Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - tromsø

Sider: [1]
1
Ford / Nye delforum?
« på: I går kl. 16:48 »
Er det ikke på tide at vi får to delforum her, et for Focus og et for Mach-e?

2
Audi e-tron / Takstativ
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 21:05 »
Lurer på hvilket takstativ jeg skal kjøpe til bilen. Må gjerne være lavt og aerodynamisk, noen tips?

3
Model 3 / OTA reduksjon av rekkevidde
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:41 »

5
Audi e-tron / Grønn produksjon av E-tron
« på: lørdag 07. september 2019, klokken 21:11 »
Jeg lurer på hvor viktig det er for dere andre at din elbil er laget av fornybar energi eller ikke?

Ettersom det kreves mer energi å lage en elbil sammenlignet med en ICE så er det særlig viktig å unngå bruk av fossile kilder for produksjon av bilen. E-tron og i3 lages av fornybar energi så lang som mulig, se artikkelen her under og Tesla har vel samme ambisjon. Ellers har jeg ikke lest om at andre elbiler spesifikk lages av fornybar energi.

Fra: https://www.wired.com/story/audi-e-tron-green-factory/
“Greening step one for Audi, which is owned by Volkswagen, began with the building itself, as it prepared to convert an A1 compact hatchback assembly plant to one equipped to build the E-tron. It set up a 37,000-square-meter photovoltaic farm on the rooftop, which cranks out 3,000 megawatt-hours of electricity per year. This saves the complex 700 metric tons of CO2—equal to the yearly energy use of about 85 homes. The solar cells, which nearly blanket the facility’s multiple structures, reduce the plant’s total grid-based electricity consumption by 95 percent. The factory also puts a dent in its electricity consumption by using high-efficiency heat exchangers to control the temperature of different areas in the factory, which Audi estimates saves it another 4,000 tons of CO2 emissions annually.
Audi is also the only EV manufacturer in the world to assemble its batteries under the same roof as the car itself, which Danau said helps the automaker increase its efficiency and control battery quality. (The cells come from LG, but the design and assembly of the actual modules is solely an Audi effort.)
The carmaker says it finds the rest of its carbon savings by making environmental choices when it can. For example, Audi purchases carbon credits to offset less savory but, for now, necessary practices, like the incineration of used solvents from the assembly process. It also uses biogas to heat the facility.
Of course, none of this comes cheap. “It’s an investment, but if you look at it from a five- or 10-year perspective, it becomes a viable solution,” says Audi CEO Bram Schot. “It’s also a matter of conviction—do you want to do that, yes or no?”

6
Ladeplasser og ladekabler / 150kW ladere, når får også vi i nor dem?
« på: onsdag 04. september 2019, klokken 20:27 »
Fortum skal jo allerede i år (forhåpentligvis) installere noen 150kW ladere i Finnmark (det finnes jo neste ikke 50kW idag).

Men når får vi i Troms og Nordland 150kW ladere?

7
Kjøpe elbil? / Når blir det mva/avgifter på elbiler?
« på: lørdag 31. august 2019, klokken 22:26 »
Dette er jo et kritiskt spørsmål for mange som venter på en ny elbil, vet noen her når mva/avgifter skal innføres?

Sider: [1]