Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - haheide

#1
Tesla SW og AP / Mistet cruisecontrol og autopilot
fredag 08. september 2023, klokken 20:40
Har mistet cruisecontrol og autopilot. Dvs. der er ingen indikator for at det finnes noe å skru på, dvs. det er helt svart i instrumentpanelet der det før var indikasjon for dette.
Inntil for noen måneder siden har jeg hatt begge funksjonene tilgjengelig til enhver tid.
Når jeg prøver å aktivere med pinnen på rattet sier den "cruisecontrol temporary unavailable" eller "autopilot..."
Har skrudd på Autopilot(Beta) i menyen og cruisecontrol kan vel ikke skrus av ?
Er dette ett softwareproblem?
Noen andre som har dette?
TMX 75d Software 2023.6.9
#2
Tesla / Utvidet garanti fra Helvetia
mandag 09. august 2021, klokken 10:56
"Så lenge bilen din fremdeles er beskyttet av en nybilgaranti, kan du kjøpe utvidet garanti fra Helvetia, som utvider din beskyttelse i opptil tre år eller 60.000 kilometer, avhengig av hva som inntreffer først.
Den utvidede garantien gir kjøretøyet beskyttelse i tilfelle elektriske eller mekaniske feil, og bilen din krever reparasjon eller utskifting av en del som ikke skyldes slitasje, normal bruk eller uaktsomhet. Dette omfatter ikke bilens batteri og drivenhet, som dekkes av separate garantier."

Er det noen som har benyttet dette?
Hva er erfaringene og hva koster det ca. ?
Gir det samme dekning som nybilgarantien eller må man krangle om det er "slitasje/normal bruk"?


Retting:    Var litt snar med søket - fant dette etterpå hvor mye svares på:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41421.msg953189#msg953189
#3
Model 3 / Kjøpe M3 eller MY?
søndag 25. juli 2021, klokken 19:59
(også lagt inn på MX tråd, men med motsatt fortegn)
Jeg har en 2017 Model X 75D (utlevert febr. 2018). Synes den har vært mye på "service" og foreløpig er den innenfor garanti, men snart er det over.
Har kjøpt FSD, men føler ikke at jeg har fått mye tilbake for den "investeringen".
Software oppdateringene kommer nå hver 3-5 måned og virker ikke å ha noe nytt - kommer FSD noen gang?
Jeg trenger egentlig ikke plassen selv om den er flott å ha - har sovet i bilen endel ganger, men trenger heller ikke det. Kjører som regel en "langtur" i helgene (ca. 70km hver vei) og ellers er det noen få lokale småturer i uka og for tida lite kjøring til kontoret pga. corona. Den dekker altså mitt normalbruk.
Har kjørt den til øst-finnmark og den var flott til det bruket.
Eneste ulempe er at hvis en skal kjøre flere mellomlange turer på ei helg uten å være innom lader har den litt lite batteri - langturer går greit pga. Teslas ladenettverk.

Hvorfor bør jeg kjøpe M3 eller MY ?
Skjønner at det ikke finnes noe standardsvar, men jeg vil gjerne høre argumentene.
#4
Model X 2014 - 2022 / Beholde MX ?
søndag 25. juli 2021, klokken 19:56
Jeg har en 2017 Model X 75D (utlevert febr. 2018). Synes den har vært mye på "service" og foreløpig er den innenfor garanti, men snart er det over.
Har kjøpt FSD, men føler ikke at jeg har fått mye tilbake for den "investeringen".
Software oppdateringene kommer nå hver 3-5 måned og virker ikke å ha noe nytt - kommer FSD noen gang?
Jeg trenger egentlig ikke plassen selv om den er flott å ha - har sovet i bilen endel ganger, men trenger heller ikke det. Kjører som regel en "langtur" i helgene (ca. 70km hver vei) og ellers er det noen få lokale småturer i uka og for tida lite kjøring til kontoret pga. corona. Den dekker altså mitt normalbruk.
Har kjørt den til øst-finnmark og den var flott til det bruket.
Eneste ulempe er at hvis en skal kjøre flere mellomlange turer på ei helg uten å være innom lader har den litt lite batteri - langturer går greit pga. Teslas ladenettverk.

Hvorfor bør jeg beholde min MX heller enn å selge den og skaffe meg en M3, MY eller lignende?
Skjønner at det ikke finnes noe standardsvar, men jeg vil gjerne høre argumentene.
#5
Tesla / Service med skifte av vifte (Fan Condenser)
torsdag 27. mai 2021, klokken 13:27
Skal straks ha TMX 75d inne for reparasjon av ettpar ting. Bilen er innenfor garanti.
Deriblandt klaget jeg på ulyd fra "vifta" foran.

Får "Accenptance request" fra Tesla før hvor de vil at jeg skal betale for "Fan Condenser" "Remove & Replace"

At vifta ikke virker burde vel dekkes ?
Bytte av kjølegass (?) REFRIGERANT   og arbeid MX, CFM, FAN SHROUD ASSY   ? 

#6
Model X 2014 - 2022 / Upgrade til FSD via Tesla App til 25000
torsdag 16. april 2020, klokken 12:05
Jeg har "Upgrades"  i Tesla App på FSD   til 25000NOK   på min 2017 produsert(2018 levert)
TSM X 75d  med AP 2.5

Er det noe å tenke på?

Tesla må oppgradere HW2.5 til HW3 - er det noe mer ? Kamera? Skjerm?
Oppgraderer de også minnebrikken som det advares mot vil svikte en eller annen gang?
Vil vi noen gang kunne bruke FSD i Europa/Norge ?

#7
Model 3 / Modell 3 utstillt på Rud i Bærum
tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:34
Modell 3 utstillt på ServiceCenter Rud i Bærum.
#8
Tesla SW og AP / Hvordan endres pw for app
tirsdag 22. mai 2018, klokken 23:04
Jeg ønsker å endre pw for app (og da bilen), gjøres det på websiden, i app eller i bil ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Lading av Tesla / X75D Lading på chademo gi ikke mer enn 36kw
fredag 11. mai 2018, klokken 20:37
Trodde chademo gir 45-50 Kw, bilen skal fint tåle mer enn 33-37 Kw. Supercharger gir jo mye mer?
Starter på ca 15% og batteriet relativt varmt etter ettpar timers kjøring.

Noen som har noen kunnskap om dette ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
Er det en dårlig idet å la UMC stå tilkoblet i fellesgarasje under 3 ukers reise - med tanke på
om noen stikker av med den. Den ene ender er fast i bilen og ikke så lett å få med seg, mens
chukopluggen kan taes av ?
Da kan jeg la bilen lade litt en gang iblandt.
Hvis tomgangsforbruket er 10-15km pr døgn *21 = 210-315km - dvs nokså/helt tom når jeg tilbake.
Alternativet er å la bilen være så avslått som mulig slik at den ikke bruker mer enn 5km per døgn - dvs ca 105km
Hva tror dere?
#11
Tesla / Installere canbus reader på TMX
tirsdag 13. mars 2018, klokken 10:09
Har søkt, men finner ikke en ordentlig beskrivelse av hva og hvordan.
Noen som kan hjelpe med hvilket device for Iphone og hvordan installere?
Har hatt en ELM327 v1.5 wifi dongle på Leaf.  Kan samme brukes ?
#12
Tesla / Kompensasjon for 6 ukers forsinket levering ?
mandag 15. januar 2018, klokken 12:26
TmX75D ble bekreftet 22.8, produsert midt i oktober og registrert ankommet Tesla Zeebrugge 23.11.2017
Hadde først først estimert levering november, deretter "Late november desember" som ble til 3-17 desember i Mytesla. Står slik det også idag.
Under samtaler med delivery ble det antydet levering rett før jul hvis den kom med båt.
Ble oppringt 28.12 med beskjed om at jeg skulle få levering 30.12. Neste dag ringte de og sa at den ikke kom med båten - ingen leveranse.
Jeg krevde ett transportmiddel, helst en Tesla, men de hadde så få ... fikk en dieselbil som jeg har hatt siden.
Har sikkert ringt 7-8 ganger mellom romjula og nå - kun fått svadasvar: "vet ikke hvor den er", "kommer med neste båt", "vi ringer deg så snart vi vet",,,,

Idag fikk jeg endelig ett forståelig svar fra Tesla delivery:
Bilen står på ett tollager i Hirtshals - den kan ikke kjøres og dermed er det vanskelig å få den av/på trailer og båter. På tolllager kan den ikke repareres - så de trenger spesialtransport.
I kaoset i desember har den antagelig blitt glemt når det bare var å levere flest mulig før kvartalet var over. Den har sannsynligvis stått der lenge - jeg tolker midt i desember.
Det er ikke noen ytre skader på den, men den har altså en teknisk feil som gjør at den ikke kan kjøres.
De skal sjekke mer og få fortgang i sakene .... Vi får se.

Spørsmålet mitt er - jeg er holdt skadesløs idet jeg har en bil, men jeg tenker jeg må kunne forlange en kompensasjon for forsinkelsen som nå er på minst en måned (En normal tid på levering fra Zeebrugge er ikke mer enn 2-3 uker: altså leveranse i starten av desember)

Hva vil en rimelig kompensasjon for minst 6 uker forsinkelse være ?
Chademoadapter, matter, fri hurtiglading i bilens levetid, gratis 3 års serviceplan (19500), andre tanker og forslag ?
#13
Bestilling og levering / Forsinket levering
mandag 08. januar 2018, klokken 12:05
Skulle hatt bilen levert "Late November December", Final invoice estimerer 5. desember , Teslakonto
sier 3-17 desember.
Jeg har fått Avis diesel leiebil så jeg har blitt mobil igjen, men
hvor lenge er forsinkelsen innafor kjøpsloven ?
Hadde tenkt å vente til fredag 12.1 og forlange en TMX lånebil og ett ordentlig svar på hvorfor så forsinket. Hva er jussen her ?
#14
Model X 2014 - 2022 / Er DAB+ radio ikke standard lenger i Norge
fredag 15. desember 2017, klokken 18:52
Er DAB+ radio ikke standard lenger i Norge - er lagt over i premium pakka ?
#15
Elbil og økonomi / Avgfter på elbiler ?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 07:53
Hvilke avgifter finnes det på elbiler?
Engangsavgift       Lagt til på importør ?
                             Fritatt med unntak for 2018 Teslaavgift (over 2t ?) hvis statsbudsjettet går gjennom.
                             Beregnes normalt ut fra kjøretøyets avgiftsgruppe, egenvekt, CO2-utslipp, NOx-utslipp og slagvolum.
Moms                    Fritatt til (og med) 2019 ?
Omsetningsavgift   Nybiler fritatt, bruktbiler betaler ihht vekt og type bil(person, varebil,lastebil,,)
                              Bruktbiler betaler standard avgifter, fjernes i 2018 hvis statbudsjettet går gennom?
Årsavgift               Betaler en liten avgift ( hvor stor? kriterier)
Vrakpant               Som for andre biler
Bompenger            Fritatt til (og med) 2019 - reduseres etterhvert til 50% av fossilbiler(av diesel?)
                             Bestemmes delvis lokalt ?
Parkeringsavgifter  Bestemmes (Fylke/kommune) lokalt ?
Fergepriser              Bestemmes lokalt ?
Piggdekkavgifter    Som fossilbiler
Andre                    ?
#16
Model X 2014 - 2022 / Rekkevidde X75D vs X90D
fredag 15. september 2017, klokken 09:21
Det ser ut som X75D  har lengre (såvidt) rekkevidde enn X90D.
15kwh i forskjell - hva er forklaringen ?
OK - NEDC er en tullete rekkeviddetest, men allikvel er den vel omtrent lik for begge.
Regner med at "begrenset tilførsel av 90kwt"  har med at det er slutt på produksjonen av X med det batteriet ?
#17
Bestilling og levering / Levering november - desember 2017
onsdag 30. august 2017, klokken 13:56
La inn bestilling TMX75D 18/8 og aksepterte design 22/8.
Fikk  Beregnet leveringstid: Sen november - desember.

#18
Jeg lurer på om det er noen som har kjøpt solskjermer til TMX ?
Det er kanskje ikke det største behovet i Norge for solskjerming, men ved ferier i sydeuropa og
ved overnatting i bilen gir det mulighet for å mørklegge den.
F.eks:
https://www.heatshieldstore.com/vehicles/2017-tesla-model-x-suv
https://evannex.com/products/heatshield-for-tesla-model-x
Andre leverandører ?
Erfaringer?
#19
DRIFTSBATTERI / Batteridegradering
mandag 29. mai 2017, klokken 14:19
Er det slik å forstå at det er å kjøre batteriet under 20% (eller under grensen hvor BMS ikke kan balansere enkeltceller), heller enn å lade fullt -  som gir mest degradering av batteriet?
Og at en da alltid bør holde batteriet godt oppladet(100%) ?
#20
Lading / Lading utendørs i regn
fredag 19. mai 2017, klokken 08:10
Ladet på en offentlig 22kw ladestasjon 18/5 mens det regnet.
Startet lading, men da jeg sjekket app senere ladet den ikke.
Prøvde skifte tilkobling på ulike måter, men startet ikke lading igjen.
Endte opp med å chuko lading over natta etter å ha tørket av innsiden av ladeluka.
Har tidligere lagt en plastpose rullet sammen på oversida av luka når den er i bruk og det regner.
Denne gang hadde jeg ingen pose tilgjengelig.
Tror ladeproblemet kom av fuktighet på innsida av ladeluka og på pluggene.
Noen andre med erfaringer her?  Er dette en konstruksjonssvakthet ?
Burde ikke luka gi bedre beskyttelse ?
Bedre beskyttet dersom den hadde vært plassert på siden av bilen isteden på det panseret ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA