Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jakal

#1
Hyundai KONA / Dagens gladnyhet fra Hyundai
torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:08
Nå tetter det seg virkelig til på rekkevidde-alternativene, og Amperaen (knallbil!) ser ut til å få reell konkurranse allerede neste vår. Sakset fra dagens importør-mail: "Hyundai Norge kan nå bekrefte at KONA også kommer i to elektriske versjoner, med batteri­pakker på hele 39,2 kWh og 64,2 kWh. Dermed lanserer vi i løpet av første halvår 2018 den aller første folkelige fullelektriske SUVen på markedet.

For den største batteri­pakken forventer vi en oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer (NEDC). Det sender Hyundai KONA electric i tet på rekkevidde.

Uavhengig av batteripakke vil bilens elmotor levere en effekt på hele 150 kW, eller 204 hestekrefter. Dermed er det all grunn til å forvente at helt nye Hyundai KONA electric blir en svært morsom bil å kjøre, med sportslige og underholdende egenskaper.

I tillegg til dette økes ombordladerens kapasitet fra 6.6 kW som vi kjenner på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Det muliggjør enda raskere hjemmelading.

Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens lade­hastigheter."

Det bekreftes med andre ord rekkevidde på 50 mil samt levering allerede neste halvår (muligens bare for den minste batteripakken). Jeg håper Hyundai makter å følge Opel med prisingen, det bør de greie siden Kona´en er et hakk mindre enn Ampera´en. Særlig bakseteplassen vil nok bli merkbart mindre. Men etter hva jeg leser er Hyundai flink med å tilby gode utstyrslister til generelt konkurransedyktig pris, med fokus på opplevd kvalitet. Personlig ser jeg ikke helt hensikten med SUV, annet enn at det er trendy med en litt høyere sittestilling. For min del vil sittestillingen i forsetet bli en nøkkelfaktor; jeg er nesten 190 cm og rimelig langbent. Me fær sjå!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA