Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Chivas

#1
Hei.

Prøvde meg på samme posten i ladekabler/ladeplasser emnet, men uten ett eneste svar. Legger ut samme her med håp om større respons :)  :

På jobben har jeg en Ratio Electric 32A/230V AC 7,4 kW ladestasjon. Når det er regn/gråvær/fukt i luften, nekter den å lade e-golfen på 32A. Nå, i dag, nekter den også å lade på 10A og 16A (dette har tidligere fungert når 32A ikke har fungert).

Hjemme har jeg en Zaptec pro 32A, og der har jeg hittil ikke opplevd problemer med.

Jeg vet at vi på jobben har jordfeilproblemer, og har regnet med at det er årsaken til problemene (problemene forsvant i kuldeperioden som nettopp var) MEN greia er at andre biler fint lader på denne boksen. Både Passat GTE, Mercedes EQC og Tesla Model X lader fint fra samme boks, og på samme tid som jeg har problemer med e-golfen.

Har hørt at e-golf er mer sensitiv enn andre, og at dette er årsaken, men hvorfor lader da Passat GTE knirkefritt med noe som jeg antar er samme system som e-golfen?

Noen som vet hva problemet skyldes, og om det er noe man bare må leve med, eller kan det være feil på bilen?
(kanskje @elektrolux, som jeg kjøpte stasjonen av, har hørt om lignende?)


e-golfen er forøvrig en -17 FL300.

På forhånd takk for alle svar :)
#2
Hei.

På jobben har jeg en Ratio Electric 32A/230V AC 7,4 kW ladestasjon. Når det er regn/gråvær/fukt i luften, nekter den å lade e-golfen på 32A. Nå, i dag, nekter den også å lade på 10A og 16A (dette har tidligere fungert når 32A ikke har fungert).

Hjemme har jeg en Zaptec pro 32A, og der har jeg hittil ikke opplevd problemer med.

Jeg vet at vi på jobben har jordfeilproblemer, og har regnet med at det er årsaken til problemene (problemene forsvant i kuldeperioden som nettopp var) MEN greia er at andre biler fint lader på denne boksen. Både Passat GTE, Mercedes EQC og Tesla Model X lader fint fra samme boks, og på samme tid som jeg har problemer med e-golfen.

Har hørt at e-golf er mer sensitiv enn andre, og at dette er årsaken, men hvorfor lader da Passat GTE knirkefritt med noe som jeg antar er samme system som e-golfen?

Noen som vet hva problemet skyldes, og om det er noe man bare må leve med, eller kan det være feil på bilen?
(kanskje @elektrolux, som jeg kjøpte stasjonen av, har hørt om lignende?)


e-golfen er forøvrig en -17 FL300.

På forhånd takk for alle svar :)
#3
Elbilen i Samfunnet / Batteripris
fredag 17. juli 2020, klokken 20:10
Hei.

Prøvde å søke og ser en og annen tråd hvor det blir nevnt, men mulig ingen tråd spesifikk for pris på batterier(?)

Har hatt el-bil nå i over 3 år, og husker jeg var mye innom forumet her fra året før vi handlet en FL e-golf. Den var jo priset høyere enn forgjengeren og mye pga større batteri ble man fortalt. Så har jeg "hele tiden" sett argumenter med at prisen på batteri vil synke år for år slik at bilene stadig skal bli billigere.

Vel, hvordan er egentlig ståa der nå? På meg virker det som at prisene bare stiger og stiger år for år(?)
#4
Kia Niro EV / e-niro og regenerering
mandag 24. februar 2020, klokken 12:24
Hei.
Hadde denne egentlig som et punkt i annen tråd etter å ha prøvekjørt, men stusser fortsatt litt over dette :)

- Regenerering føles som at den regenererer hele tiden istedenfor at den regenererer kun når man tar av gassen. Er det korrekt at det skal være slik?

Merket ikke så mye av det på nivå 1, men på nivå 3 kjente jeg det godt, og føltes rart at man skal kjøre rundt samtidig som at man "holder bremsen inne" :)
#5
e-Golf / e-max på Active Info Display?
onsdag 11. april 2018, klokken 10:21
Har i det siste merket meg at e-max på active info display reduseres ved middels-høyt gasspådrag selv ved masse suppe på batteri.
Det kan godt hende at det har vært slik hele tiden, men det er først nå jeg har lagt merke til det.

Er det normalt og slik hos dere andre også?

Dette gjelder en FL 2017.
#6
Vi skal montere Zaptec-anlegg i borettslagets garasjeanlegg og har fått opplyst at vi trenger et sim-kort (datakort?) til 4G-modemet.

Er det noen med erfaring her på hva man bør velge (også hva man trenger), og da selvfølgelig rimeligste løsning?

Jeg tror ikke borettslaget har noe mobilabbonnement, isåfall ville vel et enkelt datakort tilhørende dette abbonnementet være det rimeligste?
#7
Elbiler i media / "Derfor bør du vente med elbilkjøp"
mandag 07. august 2017, klokken 07:05
http://pluss.vg.no/2017/08/06/2890/2890_24108395

Noen som har screenshots så vi kan se hva det går i?
#8
Elbilen i Samfunnet / Parkering med digital "parkeringskive"
fredag 23. juni 2017, klokken 14:26
Hei.

Parkerte i dag i Oslo og oppdaget at det digitale uret (den som fulgte med bilen - en e-golf) viste at jeg parkerte på nærmeste kvarteret (eks klokken 11:15 istedetfor 11:08 som var faktisk parkeringstidspunkt). Brukte så knappen bak for å trykke meg ørten ganger frem til 11:00 som parkeringstidspunkt.
Det samme skjedde igjen klokken 11:47, da viste uret at jeg parkerte 12:00.

- Vil ikke dette kunne skape fare for parkeringsbot, eller hva sier reglene?
- Hvordan få klokke til å vise faktisk tid?
- Hva er poenget med digital urskive hvis man allikevel må justere tiden?  :o
- Hvis dette er slik disse klokkene faktisk fungerer, må det vel være myyye bedre hvis de viser påbegynt kvarter slik at man slipper å stille klokken  ::)
#9
Hei.

Jeg og madamen er ferske elbil-eiere. Madamen jobber i Oslo og har gjort forsøk på å ta i bruk Oslo kommunes ladestolper (de grå firkantede). Nå har ikke jeg sjekket disse ut, men madamen forteller at hun følger instruksene på ladestasjonen uten at lading starter.

- Hun holder elbilforeningens brikke foran stasjon, lyset skifter til hvitt (ikke blinkende som det står på stasjon at det skal gjøre), hun hører klikket og plugger inn kabelen.
- Så plugges kabelen inn i bil, men så virker det ikke som at det skjer noe (dette er en FL e-golf. Dioden som skal lyse grønt ved lading begynner ikke å lyse).

Er det noen tips til hva som kan være feil, eller som blir gjort feil? Det ble prøvd 2 stasjoner med samme resultat.
#10
e-Golf / Car-net og aircondition
fredag 26. mai 2017, klokken 14:24
Nå som det er brukbart varmt ute kan det være kjekt å komme til en avkjølt bil.
Når jeg går inn i car-net appen kan jeg starte aircondition, men jeg klarer ikke justere tempen. Den står på 22 grader som da blir for varmt på sommeren. Hvordan justeres dette?
#11
e-Golf / OBS, OBS - sinkslipp-sagaen ruller videre :-/
mandag 15. mai 2017, klokken 10:27
Mange kjenner sikkert til sinkslipp-problemer på VW. Nå ser jeg på FB at det meldes om dette på e-golf også  :(

Jeg trodde VW hadde fikset dette for lenge siden, men den gang ei.

Anbefaler dere alle til å ta en god sjekk av bilen for å se om det er noe i gjære. Slenger med et bilde som viser hva dere kan se etter:
#12
Ladeplasser og ladekabler / Forslag til ladestasjon på jobb
fredag 05. mai 2017, klokken 14:49
Etter at det har stoppet opp med mulighet for lading hjemme, har min generøse arbeidsgiver tilbudt meg ladestasjon på jobben for å lade min kommende nye e-golf :)

Jeg tenker meg en semiportabel sak med kontakt (uten kabel slik at også "alle" kan lade der) som festes på en stolpe som vi lager her. Kravet fra arbeidsgiver er "Blå 32A industristikk med 3 pinner + jord".

Pga andre belastninger på nettet ser jeg for meg at det lades på 16A, men tenker at det kan være kjekt med en stasjon som kan yte 32A for enten senere anledning, eller hvis det kan passe med 32A når andre ting ikke belaster.

Er det noen ting å tenke på ved valg av stasjon?
Kan en sånn sak være aktuell:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-ladestasjoner/products/ratio-evcharge-station-7-4kw-32a?variant=17022950982

På forhånd takk for svar!
#13
Kjøpe elbil? / Innkjøring av ny elbil?
lørdag 08. april 2017, klokken 11:47
Hei.

Føler kanskje at dette er litt tullete spørsmål, men kjekt å vite nå som man snart er elbil-eier for første gang :-)

Må en ny elbil kjøres inn slik som fossilbiler?
Kan man gi full gass med en gang på en elbil, eller vente til motoren har blitt varm som med fossilbiler?
#14
Elbiler i media / Aftenposten om brann i elbil
torsdag 30. mars 2017, klokken 20:39
Aftenposten hiver seg på bølgen og gjør et forsøk på å (feil-?)informere om brann i elbil.

Ja, hva synes vi om denne? :


http://www.aftenposten.no/norge/Kun-to-minutter-etter-at-brannfolkene-har-slukket-brannen_-selvantennes-batteriet-617830b.html
#15
Hei.

Borettslaget jeg bor i har fått tilbud på ladeplasser i garasjeanlegget.

Vi har kun 19 enheter og hver enhet har sin egen plass i garasjeanlegget (det er også noen ekstraplasser).

Det er tenkt å sette inn ekstra sikringskap, øke hovedsikring, legge kabelbru og så kan hver enkelt enhet velge om de vil koble seg på nå eller senere.

Det er tilbudt 2 løsninger (med Salto 572 boks av hva jeg kan se):
1: Ladeplass for 6 stk enheter med maks 10A på Salto ladestasjon
2: Ladeplass for 12 stk enheter med Salto CLU-styring

Umiddelbart tenker jeg at løsning 1 er lite fremtidsrettet og noe jeg antar blir uaktuelt.

I tilbudet ligger:
- Søking om økning av hovedsikringen for garasjen fra 25A til 50A.
- Bytte eksisterende hovedsikring på 25A til 50A samt montering av overspenningsvern.
- Montering av nytt sikringsskap med plass for sikringer og utstyr til ladning av el-biler i garasjen. Sikringskapet blir levert med hovedsikring på 4x25A og overspenningsvern samt en CLU for smart styring av ladningen.


Løsning 1:
- 2500,- søknad
- ca 46.000,- klargjøring for elbil ladeplasser
- 21.600 per Salto ladestasjon

Løsning 2:
- 2500,- søknad
- ca 59.000,- klargjøring for elbil ladeplasser
- 23.600 per Salto ladestasjon

Prisen for klargjøring sier kanskje ikke så mye for dere siden det skal legges kabelbro osv, men er prisen for selve ladestasjonen litt drøy?

Noen andre ting jeg lurer på:

Løsning 1 har 6 ladeplasser med 10A stasjoner - er det ikke da litt snaut med 50A hovedsikring?

Løsning 2 har en anmerkning: Gjør oppmerksom på at det er kun plass til 12 stk ladere på 6,5A Hvordan skal dette tolkes? Jeg tolker det dithen at hvis alle 12 plasser står og lader, så er begrensningen 6,5 A på hver enkelt(?) mens hvis f.eks kun 1 plass er i bruk vil den pga CLU-systemet får maks hastighet (16A? høyere?). Og igjen stusser jeg over hovedsikring på 50A?

Nå er ikke jeg noen fagmann på dette området, så det har sikkert en grei forklaring ;)

Så er jo det store spørsmålet om det er smart å vurdere andre løsninger/Zaptec?

Takker for alle innspill :)
#16
Hei!

Har bestilt nye e-golf og planen er å lade den på jobb.

På jobben har jeg ett blått 32A CEE stikk på vegg som jeg kan hente strøm fra.

Hva er den enkleste og rimeligste måten å gjøre dette på?

Kan man ha stikk som går inn i CEE stikk på veggen, så kabel, så type2 inn på bilen, eller MÅ man ha en ladekladd på kabelen også? PS: Jeg trenger ikke kostbart b-vern.

Jeg ser at EV-institute har en sådan kabel:
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-for-elbil-med-mennekes-type-2?category_id=10
, men har hørt at de på det firmaet ikke er helt tilgjengelige? Og samtidig må det da gå an å få en slik kabel endel rimeligere fra østeuropa e.l.?
#17
Elbiler i media / "Elbileiere lader brannfarlig"
torsdag 24. november 2016, klokken 09:38
I tilfelle man ikke har fått det med seg:
https://radio.nrk.no/serie/nyhetsettermiddag/NPUB51023316/23-11-2016#t=34m10s

Ikke veldig mye nytt men syntes innslaget var vel mangelfullt og kanskje litt for mye av den vanlige skremselspropagandaen - eller hva synes dere?

De snakker om vanlig schuko og så nevnes det at han trekker 7kw(!?) Kanskje ikke rart at det kan bli varmgang da - samtidig, er det mulig/lovlig med schuko på 7kw?
#18
Elbiler i media / Den "skjulte" ekstrakostnaden.
onsdag 02. november 2016, klokken 09:05
Denne er bak betalingsmur, men er det noen som har screenshot/annet?

http://pluss.vg.no/2016/10/31/2590/2590_23833154
#19
e-Golf / Kvalitetsfølelse e-golf
fredag 07. oktober 2016, klokken 20:24
Dette spørsmålet er nok myntet på VW "entusiasten" og de som har kjørt VW "hele livet".

Jeg har en Passat - 06 modell og tok en prøvetur i en 2016 e-golf. Første som slår meg er følelsen av at knapt noenting har forandret de siste 10 årene(!). Var nesten som å sette seg rett inn i min egen 10 år gamle dråg.
VW har sikkert funnet en kvalitet og et interiør som de er fornøyd med, men at tiden har stått såpass stille hadde jeg ikke ventet meg :-)

Det blir sikkert passe subjektivt, men artig å høre hva VW-entusiastene her tenker?
#20
e-Golf / Ny e-golf med 50% høyere batterikapasitet
torsdag 29. september 2016, klokken 08:39
Nå kan det vel kalles offisielt. 300 km NEDC, direkte fra Paris:

http://volkswagen.gomexlive.com/vw_live_pk/

Fra hva jeg kunne høre satser VW hardt på el fremover og dropper hybrid(?)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA