Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Audunk

#1
Hei, jeg har behov for en liten elbil for å komme meg mellom Oslo og Lillestrøm, helst tur-retur uten å måtte lade. Jo mindre, jo bedre, da parkeringsplassen i Lillestrøm har blitt veldig redusert. Bagasjerom og annet er minimalt behov, så lenge den kan frakte en litt stor bag er det tilstrekkelig. Viktigste utover rekkevidde på minst 50 km på vinterstid er at den er så billig som mulig.
Stort pluss om den er forholdsvis enkel å bytte deler på selv, evt billig å få gjort det på verksted.
Vurderte først en trilling, men fant så ut hvor liten fortwo er, og den er nok optimal med tanke på str. E-Up er et hakk større, men fortsatt liten nok.
Har også vurdert twizy, men ser for meg at den kanskje blir litt slitsom i lengden på motorveien mellom Lillestrøm og Oslo,  særlig på vinterstid....?
Dessuten har jeg lest at man må belage seg på å bytte bremser årlig, og det koster ca 12-14 k hver gang? Hvor komplisert er det å gjøre det selv?
Ellers er vel twizy den desidert billigste mtp både gratis bom og forsikring. Den ser også litt artig ut å kjøre i byområder.
Noen som kan hjelpe meg i valget her?
#2
Er det noen her som har erfaringer med sykler av denne typen:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167763484

Har lenge hatt lyst på en sånn eller tilsvarende til å sykle/kjøre rundt i skogen på traktorveier og stier. Det er et et område ved her jeg bor som er lite besøkt av turgåere og andre syklister.
Men jeg ser for meg at det er fort gjort å bli stoppet av politiet med en sånn, siden det er ganske opplagt at den ikke er lovlig. Jeg er ikke noen daredevil som kommer til å frese rundt i 50-60 km/t+ verken i skogen eller på veiene, men kjørte litt moped i skogen i yngre dager, og tenker en sånn kan gi meg litt av samme følelsen bare uten all støyen. Problemet her jeg bor er bare at det er et lite stykke til det stedet jeg tenker å bruke den, så jeg må belage meg på å sykle på veien et stykke. Hva er deres erfaringer (1., 2. eller 3. hånds) angående hvor hissige politiet er på å ta folk som bruker sånne sykler og følger fartsgrensene (altså holder meg under lovlig fartsgrense for elsykkel)? De historiene jeg har hørt om folk som har blitt busta har stort sett gått på at vedkommende har syklet alt for fort og/eller veldig uforsvarlig, og da skulle det bare mangle.

Og ja, jeg har fra før en 100% lovlig terreng-elsykkel, som jeg bruker jevnlig, men den gir meg ikke helt den samme følelsen som det var å dure rundt i skogen med moped.
Er mest interessert i å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg, ikke formaninger og advarsler om alt jeg risikerer ved å gjøre noe som ikke er helt lovlig. Området jeg kommer til å kjøre i er som sagt lite besøkt, så faren for å skade andre er minimal. I verste fall skader jeg meg selv, og det er en risiko jeg i stor grad styrer selv og syns er verdt å ta. Dersom faren er stor for å miste lappen så fort politiet ser meg på sykkelen, er det imidlertid en annen sak.

Evt om det er en lovlig måte å kunne ha det som fritidsaktivitet er jeg også interessert i å høre om. Vanlig motocross eller enduro blir for dyrt og tidkrevende med mekking etc.
#3
Kjøpe elbil? / Brukt Ioniq eller e-golf
onsdag 22. mai 2019, klokken 01:24
Nå får forhåpentligvis snart dama lappen så behovet for bil nr 2 melder seg.
Jeg har satt ca 200 k som maxgrense, men kan strekke meg litt lenger dersom jeg får igjen for det i form av økt rekkevidde.
Bilen kommer til å bli mye brukt til pendling mellom Horten og Sandefjord eller Porsgrunn, avhengig av hvor dama får skoleplass. Helst bør bilen kunne gå tur-retur Porsgrunn (160 km) uten å måtte lade, om det blir skole i Sandefjord holder  det med halvparten. Den vil også bli brukt på noen turer til Oslo og Lillestrøm, men det blir ikke oftere enn at det vil ikke være veldig mye styr å måtte hurtiglade på veien.
Jeg har sett at ioniq ligger ute til ned til 190-200 k, mens 2015 e-golf er ned mot 125-130 k.
Bilen må ha plass til barnesete så i3 er uaktuelt.
Prøver å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, så langt har jeg kommet frem til:
Ioniq
+lenger rekkevidde
+fortsatt noen år igjen av garantien
-endel dyrere enn eldre brukt golf
-dårlige frontlys

E--golf
+billigere
+appstyring
-rekkevidde
-nesten ikke garanti igjen
-som regel høyere km

De to desidert viktigste parameterne er pris og rekkevidde, og adaptiv cruisekontroll er veldig nice, men ikke fullt så viktig som god rekkevidde, så om en annen modell i samme prisklasse uten det har betydelig bedre rekkevidde er den også aktuell.

Hvilke andre fordeler/ulemper er det med Ioniq og golf?
Er det noen andre modeller jeg bør vurdere?

Jeg tenker at om jeg bruker 200 k+ på bilen kommer jeg til å beholde den i mange år fremover, mens dersom jeg kjøper en billigere e-golf el noe annet kan det hende vi tar oss råd til å bytte til en ny (brukt) elbil med skikkelig rekkevidde når de begynner å bli tilgjengelige for 200-250 k.

Dersom dama begynner i Sandefjord er det også aktuelt å kjøpe en rimelig leaf som rekker frem og tilbake uten å lade dersom det er mulig til under 80 k.
#4
Ser at prisen på endel av de såkalte trillingene fra 2011-2012 begynner å bli ganske rimelig. De begynner jo å dra på årene og mange av de har gått over 100 000 km.
Hvilke utgifter kan man forvente å få i nær fremtid dersom man kjøper en slik? Bremser, hjullagre, dempere, lader, elektronikk? Noen ligger ute med kjente feil/mangler med større eller mindre avslag i prisen.
Eksempelvis
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141550110 og
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141625104 (får ikke link-knappen til å funke)

Hvilke feil og mangler bør man styre unna, evt hvilke er ikke så farlige?

Hvilken levetid kan man forvente på en av de eldre bilene så lenge man holder rusten i sjakk? Hva er det mest sannsynlig vil ryke til slutt som er så dyrt å fikse at det ikke vil lønne seg?

Hva med denne? Ser den ut som et godt kjøp? Er det lurt å kjøpe biler som har vært eid av en bedrift e.l. sånn som denne og jeg vil anta kjørt av mange forskjellige personer som kanskje ikke har brydd seg så mye om hvor bra de har behandlet bilen ift en privateid ville blitt behandlet?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141724533

Er manglende service et stort usikkerhetsmoment? Noen andre varselflagg som tilsier at jeg bør styre unna et bilkjøp?
#5
Etter å ha tjent fett på Konasalget har jeg endelig råd til å kjøpe meg elsykkel.
Jeg har syklet veldig lite de siste årene, men ser for meg å sykle litt på skogsveier og stier. Ikke noe heavy terrengsykling i første omgang ihvertfall.
I tillegg blir det forhåpentligvis endel sykkelturer med guttungen i en vogn bak. Mulig dama kommer til å bruke den endel til og fra jobben om sommeren også.
Er usikker på hva som er best av navmotor eller krankmotor til mitt bruk.
Har funnet tre sykler på finn som frister, en Scott e-aspect 920 som er 2 år gammel til 18 000, en e-scale 940 som ble kjøpt i mai i år til 22 000 og en litt eldre evo cross fra 2015 til 18 000. Sistnevnte har navmotor mens de to andre har bosch krankmotorer. Skal se om jeg får lagt ut linker senere.
Hvilke av disse gir mest for pengene og passer mest til bruken min?
Noen andre sykler jeg bør vurdere?
Er buddy syklene noe tess? Har enda til gode å se noen av de dyrere modellene til salgs på finn, så må vel bety enten at de som kjøper de er veldig fornøyde med de eller at de selger svært få sykler....
#6
Hyundai KONA / Selge eller beholde Konaen
lørdag 27. oktober 2018, klokken 05:55
Oppsummering nedre halvdel for de som ikke orker å lese alt. Setter pris på alle (saklige) innspill.

Jeg har endelig fått Konaen min men er i tvil om jeg skal beholde den eller ikke. Jeg hadde håpet at samboeren min hadde fått lappen innen jeg fikk den, men mest sannsynlig vil det ta inntil 2-3 mnd til før den er i boks. Så vi har foreløpig ikke behov for to biler, men jeg pendler og tilbakelegger endel kilometer i året. Siste året har jeg kjørt ca 33 000 km. Den andre bilen er en dieselbil som bruker ca 0,6 på mila og har gått 140 000 km. Har vel punga ut rundt 35 000 kr i verkstedsutgifter på den siste året, samt 4600 kr pr service. I tillegg bruker jeg nok 4-5000 kr i året på bompenger, siden jeg kjører inn til Oslo sentrum ca en gang i uka.
For elbilen økte jeg boliglånet med 340 000 kr. Den vil jo ha et drøyt verditap iom at det er mulig å kanskje tjene så mye som 50 000 på et salg nå.
Forsikring er 6200 kr i året med delkasko på dieselbilen vs 9200 kr/år med fullkasko på Konaen.
Et alternativ jeg vurderer sterkt er å selge konaen, beholde dieselbilen og kjøpe meg en brukt Ioniq, Leaf eller eGolf til rundt 200 000 når dama har fått seg lappen. Da vil jeg ha en elbil som jeg fortsatt kan pendle til jobb med (må kunne kjøre minimum 100 km uten å lade), men må belage meg på å lade på jobb, noe som stort sett går greit, men er litt ekstra hassle avhengig av hvor jeg jobber. Veksler mellom å jobbe i Oslo sentrum, Asker og Sandvika og bor i Vestfold. Har fra 75 til 100 km til jobb hver vei.

Under er regnestykket jeg har forsøkt å lage for å finne utgifter på de to bilene.

Diesel
Drivstoff 26-28 500 kr/år
Service 4600 kr ×2 = 9200 kr/år
Forsikring delkasko 519 kr/mnd = 6231 kr/år
Verkstedsutgifter 35 000 kr/år
Bompenger 3500-5000 kr/år
Totalt 80 000-90 000 kr/år

Kona
Lån 3000 kr ×12 = 36.000 kr/år i 10 år
Service 2000 kr ×2 = 4000 kr/år
Forsikring fullkasko 772 kr/mnd = 9264 kr/år
Strøm ?
Totalt 50 000 kr/år + strøm

Noe jeg mangler i regnestykket eller noe jeg har gjort feil? Ladestasjon har jeg ikke tatt med, det vil være en utgift jeg ikke får igjen noe for, da vi bor hos bestefaren min og mest sannsynlig vil flytte til et annet sted om noen år. Men jeg har en elektrikerkompis som kan hjelpe meg med installering av den, så om jeg finner noe rimelig på finn vil vel ikke det være så alt for dyrt. Vil også kunne spare litt penger på service og reparasjoner på dieselbilen siden jeg har en kompis som kan mekke. Garantien er uansett utgått på den da den er en 2012 modell.

Om noen er interessert i å ta seg tiden til å se på regnestykket og finne ut hva som vil være mest økonomisk og hvor stor gevinst det er snakk om for meg setter jeg meget stor pris på det.
#7
Kjøpe elbil? / Elbiler med kjøreassistent
onsdag 30. november 2016, klokken 22:44
Hvilke elbiler har kjørehjelp som adaptiv cruise control, filvarsler og automatisk nødbrems(eller hva jeg kan kalle det)? Har alle biler med adaptiv cruise control også nødbrems?
Det er så forvirrende når alle produsentene kaller systemene sine for forskjellige ting.
Så vidt jeg har greid å finne ut nå er biler med en form for kjøreassistanse (med det tenker jeg på et system som selv passer og justerer avstand foran, fila man ligger i og nødbremsesystem)
VW Golf
Hyundai Ioniq
BMW i3
Kia Soul (?)

Er det flere biler som har det? Hva er forskjellen på systemene til de forskjellige bilene?
Noen av elbilene som har automatisk lukeparkering?
#8
Tidlige elbiler: PSA / Levetid på saxo/p106
mandag 14. november 2016, klokken 18:10
Disse bilene begynner jo å dra endel på årene men fortsatt selges de for 30-50 000 på finn.
Hvor lenge kan man forvente å kunne bruke en sånn for den må skrapes? Jeg skjønner selvsagt at det kommer mye annet på vedlikeholdet, men dersom jeg kjøper en som er i god stand og er helt nazi på vedlikehold, hvor lenge tror dere det kan holde? Evt hvor lenge vil den holde dersom jeg kun gjør det minimale for å vedlikeholde den?
På en bil som har gått rundt 100 000 km, må jeg påregne å bytte mye deler ila de neste 2-3 årene dersom batteriet fortsatt er bra/har nylig blitt byttet?
Kanskje vanskelige/umulige spørsmål å svare på men om noen har noen inputs hadde jeg vært veldig takknemlig
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA