Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - obay

#1
Kjøpe elbil? / XC40, ID.4 eller Model Y ..?
torsdag 12. november 2020, klokken 19:17
Nå kommer det mange nye 4x4 elbiler neste år og har i den forbindelse "preppa" meg med å selge X'en tidligere i høst. Sitter med en Soul inntil videre :D

Det er kun 4x4 versjon med hengerfeste og mulighet for takstativ som er aktuell. Føler alle disse i utgangspunktet er gode valg så vanskelig å bestemme seg  :-\ Bilen må stå ute og vi bor på en plass hvor det er forholdvis kaldt og mye is. Sånn sett føles det veldig beleilig å gå fra Tesla -> Volvo eksempelvis. Dog så virker nok Volvoen som mest "utdatert" utseendemessig igjen.

Dette skal være hovedbilen (one and only) for de neste 5+ årene.
Skoda Enyaq og Mustang Mach-e kunne nok sikkert ha vært på liste her også men.
Hva sier folket? Hva er verdt investeringen? Hva er verdt å vente/ikke vente på?

Mine synspunkter:

XC40
Pros
- Byggekvalitet
- I produksjon og kan leveres mai/juni må en bestiller nå
- Android Auto
Cons
- Minst rekkevidde
- Lite aerodynamisk
- Pris (ca 600k med full pakke)

Model Y
Pros
- Ladenettverk
- Rekkevide
- God plass
- Pris (ca 530k med full pakke - eksisterende forhåndsbestilling)
Cons
- Tesla kvalitet
- Rammeløse dører
- Usikker når de faktisk kommer - høsten 2021?

ID.4
Pros
- God plass
- Pris (kanskje 550k med noenlunde full pakke?)
Cons
- Usikker når de faktisk kommer - høsten 2021?
- Litt lite premium interiør? (armlene eksempelvis)

#2
Hei,

Har fått en del rust på baksetene i min Model X 2017.
Tesla påstår at dette kun er kosmetisk og at det derfor ikke dekkes av garanti/reklamasjon.
Jeg synes dette er veldig merkelig. Det ser jo helt forferdelig ut. Har prøvd å klage på diagnosen men kommer ikke lengre.

Hva er korrekt og hva bør jeg gjøre videre?

"Teknikker vurderte overflaterusten i dine bakseter som rent kosmetisk og påvirker ikke funksjonaliteten eller integriteten til setene dine. Denne vurderingen ble tatt opp imot garantien/reklamasjonsretten på din bil, noe den ikke dekker."
#3
Model Y / Dual engine long range vs long range performance?
torsdag 26. september 2019, klokken 23:17
Hva har folket bestilt av disse?
Performance frister på alle fronter bortsett fra "Senket fjæring".
Det er vell ikke helt optimalt mtp hyttekjøring etc
#4
Skal snart inne på service og fikk beskjed i e-posten fra Tesla at en gjerne kunne skrive ned liste og bilder av alt som en skulle fikse. Men hvor skal en sende dette .. ? I e-post bekreftelsen er det noreply e-post og ingen andre kontaktopplysninger.
Må en virkelig skrive det ut og ta det med i papir?
#5
Model X 2014 - 2022 / Kjøpe eller vente?
torsdag 17. januar 2019, klokken 08:31
Har vært på utkikk etter en Model X siden i høst og har fulgt med så godt det har latt seg gjort i ulike forum og nettsider. Hadde i utgangspunktet tenkt en ny X75 men etter å vurderte kjøremønsteret så har en heller vært på utkikk etter en brukt X100/X90 (stort sett helgeturer til hytte o.l.). Har forøvrig vært innom Model 3 og e-Niro men føler disse kommer for kort for en småbarnsfamilie på 4 med dertil bagasje.

Men nå har jo Tesla sluttet med å selge X75 og det spekuleres jo veldig hva som skjer videre, som igjen gjør valget vanskeligere.
Nå er det kun brukte Telsa som er aktuelle slik prisene er pt.
Kommer det ny innstegsmodell?
Kommer det ny toppmodell og X100 justeres ned?
Hvordan vil dette påvirke bruktprisene?

Usikker hva Tesla tenker er veien videre og jeg føler det er vesentlig mer risiko å gjøre en handel akkurat nå.
Andre som er/har vært i samme situasjon eller har noen tanker om dette?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA