Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - tom

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / City–El 2002 modell
onsdag 09. august 2017, klokken 12:12
Selger min City–El 2002 modell.  City-El er registret som lett motorsykkel kan benyttes lovlig av 16 åring med lett MC lapp.  I tillegg kan den kjøres på vanlig bil lapp.  Den har ikke kjørt så mye de siste årene, men den er i helt greit kjørbar stand.  Jeg har hatt den siden 2007 og har faktisk ikke hatt driftsstans på den.    Den har noen sprekker i plasten som bør fikses og den har behov for TLC.  Evt nye eier bør ha en hvis grad av EL-Q.  Tro denne er en av to City-El i Norge, men det er et aktivt miljø i Danmark.  Prisen blir vi enige om.  Tlf:  916 59 111 /tom
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Overgang til ny ladekontakt
tirsdag 02. februar 2016, klokken 18:59
Sønnen min sin overgang til nytt ladesystem ble fjernet fra plass 326, Jørgen Moensgate mellom kl 8 og kl 12 i dag. 
Er det noen som har sett noe?
/tom
#3
Er det noen som vet om det er andre og bedre seter som passe direkte inn i festen i Think?   Har lyst å bytte ut førersete med noe bedre og har ikke lyst til å lage nye fester.

Er det er Peugeot 106, 2000 modell seter i Thinken?   

/tom 
#4
Hei,  jeg har en ElCon PFC 3000TCCH-156-14, 3 kw LiFePO4 lader med CAN buss,  maks spenning på 177 volt.  Laderen er kun brukt noen ganger.
Ref: http://www.elconchargers.com/catalog/item/7344653/7638116.htm

Laderen selges til en overaskende hyggelig pris. (eller byttes med noe annet)

/tom
#5
Avansert: Batterier og Lading / BMS fra REAPsystems
onsdag 27. juni 2012, klokken 10:35
Er det noen som har erfaring med BMS fra REAPsystems, som kan bistå med noen spørsmål om systemet?

/tom
#6

Hei, er det noen som har en 36 volt lader for salg?

/tom
#7
Kjøp og salg av deler og utstyr / Koblingsfett for aluminium
tirsdag 08. mai 2012, klokken 16:46
Er det noen som har tilgang til koblingsfett for aluminium.  Det er vanskelig å få tak i dette når en ikke er i faget, Grosister selger bare til innstallatører  osv . . .

/tom
#8
Hei jeg har en EvLite og tank og slanger for vannservice til salgs, da jeg neppe får tillatelse av kona til å kjøpe flere Elbiler.

/tom
#9
Hei, jeg har behov for vantank til varmeapparat, har god plass så jeg kan benytte alle typer.

/tom
#10
Hei, er det noen som har en 144 eller 156 volt lader for salg?

og

Er det noen som har erfaring med: Everything-EV.com?  (Jeg er litt lei av firmaer som ikke helt mestrer å levere hva de lover .  . . )       

/tom   
#11
Hvis det er noen som lurer på hva en gjennomsnitts råner mener om min City El, så er det bare å lese. 

http://www.bilforumet.no/carspotting/172305-sykeste-passerte-p-motorveien-leden-dag.html

/tom
#12
Enkle batterispørsmål / EN 50272-3
torsdag 11. september 2008, klokken 08:33
På batteri leverandørenes hjemmesider er det ofte referanser til EN 50272-3, som skal inneholde sikkerhetskrav til mobile batteri installasjoner.  Er det noen som har denne?

/tom   
#13
Humor og kanari / Ladeplasser i Danmark
onsdag 05. mars 2008, klokken 21:16
Planlegger du en Danmarks tur iforb med EV2008 finner du ladeplasser i Danmark her.

http://vismig.nu/ladestik/index.php

Jeg bruker også å lade på blokhus(snabelsnurr)blokhuscamping.dk  og asaa(krøllalfa)dk-camp.dk de tar 20 kr.

/tom
#14
Humor og kanari / Norstart – norsk elbilforening
tirsdag 08. januar 2008, klokken 23:22
En eller annen må jo en gang stille dette spørsmålet.

Norstart – norsk elbilforening, "NORSTART" virker for meg ikke som det naturlige første valget som navne på en elbilforening.   
Hvorfor navnet NORSTART ?
#15
Avansert: Avanserte reparasjoner / "Svart boks" for logging og varsling
tirsdag 11. desember 2007, klokken 11:10
(Denne posten er flyttet fra Agder Elbilforenings forum, slik at også andre skal få glede av den.. Lars)

Sitat fra: ravn på torsdag 06. desember 2007, klokken 14:21
Jeg tar også gjerne en diskusjon rundt det å lage en "boks" som vil fungere med batteriovervåkningen deres, slik at dere også kan få varsling på mobil ved problemer :) 
Kan du forklare litt om den SMS bruken og hva den skal gjøre, og har du planer å integrere det mot det PC presentasjonverktøyet som ligger på evguide? ( som jeg regner med at du har lagd?)

Alternativt kan du (quick and dirty) ta en "gamle" GSM telefon med serie kabel setter den i autosvar og kobler denne i serie porten i Reva, så kan du ringe den opp (linjesvitsjet  9.6 kbit/s ) fra en PC med Reva/BMS program og polle bilen via et annet GSM modem.    Med "familie type" SIM kan la PC ringe (polle) opp elbilen, så ofte du vil helt gratis. 

Problemet med denne løsningen på Buddy er at man må trykke på tripptelleren for at dataene sende  ut på serie porten.   
#16
Humor og kanari / Urskive parkeringsvarighet
onsdag 14. november 2007, klokken 11:06
Ref :  http://norpark.imaker.no/norpark/toppmeny/parkeringsjus/sporsmal_o/   

"Spørsmål:
I parkeringsforskriften § 8a står det at el-biler må benytte urskive for å dokumentere parkeringsvarigheten, men hva med kommuner som ikke har slik ordning? Eller er det bileiers ansvar å sørge for dette?
Nå har vi saktens bare en slik bil i Tromsø foreløpig, og den skal vi nok klare å holde oversikten over, men vi må kunne gi korrekt svar når pressen spør.
Imøteser svar/forslag fra dere, gjerne med opplysninger om hva som skjer på dette området i andre kommuner.
Svar:
Det er bilførers ansvar å skaffe urskive. Det er ingen regler for hvordan denne skal se ut og man kan tegne den selv hver enkelt gang. Bilforretninger som selger e-biler kan normalt skaffe urskiver. Det er intet krav at kommunen holder dette. Dere må i alle tilfelle ta ventilstillingskontroll for å skrive gebyr i tilfeller hvor det ikke er klare overtredelser, da det heller ikke sies noe om hvordan man skal bruke urskive, for eksempel starttidspunkt eller sluttidspunkt."


Da er det jo best å sette sluttidspunkt på urskiven,  så kan en eventuelt  i ettertid påstå at det var  starttidspunkt.
   
Lagt til av Moderator (Lars) 15.11.07 kl:21.50:
I Forskrift om  offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr. som gjelder for hele Norge, er dette beskrevet: "Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass." Du kan altså ikke sette avgangstiden på skiven.

#17
Elbiler i media / "Verdens mest miljøvennlige bil"
mandag 21. mai 2007, klokken 11:47
Ref Dagbladet side 24 (21/5/07), helt utrolig.

Toyota Prius ---  0,43 liter per mil, det er jo 0,07 liter per mil bedre enn min 1997 mod Polo  !!!!!!!!!!!

Toyota Prius =>  Verdens mest miljøvennlige bil  ;D


Toyota, takk det holder  >:(

/tom
#18
Norsk Elbilforenings oppgaver / Ladeplass, one down??
tirsdag 24. april 2007, klokken 15:08
Er "Galleri Vest P-hus: Utenfor bom, 1 ladeplass (gratis parkering)" nedlagt eller har noen vandaler tatt ned EL-bil skiltet?
/tom
#19
Andre Elbiler / Access Shopper
fredag 23. mars 2007, klokken 10:03
Hva er nå dette??

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=9415806&sid=17aWaBmnPE180257&pos=210&tot=210&page=9

Sitat fra finn.no

"Access Shopper er en norskutviklet, elektrisk scooter med kabin. Access Shopper er bygget på et understell av Shoprider Maxi 889XLSBN, og har samme gode kjøreegenskaper som denne modellen. Access Shopper har glass i frontrute for bedre sikt, og den leveres ferdig med vindusvisker/-spyler og varmeapparat.

Tekniske data

Lengde:
160 cm
Bredde: 73 cm
Bakkeklaring: 12 cm
Maks. førervekt: 135 kg
Svingdiameter: 196 cm
Vekt inkl. batterier: 187 kg
Batterikapasitet: 2 x 84Ah
Motoreffekt: 1470 W (2 hk)
Maks. hastighet: 9,9 km/t
Kjøredistanse: 45 km
Maks. anb. stigning: 15 grader (33 %)
Bremser: Elektromagnetisk
Tilleggsbrems: Ja"

#20
Tidlige: Buddy / Kewet / Europark
mandag 08. januar 2007, klokken 13:15
Hei
Jeg mener at det er gratis å parkere på Europark med MC, hvis en ikke benytter ordinær plass. Men benytter oppmerket MC plass.
Med MC var det bare å kjøre forbi bommen begge veier eller ringe på, så ble en sluppet inn.

Kewet Buddy er reg som MC, har noen sjekket om dette går med Buddy ?

Her finner du kommunale MC plasser i Oslo: http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/mc/

/tom
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA