Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - gigafactory

#1
BMW i3 / Kjøpshjelp brukt 2017 i3 vs 2019 i3s
søndag 21. januar 2024, klokken 08:18
Hei, jeg vurderer å kjøpe en brukt i3 og håper det er mulig å få litt hjelp fra noen i3-kyndige her inne  ;D

Jeg har forstått det som at det er faceliften som har 4G-tilkobling, den fra 2017 har da kun 2G? Blir appen merkbart tregere av det? Og må man betale et månedlig beløp for å kunne bruke appen?

2019 i3s:
https://www.finn.no/334024587

2017 i3:
https://www.finn.no/334469892

Ellers har jeg fått med meg at 195-bakdekkene på i3s er dyre. Og at fjernlysene pre-facelift er svake. Har lest litt innpå her om problemer med styresnekke, er det grunn til å anta at det er større risiko på en 2017 enn 2019-modell? Det har vel vært problemer med motorfester på tidlige modeller også, 2017 bør ha en nyere revisjon av festene etter det jeg forstår?

Ellers lurte jeg på om noen har andre verksted enn merkeverksted å anbefale i Trondheim. Og tar gjerne i mot andre innspill enn akkurat de jeg spurte om :laugh:
#2
Er det noen som har erfaringer å dele fra påskeutfarten? Både solskinnshistorier og en skikkelig høyspenning påskekrim er av interesse. Tesla eller røkla. Det er jo spådd dommedag, så jeg er veldig interessert i hvordan folk opplever det i praksis  :police:
#3
Elbilen i Samfunnet / FCA kjøper Teslas flåteutslipp i EU
søndag 07. april 2019, klokken 11:30
https://europe.autonews.com/automakers/fiat-chrysler-pay-tesla-pool-co2-emissions-paper-says?utm_source=breaking-news&utm_medium=email&utm_campaign=20190407&utm_content=hero-readmore

Dersom dette stemmer vil altså FCA betale "flere hundre millioner euro" for at Tesla i praksis skal regnes som en del av konsernet når det kommer til beregning av flåteutslipp i EU. Dette vil bety at FCA kan fortsette å selge en stor andel høyutslippsbiler som før, kan vel sammenlignes litt med salg av ZEV-credits i USA. Når reglene er som de er, så er i grunn dette en vinn/vinn-situasjon for FCA og Tesla på kort sikt, men blir fort buksepissing av FCA på lang sikt.
#4
Model 3 / Teslabjørn krasjet sin TM3P på isbane
søndag 07. april 2019, klokken 07:17

https://www.youtube.com/watch?v=Au7MY-fls3c

Ikke alle Kina-dekk som er like bra...
#6
Smart for two / Smart ForFour electric 2017
søndag 05. februar 2017, klokken 12:53
Er litt nysgjerrig på denne. Den er vel størrelsesmessig som en trilling, men noe bredere. Bakhjulstrekk gir en latterlig liten svingradius. Ser på Bilnorge at den er plassert i juni på lanseringskalenderen, men den skal lanseres i løpet av våren i Tyskland. Allerede observert en del av dem der:


https://www.youtube.com/watch?v=aKbywZ-Bpg8

Kan bli interessant om den prises som en trilling i Norge. Info om den her:

https://www.mercedes-benz.com/wp-content/uploads/sites/2/2016/09/Teaser_smart_ed_en.pdf

#7
Utvalgte sitater:

"Jo flere Euro VI-lastebiler som ferdes i Oslotrafikken på dager med høy luftforurensing, jo bedre."

"- Hvis en setter det litt på spissen, kan en si at hver barnehage og skole i Oslo burde ha en Euro VI-lastebil stående på tomgang utenfor, sier NLF-direktør Geir A. Mo."

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2017/Dieselforbud-i-Oslo-Euro-VI-lastebilene-renser-lufta


Jeg er kjent med at SCR-rensing i lastebiler er effektivt, men at det er SÅ effektivt hadde jeg ikke fått med meg. På tomgang med varm motor så er det vel minimal produksjon av NOx i utgangspunktet på en moderne diesel, det er ikke det jeg reagerer mest på. Men utsagnet om at jo flere lastebiler i trafikken, jo bedre, DET skurrer i hodet mitt. Da er det belastning på motoren, det blir noe helt annet.

Nå, kjære forum, jeg er bare en skitten økonom som har prøvd å regne litt på dette og får det ikke til å stemme. Jeg kom til at NOx-konsentrasjonen i eksosen var i størrelsesorden ti til flere hundre ganger høyere enn det som blir målt i lufta på en moderat "skitten" dag, avhengig av hvilke utslipp en la til grunn for lastebilen. Tenkte at dette måtte være ingeniørmat, og de er det vel en del av på forumet, så skuffelsen var stor når det var utilgjengelig. Er det noen som har litt greie på dette og kan bekrefte/avkrefte dette? Det er mange forutsetninger og forenklinger en må ta, men jeg håper noen har fasiten ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA