Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - eha

#1
Model X 2014 - 2022 / Erfaringer med vinter og snø
onsdag 12. oktober 2016, klokken 00:19
Jeg tenkte det kunne være greit med en tråd om folks ulike erfaringer med Model X i vinter og snø. Kanskje folk har tatt seg en tur opp i fjellet allerede? Ellers har det vel ennå ikke falt noe i lavlandet.

Det har vært mange bekymringer mtp. X og snø, ikke minst når det gjelder FWD-ene. Det er også mange som er spent på hvor mye ekstra energi som kreves for å varme opp en bil som er relativt mye større enn Model S.

Her er den første videoen jeg har funnet som omhandler temaet. Den er fra Canada, og som vi ser er det ikke problematisk med moderate mengder løssnø på taket, i alle fall ikke i dette tilfellet :)


https://www.youtube.com/watch?v=YCA_NX1dFLc
#2
Model X 2014 - 2022 / Vanlig fjæring og 2 farger er borte
fredag 07. oktober 2016, klokken 10:14
I konfiguratoren for Model X (nye bestillinger) har fargene Solid White og Titanium forsvunnet.

Det ser også ut til at det er blitt obligatorisk med luftfjæring for alle Model X, og innstegsmodellen blir dermed dyrere.
#3
Model X 2014 - 2022 / Teslabjørns alvorlige problemer med Optimus Prime
fredag 23. september 2016, klokken 00:17
Vi er mange som er fans av Bjørns videoer på YouTube, men jeg er litt skuffet over at han ikke har rapportert om de meget alvorlige problemene han har hatt med Optimus Prime. I en post på Facebook innrømmer han tilsynelatende litt motvillig at han måtte levere bilen inn for et par uker siden for å rette på følgende:

"Falcon doors not 100 % aligned, charge port issues, some rattling, front drive unit replacement."

Spør dere meg er dette ikke akkurat småtteri, og jeg er ikke glad over å lese at Tesla fortsatt har problemer med drive units! Nå har han riktignok en lav/tidlig VIN, men...  ???

Jeg vil nesten si at de fleste av disse problemene bør karakteriseres som alvorlige, og jeg synes det er synd at de tones ned. Jeg skjønner selvsagt at Bjørn ikke ønsker å fokusere på dette selv (og det står han selvsagt fritt til å avgjøre), men for nåværende og fremtidige Model X-eiere er dette viktige erfaringer.

Her er linken til Facebook-innlegget hvor Bjørn forteller om servicen:

https://www.facebook.com/BjornsTesla/posts/529030763956723

Er det noen andre av dere etterhvert ganske mange (over 500!) X-eiere som har erfart noen av de samme problemene som Bjørn har, ev. andre alvorlige problemer, og som kunne tenke seg å dele dette med alle oss?
#4
Elbiler i media / Nikola Motor skroter el/gass, går for hydrogen
tirsdag 30. august 2016, klokken 16:10
Meget oppsiktsvekkende nyheter fra Nikola Motor!

https://electrek.co/2016/08/30/nikola-motor-one-hydrogen/
#5
Avansert: Batterier og Lading / Hvorfor kWh og ikke MJ?
torsdag 25. august 2016, klokken 23:15
Jeg skjønner at det er lettere å regne i kW * antall timer med lading eller bruk. Og dermed har jeg vel egentlig besvart mitt eget spørsmål. Men hva er galt med at folk lærer seg å bruke joule?

Teslas nye batteri på 360 MJ...  8)
#6
Vi kjøpte i fjor et hus fra 1978 i Nittedal. Sikringskapet er gammelt og må snart skiftes. Men før jeg går til det skrittet vil jeg gjerne ha hjelp til å finne ut hvilke muligheter vi har i huset mtp. lading av elbil.

Hovedsikringen i skapet er på 3x 50A, og vi har 3x inntaksikringer på loftet. Strømmen kommer i luftspenn. Vi har ingen boks på utsiden av huset. Antar at vi har IT-nett og dermed ikke 400V tilgjengelig?

Men så til sakens kjerne:

Vi tenker fremover, så vi ønsker mulighet til å kunne lade hele 3 elbiler samtidig (to til huset og én til utleiehybel). Vi har bestilt en Tesla, men ønsker ikke at dette skal være avgjørende. Det må være mulig å lade en hvilken som helst elbil på hvilken som helst parkerings-/garasjeplass. Det er ikke et krav at det skal være maksimalt med strøm tilgjengelig for alle 3 biler samtidig. Imidlertid er det ønskelig at dersom kun én bil lader, så bør hastigheten kunne være i området 7-11 kW.

Jeg legger ved et bilde av innmaten i sikringskapet, også kjent som det ultimate kaos. I midten av skapet er det en sikring som jeg ikke tror er i bruk, og denne er markert med 380V 25A (se eget bilde). Betyr dette at jeg har 400V tilgjengelig på noen måte? Hvor kommer i så fall 400V fra?

Håper noen med litt mer kunnskaper enn meg har mulighet for å ta en vurdering og uttale seg om hvilke muligheter vi har til å legge opp nye kurs(er) til elbillading, ev. gjenbruke den mystiske kursen omtalt over.



#7
Model X 2014 - 2022 / Wi-Fi og klimastyring
torsdag 11. august 2016, klokken 10:31
Fant følgende tekst i manualen under kapitlet "Media and Audio":

The Model X USB Hub also offers a dedicated Wi-Fi connection. This connection allows passengers in the rear seating positions to change climate control settings using a unique Tesla smartphone app.

Dette hadde jeg ikke hørt om. Er det noen av dere som har fått bilen som har prøvd ut dette ennå?
#8
Model X 2014 - 2022 / Aktiv spoiler uten P
søndag 07. august 2016, klokken 22:34
Jeg har sett noen amerikanske biler uten Performance som har aktiv spoiler. Dette tilvalget er ikke tilgjengelig i konfiguratoren i Norge med mindre man velger Performance.

I starten tenkte jeg at dette sikkert skyldes forskjeller i markedene (spoiler tilgjengelig i USA, men ikke Europa). Men her fant jeg en video som viser en tyskregistrert 90D som har aktiv spoiler:


https://www.youtube.com/watch?v=_1AvWDvMoOw

Vet noen mer om dette? Blir spoileren tilgjengelig uten Performance allikevel? I så fall er jeg veldig interessert, ettersom den reduserer forbruket og øker stabiliteten på motorvei :)
#9
Model X 2014 - 2022 / Bagasjeromsnett for 6-seter
lørdag 30. juli 2016, klokken 18:34
Er det noen som kjenner til noen gode måter å sikre bagasjen på i en 6-seter X med tredje seterad nedfelt?

Tenker først og fremst på netting, plate e.l.

Hva gjør dere som har fått levert bilene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
Vi lukter på elbil og trenger noe med lang rekkevidde, god bagasjeplass og hurtigladenettverk til langturer. Slik vi ser det nå er det kanskje bare Tesla Model S som oppfyller alle våre ønsker og krav. Hvis vi bestemmer oss for en ny TMS, så ser vi at denne har tilvalgsmuligheten "oppgradert lader". Denne muliggjør lading på 16,5 kW i stedet for 11 kW, og den muliggjør også lading via 3-fase 400V 24A stikk (hvis jeg forstår det rett).

Vi håper å kunne lade hjemme, men er ikke avhengig av å kunne "fullade" bilen hver eneste natt foreløpig. Men dette med lading, strøm etc. er til å bli gal av, så jeg har en drøss med spørsmål  :(

  • Bør vi kjøpe bilen med oppgradert lader? Hvorfor (ikke)?
  • Vil oppgradert lader muliggjøre raskere lading hjemme?
  • Hvilke ev. krav stiller TMS' oppgraderte lader til infrastrukturen i garasjen?
  • Hva er den enkleste og/eller beste måten å forbedre lademulighetene hjemme på (i forhold til vanlig stikkontakt), og hvor mye raskere vil det gå å lade?
  • Vil vi kunne lade på alle (ikke-SC) hurtigladere rundt omkring, og krever det ekstra adaptere? Vi vil vel kanskje ikke kunne lade på CCS eller hva det heter?
  • Det står under beskrivelsen av den oppgraderte laderen at den ikke vil gi raskere lader med CHAdeMO-adapter, så da lurer jeg på hvor den gir raskere lading... kun ved 400V/24A/trefase? Og i så fall - er dette noe jeg finner på ladestasjoner rundt omkring, eller muliggjør det bare raskere hjemmelading?
Mange newbie-spørsmål her, men sånn er det... Jeg tror at elbiler er fremtiden, men foreløpig er det litt for mye å forstå hva angår lading. Det jeg først og fremst lurer på er hvilken kombinasjon av innkjøp og TMS-tilvalgene på den ene siden, og utvidelse av infrastruktur for vår garasje på den andre siden, som i best mulig grad passer vår bruk av bilen som er:

  • Semi-daglige kjøreturer til fritidsaktiviteter, men forventes å øke (barn)
  • Kjøring til jobb i Oslo av og til, samt kanskje daglig til barnehage (uvisst)
  • Helgeturer i ny og ne (Nittedal-Gjøvik, Nittedal-Lyngdal)
  • 5-10 langturer i året (hele Norge, ned til Danmark og Tyskland etc.)
Når det gjelder selve bilen begynner jeg etter hvert å bli overbevist om at TMS er the way to go... men kom gjerne med kommentarer til dette også. Og tusen takk til deg som gadd å lese hele posten min...!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA