Hei, i fjor hadde jeg en ferietur med I-Pace på ca 300 mil som gikk helt supert, brukte ikke mer tid på lading enn hva jeg hadde brukt på å fylle bensin hvis jeg hadde brukt bensinbil på samme tur.
Dette året derimot så tenkte jeg at det ville bli problemer, så jeg tok kun en tur fra Bryne til Beitostølen og tilbake igjen.
Problemene startet i Rjukan, den ene stasjonen var i ustand og den andre var en Efacec lader som ikke kommuniserte med Jaguaren. Takk til Tesla-eieren som lot meg få plassen hans i køen.
Så sto jeg der med 54km rekkevidde igjen og 53 km til nærmeste ladestasjon, jeg ringte Jaguar assistanse og di sa at di kunne komme med leiebil og ta Jaguaren med seg, men det ville ta sin tid, så jeg bestemte meg for å prøve å nå Ladestasjonen på Sauland, lite visste jeg da at jeg måtte kjøre fra 300m over havet til ca 1270m over havet før det begynte å gå nedover.
Jeg kom frem til Sauland som ligger ca 83m over havet med 22 km rekkevidde igjen etter noen nervepirrende minutter opp mot toppen hvor rekkevidden forsvant fortere enn hva nervene mine hadde godt av, på toppen hadde jeg 12km igjen på GOM. Så på appen etterpå at jeg hadde regenerert 5,4 kwh på vei nedover og at på turen hadde brukt 1,35kwh på mila, forstår ikke at det er mulig med 3 voksne personer i bilen, bagasje og omtrent 1000 høydemeter å klatre, noen som har en forklaring?
På turen prøvde jeg meg på 3 forskjellige Efacec ladere, ingen av de ville komminisere med Jaguaren.
Jeg har lært meg det at hvis jeg skal på langtur igjen, så stopper jeg og lader hvis det er ledig på ladestasjoner, selv om jeg har over 60% igjen på batteri.
Dette året derimot så tenkte jeg at det ville bli problemer, så jeg tok kun en tur fra Bryne til Beitostølen og tilbake igjen.
Problemene startet i Rjukan, den ene stasjonen var i ustand og den andre var en Efacec lader som ikke kommuniserte med Jaguaren. Takk til Tesla-eieren som lot meg få plassen hans i køen.
Så sto jeg der med 54km rekkevidde igjen og 53 km til nærmeste ladestasjon, jeg ringte Jaguar assistanse og di sa at di kunne komme med leiebil og ta Jaguaren med seg, men det ville ta sin tid, så jeg bestemte meg for å prøve å nå Ladestasjonen på Sauland, lite visste jeg da at jeg måtte kjøre fra 300m over havet til ca 1270m over havet før det begynte å gå nedover.
Jeg kom frem til Sauland som ligger ca 83m over havet med 22 km rekkevidde igjen etter noen nervepirrende minutter opp mot toppen hvor rekkevidden forsvant fortere enn hva nervene mine hadde godt av, på toppen hadde jeg 12km igjen på GOM. Så på appen etterpå at jeg hadde regenerert 5,4 kwh på vei nedover og at på turen hadde brukt 1,35kwh på mila, forstår ikke at det er mulig med 3 voksne personer i bilen, bagasje og omtrent 1000 høydemeter å klatre, noen som har en forklaring?
På turen prøvde jeg meg på 3 forskjellige Efacec ladere, ingen av de ville komminisere med Jaguaren.
Jeg har lært meg det at hvis jeg skal på langtur igjen, så stopper jeg og lader hvis det er ledig på ladestasjoner, selv om jeg har over 60% igjen på batteri.