Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Turist

#1
På vei til jobben idag oppførte regeneringen seg ikke som normalt i i-Miev'en min:
Maks utslag på eco-meteret var ca. halvt inn i det blå feltet, uansett hvilken hastighet jeg kjørte når jeg slapp opp gasspedalen. Vanligvis går jo denne helt ned når man slipper opp i litt fart. (heter det forresten "gasspedal" på en elbil?
Det var heller ingen merkbar forskjell mellom D, B og C. Eneste som skjedde var at indikatoren i instrumentpanelet endret seg mellom de tre modusene.

Ladet på jobben og på vei hjem igjen, var alt som normalt.

Er det noen som har opplevd noe lignende?
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Ladeproblemer
fredag 20. mai 2011, klokken 18:24
Ny her på forumet, og søker hjelp fra de store Guruene her på elbilforum.no!

Blåbæret vil ikke lade... >:(

Bakgrunn:
Kjøpte bilen før påske, og var da ikke klar over hvor mye strøm elektronikkpakka sluker når bilen står parkert.
Parkerte bilen med ca 25% ladestand, og da jeg skulle begynne å bruke den (tok litt tid, da bombrikka måtte registreres på jobben før jeg kunne parkere der), var bilen død.
12V batteriet var ødelagt (0,7V)
Nytt 12v batteri ble innkjøpt og montert sist lørdag.
Bilen ladet fint opp til 100% i løpet av 7,5 time, (vet ikke sikkert om den stod på 10A eller 16A) kjørte så en liten tur (2 km)
Brukte så ikke bilen før torsdag, kjørte til jobben (ca 23 km gjennom Oslo), og skulle lade der.
Ladetilstand var 80% da jeg startet, 50% framme på jobben
På jobben tok bilen sikringene i kontakten. Oppdaget dette først etter noen timer. Satte bilen til 10A, og den ladet litt før jeg kjørte hjem, men syntes det var lite (kun 5 -10% i løpet av 1,5 time)

Hjemme var bilen litt under 20%, tar 16A sikringen her også (dedikert kurs), og lader ikke hvis jeg setter den til 10A.
Ladelampa blinker gult, men ladestand øker ikke. Spenningen på 12V batteriet øker fra 13,5 til 13,9 V når jeg setter i ladekabelen, så det er tydelig at det skjer noe Vannpumpa (?) går når jeg har i kabelen.
Har lest meg til at jeg har gjort tre tabber:

1) Tømt batteriet
2) Ladet med bryteren i 16A
3) Ladet uten å bruke bilen med en gang (kjørte som sagt en liten tur)

Er det noen som har gode tips? Har ikke Nicometer eller annet analyseverktøy

Eventuelt, er det noen som har lyst til å hjelpe en "stakkars" nybegynner?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA