Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - gr

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Tesla / Bremseservice "nye" bakbremser (uten separat p-brems kalipper)?
« på: lørdag 02. november 2019, klokken 13:39 »
De har ikke samme konsept som foran. Noen som har smurt de opp selv? Hva gjorde dere? P-brems går også på automagisk.

Gjelder 17 X, men er sikkert likt på S..

2
Alt det andre / Finne mistet keyless-nøkkel?
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 20:11 »
Madammen har mistet key fob-en sin til Model X-en vår for lenge siden, og det ser ikke ut som den dukker opp. Sannsynligheten er defintivt størst for at den finnes et sted i huset. Finnes det noen måte å søke opp slikt på? Tenker da "peile den inn", er jo noen meters rekkevidde på de der, burde gå an å fange opp signal før batteriet dør...?

3
Model X / Varmetråder i bakruta
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:23 »
Ser det er tette tynne varmetråder på nederste del av bakruta, og i øvre del er det et annerledes mønster med større avstand. Mistenker at dette er DAB og LTE-antenner, og at det ikke skal være noen varme i øvre halvdel. Er det riktig?

4
Model X / Lukkelyd på fremdører
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 23:29 »
Har AP2.5-bil selv, prod sent september 2017. Har ved to anledninger hatt Model X lånebiler med AP1 og gammel dørknapp på FWD, en med EK16xxx og en med EK3xxxx. Begge to har hatt harde og litt høyfrekvente smell ved lukking av fremdører, mer "skranglete" følelse, enn min egen, som har mer avdempet lyd. Er dette tilfeldigheter eller har det vært en designendring på et tidspunkt? Evt. når?

5
Elbilen i Samfunnet / Rekkeviddeangst
« på: søndag 20. oktober 2019, klokken 23:38 »
Svært lenge siden nå, men hadde et reellt tilfelle av rekkeviddeangst i går!!

 [ You are not allowed to view attachments ]

Lampa for kort rekkevidde begynte å lyse, GOM viste 54 km, og Google maps hadde et innfall av å kun vise energistasjoner i helt feil retning.  :o

Tok lenger tid å fylle enn 30 sekunder gjorde det og, og prisen for én fylling, som ga litt over 500 km rekkevidde, tilsvarer 5 000 - 7 000 km med de to andre bilene våre. I tillegg ble transaksjonen først avslått, fordi kombinasjonen av kort ikke var tillatt?? Makan til dårlige betalingsløsninger!

6
Kia Niro EV / Treg ladeluke
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 15:21 »
Andre som har opplevd at ladeluka har blitt veldig treg?

Den kommer såvidt 2 - 3 mm ut på trykk, og må "dras" ut.

7
I.D. Neo / Bananeske-test, like stor som EQC og i-Pace
« på: fredag 11. oktober 2019, klokken 10:13 »
Overraskende stille her inne med tanke på at produksjonsutgave av bilen nå står på norsk jord. Teslabjørn tok med seg 19 bananesker til en forhandler...  :laugh:

https://www.youtube.com/watch?v=7HvFKcT_rjM

i-Pace tok 6 i bagasjerommet og 20 med nedlagte seter.
EQC tok 7 i bagasjerommet og 20 med nedlagte seter.
ID3 tok 7 i bagasjerommet og 19 med nedlagte seter, men hadde nesten plass til en eske ved taket + en eske ved bakluka, så Bjørn var usikker på om han skulle si 19 eller 20.

Fremstår som ganske kurrant, og hvis de klarer å dra med seg VW-fansen så blir det selvfølgelig nok en storselger fra VAG. Virker som VW har klart å utnytte en del av fordelene med en ren el-plattform nå, i motsetning til med e-Golf og e-Up.

Eeegentlig er det mest overraskende å se hvor liten plass i-Pace og EQC har, med tanke på at de også har mindre plass enn Leaf, e-Soul og e-Niro.

8
Tesla / Vedlikeholdsutgifter
« på: søndag 06. oktober 2019, klokken 10:52 »
Som gammel BMW-mann, som alltid har kjørt BMW på grunn av helt andre kvaliteter enn lave driftsutgifter, så var det interessant å komme over denne annonsen på Finn:

https://www.finn.no/157084105

Forrige eier var en superpirk og byttet alt som var galt eller han var misfornøyd med. Han hadde også drivlinje forsikring som ble utnyttet helt ut. Følger med kvitteringer for 247000. Han var på det nivået att da det var dugg i en frontlampe så ble den byttet(14000)

Interessant å få tallfestet 247 000,- på en tilsynelatende velholdt syv år gammel BMW 5-serie med nypris over 900 lapper. Og disse superpirk-personene, som selger kaller de som bryr seg om dugg i en lykt, er svært mange av de samme som har kommet over til Tesla (inkludert meg). Så kan en egentlig si at reell sammenligning burde være mot M550 eller
M5 i forhold til ytelser, og de er enda dyrere å holde i drift.

Sjelden ser jeg folk som ikke eier BMW bruke en haug med tid på å snakke opp feilraten på 5-serie i alt som finnes av kommentarfelt i media, men det skjer i stor grad med Tesla... hvorfor?  :o

9
Model X / Ulyder i forstilling etter bytte av drivaksler++
« på: onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:51 »
Fikk noen funky ulyder "på kjøpet" etter bytte av drivaksler foran på x-en. Knake/knirkelyder. Har ikke orket å reklamere på det siden jeg har flere andre reklamasjoner gående, og det høres kun under hardt svingutslag i lav fart eller fartshumper i lav fart. Nå nevnes det samme av andre i en annen tråd her, så prøver på en egen tråd for å høre om noen har fått noen løsning på det?

10
Elbiler i media / BMWs miljøtiltak
« på: onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:46 »
Kanskje ikke helt elbil i media, men elbilprodusent i media:

https://www.dinside.no/motor/her-ratner-tusenvis-av-ubrukte-biler/71644895

Dette kunne vel vært håndtert på en bedre måte, både med tanke på kost og miljø?

Kunne godt hatt en kanadisk M4 til prosjektbil jeg, både venstreratt og speedo i km/h...

11
Tesla / Standbyforbruk
« på: tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:26 »
Har en X fra nov '17, og har hele tiden hatt energy saving ON (ikke gjort meg noe med noen sekunders vent etter jeg setter meg i bilen) og Always connected ON (for rask respons fra app). Etter jeg fikk Teslafi i vår la jeg merke til at bilen aldri sov - uansett innstillinger på Teslafi. Godt mulig den kan ha sovet i perioder uten LinkmyTesla eller Teslafi, men har alltid hatt en del standbyforbruk. I følge Teslafi lå det typisk på 1,5 kWh på 7-8 timers parkering (idling), uten sentry. Jeg fikk nok og slo av always connected, og resultatet er at den bruker ca. 0,2 kWh på 7-8 timers søvn nå. Baksiden er at det kan ta 20-30 sekunder å vekke den fra app.

Men så til galskapen i dette, regna litt på strømforbruk i kåken, som er på 25 000 kWh/år, inkludert to elbiler. Så regna jeg med at ca. 5000 kWh har gått med til lading av de, basert på kilometer og snittforbruk på 0,2 kWh. Syns fortsatt 20k var høyt til resterende, og innser nå at det har gått kanskje 1500-2000 kWh per år på Teslaen, kun til standbyforbruk - som igjen tilsvarer omtrent 8000 kilometers kjørelengde! Eller 13 000 kilometer på e-Niroen! Helt sinnsvakt. Regner jeg inn standbyforbruk i totalen, så er ikke forbruket på 250 Wh per kilometer, men minst 350, frem til jeg slo av always connected. Helt sykt. Bare for litt bedre respons på app etter den har stått lenge parkert...

Kan bare gjette på hvor ille tallene hadde vært med energy saving off i tillegg..

På sikt bør energieffektive elbiler belønnes, eller tørste straffes. Og da MÅ standbyforbruket også med i regnestykket.

12
Elbilen i Samfunnet / Aksjefond og investeringer i fornybar/miljøvennlig teknologi?
« på: tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:30 »
Noen her som har investert i slikt fornybart og miljøvennlig?

Jeg tar meg selv i å sitte med mye aksjer i olje, gass, shipping og luftfart, både i aksjefond og aksjer. Med ett unntak per dags dato, som er TSLA.

Har en generell følelse av at etterhvert som "panikken" brer seg, selv om det kan ta tiår, så vil det bli mindre og mindre optimisme rundt lite miljøvennlige aksjer og teknologi.

Vurderer noen kroner i Nordea Climate and Enviroment. Andre tips?

13
Audi e-tron / Nest dårligst i Dinsides elgtest?
« på: mandag 30. september 2019, klokken 10:44 »
Nyhet med fokus på Rav4, men med en tilleggskommentar der de nevner e-tron, skulle ikke forundre meg om det kommer oppfølger til denne testen der e-tron får mer fokus: https://www.dinside.no/motor/ingen-grunn-til-panikk/71638339

"Subaru Forester klarte bare 64 km/t før det samme skjedde, mens elektriske Audi e-tron kun klarte 65 km/t før den understyrte ut av banen. Men for ordens skyld; også disse bilene hadde alle fire hjulene godt plantet på asfalten under hele testen."

Sånn jeg forstår det så kom e-tron nest dårligst ut av elgtesten til Dinside, med kun Forester under seg? Er det vekta som tar den eller leveres den med ultra-øko harde dekk med dårlig grep? Syns noen av elbildekkene er forferdelig glatte. Audi har alltid vært kjent for understyring, som oftest forårsaket av mye vekt foran fremakslingen (langt ut fra CoG), men også totalt sett fordi de har vært fremtunge. e-Tron er et nytt kapittel, og den har perfekt 50/50-fordeling og hovedvekten bør være batteripakken og motorene som sitter tett inn mot senter og lavt nede, så det er litt snålt. Men den er tung...

14
Zoe / Har de ikke flasker i Frankrike?
« på: onsdag 11. september 2019, klokken 13:04 »
Kjører i blant 2-3 forskjellige Citröener og en Renault ZOE 40. Når jeg kjører har jeg ofte en flaske eller en boks i bilen, og til min store forbauselse så finner jeg INGEN steder som kan holde en flaske, boks eller høy kopp (f.eks termokopp) stående på fornuftig vis i disse bilene? Alle har noen grunne ringer på 2-3 cm, som ikke en eneste flaske eller boks står støtt i, og dørlommene er helt håpløse, der sklir de bare og blir liggende. For min del hadde dette alene vært grunn nok til å ikke kjøpe disse bilene. Håper dere kan fortelle meg at det er noe jeg ikke har funnet?  :o

15
Model S / Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"
« på: fredag 06. september 2019, klokken 07:03 »
Jau, våknet til denne i dag. Tydeligvis ute etter å slå Porsche Taycan sin 7:42. Hadde ikke sett den komme.

1. Hva er poenget? Tesla og Porsche har mange andre forskjellige kvaliteter. Tiden rundt Nürburgring er en av de svært få bruker som endelig målestokk ved bilkjøp.

2. Vet han i det hele tatt hva Nürburgring er? Og at Model S har vært prøvd der før, og fått effektbegrensninger på grunn av temperatur lenge før en runde er unnagjort? Og at toppfarten til Model S sannsynligvis også vil være begrensende faktor, det er der 2-trinnsgirkassen på bakmotoren til Porsche kommer inn i bildet.

3. Har de booket tid for lengst eller kan han trylle eller har de tenkt å prøve under åpen bane? Sistnevnte er meningsløst.

Jeg har kjørt en del på bane selv, og har interessen, men seriøst, kunne de ikke heller brukt ressurser på å bedre kommunikasjon, deleleveranser og kvalitet fra fabrikk før de tar et slikt kappløp?  ::)

Sider: [1] 2 3 ... 9