Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Navl1

#1
Hyundai KONA / Hurtiglading i vinterkulda
mandag 29. oktober 2018, klokken 22:13
Lager en erfaringstråd, først ute.

Bil stått natten over i minus 10 grader. 50% SOK ved avgang, satt på hurtiglading etter 100 km kjøring, minst 80 av de i 80 kmh, fikk 21 kW

Ladet i 3 minutter, kjørte så videre 20km til, ny lading, fikk 21 kW, ladet i 6 minutter.

Vintermodus påslått.



#2
Hyundai KONA / Kona er død
søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05
Tittelen sier alt, i dag var bilen helt dau når jeg skulle bruke den. Mest sannsynlig flatt 12v, eller noe verre.

Aux lader ble slått på når bilen ble hentet hos forhandler, og det var ca 60% igjen på hivedbatteriet. Bilen har stått siden onsdag kveld.
#3
Hyundai KONA / Når får vi bilene våre?
mandag 30. juli 2018, klokken 10:29
Hei.

Da er de to første båtlastene bekreftet fra Hyundai Norge. Spent på når folk får bilene sine. Sett opp leveringsdato og kønummer under :)
#4
Hyundai KONA / "selger sa" fjasetråd og fake news
onsdag 06. juni 2018, klokken 21:14
Begynner å bli en del "selger sa" ting her og på facebook. Og svært mye er selvmotsigelser, la oss lage en liten oppsummering:

- På første båt kommer 400 biler, noen demo, mest kundebiler
- På første båt kommer bare demo og pressebiler
- Første båt? vet ikke noe om noen båt

- Alle farger er metallic
- Alle farger utenom (velg en fra paletten) er metallic

- Jadaaaaaaaaa 16'' tommer passer på bilen
- Minste er 17'' tommer, alt for store bremser shø!

- Kønummer 7000, så klart du får bil i år
- Kønummer 1200?!?!!, glem det, kanskje bil i 2019

- Du MÅ signere kontrakt før 17/6
- Signer etter 17/6 når jeg ringer deg

Noen flere?
#5
Hyundai KONA / Hvilke ski-/takbokser passer på kona
onsdag 06. juni 2018, klokken 15:12
Ja, emne sier alt. Post hva du har tenkt å slenge på bilen, eller har sett på bilen ute hos forhandler.
#6
Elbilen i Samfunnet / Jukse-el fra Mini
torsdag 26. april 2018, klokken 08:21
Syns reklamen (se vedlegg) for mini sin plug in kan være litt på kanten.... er jo garantert folk som lar seg "lure" til å se på bilen i den tro på at den er elbil.

#7
Skal snart selge min e-up, bilen ble levert i september 2017. Gått rett under 10 000 km. Hvit, uten soltak, uten ryggekamera.

Skvett nye sommerdekk, nesten ikke brukt, og vinterdekk som har gått denne sesongen.

Selges (med tungt hjerte) grunnet bytte av jobb, og behov for en bil nummer to er borte.

Pris 185 000, kan diskuters ved kjapp avgjørelse. Finn annonse kommer.
#8
e-up! / fiffig startproblem.
mandag 15. januar 2018, klokken 14:00
Hei

Så å si skvett ny e-up, ble parkert på lørdag med 75% batteri, søndag formiddag skulle jeg en tur på jobb. Satte meg inn, og førskte å vri om nøkkel, og den var ikke å rikke. Hver gang jeg vridde litt på nøkkelen startet radio opp med lyd i tre-fire sekunder.

Bremsepedalen var heller ikke å rikke, og rattet virket som det hadde gått i rattlås. Fikk tilslutt vridd om nøkkel, da slapp både brems og ratt opp.

Større var overraskelsen når jeg fant at bilen hadde brukt rett over 25% strøm over natta. Siden jeg parker på gata så sjekker jeg alltid at jeg har låst bilen når jeg går, og den kan umulig ha stått "på" da den slår seg av når nøkkel fjernes.

#9
e-up! / Fiffig feil ved hurtiglader
torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:00
Hepp!

De siste dagene har bilen min kuttet hurtiglading ved 80%. Har sjekket om jeg ved uhell har kommet borti noen fiffige innstillinger men der er alt som det skal være.

Skal jeg lade over 80% må jeg koble av hurtiglader og starte lading helt på nytt, da lader bilen normalt.

Noen som har peiling på hva det kan være?
#10
e-up! / Anbefalt dekktrykk
lørdag 23. september 2017, klokken 22:55
Hei e-upere!

På torsdag klarte jeg å kjøre fra Halden til Oslo med noen prosent igjen på batteri. Temperatur ute var 10 til 12 grader, vindstille og tørt føre.

