Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - motorulf

#1
I put the PCU_G_062_003_00D.hex-file into my PCU. (the one found in Think Software(c)2016Aug.zip)
Then started to modify some parameters.
I could decrease power to the motor but not increase.
I don't understand where the limitations are, i have tried to increase the current setting in a few parameters, with no apparent results.
I managed to make the top speed higher though, but that only works in declines as i only get around 15KW at that speed.

Maybe we could figure out the parameters together?   :)
The pcu_variables-files in the Think Software(c)2016Aug.zip does not match up with the ones in the PCU acording to the CHAS software.
And also if it did, it does not explain the meaning of the parameters .

I did screenshots in CHAS and put it together in a loooooong picture file:
http://improvisera.net/parameters.png

Some of the parameters i think i have decoded, but can be very wrong (most likely).
Some of these might be real time parameters (unchangeable).
Feel free to contribute in any way, even criticism... 

100 UBatMnCsw minimum battery voltage for operation
101 UBatMxCsw maximum battery voltage for operation
102 IabsRtd Limit for retardation current (regen)  ??
103 IabsMx Limit for driving current
104 IabsOvrCur Inverter shuts down operation over this current
105 PolePr Pole pair of the motor, there are 2 in the think city

114 IdRf Reference for field-generating current
115 IqRf Reference for torque-generating current
116 K_slip Constant slip frequency
117 ubat Something with voltage from battery
118 Uq Torque generating voltage   ???

309 PsPrLm Power limit in drive mode
310 PsTrqLm Torque limit
311 PsLmE Power limit in eco-mode

318 MxNgPrLm Power limit when BMS signals power limit

370 Fan_Hpwr_Off Temp for fan off
371 Fan_Hpwr_On Temp for fan on

384 OsE_Thr Speed where the throttle tapers down, E-mode
385 OsE_Mx Max speed, E-mode

388 OsR_Thr Speed where the throttle tapers down, Reverse-mode
389 OsR_Mx Max speed, reverse mode
390 OsE_Thr Speed where the throttle tapers down, D-mode
391 OsE_Mx Max speed, D-mode

393-448 Iq0 Mapping of torque-generating current for regen braking
449-455 Iq0M Some other mapping of max torque-generating current

484 UbtMn minimum battery voltage
485 UbtMx1 maximum battery voltage
486 IbtPs maximum positive battery current
487 IbtNg maximum negative battery current

#2
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Tesla powered think
torsdag 27. september 2018, klokken 13:04
Tittel för uppmärksamhet   :P

Nu har Zebran dragit sin sista suck, internal isolation fault, som återkommer några minuter efter jag resettar felet.
Så nu ska den gamla idisslaren ut.
In kommer tesla-pack från en MB B-class electric.
Jag tänker använda denna för styrning av packet. https://github.com/tomdebree/TeslaBMSV2.
Tänker mig även att använda den för CAN-kommunication mot thinken.

Laddare blir 3st Brusa NLG som jag har liggande, 3fas 11kw laddning alltså.

En sak som är osäker är om 310V i teslapacket kommer att räcka till.
Kanske tycker PCUn i thinken att det är för lågt.
Men jag ska testa i vilket fall och se hur det går.
Jag återkommer   :o 8)
#3
Det är ett högt ljud från växellådan i min Th!nk -09
Nästan så jag funderar på hörselskydd.
Inte för att det är super högt ljud, men en störande frekvens.
När bilen kommer körande på en öde väg i 70 circa så är växellådan det första som man hör.
Det låter som rakt skurna drev, men jag gissar att det mer beror på nötta drev eller lager.
Frågan är om det verkligen ska vara så, eller om min låda håller på att dö.
Finns det något att göra åt det, som att byta olja till en tjockare till exempel?
Jag filmade en kort färd med bilen för att spela in ljudet:

https://youtu.be/9Vfus5sot-0

Also in english for those who dont read swedish:
There is a loud noise from the gearbox in my Th!nk -09
Almost so I'm thinking I need hearing protection.
Just because it is annoying frequency.
When the car is driving on a deserted road in 70kmh circa, the gearbox is the first to be heard.
It sounds like a straight cut gears, but I guess it's more due to bad gear or bearings.
The question is if it really should be like this, or if my box is dying.
Is there anything to do about it, like changing oil to a thicker variant for example?
I filmed a short trip with the car to record the sound.
#4
Power limit blinkar. Inga andra lampor blinkar. Jag har 13.8 volt i blybatteriet.
När jag vrider på "tändningen" åker SOC-mätaren väldigt sakta från 0 till 100 (nästan en minut).

Bilen fungerade bra tidigare, jag parkerade och tryckte på knappen för batteri-infrysning, då den skulle stå still ett längre tag.
När jag koppade in laddaren så började inte laddlampan lysa, bara tillkopplad-lampan, tänkte att den gör väl det sen. Jag lät den stå 2 dygn och testade sen starta. Fick samma resultat som ovan. Har testat att ladda den flera gånger nu, samma sak varje gång.

Min bil är en 2009 Zebra.

Vad kan vara felet?
#5
Jag är på jakt efter pinout till instrumenteringen till min Think City 2008.
Är det någon som har?
Jag ser ju att det är Ford KA instrument, men hittar ändå inte pinout.

Också elschema för den bilen. Jag har bara sett elschema för senare modeller och det är mycket som inte stämmer med min bil.

Egentligen är jag på jakt efter all möjlig information till den.
Jag håller på att bygga in ett Tesla-pack från en MB i den och byter ut PCUn mot en opensource AC controller...
Det hade vart fint att klara av att styra alla lampor, växelspak och instrumentering utan att först riva ut alla kablar och se var dem tar vägen.

#6

Jag håller på att konvertera en Think -08 till Li-jon batterier.
LEV-50 celler från trillingarna.

Det jag funderar på är hur andra har löst värmning och kylning av cellerna.
Cellerna har ju olika kapacitet beroende på temperatur.
Jag bor även i Luleå, där vi har 60°C variation på utetemperatur under året.
Nu håller jag på att isolera batterilådan och försöker få in luftkanaler i isoleringen, för varm/kall luft.
Jag isolerar med XPS300 cellplast, ca 2 cm tjockt.

Hur mycket ökar temperaturen i era batterier när ni laddar?
Behöver man kylning av cellerna om man inte snabbladdar, även om man har isolerat dem?
Blir det betydande temperaturskillnad på de yttersta cellerna jämfört med det som ligger i mitten av packet?
Om man placerar celler på olika ställen i bilen, hur försäkrar man sig om att de håller samma eller närliggande temperatur?

All information i ämnet mottages tacksamt.
#7
Hej

Ny Thinkägare här   8)
Jag köpte för en månad sedan en 2008 Zebra med gen1 PCU.
Den vill inte ladda batteriet, så jag monterade en Nicometer.
Den sa "Internal Isolation Fault" och det var 2 trasiga celler.
Så nu har jag rivit ut batteripacket. Tänker att jag ska montera Li-jon istället.
Jag har köpt Trilling-batterier, alltså 88st 50A 3,7V celler.

Nu till min fråga:
Kan man använda någon av elektroniken som redan finns i bilen?
alltså laddaren, BMI, PCU...

Fungerar laddaren utan att prata med BMI?
Fungerar PCUn utan att prata med BMI?
Kan man på något sätt få BMIn att vara nöjd med lithiumbatterier istället för zebra?
Kan jag emulera BMI genom att skicka CANbus-meddelanden från Nicometern (borde gå tänker jag), vilka kommandon ska jag då skicka? Är det samma som på Gen 2?
Jag har funnit en del i den här pdf-filen, sida 18 och framåt:  http://vehiculeselectriques.free.fr/Download/Think/THINK%20City%20Enerdel%20Battery%20Service%20Manual.pdf

Vilken väg är bäst att gå?

Det är främst laddning jag är ute efter då jag håller på att bygga en ny motorkontroller ändå.


Jag tar samma sak på engelska också, om det är någon som förstår det bättre  :)

I have a 2008 Think with Gen1 PCU and Zebra batteries.
The Picometer tells me the pack has internal isolation fault and 2 dead cells.
So now i have bought lithium batteries instead, 88 cells of 50A 3,7V (from ion, c-zero, i-miev)

I wonder what i can make to work of the electronics already in the car.
Can i use the charger without the BMI?
Can i use PCU without the BMI?
Can i fool the BMI so it is happy with lithium instead of zebra?
Can i send CANbus messages to any of these and tell them everything is alright? if so what commands?
Does these work?  http://vehiculeselectriques.free.fr/Download/Think/THINK%20City%20Enerdel%20Battery%20Service%20Manual.pdf

Witch way to go here?

Mostly i need the charger, the other parts i can do without as i am building a new motor controller anyway.

-Torulf (in norhtern sweden, far away from any electric car expert)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA