Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Øyst1

Sider: [1] 2 3 4
1
Opel Ampera PH / Noen som kjenner til denne ?
« på: mandag 04. november 2019, klokken 19:46 »
Hei.

Vurderer sterkt å kjøpe en Ampera. Har Leaf i dag ( som jeg nå har solgt), og skal ha en bil i mellomtiden mens jeg venter på ny elbil.

Har kommet over en Ampera.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161749044

Noen som kjenner til denne?
Prisen virker bra. Bilen ser fin ut. Skal dra er stykke for å se på den, og forhåpentligvis kjøpe den.

Noe jeg bør se etter? Noen store OBS OBS?

2
Leaf 2010-2017 / Hva gjør jeg med Nissan Connect og app når jeg selger bilen?
« på: mandag 04. november 2019, klokken 11:14 »
Har nå skrevet kontrakt og skal snart avlevere Leafen min.
Men hvordan gjør man det med appen og Nissan Connect og det der?

3
Leaf 2010-2017 / Utrolig overpriste biler på Finn.no
« på: søndag 03. november 2019, klokken 17:43 »
Jeg holder på å selge min 2016 Leaf 30 kWh. Jeg må ærlig si jeg blir sjokket over å se at folk tenker de skal få 150-160 000 for bilene sine.
Er mange som virkelig må stikke fingeren i jorden, få litt bakkekontakt.

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Bra og mindre bra med Leaf!
« på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13 »
Siden jeg har fått litt stempel for å bare være negativ ang Leaf, skal jeg her lage en helt ærlig liste med hva jeg personlig liker med Leaf og hva som er mindre bra.

Bra!
- Leaf er en komfortabel bil.
- Leaf er en rimelig bil. ( Nye 62 kan diskuteres)
- Leaf er driftssikker.
- Leaf har et godt utbygd nettverk av forhandlere.
- Leaf Spy er enormt greit
- Leaf har varsel om fotobokser, veldig greit.
- Leaf har app for fjernstyring av varme og lading.
- Leaf har varme i ratt
- Leaf har varme i bakseter også.
- Leaf har 360 graders ryggekamera! Super greit.
- Leaf har bra bagasjerom
- Leaf har greit sikkerhetsutstyr ( Nye Leaf)
- e-pedal er veldig bra i byen.
- for turer under 30 mil er både Leaf 30 og Leaf 40 veldig greie biler.

Mindre bra
- Savner lengderegulering av ratt
- Savner et bra infotainment system
- Savner å kunne åpne og lukke vindu ved å holde inne låse og åpne knapp på fjernkontroll
- savner et GOM som er mer stabilt. Litt mer som Tesla som tar hensyn til topografi, og viser hva du vil ha igjen på batteriet når du ankommer destinasjon.
- savner bedre interiørkvalitet
- savner CCS
- savner aktiv temperaturstyring av batteriet. Kjøling og varming
- savner en app som er stabil
- savner glasstak
- ønsker mer av ny teknikk og mer spennende interiør
- bilen er gammel under skallet, det merkes.
- savner følelsen av å sette meg inn i en helt ny bil når jeg går fra Leaf 30 til Leaf 40/62. Det meste er som før.
- ønsker all piping langt vekk.

Det var det. Noe av det jeg har nevnt er avhengig av utstyrsnivå.
Kan være jeg skulle hatt mer med på begge sider, men nå ble det slik.

Andre som har sine tanker, er det bare å tilføye.

5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Spikeren i kisten for Leaf 62?
« på: mandag 09. september 2019, klokken 20:54 »
Ja da var ID3 fra VW lansert.
En høyteknologisk bil, med CCS lading som støtter 100 KW, avansert head up display, nymoderne interiør, nymoderne lys teknologi, store hjul som får designet på bilen til å bli helhetlig. Den er online og kjenner igjen stemmen din. Si « Hei ID» og den svarer deg. Jepp, den hadde appstyring også.
Flott design, og en kan velge mellom tre rekkevidder.

Den midterste modellen med rekkevidde på over 400 kilometer vil koste under 330 000 hete i Norge. Det er lovet levering i 2020 til de som bestiller nå.

Er dette spikeren i kisten for Leaf? Nei, det er nok ikke det, men det er virkelig noe som vil rokke kraftig med salget til Leaf. Nå må den godt ned i pris for å klare å konkurrere, for nå er den virkelig frakjørt, og oppleves som utdatert og gammel.

Vet mange av dere reagerer på at jeg sier det; men jeg står inne for det.

6
Ja, da får man en Model 3 for under 400 000 kr. Med AAC og ok utstyr.
Bedre rekkevidde enn Leaf 62 kWt og for ikke å snakke om lademulighet.
Leaf er nå en seriøst overpriset og ikke minst gammel bil. Teknologisk er den slått i støvlene av Tesla Model 3, og jammen på pris også.

Jaja, Nissan har varme i rattet om ikke annet.

7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Har Leaf mistet litt fotfeste?
« på: fredag 15. mars 2019, klokken 22:53 »
Nå begynner det å stramme seg til på markedet. Det kommer flere og flere modeller, med lengre rekkevidde og prisene blir presset. Bruktmarkedet viser også at tiden for å tjene grovt på å overprise elbiler er litt over. Leaf 40 kWt LE går tregere å selge, og ser at prisene begynner å droppe under 250 000.
Hyundai Kona, som har lang venteliste, der går det også tregere på bruktmarkedet, og prisene begynner å falle ned på 370-380 000 for godt utstyrte, lite brukte biler. Tesla Model 3 kommer i lassevis til kai, og vil dominere salgsstatistikkene fremover.

Når jeg er på forumet her er det enorm aktivitet på Tesla sidene. Det er god aktivitet også på Kia. Hyundai litt mindre. Mens her på Leaf forumet er det nesten helt dødt. Og da begynner jeg å lure. Kan det tenkes at Leaf begynner å sakke akterut? At det er så mye annet på markedet nå, at selv om Leaf kommer i en 62 kWt versjon, er det begrenset interesse?

Det virker som det ikke vil være noe enorm ventetid på en 62 kWt Leaf, så det blir spennende å se hvor godt den vil bite fra seg. Akkurat nå ser det ut til at Tesla feberen herjer, og bedre vil det ikke bli når de nå har lansert Model Y.

8
Da har Tesla satt ned prisene på Model3, og bekreftet at det kommer en utgave med 350 km rekkevidde, til ca 300 000 kr.

De har satt ned prisen over natta til 429 000 for utgaven med lang rekkevidde og 4x4 ( trist for de som har betalt ca 450 000 for den). Så nå må rett og slett folk være «tullinger» om de kjøper en Leaf til over 400 000! Kanskje litt strengt av meg å si det, men jeg mener det litt også. Leaf er overpriset, noe som blir enda tydeligere nå. Så noe kommer til å skje med prisen på den.

https://www.tv2.no/broom/10449162/

9
Leaf 2010-2017 / Take a break!
« på: søndag 24. februar 2019, klokken 18:30 »
Nå har jeg hatt bilen i 3 år, kjørt snart 73000 km, og har aldri fått den beskjeden før.
Hadde kjørt fra Kristiansand og kommet til Moi, 14 mil og 2 timer kjøretid. Da kom det et pip, og symbol av en kaffekopp opp. Og meldingen «Take a break».
Ante faktisk ikke at bilen hadde varsling for pauser. Har kjørt lengre strekk enn dette i ett før.
Men, hadde planlagt pause da uansett, så var greit det.

10
Carwing / 21.12.18 og ny oppdatering av NissanConnectEV er lansert! Blitt raskere?
« på: onsdag 19. desember 2018, klokken 07:52 »
Med stor glede så jeg at appen nå hadde blit oppdatert, og husket at etter klaging til Nissan, sa de at hastighet og stabilitet på app skulle forbedres ved ny oppdatering som kom senere i desember.
Så nå er den her, o store oppdatering. Og hvordan oppleves det i bruk?
Jo, ustabilt og tregt. Merker absolutt ingen forskjell!

Hva er dere andre sin erfaring?

11
Kia Niro EV / Ser Motor er misfornøyd med rekkevidden på bilen.
« på: tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:20 »
Motor klager på rekkevidden, og på lyset, også LED lys.
Hvor klarer de ikke lage en bil med skikkelig lys?

Når det kommer til rekkevidde, er det håpløs dårlig av journalister å forvente opp mot oppgitt rekkevidde, på vinter og med motorveikjøring.

Hadde de kjørt i stort sett 70 soner, hadde bilen nok fort gått 37 mil. Og hadde det da vært sommer, hadde den gått over 40 mil.

https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / NAF leasing, kan få problemer med hva de lover.
« på: tirsdag 30. oktober 2018, klokken 14:48 »
Ser NAF har en leasing ordning hvor man kan bytte biler underveis, uten innskudd på leasing, men depositum man får tilbake.
Men virker uansett dyrt.

Det som også jeg tenker NAF kan få problem med, er at de skriver Leaf har en rekkevidde på 30 mil under norske forhold.
Ja, lykke til sier jeg. Klagene kommer til å strømme inn, for det er omtrent ingen som klarer den rekkevidden overhodet , med normal kjøring og norske forhold.

13
Leaf 2010-2017 / Når går bilen i skilpaddemodus?
« på: fredag 17. august 2018, klokken 16:31 »
Når jeg kjører med Leafspy, hvor mange prosent SOC vil Leafspy vise når skilpaddemodus slår inn?

I dag forsvant prosentvisning osv på bilen, og det bare blinket streker.
Leafspy viste da en SOC på 14 %.

14
LeafSpy / Får ikke kontakt med Vgate OBD2 iCar2 WiFi
« på: fredag 10. august 2018, klokken 08:56 »
Vet det kanskje er en annen tråd om dette, har leita men fant den ikke.

Kjøpte Vgate OBD2 iCar2 WiFi på Teknikkmagasinet.
Har lastet ned Leafspy og Autodoctor.

Kobler til dongle, skrur på tenning, men ikke så bilen starter.
Dongle kommer opp som trådløs nettverk på iPhoneX, men med utropstegn, som usikret nettverk.

Laster så inn Autodoctor, sjekker at ting stemmer av innstillinger, prøver så å koble meg opp mot dongle. Står og tenker, så feilmelding, og dongle skrus seg av.

Skrur på dongle igjen, får den opp på iPhone etter en stund. Viser trådløstsymbolet oppe i hjørnet på mobilen, prøver å koble den opp mot dongle via Autodoctor, men feilmelding igjen.

Og sånn går det hele tiden.

Hva er galt ???

15
Leaf 2010-2017 / Elbil fungerer IKKE som feriebil!
« på: søndag 22. juli 2018, klokken 13:58 »
Ok, før folk steiler, det er mulig å feriere med elbil, men det har sine store begrensninger, inkl Tesla.

Først av alt, jeg er veldig glad i min Leaf 30. Den gjør jobben og vel så det i hverdagen, da kjører jeg normalt rundt  10 mil daglig.

Men, dette er første sommer med bare 1 bil i heimen, og vi tenkte å prøve oss på en god bilferie, for gøy.

Det innebar 4 personer, telt og bagasje.
Vi har kjørt følgende ( med flere overnattinger):

Sandnes - Eidfjord
Eidfjord- Gol
Gol - Kongsberg og videre til Seljord.
Seljord-Dalen-Valle
Valle-Sirdal- Sandnes
Sandnes - Kristiansand
Kristiansand-Oslo-Jessheim.
Jessheim - Kongsvinger - Austmarka
Austmarka - Charlottenberg- Austmarka.
Austmarka-Jessheim
Jessheim-Oslo-Kristiansand.
Kristiansand - Sandnes.

Det blir da ( med litt småturer rundt i områdene vi sov) rundt 3000 km.

Jeg kunne avsluttet med å si det har gått helt fint, med litt tålmodighet.
For det har det.

Men, for meg, er det mye som skal til før jeg kan si at Elbil kan erstatte fossilbil på slike turer.

1. Å lade hver 15/16 mil blir for mye stopp for min del.
2. Bare etter en lading ( i denne varmen) ligger temeperatur på batteriet rundt rødt , og da vet jeg at jeg skal lade både en og to ganger før overnatting.
3. Forbruket! Jeg må ligge i rundt 90-100 på motorvei hvor farten normalt er 110, for å holde et nogelunde greit forbruk. Og for å forhindre varmgang i batteriet. ( med fossilbil hadde jeg normalt lagt cruisecontrol på 130 i 110 sona, da lå GPS på 120)
4. Ladekø. Det har blitt litt ladekøer nå i ferien. Flere elbiler på veiene. Det MÅ bygges ut flere ladere.
5. Tilgang til saktelading på plasser vi sover. Dette har fungert greit på capingplasser, men vist seg utfordrende på holteller.

Elbil fungerer videre dårlig i Finnskogen. Ladet til 90 prosent i Kongsvinger, før inn til Austmarka. Så en del småkjøring til badeplasser der inne, og tur til Charlottenberg, og tilbake. Hadde da nok strøm til å komme fra Austmarka til Jessheim. Men så ble jeg oppringt, og måtte kjøre et viktig ærend, da forsvant mesteparten, og jeg kom meg akkurat til Kongsvinger.

Så overraskelser som ikke er innlagt i planlagt kjørerute, det fungerer dårlig. Og enda dårligere på plasser det er langt til ladere.
Her er fossilbil overlegen!

Jeg vil påstå at Nissan i dag ikke har noen biler som passer en slik tur vi har hatt i sommer. Tesla kanskje, men vi har vært på plasser det aldeles ikke er superladere, og kommer fort opp i samme problem med en Tesla langt på landet, som med en Leaf, om enn med litt mer overskudd.

Aller største problemet , foruten irritasjonen over å være en sinke på motorveien, er varmgang i batteriet. Heldige dere som har biler med aktiv kjøling, og SKAM DERE Nissan for ikke å ha dette. Det ødelegger enhver form for ambisjon om skikkelige langturer på sommeren!

Sider: [1] 2 3 4