Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Dampmaskin

#1
i-Pace / Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
søndag 30. juni 2024, klokken 22:31
Som relativt fersk og stort sett (når det ikke er snakk om software) entusiastisk eier av en First Edition, kom jeg nylig hjem til et brev fra Jaguar. Noen utdrag:

"Økt risiko for termisk overbelastning. [...] informasjon nylig mottatt fra LG Energy Solution, en avdeling av LG Chem"

"De berørte bilene vil få et nytt, komplett fremdriftsbatteri montert. [...] Mulighet for varmeutvikling og i verste fall brann, dersom batteripakken lades til over 85%."

"Ta kontakt [...] for å avtale tid for utbedring."

Videre forteller brevet at det er trygt å bruke bilen forutsatt at man ikke lader innendørs eller parkerer inntil bygninger etter ladning. Og så er det en regel i tillegg, og denne er litt saftig:

Ikke lad til over 75%.

Nå som JLR har sabotert for eksterne apper må man altså sitte og følge med på den offisielle Jaguar-appen før man løper ut og napper ut kabelen manuelt. (Med mindre man har en lader som er smart nok.)

Videre står det noe om at andre biler også har problemer, og at Jaguar har bestilt et nytt parti batterier som vil bli distribuert til forhandlere og verksteder "innen kort tid". Jeg blir bedt om å kontakte forhandler eller autorisert serviceverksted så snart som mulig og oppgi koden H484, "uavhengig av hvilke kampanjer, oppdateringer eller reparasjoner som tidligere har blitt utført", og så skal de evaluere hva som må gjøres.

Nå ser jeg at H484 har blitt diskutert på utenlandske fora siden mars, men jeg fant ingenting her på Elbilforum om denne tilbakekallingen.

Jeg kjøpte bruktbilen min fra forhandler i februar, så jeg er usikker på om jeg har fått brevet skikkelig forsinket fordi det har gått en runde med forrige eier eller noe sånt, eller om det bare er Norges tur nå.

Er det noen flere her som har fått dette brevet, hvor lenge er det i så fall siden, og hva vet eller tror dere om ventetiden for å få utført batteribyttet?

Det er veldig kjekt å få splitter nytt batteri gratis altså, men litt kjipt hvis det trekker ut i tid og vi må stresse med å være "manuell BMS" hver gang bilen skal lades.
#2
Norges biloppsamleres forening hevder at Tesla forbyr gjenbruk av bildeler. – Bærer preg av PR-utspill, svarer bilprodusentens representant i Norge.

https://e24.no/naeringsliv/i/9ORGkp/bilopphuggere-ber-departement-gripe-inn-overfor-tesla
#3
Big Clive er en nysgjerrig elektriker som plukker dingser fra hverandre på Youtube, og utforsker elektronikken som han finner. Her tar han for seg ladekladden fra en VW Golf GTE, men kladdene som følger med e-Golf og e-Up er visstnok identiske.

https://www.youtube.com/watch?v=DAij_wWeZiY
#4
Elbiler i media / Elbil-batteriene kan vare i 22 år
fredag 16. august 2019, klokken 13:21
SitatNissan har analysert batteriene i 400.000 elektriske Leaf. Konklusjonen er at de i snitt vil ha en levetid på 22 år. Nå gjenbrukes batterier til energilagring på Bislett.

https://www.dinside.no/motor/elbil-batteriene-kan-vare-i-22-ar/71494505
#5
elbil.no og elbilforumets nettsider / Alternativ energi?
fredag 28. april 2017, klokken 16:54
Det er et underforum her som heter Diverse/Alternativ energi. Jeg syns ikke dette navnet er veldig beskrivende, og det gir meg assossiasjoner til alternativ rock, alternativ medisin og alternative fakta. Begreper som i beste fall er intetsigende, og i verste fall har negative assossiasjoner.

"You won't believe how much politicians hate this free energy Rube Goldberg machine that totally hasn't got a hidden battery in it." ;)

Såvidt jeg kan se handler underforumet i praksis om vindkraft, solkraft og andre former for energihøsting. Vind- og solkraft begynner jo å bli ganske så mainstream, og ikke lenger så veldig alternativt egentlig. Jeg foreslår derfor at underforumet omdøpes til det mer beskrivende, presise og nøytrale begrepet Fornybar energi.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Hvorfor fas og ikke fase?
mandag 21. november 2016, klokken 14:36
På norsk heter det en- og trefase. Hvorfor kalles det konsekvent fas på elbilforum? Er terminologien importert fra svensk eller noe?
#7
Plugg-inn hybrider / Økonomien i offentlig lading av PHEV
fredag 16. september 2016, klokken 15:59
Hei. Jeg har en Golf GTE som jeg er veldig fornøyd med, men jeg mangler mulighet til å lade hjemme. Da jeg vurderte bilkjøp, fikk jeg en mistanke om at det ikke ville gi økonomisk mening å lade offentlig, men bestemte meg for at bilen uansett ville være et godt valg for meg. I dag fikk jeg endelig til å bruke den betalte ladestasjonen på jobb, og dermed fikk jeg litt data til å regne med.

Regnestykkene er nok ikke helt nøyaktige, da jeg trenger mye mer og mye nøyaktigere data for å få ordentlige tall, men de burde kunne gi en pekepinn om hva jeg skal gjøre framover:

Med en bensinpris på 13 kr/l og et forbruk på 0,045 l/km, betaler jeg cirka 0,585 kroner pr kilometer for å kjøre på bensin.

GTE-en lader (i likhet med en del andre PHEV-er?) med en maksimal effekt på 3,6 kW. Jeg betaler 18 kroner timen for lading på jobb. På en times lading ved denne hastigheten, kommer jeg meg i praksis kanskje et sted rundt cirka 20 km, altså betaler jeg 0,9 kr pr kilometer for å kjøre på strøm.

Det synes ganske klart at ladekablene nå vil havne i kjellerboden, og der blir de nok liggende til jeg eventuelt flytter til et sted der jeg kan lade hjemme.

Jeg klager ikke, og er fortsatt fornøyd med bilen min, men syns samtidig at det er litt trist at det er betydelig billigere for meg å kjøre rundt og forurense luften, enn å kjøre rundt uten å forurense luften. Heldigvis gir nok offentlig lading mer mening for dem som kjører rene el-biler som kan lade raskere, så det er jo bra for dem.

Ville bare bidra med et lite "datapunkt". :)
#8
Meg og min elbil / Wannabe (om meg og min Golf GTE ladehybrid)
fredag 05. august 2016, klokken 13:22
Hei. Jeg er en innflyttet bergenser som i mange år putret rundt i en Honda Civic fra nittitallet. Jeg tenkte egentlig å kjøre den i senk, men den nektet selvfølgelig å dø, så etter en langtur for mye nå i sommer, kapitulerte jeg og solgte den.

Den "nye" ble en svart Golf GTE, 2015-modell, som jeg har gitt det kledelige navnet Fritz etter tyskboka fra ungdomskolen som jeg bare husker de første setningene av.

Av ekstrautstyr kan jeg nevne soltak. Og ... hm, ja. Bilen har jo godt med standardutstyr da.

Favoritten er adaptiv cruisekontroll som jeg aldri mer vil være foruten. Bye bye road rage.

Stereoen (som man kan få i alle mulige varianter så lenge man velger standard) hørtes veldig middelmådig ut på Bluetooth, og jeg ble ærlig talt skuffet. Men etter at jeg plugget i et SD-kort, ble lyden faktisk helt okei.

Kjøreopplevelsen som helhet er himmelsk sammenlignet med den gamle kjerra mi, men det sier seg vel nesten selv. Volkswagen kan virkelig dette med drivverk, og i Golf GTE har de fått motoren, girkassa og den andre motoren til å jobbe sammen som en nesten sømløs helhet.

Dessverre har jeg ingen fast plass hvor jeg kan lade bilen. Dette visste jeg da jeg kjøpte den, men jeg kom fram til at det ville være mye bil for pengene i alle fall. Jeg hadde et lite håp om å klare å ordne en eller annen form for praktisk lading. Det har jeg ennå ikke fått til, og det irriterer meg ærlig talt mye mer enn jeg hadde trodd. Jeg gir ikke opp helt ennå. Uansett så er jeg veldig fornøyd med bilen, selv på fossildrivstoff.

Siden dette ikke er en elbil, og siden (enda verre) jeg kjører nesten 100% på fossildrivstoff for tiden, er kanskje hele denne tråden litt malplassert her på elbilforum.no. Men selv om det ikke vises på CO2-utslippene mine enn så lenge, så har jeg faktisk sett lyset nå. (Jeg lover!)

Det er egentlig lenge siden jeg innså at menneskeheten må bort fra fossilt drivstoff, og helst i går. Med en normalt beskjeden økonomi som min, så er det dog ikke bare å hive seg rundt og bytte ut ting og tang så snart det faller en inn. Med min nye Golf har jeg endelig fått en tåspiss innenfor den elektriske verden. Nå kan jeg begynne å orientere meg som en aktør i elbilenes parallelle univers, og ikke bare lese om det som en passiv tilskuer. En sped begynnelse, men en viktig begynnelse tror jeg.

Så hvis denne tråden får stå, vil jeg fortsette å oppdatere den med mine erfaringer som nybakt ladehybridsjåfør og elbilist-wannabe.

To be continued, når/hvis jeg kommer på noe... :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA