Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Prebb

#1
Fulgte monteringsanvisningen på de "originale" whispbar-bøylene. I pakken fulgte det med 8 blanke gummiklistremerker som sannsynligvis er der for å beskytte bilen. Problemet er at disse er fryktelig stygge og gjør det vanskelig å vaske bilen helt ren akkurat der disse klistremerkene er.
Er de 100% nødvendige? Vil gummiklossene bevege seg så mye under bruk at de gnager hull i taket (eller lakken)?

Hva gjør andre?
#2
Tesla / Hva gjør jeg hvis jeg punkterer?
mandag 28. mai 2018, klokken 19:05
Fikk en TMS i mars. De siste bilene jeg har hatt har hatt et dekktettemiddel som man brukte dersom man punkterte. Jeg klarer imidlertid ikke å finne noe slikt i bilen eller i brukermanualen. Når jeg søker på nett ser jeg at det nevnes i forbindelse med Tesla. Er det slik at Tesla har gått bort i fra å bruke slikt middel?
Hva gjør jeg hvis jeg punkterer? Må jeg ringe til forsikringsselskapet og få veihjelp, og vente til de kommer og henter meg?
#3
Tesla / Auto filskift - når bytter den?
mandag 26. mars 2018, klokken 22:08
Er relativt ny TMS-eier med "utvidet autopilot". Har fått autosteer/autopilot til å virke, men når jeg forsøker auto filskifte på motorveien så skifter den ikke felt.
Det er mulig jeg gjør det feil, men fremgangsmåten jeg har lest i manualen, og bruker, er:
- Være i autosteer
- Holde i rattet
- Sette på blinklyset
- Dersom det er klart vil bilen skifte fil, og eventuelt akselerere.

Etter 10 blink når det ikke har skjedd noe blir jeg utålmodig (fordi det ser idiotisk ut å ligge å blinke i et halvt år uten å bevege seg sidelengs når det er klart). Har endt opp med å skru av blinklyset eller vri på rattet slik at autopiloten kobler seg ut.

Er det noe jeg gjør feil?
#4
Lading av Tesla / Forsøkte å kjøpe wall connector, fikk ikke lov.
mandag 04. desember 2017, klokken 22:45
Har bestilt meg en TMS, og tenkte jeg skulle være i forkant med installering av type2-tilkobling hjemme for å få litt høyere effekt.
Jeg har allerede en e-golf, så hentet inn anbud fra flere elektrikere og det billigste alternativet er et hvor jeg må kjøpe en wall connector selv. Elektrikeren ble valgt og jeg gikk for å kjøpe TWC-en. Problemet var at jeg ikke fikk hverken kjøpe eller bestille uten bilen, eller VIN-nummer.

Siden bestillingen min er relativt fersk så har jeg enda ikke fått tildelt dette (ved bestilling fikk jeg beskjed om mars-levering).

Jeg burde jo selvsagt undersøkt dette i forkant, men jeg synes det er noe rigid at jeg ikke får kjøpt før jeg har VIN. Det er jo ikke akkurat som jeg har tenkt å betale et ikke-refunderbart depositum for å tuske meg til en vegglader.

Er det noen som har noe erfaring med dette, ev hvor lang tid det tar før jeg får VIN?
#5
Bestilling og levering / Bestille vinterfelger/dekk med?
mandag 13. november 2017, klokken 12:08
Er det verdt å bestille vinterfelger/dekk med, eller er det like greit å kjøpe dette av noen andre i ettertid?
Jeg ser at felgene er 19" på vinterdekk, vil en kunne klare seg med 18"?

#6
e-Golf / Stadig ladefeil. Hva er problemet?
søndag 14. mai 2017, klokken 13:50
Har en 2015 VW E-golf og jeg opplever stadig ladefeil. Det utarter seg ved at jeg kobler ladekabelen (schuko) til stikkontakten i garasjen (laget for elbil). Lyset på boksen på kabelen lyser grønt og jeg plugger i bilen. "Klikk, klakk", grønt pulserende lys på kontakten i bilen. Bilen lader. Jeg låser den og forlater den.

Et stund senere, uvisst når, feiler den. Når jeg kommer tilbake til bilen blinker det rødt på ladekabelen. Trykker på 0, "klikk", trykker på 1, klikk, grønt lys og lading starter igjen.

Jeg har sjekket at jeg ikke har stilt inn noe maks lademengde, eller feil strømmengde (Kursen har 16A+jordfeilsikring, og er dimensjonert for dette.)

Feilen skjer ikke bare hjemme, og den skjer regelmessig. Det er svært frustrende å komme til bilen om morgenen og så har den ikke full kapasitet når jeg trenger det. Da må jeg innom hurtiglader som både skulle være unødvendig og er tidkrevende.

Har også lagt merke til kollegaer på jobb som opplever det samme ved lading på jobben.

Er dette en vanlig feil hos E-golf? Noen andre som har peiling hva det kan være? Og hvorfor i alle dager er det så vanskelig å få informasjon om at lading har feilet i Car-Net? Og logger bilen disse feilene?
#7
e-Golf / Trafikkinformasjon i navigasjon
tirsdag 10. mai 2016, klokken 15:29
Har prøvd å tråle meg gjennom forumet, blant annet tråden om VCDS-tweaks. Den tråden er uhyre lang og vanskelig å finne frem i. Jeg så at en bruker i den tråden hadde google maps på sitt system, men jeg klarte ikke å finne ut hvordan dette eventuelt ble gjort.

Jeg klarte ikke helt å finne ut om det er forskjellig støtte for dette avhengig av årsmodell. Jeg eier en 2015-modell levert i april i fjor. Kan jeg få trafikkinformasjon via nav-anlegget eventuelt google maps/earth på skjermen?
#8
e-Golf / Skru av regenerering ved pedalbremsing
mandag 09. mai 2016, klokken 21:39
Hei.
Jeg lurer på om det er mulig å skru av regenerering når en bruker bremsepedalen?

Gjennom vinteren har jeg stadig opplevd at bakbremsen henger fast i bremseskivene etter jeg har latt den stå med håndbrekket på. Det lager en veldig ulyd mens jeg kjører. Om jeg får bremset litt forsvinner lyden. Når bilen er fulladet så kan jeg bruke bremsene med pedal og dermed slite bort korrosjonen, men når den ikke er det går den rett på regenerering. Det blir veldig upraktisk om jeg skal kjøre hardt og bremse hardt hver gang jeg skal kjøre bilen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA