Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ReneM

#1
Kjøp og salg av deler og utstyr / Ny skilletrafo til Renault (Zoe)
tirsdag 26. november 2019, klokken 23:08
Selger en helt ny skilletrafo til Renault Zoe. Kun tatt ut av esken for å ta bilder av den.

Teknisk info:

Vehicle Charging Transformer 4KVA
New design to stop In-Rush current and provide Isolation for Vehicle Charging equipment.
Low Profile Design
Single Phase, 230Vac : 230Vac
4KVA Power
In-Rush Current limiting Circuitry fitted on Primary side.
Supplied in IP20 Steel Case

Pris 5000. Må hentes på Askøy (eventuelt kan jeg levere i bergensområdet mot et tillegg).

Finn: https://www.finn.no/164217833

Bilde fra nett (flere i Finn annonse)



#2
Leser lite om oppgradert versjon (har søkt i forum). Når åpner de opp for bestilling og har de kommet med info om batteristørrelse og rekkevidde?

378 km * 1,5 = 576 km rekkevidde. Da blir det mulig å kjøre Bergen - Oslo med 1 (liten) stopp om sommeren.

Hadde vært helt topp dersom de tilbyr raskere lading i tilllegg (og litt mer effekt).
#3
e-up! / Batterilokk falt av
søndag 11. mars 2018, klokken 22:01
Hei,

Er det flere som har opplevd at tanklokket knak av? Jeg skulle bare lukke den og så falt den rett av. Er det en reklamasjonssak? Det var ingen press eller lignende når den ble ødelagt.

Alternativ er selvfølgelig å lime den på igjen (om det går).

Når jeg ser på feste er det tydelig en dårlig patent og jeg regner med at kulden (lokket står åpen under lading) er grunnen til at den falt av. lokket er festet med en tyn 3 cm linje på selve mekanismen.
#4
Lade hjemme / Fjerning av trafo til zoe
søndag 28. januar 2018, klokken 23:18
Vi har overtatt ny bolig inklusiv ladestasjon. Den er montert av Sønnico og forrige eier ifm kjøp av zoe (230V TT).

Legger merke til at trafoen skaper ganske mye varme, og etter mitt syn betyr det energi ut av vinduet (bokstavelig).

Lurer derfor om det er mulig å fjerne den trafoen og koble til podpoint direkte. Vår e-golf og e-up er så vidt jeg vet ikke avhengig av den.

Spm1: er det en lett jobb for en elektriker?
Spm2: noen som vet hvor mye ekstraforbruk trafoen generer? Merker at den også er varm når bilen er fulladet, dog ikke så varm som under selve lading.

Spm3: er trafoen lett å videreselge? Muligens salg kan dekke kostnadene til elektriker.
#5
e-up! / Oppgradert lys i e-up
mandag 27. november 2017, klokken 22:49
Er det noen som har byttet ut standard lyspærerene med bedre pærer?

Jeg kjøpte i dag 2 stk Philips race Vision pærer. Resultatet er mye mer lys en standard pærer. Je er likevel litt skeptisk til holdbarheten. De skal brenne 200 timer som ikke er så mye. Holder de gjennom vinteren er det innafor men regner med at de varer c 3-4 måneder.

Har sett på Philips sine LED pærer men de koster en del mer og jeg tviler på om de er lovlige.

Pærene kjøpte jeg forøvrig hos jula med 50% rabatt så de koster ikke skjorten. Bytting av pærene tok meg ca. 10 minutter.



#6
e-up! / VCDS på E-up!
torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:01
Er det noen som har prøvd seg med VCDS på E-up?

Jeg har endret følgende enn så lenge:

- Auto doorlock ved hastighet over 15kmt
- Aktivert Coming Home
- Aktivert speilvarme samtidig med bakrutevarme (noe tull at knappen ikke har lys, rotet hele tiden med det i mørke)
- Servostyring på 80% effekt slik at det er en mer naturlig følelse

Følgende har jeg ikke fått til enn så lenge:
- Øke effekt på varmeapparat i eco modus (vil øke den til maks 2,5kwh for å få litt mer varme i eco

Fant også en interessant funksjon med navn «extended battery limits». Er dog litt skeptisk til å aktivere den. Tipper at den frigjør en del av bufferet i batteriet.

Forresten mye annet som er mulig. Dog ikke like mye som på f. Eks. Golf.

#7
Hei.

Etter 3 åt uten lademuligheter flytter vi til et nytt hus (2014) med lademuligheter.

Det er montert en pod point (sønnico, så regner med til zoe) rett utenfor huset. Her kan vi plugge inn en type2 kabel og lade bil 1 med 3,6 kWh. Dette blir nå helt forskriftsmessig og anlegg er godkjent.

I carporten ser jeg at de fleste lader med shuko. Det er helt sikkert greit men jeg vil ikke være den som står ansvarlig at hele carport brenner ned. Jeg tenkte derfor at følgende må være innenfor:

- fjerne shucko, koble til en liten boks med b-vern og montere en cee kontakt på veggen. Kjøper da en slik type lader:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/siemens-cc100a-cee-til-type-2-justerbar-ladekabel

Da kan jeg også lade med 16A i carporten. Montering av fast ladestasjon med innebygget b-vern vil jeg også undersøke. Fordel med overnevnte løsning er at jeg har en 16a ladekabel på langtur.

Noe input om dette er innafor?
#8
e-up! / Bergen (Fyllingsdalen) - Stavanger med e-up
onsdag 12. april 2017, klokken 12:38
Hvordan planlegge rute? Jeg kan ikke ta med Golfen på turen så da blir valget e-up.

Rekker e-up Fyllingsdalen-Aksdal og så videre til Stavanger?

Alternativ er å lade på Halhjem / Stord (prøver helst å unngå BKK sine ladere og lade med rabatt på GK sine ladere). Dersom Aksdal er mulig lader jeg helst kun 1 gang.

Turen blir planlagt sommerstid. Reiser kun ved sol så forholdene er sikkert optimalt ;)
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hurtiglader Eidfjord
søndag 26. mars 2017, klokken 12:00
Blir det en planlagt oppgradering her? Det begynner å kry med hurtigladere i Bergen men dersom man skal over fjellet er der kun 1 lader på Eidfjord.

Med såpass mange elbiler er jeg redd at sommerturen får seg en smel på Eidfjord. Hva hvis det er 4-5 elbiler til med samme plan? Da står man fort 3-4 timer i ladekø.

Det er på tide at de oppgraderer anlegget betydelig slik at overfarten kan skje rask og behagelig.

Eller overdramatiserer jeg?
#10
e-Golf / Langtur med e-golf og Barn (2) Bergen-Halden
tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:08
Da har vi også begynt å planlegge vårt sommerutflukt. For å ikke kapre GR sitt trådd oppretter jeg en ny en.

Planen er å kjøre fra Bergen til Halden. Med et (natt)stopp på Langedrag. Vi har 2 barn (1 og 2 år) og en e-golf til å klare oppdraget. Det er ingen tidspress i bildet, men jeg håper å unngå flere timer i ladekø (selve lading går fint). Baggasje blir fraktet i en annen bil så plass er ingen problem.

Ser følgende reiseskjema greit ut?:



Retur er stort sett speilvendt reiserute. Jeg hadde sikkert klart det med litt mindre ladestopp men som sagt gjør det ingenting å strekke beina litt ;)

Noe som har kjørt Eidfjord-Geilo om sommeren med en e-golf m/varmepumpe (regner med at den ikke blir benytter om sommeren men hvem vet hvor kaldt det er på fjellet).

Hvor mye batteri trenger man for å klare det? Dersom jeg ikke trenger å fullade på Eidfjord la jeg heller være. Spm er da er det nok med ca 80% batteri?

Ellers kan andre dele sine erfaring fra langtur (med barn).
#11
e-Golf / Rattvarme
mandag 23. januar 2017, klokken 22:49
Ser at det finnes et ratt med innebygd varme. Har noe forsøkt å ettermontere et slikt ratt? Vurderer å prøve meg på den der. Rattet har i tilleggg shifters så med litt flaks kan enn også styre regenerering fra rattet.

Golf 7 rattvarme blir aktivert med samme bryter som setevarme så jeg regner med at jeg trenger et ratt (funnet), muligens en slepering for styring av rattvarmen og VCDS koding.

#12
Når ny egolf blir lansert betyr det også at noen av disse blir totalskadet etterhvert. Derfor lurer på følgende (ut av interesse):

1. Tror man at det er mulig å bytte ombordlader med en 7,2 kW lader fra nye egolf? Regner med at det ikke krever allverdens arbeid/kostnad.

2. Kan man koble til et nytt høykapasitet batteri på gamle egolf? Er styringselektronikk i stand til å identifisere riktig kapasitet og vise alt riktig. Jeg har forstått det slik at fysisk mål er det samme. Det hadde vært en grei oppgradering å kjøpe en stor batteri fra en havarert bil dersom det var plug and go ;)

Just thinking.....
#13
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader møller bil åsane
mandag 05. desember 2016, klokken 20:58
Hei. I dag tenkte jeg å hurtiglade for første gang. Hadde laget en konto på charge and drive og skulle teste lader på møller bil Åsane.

Da jeg kom fram og åpnet appen viste den ikke i drift. Jeg hadde nok til å komme meg hjem men tenkte bare å sette inn pluggen en gang og ser hvordan det ser ut.

Maskinen låste ladekontakten med det samme og sjekket "kommunikasjon" med bilen. Deretter begynte den å lade. Er det slik at ladere i utstand er gratis? Jeg fikk hvertfall fulladet :-) eneste jeg håper på at det er ikke en annen som må betale for det (glemt å avslutte)?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA