Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - minim

#1
Hyundai KONA / Ryggelys
torsdag 05. oktober 2023, klokken 22:33
Vurderer å montere 1-2 arbeidslamper som ryggelys på kona. Typen i lenken under. Hvor henter dere som har gjort dette strøm i fra? Kan rele strøm hentes fra original ryggelys uten å trigge feilkoder? De er snakk om en tidlig 2019 mod om det spiller inn.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/arbeidsbelysning/arbeidsbelysning-led-30-w-2000045168
#2
Kjøpe elbil? / Strekke budsjett mot "moderne" rekkevidde eller ikke
torsdag 28. september 2023, klokken 23:42
Jeg vurderer ny bruktbil om dagen, men så egentlig på diesel biler til 100-150k. Nå har jeg uansett en annen dieselbil til langturer og ser at man kan få opp i 220-230 km rekkevidde innenfor mitt budsjett med elbil også.

Hadde egentlig landet på at jeg kunne fire på 4x4 kravet mitt å se på i3 og egolf. i3 utgikk pga upraktiske dører med to små unger så da stod jeg igjen med egolf. Med litt mer leting på finn så ender man alltid med å se på litt dyrere biler igjen og jeg ser jo fort at rekkevidden nesten kan dobles med å legge på 50-70k mer til feks ID3.. Bør jeg legge bort tanken om egolf til 150-170k nå som det nesten er å regne som kort rekkevidde?

Hadde egentlig håpet å slippe finansiering på ny bil, men om den til 150-170k blir verdiløs innen kort tid pga kort rekkevidde i forhold til moderne biler så er kanskje verditapet større enn lånekostnader også? Hva tenker folket?
#3
Er det vanlig at offentlige bygg legger opp tidstyring på ladepunktene sine? Da med kontaktorstyring av/på basert på et tidprogram. 
#4
Alt det andre / Alt på en regning - Strømregningen
fredag 11. november 2016, klokken 20:18
Jeg har nå hatt en strømleverandør lenge siden jeg tok en avtale på en butikk for flere år siden for å få en 500 lapp i avslag på noen hvitevarer. Har i grunnen ikke tenkt nevneverdig over pris, men når jeg sjekket opp i mot en annen leverandør i dag så var de nesten 10 øre under samt hadde lavere faste utgifter. En annen bonus var at jeg kunne samle alt på en regning (nettleie + forbruk) hos dem.

Jeg fant ikke så mye om dette, men er det noen bakdeler ved å samle alt på en regning? Påslag? Nå synst jeg det er veldig uoversiktlig å få regninger i fra to firma på den samme strømmen. De fakturerer heller ikke for samme periode så det er rotete å få oversikt.

Finst det noen sider man enkelt kan sammenligne de forskjellige strømleverandørene på?
#5
Model S 2013 - 2022 / Ekstrautstyr ved brukt kjøp
fredag 21. oktober 2016, klokken 19:30
Jeg kjøpte en S85D for to uker siden. Jeg kikket såvidt over frunken for å se hvilken kabler som fulgte med ved kjøp og da lå der chademo adapter og en haug av "kirkebo" adaptre. Fant ut at UMC manglet, kontaktet forhandler igjen og jeg skulle bare reise innom for å få denne.. Når jeg hentet den så ser han at det lå masse adaptre og en trefas skjøteledning fremme å sa at disse skulle ikke fulgt med og tok dem når jeg fikk UMCen. Greit nok tenkte jeg.. I dag snart to uker senere så ringte han meg igjen å lurte på om det fulgte med chademo adapter og forklarte at denne ikke fulgte med.

Nå venter jeg bare på en telefon om at hjulene også var ment for en annen bil :D Dum som jeg var så skreiv vi jo ikke noe ladeutstyr i kontrakten så jeg regner med at jeg ikke har noe jeg skulle sagt.. Vanligvis når jeg har kjøpt fossil bil så tenker man jo ikke på slikt ekstrautstyr fordi det ikke er noe, men jeg må si at det er litt kjipt når forhandler nå etter kjøp tar i fra meg ekstrautstyr som lå i bilen ved kjøp med en verdi av rundt 10000kr. Er jeg smålig når jeg forventer at dette fulgte bilen når man kjøpte en bil til 770k?
#6
Ifbm dårlig nettspenning ønsker jeg å leie en nettanalysator med RS485 (modbus) tilkobling. Bør ha trafoer tilpasset 3x63A inntak. Har i utgangspunktet ikke behov mer enn i ca. 2 uker. Skal brukes til logging og dokumentasjon ovenfor e-verk. Jeg er klar over at de monterer måleutstyr når man klager, men kunne tenkt meg å kvalitetssikret målingen.. Bukken og havresekken  8)
#7
Model S 2013 - 2022 / Gjøre opp for seg med strølading
lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:59
Jeg har nylig gått til innkjøp av en TMS og det første som slår meg når jeg skal reise til venner/familie er hvordan er det når jeg kommer og spør om å få "snylte litt strøm"? Noen er jo i utgangspunktet negativ til elbil allerede av ren misunnelse (bompenger/ferger osv..) og for å ikke forsterke dette kunne jeg tenkt å gjøre opp for meg ved lån av strøm. Ikke fordi jeg tror de krever dette på noen måte, men synst nå det er høflig å betale for eget bruk. Kan jo bare betale en 100lapp også sånn sett ^^ Prøvde å søke litt på nettet og på forumet her, men fant ikke noe konkret. Er det mulig å få ut logg på ladet kWh? Er det noen andre måter å enkelt løse dette?

Dette vil egentlig være veldig aktuelt for meg selv hjemme da garagebygget jeg disponerer er forsynt i fra nabohuset. Dette er stort sett ikke noe problem siden det bare er litt lys som har blitt forbrukt der tidligere, men nå som det blir aktuelt å lade bilen der så er det litt greit å kunne enkelt ha oversikt over forbruk for å få avregnet det.

#8
Andre elektriske doninger / Boosted board
mandag 26. september 2016, klokken 20:16
Er det noen som har erfaring med disse i Norge? Ser at de ligger på Finn innimellom til salgs. Jeg er nå egentlig altfor gammel til slikt, men det ser vanvittig gøy ut og de hadde jo bra rekkevidde også

https://boostedboards.co

Her er en montasje av casey neistat sin kjøring med boosted board i New York. Vil vel ikke akkurat oppfordre til en slik kjørestil i trafikken, men det viser det i praktisk bruk.


https://m.youtube.com/watch?v=oJsPWnin6kk
#9
Model S 2013 - 2022 / Bergen - Nordfjord med Tesla model S
søndag 25. september 2016, klokken 19:28
Jeg nå gått over kartet for superladere og vurdert litt hvilken modell som passer meg. Jeg så først på TMX 60D, men slo det egentlig fort i fra meg når jeg fikk høre at rekkevidde som oppnåes er mye lavere enn oppgitt selv på sommertid. Jeg leste så litt innpå her og ser at de fleste TMS startet på rundt 400 ved 100%soc og noen er nå nede i rundt 350km. Jeg går å teller litt på knapper og kroner hva jeg skal gjøre med bilkjøp og vurderer å bytte inn to biler til rundt 700k i en TMS aller helst brukt for å unngå lang ventetid. Jeg har en litt kinkig (El bil messig) rute jeg ofte reiser som er på 288km hvor jeg kjører over noen kneiker med 3-400meter høydeforskjell. Det er jo sjeldent veldig kaldt her, men det kan forekomme og det er ofte slaps/dårlig føre. Hvor mye vil dette dra ned kjørelengden min på f.eks en brukt TMS 70/85/90? Jeg vil jo helst slippe å lade annet enn til nøden på Sandane SC, men helst ikke der heller siden det omtrent garantert vil medføre at jeg ikke rekker fergen og må ta neste ^^ Er dette bare rekkevidde angst for folk som ikke har kjørt El bil før eller er det reelt en utfordrende strekning vinterstid for de minste batteripakkene? Jeg må legge til at jeg har ikke tolmodighet til andre ladeløsninger enn SC når jeg skal fra A-B. Synst av og til diesel pumpene på lastebil innstilling går trengt :)

0km Hjemme
23km til Åsane SC
263km til Sandane SC
288km destinasjon Nordfjordeid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA