Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - derwaechter

#1
Leaf 2010-2017 / Verksted som bytter brukt PTC varmeelement?
onsdag 04. september 2024, klokken 14:54
Hei,

Leafen varmer ikke lengre og jeg fikk undersøkt det hos en lokal verksted og de sier at det mest sansynlig er PTC varmelement som har takket for seg.

Nå blir det både hos dem og hos Birger N. Haug veldig dyrt siden de bare bruker originaldeler.

Bilen er dog såpass gammelt og har over 140 000 km at det virker litt bortkastet med en hel ny del.

Kjenner dere et verksted i stor Oslo område (eventuelt også i Sverige) som kan bytte disse med brukte deler?

Tusen takk!
#2
Skulle bruke 11 kw ladere til Stadtwerke Marburg (sentralt i Tyskland, nord for Frankfurt) og fikk bakoversveis av prisene i Ladeklubben.

Drop in lading uten deres egen ladekort gjennom app eller QR kode på stolpen koster 0,38 EUR/kWh (4,4 NOK) (har man ladekort koster det enda mindre, men den må bestilles på forhånd) mens Ladeklubben vil ha hele 7,31 NOK/kWh.

Det er jo helt absurd mye mer uten at jeg ser merverdi bortsett fra at jeg kan bruke chippen isteden for app. Men det betyr fint lite.

Hvorfor er det så mye dyrere? Og er det sånn overalt?
#3
Hei,
oppvarmingen i bilen funker ikke lengre. Den sluttet å virke rett etter at vi hurtigladet. Kan det være en sammenheng der eller er det bare tilfeldig?

Må uansett tar den til verkstedet snart, men hvis det kan ha med feil på laderen å gjøre hadde jeg tatt kontakt med ladeselskapet også.

#4
Model Y / skvettlapper tåler ikke snø?
tirsdag 09. januar 2024, klokken 08:31
Fikk Model Y oktober i fjor og skvettlappen foran har løsnet for andre gang allerde. Fikk etter litt diskusjon beskjed at de fikser det igjen på garanti men for siste gang.

Servicemedarbeider mente det var vanlig at klipsene som holder skvettlappene på plass løsner/faller av når man kjører i snø.

Kan det stemmer? Flere som har opplevd det samme?
#5
Model Y / CRUZ Rear Cargo plattform til tilh.feste
torsdag 16. november 2023, klokken 16:48
Har noen erfaring med CRUZ Rear Cargo plattform?

Virker praktisk til å feste ting direkte (skibagger f.eks.), sykkel med tilbehør eller bagasjeboks som man kan kjøpe separat, samt at den koster en del mindre enn Thule sine løsninger, som ikke kan alle tre ting uansett tror jeg.

https://www.thansen.no/bil/utstyr/alt-til-bilferien/transportutstyr/sykkelstativ/til-hengerfeste/cruz-rear-cargo-plattform-til-tilh.feste/n1320826/pn1321137

Gode kritikker i UK:https://www.autoexpress.co.uk/product-group-tests/106025/best-towbar-mounted-storage-boxes-and-racks-2021
#6
Tesla SW og AP / Mange push varsler om frakoblet tilkoblet bil
torsdag 16. november 2023, klokken 14:05
Hei,

Fikk Model Y i går. Får hele tiden (flere ganger om dagen) push varsler om at bilen er frakoblet og når jeg går på den ser jeg at bilen er frakoblet. Så kobler den seg på igjen etter en kort stund og varsler om det. Skjedd både hjemme, på jobb og i parkeringshus.

Er det vanlig?
#7
Model Y / bagasjeromsdør parkeringshus
onsdag 15. november 2023, klokken 22:18
Fikk Model Y i dag og dunket bagasjeromsdøren rett i et rør taket av parkeringshuset ved første parkering. Heldigvis var den relativt lett.

Har aldri hadt det problemet før.

Begrenser dere hvor langt opp døren går eller må man "bare" passe på hele tiden? Er usikkert om jeg, og familien, ikke kommer til glemme det ofte.
 
#8
Hei,

Vår model Y kommer snart og jeg tenker fram til vinteren. Vi trenger takboks egentlig bare til ferie med en del ski. Ellers holder med å feste veske med langrennski på taket eller mellom setene når vi er <5 personer.

Syns det er voldsomt å bruke 8000 eller mer på en modern takboks.

Jeg har en gammel og ganske stor Packline. Er det et problem å bruke den bortsett fra at det ikke er pent å lite aerodynamisk? Det kan jeg nemlig leve med 1 1/2 uker i året :)

Noe jeg har glemt å tenke på?
#9
Hei,

vurderer sterkt Model Y, men egentlig er den litt liten for våre behov.

Men både rekkevidde, ruteplanlegging/lademuligheter og Teslas lang erfaring og sansynligvis fremtid (i motsetning til noen kineskikse merker) syns jeg er veldig tiltrekkende.

Finns det egentlig gode alternativer med bedre plass og ellers omtrent like bra rekkevidde, helhet og pris?

De fleste som har ordentlig mer med plass, som EQV, ID Buzz, Citroen eBerlingo, Peugeot bussen osv bommer helt på rekkevidde og ofte også pris.
Eller tar jeg feil?
#10
Kjøpe elbil? / lite brukt vs helt ny (2022 vs 2023)
søndag 15. oktober 2023, klokken 12:58
Hei,

Jeg vurdere Model Y. Har alt prøvekjørt og lest meg opp både her og andre steder.
 
Er fortsatt litt i tvil om bilen er stor nok for oss men tror det kan gå. Blir nok takboks og eventuelt bagasjeboks eller sykkelstativ bak på de største ferieturer. Da tenker jeg long range er veien å gå for å ha god rekkevidde til tross for høy vekt og luftmotstand.

Nå sliter jeg med å bli klok på ny vs (lite) brukt. Skjønner at vi mtp nyttelast bør gå for >2022 modell. Ved første øyekast virker det opplagt å gå for ny pga lav prisforskjell.

Men det finns også 2022 modeller med 20-30 000 km til rund 480 000. Det er jo tross alt 60 000 under nypris og med vinterhjul og dekk med på kjøpet er det nærmere 80 000 spart.

Er det hvert det med tanke på litt eldre bil (har det skjedd noe nevneverdig utvikling?) og litt kortere garanti?
Andre ulemper jeg kanskje ikke har tenkt på?

På forhånd takk for hjelpen!

Bruktbiler jeg tenker på er f.eks. denne https://www.finn.no/323956377 eller denne https://www.finn.no/321540899

Og hva er egentlig tingen med  bilforhandlere som selger nye Teslaer til basically samme pris som Tesla selv?
#11
Nissan har vel begynt å tilby refurbished batteripakker til eldre Leaf i Japan. Det hadde jo vært fantastisk for Norge også etter vert. Har noen her hørt mere om det?

https://www.greencarreports.com/news/1116042_nissan-leaf-refurbished-batteries-offered-for-older-electric-cars-in-japan
#12
Mekanisk / Håndtak bagasjerommet løs
onsdag 21. mars 2018, klokken 19:20
Hei. På vår Leaf er håndtaket på bagasjerommet veldig løs og jeg er redd for at den går av snart.

Er det mulig å skru den fast igjen selv? Jeg ser ikke noe skruer eller lignende.

På forhånd takk for hjelpen!

#13
Carwing / Koble til Nokia 6 Android
onsdag 23. august 2017, klokken 20:06
Jeg har en Nokia 6 mobiltelefon med Android og den klarer ikke p koble til leafen via bluetooth. Den finner rett å slett ingenting å koble til. Er det noen med gode tips?
#14
Leaf 2010-2017 / Nordic edition? Hva er nu det?
onsdag 08. februar 2017, klokken 19:23
Hei,

Jeg holder på med å kjøpe min første Leaf og trodde at jeg endelig hadde forstått forskjelll mellom USA import, Europa import ny i Norge og så videre. Men hos Sandvika Bil står det nå ofte dette:"

DETTE ER EN NORDIC-EDITION VERSJON. SÅ DENNE BILEN ER HELT LIK DE NORSK SOLGTE LEAF VERSJOENE AV ACENTA UTGAVEN."
F.eks. her https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90373308

Og hva betyr det? Er dette en "norsk" Leaf eller ikke?
#15
Leaf 2010-2017 / Slitasje etter 3 år med 80 000 km stand?
tirsdag 07. februar 2017, klokken 22:31
Hei,

Jeg vurderer en brukt Tekna fra 2014 med 80000 km til 170.000 fra Birger M. Haug. Bilen har blitt brukt til lang daglig pendling.

Batterier er ifølge forhandleren i orden. Det jeg lurer på er hva annet slitasje og dermed behov for reparasjoner kan forventes på en sånn bil? Det er jo betydelig mindre enn på en fossilbil men det er vel noe man må regne med allikevel, eller?

Takk for hjelpen!

#16
Hei,

Jeg vurderer anskaffelse av Leaf og i Nissans brosjyre leser jeg at de anbefaler hjemmelading med vanlig stikkontakt bare med "Oppdatert elektrisk anlegg".

Men hva betyr egentlig det? Hvordan finner jeg ut om vår anlegg hjemme er oppdatert?

Takk for hjelpen!

#17
Hei,

Jeg vurdere å kjøpe Leaf snart (trolig 30 kWh, Acenta). Jeg leste nå flere steder her at folk syns prisen er for høyt nå at Ioniq og andre har kommet med sine konkurrenter.

Kampanjepris ut Mars er 220 000 for 24 kWh og 240 000 for 30 kWh Acenta.

Enig i at dette er for høyt? Og hvis ja hva mener dere hadde vært en fair pris?
#18
Er det noen som omtrent vet hva årlig abonnementsavgift for nissanconnect tjenesten kommer til å bli?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA