Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - gr

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Audi e-tron / Regen på e-Tron
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 19:27 »
Det var en lang diskusjon om regen i rekkeviddetråden, syns det fortjente en egen tråd, fordi jeg er nysgjerrig på hvordan det virker. Den skal klare 220 kW regen, og i følge brukere her på forumet så er det ikke merkbar forskjell på kaldt batteri. Hvordan kan det gå an å tilføre 220 kW til et lithium-batteri under 0 grader? Og hvordan klarer de det under regen når de ikke klarer det under lading?

Offisielt Audi-dokument:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi8x6n_0NHnAhXLG5oKHZOdAzAQFjALegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.audi-mediacenter.com%2Fen%2Fthe-audi-e-tron-in-abu-dhabi-11089%2Fdownload&usg=AOvVaw0ax0mkq0mco4IWeojTggRG

I følge denne er maks deselerasjon på 0,3g, over det hiver den på de elektrohydrauliske bremsene også. Til sammenligning så har Model 3 (fordi det var den eneste elbilen jeg fant data på i farten) regen opp til 0,2g i standard og 0,3g i track mode, altså like høy deselerasjon på regen som e-tron, men siden den er mye lettere, så er det snakk om mye mindre effekt tilbakeført til batteripakka, og med kald batteripakke på for eksempel e-Golf, Tesla, m.fl. er regen KRAFTIG redusert, noen ganger omtrent ingenting. Hvordan går det an at e-Tron tilbakefører så vanvittig effekt? Eller stemmer det ikke at den ikke blir påvirket av batteritemp?

En "sannhet" (så var det unntakene da) har vært at lithium ikke tåler lading under 0 grader.

Det er utallige linker på nett, men et par eksempler:
https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures
https://relionbattery.com/blog/lithium-battery-cold-weather

Og ja, det er mange forskjellige kjemier, men hva er forklaringen for e-tron sin del?

2
Kjøretips / Forbruk med tilhenger
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 22:22 »
Har ikke kjørt så mye langt med tilhenger på elbil, men har sett at åpen tom varehenger (lang boggi, 3,2 x 1,5 karmmål) drar opp kanskje 30 - 40 % på forbruket på min X. Har noen for eksempel testet med "flat" presenning på varehenger? Gjør det noe med forbruket? Husker Mythbusters testet hvordan forbruket på pickuper ble påvirket av planet, og fant vel igrunnen ut at det var liten forskjell med og uten luke bak, fordi det blir "fylt med luft" og blir ikke så mye turbulens som en kanskje skulle tro..

3
Lading av Tesla / X/S 75-pakker får nå 130 kW på SuC, har noen testet hos Ionity?
« på: onsdag 29. januar 2020, klokken 14:18 »
Som vi er inne på i denne tråden, så får nå 75-pakkene opp i 130 kW på supercharger. Er det noen som har testet å lade 75-pakkene på Ionity eller andre lynladere under optimale forhold? Er det mer å hente, eller er 130 kW maks?

(Har CCS-adapter selv, men det har ikke passet å teste.)

4
Elbilen i Samfunnet / Drivstoff og sikkerhet, hva vil DU sette familien din i?
« på: onsdag 22. januar 2020, klokken 13:19 »
I kommentarfeltene er det nok av folk som hevder at de aldri kunne finne på å plassere familien sin i en elbil. Samtidig er hydrogenbiler på trappene, og jeg føler meg nesten som en "fossilfantast" mot elbil, i forhold til hydrogen - er det noe bil jeg IKKE ville satt familien min i, så er det per dags dato hydrogenbiler, og jeg vil ikke befinne meg på en fyllestasjon for hydrogen, eller i nærheten av tankbiler med hydrogen. Kanskje jeg vet for lite om det, og må innse at det kanskje ikke er helt ulikt fossilfantastene som hater elbil?

Gjorde et ufaglært forsøk på å gi score basert på sikkerhet med forskjellige drivstoff. Litt usikker på om total poengscore slår fornuftig ut her... noen som tenker noe om det? Vil fylle inn? Andre kategorier som bør med?

6
Tesla SW og AP / 2019.40.2.5 - edit: Smart summon
« på: fredag 27. desember 2019, klokken 13:25 »
Fikk akkurat beskjed om denne.. trodde 50, som er nyere (?), var under utrulling? Har 40.2.1. Noen som vet hva som ligger i den? X AP2.5 MCU1.

7
Model X / To års Model X-eierskap oppsummert
« på: mandag 16. desember 2019, klokken 22:12 »
Først av alt, så er vi en familie på fem, jeg er 38 år, alltid vært bil/motorentusiast, kjørt på bane, arrangert treff, antall biler jeg har eid er nok ca. midt på treet, desidert flest BMWer, og vi gikk fra X5 til Model X i november 2017. Etter disse to årene og ca. 30 000 km så ser vårt første Tesla-eierskap ut omtrent som følger.

- Et par episoder som sammen kvalifiserer til topp 3 verste serviceopplevelse på bil (Tesla Forus, desidert verste var med en Audi hos Møller Audi Forus i 2011)
- Desidert beste serviceopplevelse på bil (ironisk nok også Tesla Forus)
- Mest frustrerende eierskap (småfeil, mangelen på informasjonsflyt, to steg frem og ett tilbake på softwareoppdateringer, noen ganger tre steg tilbake, ignorante idioter som hater elbiler av prinsipp, hvor Tesla har den største blinken)
- Mest engasjerende eierskap (elbiler, avgifter, klima, referralprogram, teknologi, lading, planlegging, kjøring, autopilot, til og med en så banal ting som regnsensor eller to prikker over o-en i spotify har blitt en del av daglige diskusjoner)
- Mest inspirerende eierskap (Musk i seg selv, klimaengasjement, Twitter, aksjer)
- Hyppigst verkstedsbesøk (mange "bagateller", ingen driftsstans)
- Morsomste eierskap (tett fulgt av en M5, men på hver sin måte)
- Mest oppmerksomhet og nysgjerrighet fra andre (desidert mest positivt)
- Flest imponerte passasjerer (av både plass, tech og ytelser)
- Beste langturer (blitt mer laidback og mindre aggressiv fører, både på grunn av autopiloten som reduserer komabilistfrustrasjonen, og fordi stoppene er opplagte og tar den tiden de tar)
- Minst isskrapende eierskap (kan ikke huske å ha skrapt is, vet ikke om jeg har isskrape i bilen engang, men hører med til historien at jeg bor i sørvest og jeg husker noe hvitt stoff her i 2012 en gang)
- Beste trekkebil (sjelden opplevd å kjøre fra det meste annet selv med et tonn eller to på kroken...)
- "Verste" trekkebil (redusert rekkevidde)
- Mest minimalistiske bil
- Mest techy bil
- Mest idiotiske prosjekter (sveise skistativ til kroken)
- Mest frusterende bakdører (når sensorer feiler)
- Beste bakdører (omtrent alltid ellers, hata de før vi fikk bilen, har elsket de etterpå)
- Mest revolusjonerende eierskap

Kan lett konkludere med at det har vært et eierskap hvor ytterpunktene har vært touchet i begge retninger, og totalt sett ganske schizo, eller iallfall ambivalent, eierskap, men suverent flest positive sider.

Det mest skremmende akkurat nå, er at jeg ikke vet hva annet jeg skulle hatt. Model X har gjort meg tom for drømmebiler. Alt jeg setter meg inn i føles gammelt og utdatert fra det øyeblikket jeg har satt meg inn og må ta i døra og dra den inntil for egen maskin. På sett og vis en forbannelse. Har ingen som helst cravings etter en Cayenne, eller en Bentayga for den skyld. Sette seg inn i noe som gir dårlig samvittighet om man trår flat fjøl før motoren er varm, og så videre.  :o Hadde tatt imot en X Performance om noen ville bytte, men går ikke rundt og tenker at jeg skulle hatt det. Tar meg aldri i å savne ytelse lenger.

8
Tesla SW og AP / 2019.40.2.1
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 18:51 »
Nå installeres 40.2.1 på min bil. Noen som allerede har det, og har noe info?

9
e-Golf / e-Golf 1000 km challenge
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 15:25 »
Da har Bjørn Nyland gjort 1000 km challenge med e-Golf 300 km i minusgrader.

https://www.youtube.com/watch?v=G_B1Z9lrBwU

10
Model X / Støy og forbruk 22" med Eagle F1 vs 20" med Latitude Sport 3
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 14:58 »
Noen som har gjort noen mer eller mindre vitenskapelige tester på 22" turbin med Eagle F1 vs. 20" slipstream med Michelin Latitude Sport 3, når det gjelder støy og forbruk? Hva med aksellerasjon?

Desperat forsøk på å fornuftiggjøre bytte til 22".  :o

11
Alt det andre / Cupfinalen og idrett generelt, miljøverstinger?
« på: søndag 08. desember 2019, klokken 20:57 »
Må først av alt si at det er kjipt at alt snart skal "ødelegges" av klima og miljøfokus, samtidig, bør ikke alle bidra?

Som et eksempel, er det virkelig nødvendig å fly over tusenvis av tilskuere fra nabobyene Stavanger og Haugesund, som har 8-10 grader og ikke et snøfnugg, til et Oslo dekket i snø, for å bruke 2 MW (!) varmeanlegg i mange dager for å tine matta? Det er ikke akkurat særlig overraskende at det kan være kaldt og snø i Oslo i desember.

Idrett er flott, men når skal den "grønne" idretten slå et slag for klima? Utøverne flys verden rundt i hytt og pine, for treningsleirer, konkurranser osv. Er det en nødvendighet? Jeg har lenge forsøkt å ignorere det, fordi jeg er glad i både motorsport og sykling, men kjenner bismaken blir sterkere og sterkere.  :o ::)

12
Tesla SW og AP / "Failed to turn on climate" fra app etter oppdatering
« på: mandag 02. desember 2019, klokken 13:12 »
Har fått "Climate - Failed to turn on climate" forholdsvis ofte fra app i det siste (iPhone), siden en eller annen oppdatering rundt månedsskifte okt/nov. Forstod andre her inne også slet med det? Andre som fortsatt sliter, eller må jeg booke time?

Fant riktig nok en workaround som funket i dag tidlig, åpnet trunken og låste opp bilen, før jeg lukket trunk igjen og startet klima. Vet ikke om det var trunk eller opplåsing som gjorde utslaget, men virket gjorde det iallfall.

13
Kjøpe elbil? / Selge elbil?
« på: fredag 29. november 2019, klokken 21:50 »
Dette er KANSKJE motsatt av kategorien, i stedet for å kjøpe elbil, så har vi sett på om det kan lønne seg å selge en av elbilene.

Har i dag:

2017 Model X. Brukes av meg til og fra jobb, 5 km unna, passerer ikke bomring på den turen, men sporadisk ift ærend, i tillegg er det hovedbil for oss. Går en del langt på ferie/familiebesøk, totalt ca. 15 000 km per år.

2019 e-Niro. Madammen bruker den til jobb 5 km unna, fire ganger i uka, passerer heller ikke bomring. I tillegg 5-6 nattevakter i måneden, med bomring begge veier, og handling. Levert i slutten av februar, og nå kjørt ca. 9000 km, så den ender vel rundt 12 000 km per år.

Antar at det innføres halv takst i bomringen her i løpet av et halvt år.

Så slo det meg, foreløpig kan vi nok fortsatt få opp mot 20 000,- i fortjeneste på e-Niroen (ca. 415k?), en fortjenestesmulighet jeg tror vil forsvinne i løpet av et halvt år, og derfor tenkte jeg kanskje det ville vært økonomisk fornuftig å selge den til fordel for en billig fossilbil.

Forutsetninger: jeg antar Niroen vil være i "null" ca. et år gammel, og så et verditap på ca. 40k neste år, og 35k påfølgende. Bilen er kjøpt med penger fra DNB Saga rammelån, tror det er rente rundt 3 % nå. Så for meg å kjøpe en fossilbil til mellom 50 og 100 lapper. Estimerte 0,8 liter bensin på mila, og 1,5 kWh/mil strøm til 1,-/kWh, pluss noe hurtiglading, så jeg estimerte 2500,-/år i drivstoff på Niroen. Regnet 3000,-/år vedlikehold på Niroen, og 7500,- på fossilen (kan skru selv). Tror fort sistnevnte kan bli verre, Niroen har ingen EU, garanti og åtte nye dekk. Regnet ellers 20 bompasseringer per måned, og halv pris for Niroen. Regna 10k verditap per år på fossilet.

Før jeg begynte å regne på dette over to år tok jeg det for gitt at det måtte være billigere å eie en rimelig fossilbil, spesielt om jeg tok høyde for å miste de 20k i fortjeneste, og halv bompris, men regnestykket jeg gjorde viser at kostnaden, inkludert mye høyere verditap på Niroen, ender 20-30k lavere enn for fossilbilen?? Altså at det lønner seg å beholde en belånt bil til 400 lapper enn fossilbil til 100, selv om jeg tar høyde for halv bomtakst. Har jeg regna feil eller er det virkelig så nobrainer økonomisk å kjøpe elbil?  :o

14
Tesla Pickup / Cybertruck renderings
« på: tirsdag 26. november 2019, klokken 21:48 »
"Photoshoperne" har gått bananas. Tenkte det fortjener en egen tråd, og denne, fra FB, må være en ok start?

 [ You are not allowed to view attachments ]

 [ You are not allowed to view attachments ]

15
Mach-e / Amcar og Mach-E
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 20:10 »
https://www.amcar.no/aktuelt/elektrosjokk+for+mustang.html

Full furore i kommentarfeltet på Face. Både fra elbilhatere og Mustang-elskere. Dette er et enda større overgrep enn å kalle Taycan for Turbo..  :o

Sider: [1] 2 3 ... 10