Som relativt fersk og stort sett (når det ikke er snakk om software) entusiastisk eier av en First Edition, kom jeg nylig hjem til et brev fra Jaguar. Noen utdrag:
"Økt risiko for termisk overbelastning. [...] informasjon nylig mottatt fra LG Energy Solution, en avdeling av LG Chem"
"De berørte bilene vil få et nytt, komplett fremdriftsbatteri montert. [...] Mulighet for varmeutvikling og i verste fall brann, dersom batteripakken lades til over 85%."
"Ta kontakt [...] for å avtale tid for utbedring."
Videre forteller brevet at det er trygt å bruke bilen forutsatt at man ikke lader innendørs eller parkerer inntil bygninger etter ladning. Og så er det en regel i tillegg, og denne er litt saftig:
Ikke lad til over 75%.
Nå som JLR har sabotert for eksterne apper må man altså sitte og følge med på den offisielle Jaguar-appen før man løper ut og napper ut kabelen manuelt. (Med mindre man har en lader som er smart nok.)
Videre står det noe om at andre biler også har problemer, og at Jaguar har bestilt et nytt parti batterier som vil bli distribuert til forhandlere og verksteder "innen kort tid". Jeg blir bedt om å kontakte forhandler eller autorisert serviceverksted så snart som mulig og oppgi koden H484, "uavhengig av hvilke kampanjer, oppdateringer eller reparasjoner som tidligere har blitt utført", og så skal de evaluere hva som må gjøres.
Nå ser jeg at H484 har blitt diskutert på utenlandske fora siden mars, men jeg fant ingenting her på Elbilforum om denne tilbakekallingen.
Jeg kjøpte bruktbilen min fra forhandler i februar, så jeg er usikker på om jeg har fått brevet skikkelig forsinket fordi det har gått en runde med forrige eier eller noe sånt, eller om det bare er Norges tur nå.
Er det noen flere her som har fått dette brevet, hvor lenge er det i så fall siden, og hva vet eller tror dere om ventetiden for å få utført batteribyttet?
Det er veldig kjekt å få splitter nytt batteri gratis altså, men litt kjipt hvis det trekker ut i tid og vi må stresse med å være "manuell BMS" hver gang bilen skal lades.
"Økt risiko for termisk overbelastning. [...] informasjon nylig mottatt fra LG Energy Solution, en avdeling av LG Chem"
"De berørte bilene vil få et nytt, komplett fremdriftsbatteri montert. [...] Mulighet for varmeutvikling og i verste fall brann, dersom batteripakken lades til over 85%."
"Ta kontakt [...] for å avtale tid for utbedring."
Videre forteller brevet at det er trygt å bruke bilen forutsatt at man ikke lader innendørs eller parkerer inntil bygninger etter ladning. Og så er det en regel i tillegg, og denne er litt saftig:
Ikke lad til over 75%.
Nå som JLR har sabotert for eksterne apper må man altså sitte og følge med på den offisielle Jaguar-appen før man løper ut og napper ut kabelen manuelt. (Med mindre man har en lader som er smart nok.)
Videre står det noe om at andre biler også har problemer, og at Jaguar har bestilt et nytt parti batterier som vil bli distribuert til forhandlere og verksteder "innen kort tid". Jeg blir bedt om å kontakte forhandler eller autorisert serviceverksted så snart som mulig og oppgi koden H484, "uavhengig av hvilke kampanjer, oppdateringer eller reparasjoner som tidligere har blitt utført", og så skal de evaluere hva som må gjøres.
Nå ser jeg at H484 har blitt diskutert på utenlandske fora siden mars, men jeg fant ingenting her på Elbilforum om denne tilbakekallingen.
Jeg kjøpte bruktbilen min fra forhandler i februar, så jeg er usikker på om jeg har fått brevet skikkelig forsinket fordi det har gått en runde med forrige eier eller noe sånt, eller om det bare er Norges tur nå.
Er det noen flere her som har fått dette brevet, hvor lenge er det i så fall siden, og hva vet eller tror dere om ventetiden for å få utført batteribyttet?
Det er veldig kjekt å få splitter nytt batteri gratis altså, men litt kjipt hvis det trekker ut i tid og vi må stresse med å være "manuell BMS" hver gang bilen skal lades.