Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bjorngb

#1
Skoda ENYAQ / Hva irriterer deg med Enyaq?
onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:36
Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne:
Infotainment brukergrensesnitt:
  • Må trykke "OK" hver gang bilen skrus på hvis infotainment skal brukes. Dette kan unngås ved å legge radiostasjoner som favoritter, og bruke dedikerte knapper på rattet for å bytte - og kjøre med "sort" skjerm. Dette er hvisnok standard på alle Skoda - og vil føre til at jeg aldri kjøper en annen Skoda
  • Menyene er designet for en mye mindre skjerm, og avstand mellom valgene er blåst opp for å "utnytte" skjermflaten
Brukergrensesnitt bil
  • Kan ikke sette standard kjøremodus
  • Må trykke ut av menyer som kjøremodus, klime etc, at de ikke forsvinner etter f.eks 5 eller 10 sek
  • Knapper for klima, dekktrykk, kjøremodus er "vilkårlig plassert". Eks knapp for å resette/sette korrekt dekktrykk er plassert nærmest fører. Hvor ofte brukes denne knappen - kontra kjøremodus eller klima? Knappene har ikke noen følbar identifikasjon (må kikke ned for å se hvor rett knapp er)
Diverse
  • Irriterende inngripen fra bil for å holde fil
  • Når bilen kjører låses dørene. En knapp må trykkes for at utenforstående skal kunne åpne dører - hver gang. Kan ikke skrus av. Vi bor ikke i Mellom-Amerika...
  • HUD ikke integrert med Apple CarPlay - navigasjonshjelpemiddel vises ikke i HUD som ved bruk av "onboard" navigasjon
  • Klimaanlegg må "åpnes" hver gang/tur noen i baksete vil justere klima i baksetet

Legger til litt av det som har irritert meg som andre nevner: ikke mulig å låse opp vil fra app OG at hastighetskontroll på cruisekontrollen ja. Et par steder i distriktet setter bilen opp farten til 90km/t hvor jeg VET at det aldri har vært 90 tidligere. Disse burde vært i opprinnelig post.

De fleste av disse tingene er småting - bortsett fra det første punktet for min del. Jeg lever uten bruk av flere av funksjonene, eller må leve med dem - som å knote i meny under kjøring for at pasasjerer skal kunne justere klima - og at jeg blir minnet på å låse opp dørene hver gang noen ikke kommer inn i bilen...

Hvis det er noen som kan hjelpe å løse noe av dette setter jeg pris på det.  Hva irriterer du deg over på din Enyaq?
#2
Elbilen i Samfunnet / Kundeservice - standardfraser til å bli syk av
tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:40
I god ånd leverer Skoda kundeservice fraser som "We extend our heartfelt thanks for choosing Skoda as your trusted automotive partner and for your ongoing support. Thank you for reaching out to us and for your continued trust in the Skoda brand.".

Jeg kan ikke annet enn å begynne mitt svar til dem som følger: "Dear Skoda customer service team, Thank you for your confirmation of Skodas promise to deliver poor user experience, and poor road safety. I sincerely apologize for giving the impression of trusting the Skoda brand and purchasing a Skoda vehicle."  ;D

Når det er sagt - en prøvekjøring i forkant av kjøp avdekker ikke alle de små irritasjonsmomentene en irriterer seg over når en lever med bil en stund...
#3
Jeg har leid ut i3'en på Getaround. De fleste gangene er den levert 90%+ ladet. Det er en Mer ladestasjon rett der vi bor. I leveringsbeskrivelse står det at bilen skal være ladet til 90%+ ved levering, om bilen ikke er ladet vil kost for hurtiglading bli lagt til utleie pris - som justering for drivstoff.

Hva tenker dere om det? Er det ok å bruke hurtigladepris, eller egenkost? Jeg er i hovedsak opptatt av å få bilen returnert ladet - og det blir ikke så mye insentiv til å lade bilen før levering hvis det blir billigere å levere bilen utladet.

#4
Elbilen i Samfunnet / To elbiler, eller beholde ICE og oppgradere i3?
tirsdag 27. september 2022, klokken 21:36
Jeg skrev innlegget for en stund siden:
Sitat fra: bjorngb på mandag 15. februar 2021, klokken 22:54
i3'en har selvfølgelig blitt bil nr 1, og Vecta stasjonsvogn fra 2006 begynner å bli litt sliten.  i3'en går ca 16k i året og Vectra'en ca 5k.

Vi trenger en bil som kan få med seg litt bagasje og Vectra'en sluker gummibåten bak, men da kun plass til fører - men den har trekk og går på taket på de fleste biler som kan ta taklast. Seil, påhengsmotor og større unger krever litt plass, og i3'en begynner å bli trang baki.

Vectra'en er eu-godkjent til 2022/november. Det sitter litt langt inne å kjøpe en ny e-tron/eqc/Y. Men hvis det skal bli ny elbil må det bli før det blir full moms og ser ikke ut til å bli mindre...
Nå har jeg signert en ny enyaq med levering før nyttår. Så da er spørsmålet: beholde i3 eller Opel Vectra (2006)? Får 175.000 i innbytte - eller kanskje 200 ved privat salg på i3. Opel er kanskje verdt 10000 som delebil. Den skal inn på eu-kontroll neste uke, så kanskje den er verdt mer om den går gjennom. Hvis den går gjennom setter jeg pris på å ha en bil jeg ikke trenger 'å ta vare på' (vi har hatt den siden den var ny).

Er egentlig ikke så opptatt an bil, og ønsker å minimere kostnadene på bilhold.

i3' en har vært billig å eie, så kanskje den er billigere å eie fremover vs gammel Opel???
#5
Skoda ENYAQ / Service og vedlikeholdsavtale
tirsdag 27. september 2022, klokken 21:11
8000,- for et år ekstra service og vedlikeholdsavtale. Er det bare meg som ikke synes dette høre ut som en sukker avtale på ny enyaq? Med de fyller på AdBlue da...

Hvor mye koster en enyaq service? Er det stor forskjell på å ta den hos Møller eller f.eks snap drive? Selger sa det var mye dyrere servicer på store elbiler kontra små (i3). Stemmer det? Er det ikke stort sett det samme de gjør?
#6
Fikk installert easee lader hjemme for en måned siden. Frem til nå har type 2 - type 2 kabelen som fulgte med i3'en stort sett fått ligge i posen sin. Lading med nevnte kabel har gått greit frem til i går. På kvelden satte jeg i kabel, og syntes den ikke gikk ordentlig inn i kontakten i bilen. Siden det var den første dagen med kaldt vær, og det kunne kjennes ut som is i kontakten, forsøkte jeg med en hårføner for å evt tine opp litt. Kabel gikk litt bedre inn, og Tibber viste at lading var satt på pause. Jeg trodde alt var i orden til vi skulle kjøre i morges. Da var det ikke ladet. Stresset vokste og jeg lurte på om bilen måtte på verksted. Men jeg dro frem ladekladden til schuko og fikk bekreftet at den fungerte - så kontakten i bilen er tilsynelatende ok.

I dag har t2-t2 ladekabelen fått ligge inne i varmen for å være sikker at det ikke er is i pluggen (nå vel være elbileiers versjon av den kjente is i rubben). Nå i kveld forsøkte jeg først med schukolader - den fungerer, så med ladeledningen som har ligget i varmen. Den fikk jeg ikke satt inn i bilen ???

Jeg har lyst inn i pluggen, og kan ikke se noen fremmedlegeme eller bøyde plugger. Er det noen på forumet her som kan tenke hva som evt kan feilsøkes på?
#7
i3'en har selvfølgelig blitt bil nr 1, og Vecta stasjonsvogn fra 2006 begynner å bli litt sliten.  i3'en går ca 16k i året og Vectra'en ca 5k.

Vi trenger en bil som kan få med seg litt bagasje og Vectra'en sluker gummibåten bak, men da kun plass til fører - men den har trekk og går på taket på de fleste biler som kan ta taklast. Seil, påhengsmotor og større unger krever litt plass, og i3'en begynner å bli trang baki.

Vectra'en er eu-godkjent til 2022/november. Det sitter litt langt inne å kjøpe en ny e-tron/eqc/Y. Men hvis det skal bli ny elbil må det bli før det blir full moms og ser ikke ut til å bli mindre...
#8
BMW i3 / Slutt på BMW ConnectedDrive-tjeneste - 5 Jahre / 60.000 km
onsdag 23. desember 2020, klokken 13:09
Jeg fant ut at dette betyr at serviceavtalen går ut - men jeg har hatt bilen på service de 2 gangene dette dekkes av
#9
Ladeplasser og ladekabler / Lenger schuko ladeledningen (til type 2)
lørdag 29. oktober 2016, klokken 15:35
Medfølgende schuko ladekabel på 94Ah i3 er for kort for 'daglig' bruk. Har saget hull inn til utebod hvor jeg har 16A schukokontakt. Ladeledningen rekker ikke bort til ladekontakt på bil. Så jeg trenger en litt lenger kabel. Noen forslag? Jeg tenker å ha originalkabel liggende i frunk for lading ute... kunne tenke en ladeledningen med ca 6 meter etter evt ladekladd.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA