Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Orbit

Sider: [1] 2
1
e-tron Sportback / e-tron Sportback: Bilder og videoer
« på: søndag 15. september 2019, klokken 22:24 »
Noen bilder fra pågående IAA i Frankfurt, selv om slippdato vel ikke er før 19. november.
https://www.engadget.com/2019/09/10/audi-teases-etron-sportback/


2
Audi e-tron / Vindusviskere med integrert spyling i armen
« på: lørdag 07. september 2019, klokken 14:49 »
Er festet på vindusviskere spesielt for Audi på biler med spylerdyser integrert i viskerarm foran/bak? Festet på viskeren ser slik ut (foran til venstre, bakvisker til høyre):
 [ You are not allowed to view attachments ]

Det jeg finner av informasjon på f.eks. Bosch AeroTwin har ikke noen fester som ligner helt, og ser det hos noen nettbutikker er merket at disse er kun for biler uten integrerte spylerdyser. Spylerdysene sitter helt inntil festet på armen. Må viskerblader kjøpes hos Audi, evt bare bytte selve gummien?

3
Humor og kanari / Lynlading
« på: mandag 29. april 2019, klokken 08:21 »
De "gamle" 50kW ABB-laderne rundt om kan tydeligvis også oppgraderes til lynladere

 [ You are not allowed to view attachments ]

(...ellers er jo det å ikke kunne holde orden på tiden et tegn på begynnnende aldersdemens....)

4
Audi e-tron / Felg- og dekktråden for e-tron
« på: onsdag 10. april 2019, klokken 00:46 »
Jeg skal prøve å holde en oppdatert oversikt over felger til e-tron her. I utgangspunktet er det bare originalfelger som er tatt med, men kan evt også utvide med tredjepartsfelger om det er interesse for det. Det er ikke mulig å få vekt på felger eller komplette hjul fra Audi, så med snarlig dekkbytteperiode, er det fint om de som allerede har bil kan ta med badevekta ut i garasjen og se hva de forskjellige oppsettene veier.

Dersom det viser seg at det er signifikante forskjeller i vekt mellom f.eks. 20"-variantene, vil det være interessant å kjøre en samtidig test av disse for å se om det har noen påvirkning på rekkevidde. Merk at det er forskjellige varianter av 19" felgen, avhengig av om disse var bestilt som sommer- eller vinterfelger fra fabrikk. Et 19"-sett med vinterfelger påmontert sommerdekk, vil være lettere enn standard 19" sommerhjul (da vinterfelgen er litt smalere, dvs mindre metall).
 [ You are not allowed to view attachments ]

5
Audi e-tron / Ekstra understellsbehandling
« på: mandag 25. mars 2019, klokken 13:05 »
Har noen fått utført/planlagt/anbefalt ekstra understellsbehandling av bilen? Det er jo mange produkter ute (tectyl, olje, linolje, lanolin, etc), og lanolin virker for meg som det som gir best beskyttelse. Men det blir smått med nybilfølelse dersom det lukter sauefjøs de første ukene.......

Det er vel en del deksler under bilen (for bedre aerodynamikk) som også gjør at saltsuppa får mange fine steder å ligge i fred for underspyling.

6
Audi / Audi A3/A6 på testrunde
« på: tirsdag 12. mars 2019, klokken 22:11 »
A3/A6 Avant observert i Kiel, ved lasting på Stena Line til Gøteborg. Elektrisk fremdift (ingen motorlyd), men er dette "bare" hybrider eller kommende fullelektrisk?
https://www.youtube.com/watch?v=C5gQzbbRhUo

7
Ladeplasser og ladekabler / Feil avregning av ladetid hos Fortum
« på: onsdag 08. august 2018, klokken 23:05 »
I den nye lade-app’en til Fortum, fant jeg uventet at min avregnede ladetid er typisk 15-20 sekunder inn i det siste minuttet, rundet opp til neste hele minutt. På grunn av prismodellen med betaling for hvert påbegynt minutt, har jeg bevisst pleid å stoppe når laderen viser 10-15 sekunder igjen av inneværende minutt. For eksempel, så trykker jeg stopp på laderen 09:45, den har stoppet 09:50 (ifølge laderens eget display), men blir belastet for 10:20 på regningen, som igjen rundes opp til 11:00.

Etter å ha dokumentert noen slike sesjoner har jeg kontaktet kundeservice. De bekrefter at dette er et problem hos dem, på grunn av lang tid mellom når lading faktisk starter og stopper, og når dette er registret i avregningssystemet sentralt. De har innført en ny plattform, men denne er visstnok ikke kapabel til å ta unna den stadig økende trafikken.

Før jeg evt gjør noen sak ut av dette, lurer jeg på om dette er et problem på flere ladere enn de jeg typisk bruker. Jeg starter derfor denne poll’en, i håp om å få litt mer fakta på hvor mange, og hvor mye feilaktig tillegg i tid andre opplever hos Fortum. Setter derfor pris på om dere følger med på display på lader ved avsluttet lading og den tiden som oppgis der, og hvilken tid som kommer på kvitteringen (uavhengig om dette gir et ekstra minutt eller ikke). Bruk avstemmingen her til å angi forskjellen. Jeg har lagt inn mulighet for flere stemmer per bruker, for de som lader ofte og har mange målinger.

Følgende er typisk sekvens ved lading med RFID:
  • RFID skannes
  • Kunden gjenkjennes sentralt
  • Lading starter
  • Lading pågår
  • RFID scannes
  • Trykker stopp på laderen
  • Lading stopper (burde egentlig skjedd umiddelbart etter forrige punkt, men tar typisk 3-5 sekunder)
  • Lading registreres sentralt som avsluttet

Lading skal betales for tiden mellom punkt 3 og 7 (dvs. tiden som vises ved avsluttet lading), mens Fortum tar betalt for tiden mellom 2 og 8. Det er denne forskjellen jeg er ute etter. I tillegg kommer avrunding opp til nærmeste minutt, men denne blir vanskelig å treffe «riktig» så lenge det er så store tregheter i de sentrale systemene.

PS: Jeg har i utgangpunktet kun tenkt å se på DC-lading, men vil også tro at AC-lading er påvirket. Den er vanskeligere å kontrollere i mangel av display på de fleste AC-stolper.

Edit: Ser ikke ut som jeg fikk avstemming til å virke. Vet ikke om det er jeg som gjør noe feil, eller generell trøbbel med forum-SW. De som vil kan evt sende resultater som svar på denne tråden.

8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Innvendig plass - lange kolli
« på: tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:57 »
Jeg skal muligens leie en Ampera-e (hos Bilkollektivet i Oslo), men det betinger at jeg kan få med et litt langt kolli. Dimensjoner 12x30x227 cm. Baksetene må selvfølgelig slås ned, og esken settes på høykant mellom forsetene. Men er dette mulig, uten å komme i konflikt med girspak etc? Kjører til vanlig i3, men den er opptatt med andre ting akkurat da. Elektrisk alternativ til Ae er å leie en maken i3 (dersom esken får plass), men det er jo alltid kjekt å prøve noe annet også. Skal kjøre ca 250km. (Og nødløsningen blir en fossil stasjonsvogn).

9
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« på: onsdag 23. mai 2018, klokken 10:46 »
På en av videoene fra lyn&torden-demoen i april, vises det som nok er medfølgende ladekabel.

 :+1: for rødt industristikk på denne (regner med det også er overganger til blåstikk/Schuko, uansett er dette kurant å få tak i andre steder)
 :-1: for størrelsen. Dette er på linje med det monsteret Audi leverer til Q7 hybrid i dag. Her kunne Audi (og andre) tatt en titt på hva for eksempel ChargeAmps (riktignok med 1-fas) og Spark får til.

 [ You are not allowed to view attachments ]


10
Det ny parkeringsforskrift fra 2016, og detaljering fra Statens Vegvesen på hvordan dette skal være ferdig implementert fra 1. juli 2018 med hensyn på ladeplasser. Likevel er det ingen synlig byggeaktivitet som tilsier at Oslo kommune er i rute for å klare selv minstekravene i forskriften. Hva gjør lokallaget i Elbilforeningen for å påskynde denne prosessen?

Dette gjelder spesielt områdene med beboerparkering (Gamle Oslo, St. Hanshaugen og Frogner), der denne ordningen alene har økt antall plasser som faller inn under forskriftene med 13700. Grovt regnet fra min side, inkludert alle kommunale parkeringsplasser med parkeringstid over to timer, er det bare i disse tre bydelene 20000 plasser som faller inn under forskriften. Det skulle igjen tilsi at det «alltid» skal være ladeplass tilgjengelig, eller i det minste utbygd 1200 ladeplasser kun i disse bydelene for å oppfylle forskriften.

Fasit i dag er bare en brøkdel av dette, i en by som ønsker å bli utpekt til miljøhovedstad. Dersom de skal skryte på seg noe, synes jeg de minst burde oppfylle det doble (12% ladeplasser) av minstekravet. 6% vil bare si at de marginalt har klart å unngå å bli lovbrytere.

Jeg har ikke sett tall for antall kommunale parkeringsplasser i resten av byen som er underlagt noen form for tids- eller betalingsrestriksjoner (og dermed utløser krav om tilgjengelig lading), men det er mest sannsynlig også solid underdekning her i forhold til forskriftens krav.

11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Demontering av Ampera-E, bolt for bolt
« på: onsdag 21. februar 2018, klokken 07:23 »
Kom over denne videoserien. Selv om det ennå ikke er så aktuelt for mange å mekke selv, så er det interressant å se hvordan bilen er bygd opp. To episoder så langt; ut med batteriet, og demontering av batterikassen.

https://www.youtube.com/watch?v=N3G8JGsEjPA
https://www.youtube.com/watch?v=ssU2mjiNi_Q


12
BMW i3 / LION Smart - 90kWh retrofit batteri til i3
« på: torsdag 14. desember 2017, klokken 08:53 »
Poster dette selv om det kan være enda et "kommer snart" (men aldri) konsept:

Sitat
LION Smart will demonstrate the technology 2018 in a BMW i3 together with partners. The LIGHT Battery concept installed in a BMW i3 is expected to achieve a capacity of more than 90 kWh and thus a range of 700 km. In addition to the excellent energy density, very high loading speeds can be achieved due to the large internal surface area and the homogeneous flow rate.

Lenker:
http://www.lionemobility.de/en/news/first-details-of-the-lion-smart-
http://www.lionsmart.com/en/light-battery-concept/

13
BMW i3 / 20% - 70% rabatt på kartoppdatering etc (Black Friday)
« på: lørdag 25. november 2017, klokken 15:43 »
For de med utgått abonnement på kartoppdateringer eller som mangler ekstratjenester: Det er rabatt denne uken på grunn av Black Friday. Det er forskjellig rabatt på pakkene, f.eks. 20% på kartoppdatering, og hele 70% om en mangler ConnectedDrive (normalt 3000 kr). Kampanjen varer til og med 27/11 i år.

14
BMW i3 / Leveringsstopp av i3 i USA
« på: mandag 20. november 2017, klokken 18:10 »
Alt salg av i3 er blitt stoppet i USA, på grunn av et påvist sikkerhetsproblem. Det vil kanskje hjelpe noe på leveringstiden for biler her hos oss.

Problemet med sikkerhet gjelder kun førere under 150cm/50kg som kjører uten setebelte, og bør derfor ikke være særlig relevant hos oss. Jeg vet ikke om Norge/EU en gang har krav til personbeskyttelse uten setebelte. Mine kolleger i USA fikk for noen uker siden plutselig tilbud om $7500 i ansattrabatt på i3, og det var nok for å tømme lageret mest mulig før stoppen

15
Ladeplasser og ladekabler / Europeisk lynladenettverk
« på: mandag 30. oktober 2017, klokken 18:56 »
Da begynner det å bli litt mer konkrete planer om et europeisk ladenettverk!

– Vi begynner forhåpentligvis å få på plass et par piloter i år. Så kommer den store mengden i 2018 og 2019. I løpet av 2019 skal første del av vår utrulling være klar, sier Haugen Ihle.
Piloter på plass allerede i 2017 virker lovende (dersom det er noen mer enn den Porsche allerede har på plass), kanskje også én i Norge?

Haugen Ihle kommer jo fra tidligere jobb i Fortum, kanskje vi skal ta det som et hint om hvem som bygger ut?

Sider: [1] 2