I min gamle leaf måtte jeg alltid hurtiglade på den strekningen. Så blir stadig mer imponert av bilen, og har tilbakelagt litt over 1200 km på knappe to uker siden jeg fikk den.

I morgen tenkte jeg å sjekke dekktrykk, hva er anbefalt (ikke det som står i døra) på standard sommerdekk?
#11
e-up! / Bestilling av ny bil
tirsdag 05. september 2017, klokken 22:38
Hei dere.

Har fått tilbud på ny bil. Hvit uten soltak eller ryggekamera men med vinterdekk. Dette skal man ha 205 000 ferdig på veien for. Syns det er litt i overkant. Noen som har fått bedre pris i det siste?

#12
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / E-up ønskes kjøpt
torsdag 31. august 2017, klokken 22:26
Ønsker å kjøpe en e-up 2014 modell og oppover.

Så har du en hvit e-up, med soltak, og dab du vurderer å legge på finn, send meg pm først.

Bor i Oslo.

#13
e-up! / ladetider e-up
lørdag 05. august 2017, klokken 20:11
Hei dere.

Sitter å ser etter en bil 2 til å bruke gjennom jobben. Min samboer jobber som freelance fotograf, og legger derfor beslag på den største bilen i ukedagene. Må fremover bruke bil mye i forbindelse med møter, både i Oslo, og ned til Sande i Vestfold, og Halden i Østfold.

Ønsker å gjøre det så billig som mulig, men ikke ion billig (de bilene syns jeg er grisestygge). Har derfor begynt å se på e-up (pluss at jeg faktisk liker bilen, spesielt i hvit). Vet rekkevidden på disse er lave, men antar at alt fra 80-100 km vinter og 100-120 km sommer ikke er helt usannsynlig. Døtiden til hurtiglading kan jeg bruke til å jobbe, så den er jeg ikke redd for.

Så derfor dette emnet, jeg prøver å kartlegge ladetiden på e-up. Dere som har erfaring med bilen kan sikkert derfor svar på mine spørsmål.

1. Hurtiglading sommer, 10% til 80%, i antall minutter.
2. Hurtiglading vinter, 10% til 80%, i antall minutter.
3. Hurtiglading skikkelig vinter (under -10), 10% til 80%, i antall minutter.
4. Lading på vanlig stikkontakt, % pr. time.
5. Lading på type 2 offentlige ladepunkter, % pr. time.

Fant denne på youtube, men vet ikke helt om jeg tørr å stole på hastigheten som kommer frem her.

https://www.youtube.com/watch?v=lqSH0t5EDRg

Så vet jeg jo at lading er avhengig av så mangt, alt fra temperatur ute, i batteri, humør på lader og bil, hva jeg spiste til middag osv, men så ca. hadde jo vært kjekt da.
#14
Model S 2013 - 2022 / Tilbud på 90D Inventory
torsdag 20. juli 2017, klokken 13:41
Jeg har fått tilbud på en 90D inventory til det jeg selv mener er en svært god pris, men så har jeg noen spørsmål

1. Det har vært flere saker om at 90D batteriet supercharger veldig sakte, har det skjedd noen endringer her?
2. Har også lest om at degraderingen på batteriet er større enn på 75 og 85, slik at det nesten kan lønne seg å gå for 75?
3. Noen med 90D som kan fortelle meg realistisk rekkevidde på sommer/vinter på 100%? Skal kjøre mye over fjellene på vestlandet, så må være trygg på rekkevidden.
#16
2013 modell, 2. Generasjon, acenta.
Sort metallic. 
50 000 km.
Type 2 ladekabel, og parkeringsur følger med.
Sommerdekk for ett par sesonger til.
Vinterdekk må byttes.
Vil bli eu-godkjent før salg.

Står i Oslo.

Fyker på finn om noen dager.
Selges for bytte til ny bil.

135 000 eks. Omreg.



#18
Lading / Fiffig ladeproblem schuko vs type 2
torsdag 15. september 2016, klokken 14:21
Hei dere.

Denne startet som emne under ladekabler, men nå bygger jeg den videre her. Sikkert noen som har, eller kommer til å oppleve dette selv.

Kjøpte brukt Leaf for en liten måned siden. Seriøs forhandler, som stiller opp hele veien. Så jeg føler meg trygg her.

Så hva er problemet? Jo, nå skal dere høre.

Bilen ble levert med kun vanlig leaflader med den lekre stikkontakten og kladden. Kjøpte derfor en type 2 kabel, da jeg har for det meste slike stasjoner rundt meg. Det hører også til historien at jeg kun lader på jobb og på offentlige ladestasjoner, har ikke mulighet til å lade privat.

Første gang jeg måtte lade bilen, så ble dette på en type 2 stasjon, det gikk feilfritt. Bilen ladet som en gud, og jeg satt hjemme og så på nissan sin noe trege app. Så gikk det noen ganger med lading med schuko, også nå ladet bilen godt, noe tregere, men noe annet kan man ikke forvente.

Neste gang jeg skulle lade på type 2 så gikk det galt (fins eget emne om det på forumet her for den som har lite å gjøre). Bilen ville ikke lade overhodet, og når jeg startet bilen lyste den opp som et juletre (overdriver kanksje litt, for det var en varsellampe "feil på el-bilkomponenter"). Da gikk jeg grundig til verks, koblet fra 12v, og gjorde det jeg kunne for at bilen skulle "nullstille" seg. Funket ikke. Dagen etter prøver jeg en annen type 2 stasjon, og bilen lader igjen (hurra), og jeg ringer Oslo kommune og ber de sende ut en mann, for ladestolpe 706 er ræva.

Igjen går det en periode der jeg lader bilen på schuko, og når jeg kommer til type 2 starter bilen å lade. Sjekker app, lading har stoppet. Rister på hodet, og starter lading på ny. Dette skjer 6 ganger før jeg gir opp.

Ringer forhandler, spør om hva vi kan gjøre. De sier at vi bytter kabel, de skal sjekke den jeg har, og jeg får prøve en ny. Det ble gjort i går. Gammel kabel virker, ny virker ikke hos meg........ Og hver gang jeg kommer til bilen etter type 2 lading så lyser lampen for feil på elbilkomponenter.

Så nå er kabel friskmeldt, det kan ikke være stasjonene, for det er forskjellige hver gang, og det merkeligste er at schuko funker uten problemer.

Så de neste timene gikk med til å google ræva av google, og hva finner jeg.....

To problemer som flere har rapportert:

biler fra 2011 til 2013 har hatt en programmeringsfeil, som har gjort at de ikke tolker (her ble det teknisk for meg, så tar en snarvei) signaler fra type 2 korrekt. Det gjelder ikke alle stasjoner, men noen. Det er umulig å forutse problemet, og det er vrient å gjenskape på verksted. Verksted må prøve å lade bilen flere plasser før de finner feilen. Løsning var en oppdatering av firmware eller noe sånt.


Annet problem har med dioder å gjøre. Igjen ble det teknisk for meg, men diode kan bli grilla (det var vist viktig om den ble grilla i åpen eller lukket krets, for det ga to forskjellige problem) og bilen vil ikke kunne lade på type 2, men funker fint på hurtiglading og schuko. Løsning er å bytte hele laderen i bilen.

BNH skal ta inn bilen neste torsdag. De har såklart aaaaaaaaaaaaaaaaldri hørt om dette (hørt den før eller?), og må sjekke bilen grundig. Nå hørte jeg jo at han i andre enden skvatt til litt når jeg begynte å bable om dioder og programmeringsfeil, så kanskje ikke heeeeeeeeeeelt ukjent likevel. Jeg syns jo merkelig nok dette er veldig spennende, og gleder meg å til å få tilbake en bil som kan lade på type 2.

Oppdatering følger.
#19
Ladeplasser og ladekabler / Problemer med type 1 til 2
søndag 11. september 2016, klokken 22:28
Har en periode slitt med lading av min leaf.

Problemene skjer bare når jeg lader på type 2 stolper. Første gang det skjedde så ville ikke bilen lade i hele tatt. Koblet fra 12v, for å sjekke om det kunne være noe med bilen, og sjekket senere en annen type 2 stolpe, da funket lading.

Nå har jeg fått et litt annet problem, lading starter, men lading avbryter etter noe som virker helt tilfeldig antall minutter.

Shucko funker uten problemer.

Type 2 kabel er skvett ny, men kan det være kabel med feil?

#20
Lading / Vil ikke lade
onsdag 31. august 2016, klokken 21:49
Hei

I dag skulle jeg være lur, timer skulle settes på til 80% alle dager, fra 00:00 til 00:00, slik at jeg kunne overstyre ladingen fra app til 100% når jeg trenger det.

Og da kommer overraskelsen, nå vil ikke bilen lade.

Jeg forsøkt å trykke på knappen som overstyrer timer, da begynner den å lade, i to minutter før den slår seg av igjen.

Jeg har fjernet timer, fremdeles skjer det samme.

Jeg har strøket bilen fint på taket og kilt den under speilet, vil fremdeles ikke lade.

Forslag mottas med takk, neste blir å true med at fossilbilen brukes til jobb i morgen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA