Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Quetzalcoatl

#1
Ladeplasser og ladekabler / 30cm lang schuko-til-schuko skjøtekabel
torsdag 27. september 2018, klokken 20:37
Hallo!
Jeg er en ny eier av et flott løvblad (2018 leaf), men medfølgende schuko ladekabel har en L-formet støpsel som passer dårlig i enkelte offentlige ladestolper.

Det frister lite å kjøpe ny ladekabel, og jeg tenker en veldig kort skjøteledning med rettformet støpsel kan løse problemet.

Da tenker jeg ca. 30-50 cm lang, "hunn-schuko til hann-schuko" skjøteledning (beklager mulig feil begrepsapparat!). 
Litt som dette, men ca 30cm lang: https://www.biltema.no/bygg/el/skjoteledning/skjoteledning-2000018270

Har noen forslag til løsning, eller butikk som selger dette?  :)
#2
Hallois!

Jeg har kjøpt ny leilighet med parkeringsplass med ladeopplegg.

I innredningsguiden til utbygger står dette om elbillading: "Ladepunkt for EL-bil Opplegg og montering av stikkontakt for ladestasjon til el-bil ved garasjeplass. 16 amp kurs." Pris: 19400.

Nå viser det seg utbygger har montert en blå industrikontakt med medfølgende mode 2 ladekabel med CEE plugg.

Jeg synes dette er en dårlig løsning, og jeg har noen spørsmål.

1. Er det kontraktsbrudd? Kan blå industrikontakt med overgang regnes som "stikkontakt for ladestasjon"
2. Hva er ulempene ved denne løsningen?

Takk for all hjelp! Vil gjerne tvinge utbygger til å utbedre ladeopplegget.

#3
Kjøpe elbil? / Hva kan vi forvente av årlige utgiter på elbil?
mandag 23. januar 2017, klokken 08:27
Hei!

Jeg og samboer planlegger å kjøpe elbil i 2017. Foreløpig planlegger vi Opel Ampera-e pga den relativt lange rekkevidden.

Jeg trenger litt ekspertkunnskap av dere på hva vi kan forvente av årlige utgifter. Samboer er litt skeptisk til dette her. :)

Hva kan vi forvente av årlige utgifter? Da tenker jeg på forsikring, service, EU-kontroll, osv. Dette blir vår første bil, i Oslo, parkert i garasjekjeller med ladepunkt. Skal kjøres kanskje 10,000 km/år.

Og hva koster det å fullade en elbil på betal-ladepunkter?

Takker elbil-orakelet for hjelp!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA