Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Eoniq

#1
i-Pace / Sommertur med komplikasjoner
torsdag 16. juli 2020, klokken 11:00
Hei, i fjor hadde jeg en ferietur med I-Pace på ca 300 mil som gikk helt supert, brukte ikke mer tid på lading enn hva jeg hadde brukt på å fylle bensin hvis jeg hadde brukt bensinbil på samme tur.
Dette året derimot så tenkte jeg at det ville bli problemer, så jeg tok kun en tur fra Bryne til Beitostølen og tilbake igjen.
Problemene startet i Rjukan, den ene stasjonen var i ustand og den andre var en Efacec lader som ikke kommuniserte med Jaguaren. Takk til Tesla-eieren som lot meg få plassen hans i køen.
Så sto jeg der med 54km rekkevidde igjen og 53 km til nærmeste ladestasjon, jeg ringte Jaguar assistanse og di sa at di kunne komme med leiebil og ta Jaguaren med seg, men det ville ta sin tid, så jeg bestemte meg for å prøve å nå Ladestasjonen på Sauland, lite visste jeg da at jeg måtte kjøre fra 300m over havet til ca 1270m over havet før det begynte å gå nedover.
Jeg kom frem til Sauland som ligger ca 83m over havet med 22 km rekkevidde igjen etter noen nervepirrende minutter opp mot toppen hvor rekkevidden forsvant fortere enn hva nervene mine hadde godt av, på toppen hadde jeg 12km igjen på GOM. Så på appen etterpå at jeg hadde regenerert 5,4 kwh på vei nedover og at på turen hadde brukt 1,35kwh på mila, forstår ikke at det er  mulig med 3 voksne personer i bilen, bagasje og omtrent 1000 høydemeter å klatre,  noen som har en forklaring?
På turen prøvde jeg meg på 3 forskjellige Efacec ladere, ingen av de ville komminisere med Jaguaren.
Jeg har lært meg det at hvis jeg skal på langtur igjen, så stopper jeg og lader hvis det er ledig på ladestasjoner, selv om jeg har over 60% igjen på batteri.
#2
Hyundai Ioniq / Første døgnet med Ioniq
lørdag 29. oktober 2016, klokken 14:50
Nå har jeg hatt Ioniq'n i ett døgn og må innrømme at jeg er imponert. Kjøreegenskaper er absolutt godkjent (sammenlikningsgrunnlag er at våres 4 siste biler har vært BMW 320D 2005mod, 320xda 2011mod, 116da 2013mod og nåværende 330E), fast og fin i styringen, lite krenging og allikevel komfortabel.
Jeg er også imponert når det gjelder forbruk, startet i dag med fulladet batteri AC på 22C, normal kjøremodus, forvarming av kupe og heating på, rekkevidden viste da 210km. Kjørte på svingete og kupert landevei med høydemeter forskjell på 100 m, strekningen er 19km og når jeg kom frem hadde jeg 192km igjen. Hadde noen æren som tok ca 2 timer, satte meg inn i bilen og kjørte hjem samme vei, når jeg var hjemme viste displayet at jeg hadde 179 km rekkevidde igjen. Jeg kjørte helt normalt uten å tenke for mye på å kjøre fint. Temperaturen lå imellom 5 og 8C, så det skulle vel tyder på at å få en rekkevidde på 200km pr ladning selv på vinteren er mulig
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA