Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Nilsern

Sider: [1]
1
e-Golf / E-Golf (FL300) - erfaringstråd - hvor godt holder batteriet?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 07:32 »
Det begynner å bli en del e-Golfer som har gått ganske langt, også med det "store" batteriet (FL300).
Fint om folk kan dele erfaringer om hvor godt (eller dårlig) batteriet holder.
Batteristatus på e-Golf er vanskelig å måle direkte, så det må nesten bli en subjektiv vurdering.

Min bil er en 2018 modell som har gått 70.000 (ble kjøpt brukt i fjor). Jeg har ikke merket noe til forringelse av batteriet. Edit: fullader stor sett alltid, men har satt "nedre ladegrense" til 70% slik at den lader lader til dette først og så fullader til avreise om morgenen. På den måten står den ikke fulladet lenger enn nødvendig. Vet ikke om det har så mye å si, men det skader iallefall ikke.

Jeg er pendler og kjører ganske mye, ca 35-40.000 km pr år. Jeg vurderer å enten ha min e-Golf lenge (til den er "oppbrukt") eller å bytte i en annen elbil med litt lenger rekkevidde nå, mens jeg fortsatt får litt for bilen. Jeg har 7 mil til jobb (dvs 14 t/r). Det holdt hver dag sist vinter, men med liten margin de kaldeste dagene (og sist vinter var mild på vestlandet). Det skal dermed ganske lite batteri-reduksjon til før jeg må lade på veien. Jobben aksepterer "nødlading" med stikkontakt (og skøyteledning) en gang i blant, men ikke regelmessig.

2
Kjøpe elbil? / Bilpriser og valutakurser
« på: Torsdag 13. August 2020, klokken 09:00 »
Xpeng har nylig satt ned prisen på G3 med 40k og begrunnet det med valutakursen. Kronen har gradvis styrket seg i forhold til de fleste valutaer siden bunnen i vår. Både dollarkursen, WON (Sør Korea) og Yen (Japan) er omtrent tilbake til nivået de hadde for ett år siden (august i fjor). Eurokursen er fortsatt litt høyere enn før Corona, men lavere enn i mars/april.

Kan vi forvente en prisreduksjon på flere modeller / bilmerker?
Hva tenker de kloke hoder på dette forumet?

Edit: har laget en figur med oversikt over de viktigste "bilvalutaer" sist år, som ligger som vedlegg et par poster lenger nede. Får ikke til å lime inn som bilde.

3
e-Golf / Lys helt av mens varmeapparat er på - tips?
« på: Tirsdag 29. Oktober 2019, klokken 06:15 »
Jeg tar ferge på vei til jobb og sitter ofte i bilen med varmeapparat på. Setter lysvelgeren i posisjon 0 og lysene går da ned til parklys. Her en dag kom en fra mannskapet og sa at jeg blendet styrmann (sto helt framme). Jeg får ikke til å slå lyset helt av med varme på. Noen som vet om dette går an? Har 2018 mod med keyless. Takker for tips :-)

4
Model 3 / Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
« på: Mandag 08. April 2019, klokken 11:44 »
Det er ganske mange av oss som har opplevd mye rar kundebehandling fra Tesla. Mitt spørsmål er om vi som kjøpere / forbrukere har noen rettigheter som Tesla ikke bryr seg med? Kan Tesla selge en bil som noen har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og så sette opp en annen bil med betydelig forsinkelse av levering? Finnes sikkert også andre eksempler.

Selv bestilte jeg 12 desember med levering i Stavanger. Bilen kom visstnok til Zeebrugge 22 februar. Fikk final invoice 22 februar og etter det har den forsvunnet. Har ringt flere ganger, flest ganger uten å komme gjennom på telefon. Standardsvaret har stor sett vert; du får snart bilen. Snakka med Tesla i dag og fikk vite at "min bil" var solgt til noen andre og at jeg var satt opp med en annen bil, som ennå ikke hadde forlatt fabrikken i San Francisco. Ny antatt levering i midten av mai. Ikke snakk om noen som helst kompensasjon.

Noen som har noen formening, eller har vert i kontakt med forbrukerrådet? Hilsen lettere frustrert  i Stavanger.

5
Leaf 2010-2017 / Problemer med varmeapparat og med Nissan - noen råd?
« på: Torsdag 17. Januar 2019, klokken 22:02 »
Jeg har en Nissan Leaf 2013 modell med varmepumpe som har vert en knallgod bil, men har siste året hatt en garantisak gående mot Nissan og forhandler. Saken er behandlet i forbrukerrådet uten å komme til noen løsning og jeg har nå bedt om at den videresendes til forbrukerklagenemnda. Legger ut saken her for å om mulig få noen råd. Har kommentert saken i andre tråder tidligere, men legger det nå ut som egen tråd.

Problemet med varmeapparatet er at det ikke gir varme når AUTO knappen brukes. Istedenfor må både AC og HEAT brukes sammen. I det jeg trykker på AUTO så slår AC seg av (som det skal) og varmeapparatet slutter helt å gi varme. Har sjekket med Leaf Spy og det er veldig tydelig at det ikke lenger drar strøm.

Saken er så kortfattet som mulig forklart under, beklager at det blir litt langt.
Varmeapapratet begynte å fuske i fjor vinter mens bilen hadde nybilgaranti og bilen var inne til sjekk hos Bilsenteret Haugesund, som nå har Nissan her i regionen. Etter 9 dager fikk jeg bilen tilbake med beskjed om at varmeapparatet virket, men hadde funksjonalitet som beskrevet over. Avgjørelsen var tatt i samråd med Nissan Norge og ble begrunnet med at noen bilen var sånn. (min var ikke "sånn" før dette oppstod i fjor vinter). Jeg var i kontakt med Haugaland Bilsenter, som hadde Nissan her fram til ca 2016 (som jeg kjøpte bilen av. Har bare godt å si om dem). De kommenterte at de aldri hadde sett en Leaf med varmeapparat som virker som virker på den måten min gjør nå, men de kan ikke benekte at det finnes. Nissan ville ikke snakke direkte med meg som privatperson, men henviste til Bilsenteret Haugesund. Jeg kontaktet så advokat gjennom NAF. Han så på saken og mente jeg hadde en god sak, men kom ingen vei mot Bilsenteret Haugesund / Nisssan. Advokaaten anbefalte å prøve forbrukerrådet noe jeg gjorde (med flere måneders ventetid). Nissan ble tatt med som part og måtte dermed svare på henvendelser. De har egentlig svart mest i stilen "goddag mann - økseskaft". Nissan gikk imidlertid med på at jeg kunne be et annet Nissan verksted se på bilen og ta en funksjonstest av varmeapapratet. Jeg kontaktet da Ålgårds Auto i Haugesund. De ville imidlertid ikke se på saken og konkluderte (via mail) med at: "vi kan ikke se det som hensiktsmessig at vi ser på funksjonen til varmeapparatet på din bil. Dette er allerede sjekket ut av forhandler i Haugesund i samråd med Nissan".

Så der står saken. Noen råd?
Jeg vil også spørre her om noen har en Leaf der AUTO funksjonen i varmeapparatet ikke kan brukes?

Jeg har en Tesla Model 3 i bestilling og skal snart selge Leafen. JEg kan ikke forstå annet at dette må gjøre Leafen vanskaligere å selge (dvs lavere pris).?

Sider: [1]