Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - euper

#1
e-up! / Bytte 12V batteri på e-Up?
tirsdag 08. august 2023, klokken 18:53

Jeg vurderer å skifte 12V batteri på vår ca 10 år gamle e-Up. Jeg vurderer å skifte batteri selv, men lurer på koblingsboksen som sitter rett på toppen av 12V batteriet. Pluskabelen ser ut til å gå gjennom den boksen.

Har noen erfaringer med å skifte 12V batteri på e-Up selv?
#2
I det siste har jeg lagt merke til følgende: Når jeg kobler min Ampera-e til ladeboksen hjemme lader den først inntil batteriet er fulladet. Så lader(?) den igjen i kortere perioder med 1-2 timers intervaller og bruker da gjerne opp mot 1 kWt per "ekstrarunde", iflg data fra ladeboksen. Dette blir noen kWt i løpet av natten eller helgen, så jeg vil helst unngå det. Jeg har ikke programmert noe oppvarming av bil eller liknende.

Har andre observert noe liknende og har en idé om hvordan å unngå det? Jeg finner ikke noen innstillinger i bilen. Mine work-arounds for tiden er å programmere lading opp mot forventet avgangstid, stoppe lading via ladeboksen app eller å ta ut kontakten, men de siste to er litt upraktisk midt på natten.


#3
Hva er viktig når elbiler testes? Ved siden av kjøreegenskapene og komfort har rekkevidden hittil fått mest oppmerksomhet. Jeg mener at det er minst like viktig å se på hurtiglading under forskjellige forhold. Produsentene oppgir stort sett tall for optimale forhold, mens vi som bileiere opplever en annen realitet, spesielt om vinteren. Siden det blir stadig flere elbiler og stadig oftere kø ved hurtigladere, handler effektiv hurtiglading ikke bare om prisen og komfort for den enkelte, men har direkte konsekvenser for attraktiviteten av elbiler og dimensjonering av ladeinfrastruktur.

Uten god informasjon om ladeegenskapene til forskjellige bilmodeller vil vi som kunder slite med å finne de bilene som hurtiglader best og produsentene som satser på god hurtiglading vil slite med å profilere sine bilmodeller.

Her et forslag for et testopplegg:

  • Bilene testes klimakammer ved -7C, 10C og 25C.
  • Bilene må være nedkjølt/oppvarmet til testtemperaturen før testen begynner.
  • Ved starten av testen skal batteriet være 10% ladet (10% SOC).
  • Under testen lades batteriet til 90% SOC.
  • Ladingen dokumenteres ved å måle SOC i 15s intervaller.
  • Den resulterende grafen blir bilens ladekurve.
Ved å lade fra 10% til 90% får man god informasjon om hurtiglading har begrensinger "i endene", samtidig som man unngår de mest ekstreme situasjonene.

For et eksempel, se ladekurven publisert av bro1999 for en Chevy Bolt. Jeg er rimelig sikkert at produsentene kjøre tester av denne typen, så det må egentlig bare litt press på for å få tilgang til datene (og få testene nøytralt sertifisert).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA