Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - sylwester

Sider: [1] 2 3
1
Jeg var på overnatting i Karlstad og de hadde betaling av parkering via egen app eller automat, mens ladingen kun var betalt over Easypark. Alle kommunenes elbilplasser fungerte på denne måten.

Karlstad har avtale med EasyPark for betaling av lading til 3SEK/kWh. Jeg ladet et sted med maks 11kW så min Leaf kunne kun lade maks 3,7kW og den sto der i 9 timer. Jeg fikk en kvittering på 159,30NOK (168,11SEK). Dvs. de hadde tatt 6kr/kWh.

Jeg har sendt en klage til Karlstad kommune siden jeg syns dette er urettferdig behandling ev elbileiere. De skal behandle min sak til uka. Jeg kan godt betale 6kr jeg, men da bør det stå slik at man kan velge å hurtiglade for en billigere penge isteden.

I mellomtiden så så jeg at EasyPark, som fikk en kopi av min opprinnelige klage til Karlstad kommune, har endret kvitteringen min i appen til 254,10NOK. Unntak av det så stemmer alle trekk fra konti med det opprinnelige prisen så her har det hendt noe rart. Mulig parkeringsselskapet ikke vet forskjell på minus og pluss  :o


2
Jeg ble litt paff da jeg ikke fant listeprisen i listeprisene hos Skatteetaten for 2018, så for å hjelpe andre som måtte se etter dette for å fylle inn i skattemeldingen er det i 2017 personbil og prisen er 274 000kr.

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Skikk og bruk på ladeplassen
« på: tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:42 »
Kona mi spurte meg om en situasjon som oppsto på ladestasjonen idag.

Dette var på en Fortum-plass med 4 hurtigladere og 2 flexiladere. Alle ladeplassene var i bruk og kona mi stelte seg etter en i3 som tydelig ventet på å lade. Første ledige tok i3-en og neste ledige hadde kona mi plassert seg foran. Da kom det en elbileier som eide bilen som har stått å løadet på flexiladeren ved siden av  å sa tydelig at hun hadde ventet på chademo og tok dermed ladekabelen og tok seg til rette, men sa at kona mi kunne godt bli parkert der hun var, men hun skulle ha lading først.

Jeg er litt som kona at jeg syns man ihvertfall bør være tilstede om man står i kø og at man lade emd flexi betyr ikke at man venter i kø så sant man ikke sier fra. Jeg syns vedkommende var veldig frekk. Hva syns dere?
Hva er skikk og bruk her? Er det slik at alle som står å lader har prioritet på raskere lading? Hvordan vet man at det er intensjonen? Isåfall burde hun ikke fått plassen i3-en tok?

4
Så jeg bruker EVSE-kabelen som fulgte med 2018 for sørste gang idag og har på timer, men lot merke til at EVSE blinka grønt. Sjekket manualen og den sa det betydde jordfeil og at jeg måtte kontakte elektriker.

Gikk bort til den andre bilen og tok ut den sin og den viste ingen slike feil. Helt grønt lys og all systems go, men det er jo Type1 så den kan ikke brukes til den bilen :-(

Skal av gårde klokka 5 til Karlstad og var redd den ikke skulle starte på timer så jeg tvang den og tilsynelatende så lader den, men nå blinker den grønt mens den har et orange lys.

Så er dette en feil på kabel, en mer kravstor EVSE som ikke liker IT eller er det noe fei på det elektriske anlegget? Siste høres litt rart ut når den gamle kabelen ikke klager i det hele tatt.

5
Jeg har hatt min 2018 siden April og imorgen skal jeg til Karlstad, dvs. 243km. Jeg har derfor lyst til å starte forvarmet og fullada til avgang 04:45 imorgen.

På 2012 så gikk det an å kun sette avgangstid og ha start tid som *, men ser ikke helt at det er mulig på 2018. Hvordan skal jeg få den til å starte når den må?

6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Bilen slår seg av i fart!
« på: lørdag 08. september 2018, klokken 14:04 »
Kona hadde en lei situasjon hvor hun kjørte ut av garasjen på Metro senter og 2/3 opp bakken så kommer det varsellampe med utropstegn over begge skjermene i et sekund mens bilen slår seg HELT av. Den var vel i 20km/t så at den plutselig var i park kom som en overraskelse.

Hun holdte inn bremsen og forsøkte å starte den og da kom trekantene igjen og den slo seg igjen helt av.

På 2. forsøk å starte bilen kommer oppstartsanimasjon og bilen er i park. Hun kom seg hjem, men miste litt tillit til den nye bilen.

Jeg slo på serviceavlesning og det var en feil:
Sitat fra: LeafSpy Pro
Ok  None --->  MOTOR CONTROL
   U1266  0208  MULTI AV  TCU Conn AV-92
Slik jeg forstår det har den aktive feilen noe med telematikkmodulen å gjøre og siden jeg ikke hadde en ikke-fungerende TCU da jeg fikk bilen kan det godt hende at service har glemt å resette denne da de fikset dette.

En søk etter biler som slår seg av fant jeg ingenting bortsett fra en som hadde en rebootende navi på en tidligere Leaf-modell.
Hva gjør jeg? Kona vil nå kun kjøre 2012.


7
Nissan / Energinivået på Leaf ved fullada faller fortere enn kapasitetstapet!
« på: lørdag 11. august 2018, klokken 19:36 »
TL;DR: Jeg tror Nissan har en BMS som optimaliserer for høy rekkevidde i en kort periode når bilen er ny.

Så jeg har en 2012 og en 2018. Jeg ser i LeafSpy at SOC bilen stopper på er lavere og lavere des eldre bilen er.
Nå er 100% en moving target siden SOH bestemmer hvor mye energi det er i et fulladet batteri.

Da jeg fikk min 2012-Leaf var den 94%SOH og jeg kunne lade den opp til 96%. Nå er SOH 88% og fullada batteri viser 90%SOC.
Jeg fikk nylig en ny 2018-modell og den viste 99% SOC og SOH er 99%. Den viser 4.21V cellespenning når den er fullada som betyr 0% buffer.

Så hvis bilen lader til 100% eller 98% fast så vil SOH på 85% faktisk gi 85% av energien fullada, men hvis BMS-en stopper tidligere des mer batteriet er tapt får man dobbelt tap. F.eks. å er det kun 10% forskjell på 80% og fullada idag, mens det pleide å være 20%.

Jeg lurer på om ikke dette er algoritmen som Nissan satt inn da de fjernet 80%-lading og som mange klagde på de fikk lavere kapasitet etter en softwareoppdatering. Typisk så vil har jeg ikke 88%, men 88%*91%=79,2% av nybilkapasiteten når min 2012 er fullada. Jeg hadde foretrekket å hatt 98% (eller hva bilen burde stoppe på da den er ny) * 88% (SOH) = 86% og kunne lade til 80% som er 70% av nybilkapasiteten. Da kunne jeg fått mer ut av første etappe da jeg kjørte langtur og det ville uansett ikke påvirket levetiden negativt siden det skjer ikke ofte.

Så jeg har tenkt litt på hvorfor det er sånn og eneste konklusjonen jeg syns er årsaken er at det er strategisk. Ved å gi full pupp de forste ladingene så vil WLTP og media ha bra kapasitet. Mye høyere om Nissan hadde buffer på 10% til å begynne med. Deretter vil man miste mer energi per lading enn SOH siden det å ikke lade til 99% reduserer kapasitetstapet over tid og vil få det til å flate ut slik at batterigarantien ikke er et problem for Nissan.

Det er en slags umyndiggjøring og fordumming slik at "kan lade når vi kan og kjøre når vi vil" kun har konsekvenser for eieren og ikke for Nissan.


8
Elbilen i Samfunnet / WLTP - ikke så enkelt likevel?
« på: tirsdag 07. august 2018, klokken 16:37 »
I en annen tråd om rekkevidde på Leaf er det snakk om en annonse fra en forhandler som oppgir WLTP på 389km.
Jeg vet at rekkevidden i følge WLTP er 270km så jeg sendte en melding og jeg fikk tilbake at dette hadde de tatt fra nissan.no sine sider. Der står det:

Sitat fra: Nissan leaf salgsside

I tillegg testes kjørerekkevidden for elbiler.

Rekkevidde blandet kjøring (WLTP) - 270km.

Rekkevidde bykjøring (WLTP) - 389 km.


Så her har man brukt den høyeste verdien, som faktisk gir enda mindre realistisk rekkevidde enn NEDC sine 378km.

Jeg tenkte det må være regler for hvilke verdier man kan oppgi og ihvertfall kreve å oppgi hvilken test siden "bykjøring" er altså en delen av "blandet kjøring" som holder seg unna motorveien. EU har vært klare på at for ikke å forvirre kundene at det skal være en cutoff mellom NEDC og WLTP så jeg antar at de muligens har regler for enten å oppgi begge eller den laveste. Noen som vet?

9
Før sto det opptil 80% på 45-60 minutter (web archive) og videoene sier 0-80% på 45-60 minutter. Dette tilsvarer 31-41kW (YouTube video)

Nå er denne teksten oppdatert til 20%-80% på ca. 60 minutter.

Man kan regne med at de mener den prosentvisningen som er i dashen og det betyr at de i praksis lover R28%-R72% som betyr 220gids. Dvs. 17kWh på en time. Dvs. snitthastighet på 17kWh. Det høres veldig oppnåelig ut selv på de varmeste sommerdagene. Hvis de mener reel % så er det 31kW.

Jeg mener også at da jeg kjøpte sto det LBW - 80% på 45-60minutter, noe jeg på den tiden som eksisterende leaf-eier leste som 34-45kW snitthastighet, men som pga av at LBW kicker inn på R19%, noe som ikke noen kunne gjette, så er det egentlit 23-30kW i snitt.


-som var litt stusselig siden de fleste leste LBW som 4kWh (50GIDS) og ikke 7kWh (89GIDS) som de har stilt den inn på, men web archive har ikke den versjonen.

Dette tyder vel på at de er redde for reklamasjoner pga av varmen?



10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Ferieparkering/Lamgtidsparkering med 2018 Leaf
« på: onsdag 04. juli 2018, klokken 21:14 »
Som jeg nevnte i en tråd om at telematikkmodulen slår seg av etter 2 ukers parkering, har jeg sendt epost til Nissan for å høre hvordan bilen skal lagres de neste 5 ukene jeg er på ferie. Her er det jeg skrev:

Sitat fra: Sylwester
Jeg har brukt flere timer på å gå igjennom papirutgaven, men finner ikke noe informasjon om anbefaling på hvordan jeg skal
parkere bilen når jeg tar 5 ukers ferie til torsdag så jeg trenger sårt et svar.  Jeg pleier å parkere 2012 med ca. 55% uten
tilkobling og med alle timere avslått og den taper ca. 320Wh i uka så ca. 48% når jeg kommer hjem etter 5 uker.
Er dette en sikker måte også for 2018?

Her er svaret jeg fikk (utdyping i rødt er gjort av meg):

Sitat fra: Birger N Haug Oslo
Kan dessverre ikke linke deg til noe i manualen, men det du gjør er helt prima.
Under 80% ladet ved oppbevaring er tommelfingerregelen jeg følger, og det som er vanlig på alt av lithium-batterier.
Og i Leafen er det også lagt inn gode sikkerhetsmarginer, så du får ikke gjort stort gæli:-)


Siden det er så og si umulig å ha bilen tilkoblet og på 80% samtidig betyr dette at bilen skal stå uten strømtilkobling.
Jeg har parkert min bil med 52% (56,6%SOC 56,6%GIDS, 283GIDS, 21,9kWh) og reis3er imorgen. Rapporterer tilbake her om 5 uker på hvordan power drain det har vært.

Siden det står at det ikke går an å gjøre noe galt vil jeg gjerne høre om noen faktisk har eller kommer til å dra på ferie med bilen tilkoblet og om bilen har mistet SOH på det.


11
Igår tok vi en langtur med Leaf og jeg føler jeg hadde et dilemma da jeg kom hjem.

Vi ankom hjemme ved R12,7% (4%), som er ganske lav SOC.
Temperaturen på batteriet var på nest siste segment, LeafSpy rapporterte ca 52℃.

I manualen står det
Sitat fra: EV-17 s38

If the low battery charge indicator
illuminates yellow, the Li-ion battery charge
is too low for travel. ... Charge
the Li-ion battery as soon as possible
.
Sitat fra: EV-20 s39
Allow the vehicle and Li-ion battery to cool
down after use before charging.

Så hvis SOC var over 30% ville jeg latt den stå. Var SOC lav og temperaturen ok vill jeg ladet, men hva når SOC er lav og temperaturen høy, hva er da viktigst?


12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18 »
Litt som liknende tråd i det gamle Leaf-forumet syns jeg vi kan ha en tråd med avlesning av LeafSpy også på 40kWh-modellen.

Registrert: 20.04.18
Avlest: 10.05.18
SOH: 99,54
HX: 99,29
ODO: 563km
SOC: 79,5% (78% i displayet til bilen)
GIDS: 404 (80.8)


13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hvor er ECO-indicator
« på: torsdag 10. mai 2018, klokken 17:20 »
Så på min 2012 er det en indikator for økonomisk kjøring, met et tre som bygger seg opp i midten. Jeg har igrunn aldri brydd meg så mye om denne, men kona titter på selve meteret og lurer på om det finnes noe liknende i 2018.

I mellomtiden har jeg fortalt henne å se på power/regen på begge bilene, men jeg lurer på om noen har funnet noe i menyene som skal erstatte den gamle?

14
Så jeg eier en 2012 Leaf allerede og hentet ny 2018 idag. Jeg kom til skade å tro at jeg bare kunne registrere understellsnummeret på den eksisterende Nissan+You-kontoen min. Det fungerte ikke!

Så hvis dere andre har en Carwings-bil så registrer en ny konto med ny epostadresse på den nye bilen og la den gamle Nissan+You- og Carwings-kontoen være. Jeg måtte slette kontoen og opprette den på nytt mot Carwings og etterpå lage en konto for ny bil. Dvs. mistet all historikk :-(

15
Nissan / Avviket mellom %SOC og hva hurtigladestasjonene presenterer
« på: torsdag 28. desember 2017, klokken 16:54 »
Legger denne rett under Nissan da jeg tror dette gjelder alle modellene hittil. Jeg fant dette under LeafSpy-tråden da jeg lette etter liknende emner:

...
Forøvrig, med de mange QC på turen til Danmark så i mangel av annet å gjøre så studerte jeg tallene rundt meg der jeg satt å så på Cleverladere, og fant jeg at prosenten som vises på lader stemmer på en prikk med forholde mellom Leafspy SOC og SOH.
Altså, SOC i LeafSpy dividert på %-visning på hurtiglader = SOH.
Så, og du plugger inn på en QC og har 80% på lader, og SOC 72 på LeafSpy ,er SOH sannsynligvis 72/80= 90%.
Hva for % viser bilen i forhold til LeafSpy SOC?
Og hva for % viser bilen i forhold til display på QC? Om det er samme % visning på bilen som QC så regner du enkelt ut SOH.

Som forsåvidt muligens stemmer med leafnor sin bil, men jeg som har 88% SOH har også 72% når hurtigladeren presenterer 80%. I praksis skulle ladestasjonen vist nærmere 82% siden 72/82=88%.

Jeg hare hele tiden trodd det hver % presentert fra hurtigladeren er av det Leaf tillater den å lade. For min bil så er det opp til 90% og 90% av 80% er 72%.

Så hva er det dere andre ser av avvik? Oppgi om det er % i bilen eller LeafSpy og hva hurtigladestasjonen oppgir og gjerne SOH  og modell,år.

Sider: [1] 2 3