gassen. På eteon regenerer den bare om man klikker inn venstre rattknapp, men bare én gang!?!?

Går det ikke å få den til å bremse litt når man går av gassen, permanent ?
#2
Audi e-tron / Apple car play
tirsdag 19. mars 2024, klokken 23:07
Er det mulig å få dette på min '22 (produsert november '21)
#3
Kjøpe elbil? / Bil til 500k
fredag 23. februar 2024, klokken 23:29
Min model 3 ble kondemnert etter en ulykke, og må erstattes. Jeg ønsker noe større, og 4wd er er krav. Jeg vil ikke kjøpe er kinesisk merke. Trenger rekkevidde på 25 mil om vinteren. Ønsker en bil som er stille og komfortabel. Dette har jeg kommet opp med:

E-tron 55 sportback 2020-2021, stor og tung men komfortabel, usikker på om den er for gammeldags, og dyr å vedlikeholde

VW id5 topsport, usikker på vw kvaliteten

Mustang, usikker på om setene er gode, og Ford generelt

Tesla model y, usikker på støy, seter og komfort

Jaguar i-pace 2021 og nyere, usikker på alt ;)

Flott hvis noen kan bidra med tips og erfaringer!
#4
Bestilling og levering / Kjøpe performance nå
lørdag 06. august 2022, klokken 13:46
Hei, jeg ser at performance er bare 40 k dyrere enn LR, og kan leveres i år. Bestiller jeg en LR leveres den neste nå, og får moms, og da blir forskjellen enda mindre. Kanskje det betyr at en 3P er er bra kjøp akkurat nå?

Min LR har gått snart 100k nå, og da ryker vel garantien.

Hengerfeste er det mulig på performance ?

M
#5
Model 3 / Erstatte 2019 model 3 med ny model 3
tirsdag 21. desember 2021, klokken 10:38
Hei, min model 3 fra mars 2019 har nå gått 75.000km, og jeg innser at jeg må bytte den ut med noe annet om ikke alt for lenge.

En ny model 3 er et alternativ, men hva er egentlig forbedret?
- lenger rekkevidde om vinteren pga varmepumpe
- noe bedre støydemping

Den jeg har nå har FSD, da mister jeg vel autopark og filbytte om jeg bare kjøper autopilot på den nye.

Jeg må innrømme at jeg skuler litt på bmw i4, men jeg har tungt for å svelge at den deler plattform med en fossilbil, og prisen på utstyr er drøy.
#6
Model 3 / "Spiser" USB
fredag 21. august 2020, klokken 11:26
Hei, bilen min har tatt knekken på 3-4 USB-sticks, er dette tilfeldig eller gjør jeg noe feil?

De bare dør etter å ha fungert normalt en stund først.
#7
Tesla SW og AP / Long Range mode
søndag 23. februar 2020, klokken 09:35
Jeg leser om dette, nå... noen som vet om dette er i en nær SW-versjon?

https://electrek.co/2020/02/22/tesla-model-3-350-mile-range-test/
#8
Model 3 / Knust baklykt
fredag 06. desember 2019, klokken 20:56
Jeg har rygget på noe og knust en baklykt.

Noen som vet hva de koster, og om service senteret har de på lager?
#9
Model 3 / Dugg foran frontkamera
tirsdag 05. november 2019, klokken 21:45
Jeg fikk en rekke feilmeldinger om filskifte og autopilot virket ikke sist jeg kjørte. Etter turen la jeg merke til at det var dugg i den lille boksen der frontkamera sitter.

Jeg la også merke til noe som lignet på varmetråder der. Stemmer det? Går disse på automatisk? Hvis nei, hvorfor ikke, når autopilot melder at frontkamera er dårlig? Eller følger det oppvarming av frontrute?

Er det varmetråder i frontruta BTW?

M
#10
Model 3 / utestengt fra autosteer?
mandag 29. juli 2019, klokken 12:39
Hei,

i går kjørte leg en litt lengre tur, og det var veldig rolig og jeg kjedet meg litt. Da eksperimenterte jeg litt med autosteer, for å finne ut nå de ulike varslene kom, og hva som skjer hvis man ikke fulgte dem.

Etter 15 sek kommer det første varselet, og etter 30 sek begynner det å pipe.

Men etter å ha eksperimentert med å tøye strikken lengst mulig noen ganger, ble jeg permanent utestengt fra autosteer, gitt!  Ikke mer autosteer på denne turen, fikk jeg beskjed om.

Har andre opplevd dette?
#11
Model 3 / AP erfaringer
onsdag 22. mai 2019, klokken 21:22
Min model 3 har vanlig AP og ikke FSD. Jeg fikk AP i påsken og har brukt det så mye som mulig siden. Etterhvert har jeg lært den å kjenne, og da fungerer det bedre.

Men den blir redd og bremser noen ganger.

1. Ett felt går over til to. Da virker det som bilen senser at vegen blir bredere, og søker mot midten av kjørebanen. Plutselig kommer det da en stiplet linje, som havner midt under buken på bilen. Da får den panikk og tror den er i ferd med å kjøre av, og det piper og blinker rødt verre. Dette avhenger naturligvis av hvordan overgangen fra ett til to felt er utformet. Starter den stilla linja ved den hvite kantstripa,  går det bra. Blir veien gradvis bredere for plutselig å få en linje midt på, blir det panikk.

2. Påkjøringsramper. Litt tilsvarende situasjon når påkjøringsramper har to parallelle felt en stund. Når de skal slåes sammen til ett, stopper gjerne linja som skiller de to. Bilen forstår det som om vegen er breiere, og svinger til høyre for å ligge midt i den nye, breie vegen. Når da påkjøringsfeltet brått stopper, kommer bilen mot den hvite kantstripa med for brått vinkel, og velger å bråbremse.

I går kjørte jeg bak en modell S på e6 forbi Værnes. Der er det en sånn påkjøring i sørgående retning. S'en vinglet brått til høyre og bråbremset, før sjåføren styrte bilen inn igjen. -Dette kjenner jeg igjen, tenkte jeg :) Og ganske riktig; når jeg kom til samme sted gjorde bilen min det samme. Sving til høyre når feltene slåes sammen, og bråbremse.

Undres på om det er noe machine learning som gjør at AP forbedres?

#12
Model 3 / Ladehastighet
tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:26
Har prøvd supercharger 3 ganger, og er svært skuffet over hastigheten.

41kW er det høyeste jeg har oppnådd,  da er soc 49% og jeg har kjørt en tur på nesten time, med unødvendig mye akselerasjon...

Er dette som forventet?
#13
Model 3 / Mobilnøkkel og førerprofiler
torsdag 21. mars 2019, klokken 19:01
Jeg og fruen bruker begge mobil som nøkkel, med hver vår bruker. (Jeg kontaktet tesla for å få de til å legge hennes bruker til bilen)

Dette fungerer som det skal.

Det som forundrer meg er at bilen ikke automatisk bytter til min profil når jeg setter meg inn. Fra kommunikasjon mellom mobil og vil burde den jo vite at det var meg. Når jeg setter meg inn etter at fruen har kjørt, er det fortsatt hennes profil som kommer opp, og seter kjøres helt fram, før jeg rekker å manuelt bytte til "meg".

Skal det være sånn?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

#14
Model 3 / Tull med mytesla nå?
torsdag 21. mars 2019, klokken 11:28
Jeg logga meg på i dag, og fikk opp at bilen min var en blå performance.  Det er en hvit ikke-P.

Gikk inn videre , og da fikk jeg beskjed om at de kontakter meg for levering.

Jeg fikk bilen for to uker siden.

LOL
#15
Model 3 / vognkort?
mandag 11. mars 2019, klokken 11:57
Det er ikke noe vognkort i bilen min. På utlevering sa de at det lå på min Tesla konto, men jeg finner ingenting der... Hvordan er det med dere andre, har dere vognkort?
#16
Model 3 / Tesla logo - Access code?
lørdag 09. mars 2019, klokken 08:47
I et forsøk på å finne easter eggs,  trykka jeg mange ganger på logoen på skjermen.

Da kommer det opp en modal boks som sier: please enter access code.

Hva er dette?
#17
Model 3 / 23960285?
onsdag 06. mars 2019, klokken 20:54
Hei, i dag ringte tesla meg fra dette nummeret, det er vel service nummeret? Jeg rakk ikke å ta den. Tidligere har de ringt meg fra 21061929. Undres på hva det kan være? Jeg har utlevering fredag.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

#18
Model 3 / TWC
tirsdag 12. februar 2019, klokken 07:39
Er det noe poeng i å bestille denne samtidig med bilen?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

#19
Avansert: Batterier og Lading / 32A / 3-fas, maks kapasitet?
torsdag 31. januar 2019, klokken 13:38
Hei

Jeg har et eget sikringsskap i garasjen, og det ser ut som at det er 32A 3-fas fram til dette. Fra før inneholder  skapet i garasjen en 16A kurs til stikk og lys i garasjen. Denne er da sannsynlig vis koblet mellom to av fasene. Hvor mye kapasitet har jeg da ledig? Hvordan bør det kobles for å få mest mulig lading ut av den kapasiteten jeg har inn til garasjen? Og hvilken vegglader er egnet til dette?

Jeg skal lade en Tesla model 3 LR, som har 40A max og 11,5kW som høyeste effekt på AC lading.

Disclaimer: det er mulig jeg har sagt noe som ikke gr mening, jeg er ingen ekspert... ;)
#20
Model 3 / Oppgradere til Performance
søndag 27. januar 2019, klokken 00:09
Jeg vet det er seint, men er det mulig å ombestemme seg til å kjøpe en Performance uten å måtte vente en evighet ?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA