Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sindresh

#1
Polestar 2 / Klimastyring og dog mode i P2?
søndag 04. april 2021, klokken 16:09
Kommer fra Tesla S og X og både bikkja og jeg har blitt veldig glad i dog mode-funksjonen der. Vurderer nå bytte av bil, men beholder jo selvfølgelig den firbeinte. Finnes det en lignende funksjon hos Polestar? Og hva er status på klimastyring via app, er det lansert og fungerer?
#2
Helt strøkne og originale Tesla slipstream 20" i staggered oppsett. Dette er komplette hjul med Michelin latitude sport 3 dekk. Dimensjon foran er 255x45x20 og bak er 275x45x20. Felgene er strøkne uten riper eller skrammer fra f.eks. kantkjøring, og dekkene er i perfekt stand med minst 7mm mønsterdybde. Med andre ord er dette så godt som et flunkende nytt hjulsett som omtrent kun er kjørt hjem fra forhandler da bilen var ny.

Jeg kjøpte disse brukt selv, men selger dem igjen fordi jeg kjøpte feil. Jeg hadde tenkt til å sette vinterdekk på disse felgene, men fant ut at 275 bak blir for bredt på vinterføre. Derfor selges de igjen ettersom jeg ikke har behov for to sett med sommerhjul.

Jeg vurderer gjerne bytte i originale Tesla 19" eller 20" med gode piggfrie vinterdekk.
#3
Lading av Tesla / Model X max ladeeffekt trefas vs enfas
søndag 21. juni 2020, klokken 12:22
Jeg har til nå hatt en s85d med enkeltlader som trekker 3,6kw fra ladestolpene til oslo kommune. Hjemme hadde jeg twc på 400v trefas der jeg fikk 11kw. Min begrensede forståelse av matematikk og strøm forklarer dette med at den bilen kun klarte å benytte seg av 3,6kw på hver fase, som ved trefaselading resulterte i 3x3,6kw = 11kw.

Nå har jeg en nyere Model X, og ved lading på ladestolpe så trekker den 7,2kw (240v x 30a). Jeg leser derimot i bilens spek at den kun kan benytte seg av 16,5kw ved trefaselading. Hva skyldes dette? Nedjusterer bilen Max ladeeffekt når den lader på tre faser kontra èn?
#4
Jeg hadde i utgangspunktet bestilt en hvit X long range med 5 seter og uten noe mer ekstrautstyr og ble forespeilet levering i august/september. Behovet for å bytte ut S85d'en min har derimot meldt seg raskere, og jeg slo til på en brukt X long range registrert 12.12.19 i svart med 7 seter i går, og avbestilte derfor førstnevnte. Jeg endte opp med å betale 816' for den svarte som har 2800km på telleren.

Har det kommet endringer på Model X av betydning siden desember i fjor som jeg nå går glipp av, eller har jeg gjort et greit kjøp?

Jeg visste ikke at referral-linken jeg har fra før var mulig å benytte til å kjøpe bruktbil også, så den ble ikke benyttet ved bestilling. Er Tesla greie med å legge til dette i ettertid?
#5
Model Y / Model Y klar for bestilling!
onsdag 28. august 2019, klokken 21:34
Nå er det mulig å bestille Model Y i Norge i følgende varianter;

RWD - Long range fra kr 441 000,-

AWD - Long range fra kr 474 000,-
AWD - Performance fra kr 547 000,-

https://www.tesla.com/no_no/modely?redirect=no
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA