Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Elsykkelogelbil

#1
Flere som startet bilen til at alt, ink Bluetooth innstillinger var borte fra bilen?

Samme har skjedd før. Både i bilen og i app!
#2
Leaf 2010-2017 / Leaf 2012- hjelp til småting
tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:03
Hei!

Vår høyt elskede leaf fra 2012 har passert 85000 km og er for oss verdt mye mer enn veiledende bruktpris

Men, min frue insisterte på å bruke noe annet enn merkeverksted ved forrige service.

Resultat? Nå lader den ikke automatisk når vi plugger i ladekabelen hjemme.

Noen som har noe tips? I tillegg når vi skrur på varmen fra app selv om den er tilkoblet hjemmelader virker det som den varmer opp bilen fra 12 v batteriet? Kan det stemme? Det er i så fall også nytt mener jeg...
#3
Avansert: Batterier og Lading / Easee lader og zoe
torsdag 05. januar 2023, klokken 17:07
Hei

Jeg fikk installert en easee lader hjemme i fjor.

Har 400 v anlegg og 32 amp til easee laderen

Vi har to kabler, 1 fase til vår gamle Nissan leaf og 3 fas til Ioniq 5.

Så har min bror kjøpt seg Renault zoe 40 2019 og inntil han får egen lader...

Kan han lade hos meg med en av kablene? Virker som zoe er litt sær på lademuligheter?
#4
Hyundai Ioniq 5 / 360 bilde ubrukelig på ioniq 5?
onsdag 23. mars 2022, klokken 17:31
Bildet sier det meste, kan knapt se at det er en bil som står ved siden av


 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#5
Hyundai Ioniq 5 / Dørhåndtak kommer ikke ut
torsdag 10. mars 2022, klokken 10:14
Etter å ha sett så mange videoer med Ioniq 5 var jeg sikker på at dørhåndtakene ville poppe ut når jeg nærmet meg. Dengang ei... Så leser jeg på nett at man kan enable dette i settings. Dengang ei.

Så jeg har mest sannsynlig ikke fått denne featuren på min Ioniq 5 premium AWD?

Det er utrolig klønete å måtte dytte inn håndtaket først for så å få ut nok håndtak til å åpne døra? Er det noe jeg går glipp av her? Til og med min 10 år gamle leaf kan man bare trykke på en knapp så lenge nøkkel er i nærheten.

Mens her må jeg først låse opp med nøkkel og så "lirke ut" håndtaket?

Tell me: what am I doing wrong? Kan umulig være så omstendig? Antar det er jeg som driter meg ut :)
#6
Hyundai Ioniq 5 / Ioniq 5 - førsteinntrykk
onsdag 09. mars 2022, klokken 14:32
Hei!

Jeg var heldig og klarte å få tak i en ny 2022 - Ioniq 5 AWD.

Førsteinntrykk:

- Kjøreegenskaper: gode støtdempere, bedre enn forrige bil. Kvikk og god. AWD-en virker å fungere bra. Det er den nest-beste bilen jeg har kjørt etter Volvo XC90.

- Førerassistanse: den rattfunksjonen som skal holde bilen midt i funka dårlig synes jeg. Plutselig svinger den meg mot motgående kjørefelt. I forhold til en Volvo XC90 som er siste bil jeg kjørte som hadde dette var det kjempenyttig på Volvoen, her ble det bare skrudd av. Smart Cruisecontrol funker bra. Head up display funker helt greit, men ikke med polariserte solbriller. Klønete at man ikke er hele venstre skjermen fordi rattet er i veien. Skjønner ikke helt hva de har tenkt her.

- Komfort: megagode seter, gode muligheter for å stille inn.

- Lyd fra Bose-anlegg: bra, men ikke fantastisk

- Plass: overraskende stor plass selv om forrige bil var større. Kjekt å kunne kjøre baksetene fram for å få større plass i bagasjerommet, men da får en jo ikke plass i samme høyde, går bratt ned , så det blir bak setene man får mer plass, ikke i bagasjerommet spør du meg. Men god benplass og bagasjeromplass når setene er i standard.

- Praktisk: kjekt med USB-uttak og mobillader.

-Infotainment: ikke spesielt bra, helt ok?

- Rekkevidde: fantastisk

- App: veldig bra
#7
Lade hjemme / Easee ladboks og ioniq 5 + Nissan leaf 2012
søndag 06. mars 2022, klokken 15:22
Hei!

Beklager på forhånd et dumt spørsmål, jeg burde vel egentlig klare å lese meg til dette.

Vi har en ny ioniq 5 og en 2012 Nissan leaf

Så skjønner jeg at vi nå må ha hjemmelader.

Kikker litt på Easee... Vil den kunne lade ioniq 5 på bilens raskeste (for hjemmelading vel og merke), men også lade vår nissan leaf?

Hva må jeg evt ha?

Hittil har vi ladet leafen i en egen stikkontakt som vi har på verandaen og det har funket greit i 10 år
#8
Kjøpe elbil? / Hva bør jeg gjøre? Vil ha en elbil 4x4
onsdag 23. februar 2022, klokken 13:16
Hei!

Jeg kjøpte en ny Nissan Leaf i 2012 ny fra forhandler i Bærum (BNH) tilbake da det nesten ikke var folk med elbil i Norge. Den bilen er like bra enda og jeg er superfornøyd. Aldri noe krøll med den.

Dog vil jeg bytte ut vår Skoda firehjulsdrift til en elbil med 4x4 fordi det er så mye bakker, is og snø der hvor vi bor, så å ikke ha en av bilene med 4x4 er uaktuelt. Da kommer vi oss ikke på jobb enkelte dager. Vi sliter også med hytta da.

Men nå har jo ikke jeg vært på markedet på 10 år omtrent.

Og alle elbiltestene snakker om pris på elbil y og x. Men Y og X har konstant leveringstid på minst 6 mnd. Når man sier feks at Ioniq kan leveres nå er det alltid de som ikke er firehjulsdrift. I tillegg er det ofte sånn at på bilprodusentenes hjemmeside vil de ikke si noe om leveringstid, da må du henvende deg til hver forhandler.

Heldigvis har valgmulighetene også blitt så mange nå, så jeg føler ikke at jeg er så godt orientert.

Har dere noen tips? Vi har barn og barnevogn så bagasjerom bør helst være >480 l. Og den bør ha 4x4. og vi foretrekker å kjøpe ny. I utgangspunktet vi ute etter rask levering, å stå på liste er ikke min greie, da driter jeg heller i hele kjøpet og beholder bilen vi har  ;)

Red: pris rundt 500. 520-540 ok, 600 synes jeg er for mye.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA